Povratak na NOVU BARIKADU

   www.old.barikada.com
Muzicki web portal svih zemalja ex YU (i jos malo sire)





Dinko Husadzic Sansky - Pogled na jazz
Reklamno mjesto 1
Davor Hrvoj - Jazz Connections
Reklamno mjesto 2
Summer Music School Pucisca
Reklamno mjesto 3
Davor Matosevic (singer-songwriter)
Reklamno mjesto 4
exYUsingles - Istorijat muzike ex YU
Webmaster - Kontakt e-mail


Optimizirano za
IE i 1024 x 768

Dragutin Matosevic feat. Esad Prcic - Tulipani



ExYUsingles - Istorijat muzike ex YU
  World Of Music

RAZNI IZVOĐAČI
"NAJDRAŽE MOJE (SVI PEVAJU NOVE FOSILE)"
(CITY REC., Beograd, 2004)

Kopao sam po dokumentaciji časopisa i fanzina, i pokušavao da pronađem podatke o publikovanim tribute albumima na jugoslovenskoj sceni, ali uzalud. Iako veoma popularna svuda u svijetu, katkad i sa izdanjima koja po svom dometu dostižu razinu konceptualnih ostvarenja ("Tribute to Woody Guthrie and Leadbelly", npr), kod nas ova praksa nikada nije zaživjela. U SFRJ pop-rock diskografiji nema registrovanih izdanja - posveta, na kojima odabrani izvode kompozicije jednog autora ili grupe, a po raspadu zemlje dvije su prerane smrti uzrokovale nastanak ovakvih kompilacija. U Zagrebu je razbarušena skupina performera, od sastava "Psihomodo Pop" do Zdenke Kovačiček, snimila tribute Karlu Metikošu, alias Matt Collinsu, a prva liga beogradskog rocka obradila je kompozicije "Ekaterine velike" i tako odala poštu legendarnom pjesniku i gitaristi Milanu Mladenoviću. Nosač zvuka nazvan "Najdraže moje - svi p(j)evaju Nove fosile" posvećen je radu jedne od najtiražnijih institucija jugoslovenske scene, grupi koja je po tvrdnjama "Jugotona", samo do 1990. godine prodala oko osam miliona ploča.

Malo je poznato da je "Fosile" još 1966. godine osnovao bubnjar Slobodan Moka Momčilović, a da je prefiks "Novi" ustoličen na prijedlog Arsena Dedića. U prvim godinama osnovna djelatnost im je bila da prate jugo pjevače na turnejama po Rusiji, a u to vrijeme bilježe i prvi dobro prihvaćen singl - "Kad naš brod plovi (i ribu lovi)". Prekretnica nastaje 1976. godine, kada u bend dolazi dugokosi klavijaturista Rajko Dujmić koji ubrzo postaje, uz Đorđa Novkovića, najveći hitmejker kojeg je bivša država imala. Gotovo da nema osobe koja ne zna bar za jedan njegov veliki hit, a kompozicije koje je potpisivao, a koje su izvodile Đurđica Barlović i Sanja Doležal (u okviru "Novih fosila"), te Neda Ukraden, Doris Dragović, "Srebrna krila", "Poslednja igra leptira", Jasna Zlokić... spadaju u sam vrh ovdašnjih pop evergeena.

Voljeli ili ne voljeli Rajka Dujmića, ne možete osporiti nesumnjivi kvalitet i nadasve melodičnost jednostavnih, komunikativnih pjesama "Novih fosila", pečata djetinjstva slatkih osamdesetih, nezaobilaznih kota prvih teen-age žurki uz budnu pashu očeva i majki. I baš zbog toga, ovaj album nije smio da se dogodi. Jer, na njemu je do krajnosti obesmišljeno trajanje popularne grupe i do neprepoznatljivosti unakažene pjesme koje su generacije pjevušile. 

"Najdraže moje" je svakako najgori tribute projekt koji je potpisnik ovih redova čuo, a "kvalitet" modernog kvazi-dance aranžmana nije uspio da preskoči čak ni elementarni nivo mentalne higijene koji onemogućava skrnavljenje bez trunke poštovanja prema autoru. Svoje učešće na CD-u bilježi 10 izvođača, sa deset pjesama, i ne zna se čija je cover varijanta tužnija i jadnija, hladnija i besmislenija. Nije u pitanju loš odabir - naprotiv, ima tu odličnih vokala, od Vanne do Graša ili Olivera, ali su instrumentalne podloge tako banalizovane i prizemne da će svaki iole usviraniji orkestar što muzicira na ljetnjim baštama na crnogorskom primorju sa više inventivnosti proizvesti vlastitu posvetu poznatim hitovima.

Čak ni baršunasti glas Olivera Dragojevića nije mogao pokriti jeftinu ritam mašinu u pjesmi "Tonka", Vannine pokušaje da od ničeg napravi nešto što bi trebao biti funky obesmislili su back-vocali tipa "Shake it" i "Drop the Ball", a Giulianova "Moja Milena" ima plagijatorski preslikanu muzičku sliku velikog hita grupe "Toto" - "Rosanna", samo sa ritam mašinama umjesto živim bubnjem, dakako. U dubokoj šumi nečasnih namjera da numeru "Najdraže moje" prearanžira za disko podijume izgubila se Nina Badrić, nategnuto glumatanje tinejdžerke i ovdje je nastavila Danijela Martinović pjesmom "Još te volim", a kap u moru besmislenih modernistički orijentisanih stupidarija predstavljaju, ni krive, ni dužne, odlične "Divasice" i numera "Dijete sreće". Međutim, pravi zločin dolazi na kraju - da ima muzičkih sudova, obrade hitova "Šuti moj dječače plavi" od strane grupe "Karma" i "Za dobra stara vremena" Ire i njene "Colonie" dovele bi izvođače i aranžere ravno u Hag, da u miru okajavaju grijehe i razmišljaju o učinjenim muzičkim (ne)djelima. Jedinu prelaznu ocjenu, ali i to zbog činjenice da se nije puno pomakao od originala i da ponuđena verzija odgovara njegovim glasovnim referencama i do sada ponuđenom dalmatinskom melosu, zaslužuje Petar Grašo pjesmom "Ako se rastanemo". 

Na kraju, da parafraziram omiljenog kolegu Petra Lukovića - ovo nije rock, ovo nije pop, ovo nije turbo, ovo nije dance, ovo nije ništa - ovo je album koji nije smio da se pojavi.


Autor:

Željko Milović, Bar, SCG
z.milovic@cg.yu







Davor Matosevic - videos
Reklamno mjesto 5
Rock Otocec 2010
Reklamno mjesto 6
Web portal Pljuga
Reklamno mjesto 7

Andjelko Jurkas (HR) - Bez rocka trajanja (Knjiga + CD)
Reklamno mjesto 8
Gary Talley (USA) - Guitar Playing for Songwriters
Reklamno mjesto 9

Hosting sponzor:

Barikada - facebook group





© Copyright by Dragutin Matosevic. All rights reserved (2004 -