Povratak na NOVU BARIKADU

   www.old.barikada.com
Muzicki web portal svih zemalja ex YU (i jos malo sire)





Dinko Husadzic Sansky - Pogled na jazz
Reklamno mjesto 1
Davor Hrvoj - Jazz Connections
Reklamno mjesto 2
Summer Music School Pucisca
Reklamno mjesto 3
Davor Matosevic (singer-songwriter)
Reklamno mjesto 4
exYUsingles - Istorijat muzike ex YU
Webmaster - Kontakt e-mail


Optimizirano za
IE i 1024 x 768

Dragutin Matosevic feat. Esad Prcic - Tulipani



ExYUsingles - Istorijat muzike ex YU
  World Of Music

ROBERTO MAGNIFICO
"EXPORT-IMPORT"
("Sony Music Italy", Milano / CITY records, Beograd, 2004)

EVROPA, NJEGOVA DEŽELA

Evo, napokon, nekoga ko se može upore?ivati sa legendarnim Svjetskim Mega Carem Rambo Amadeusom - ima tu istog feelinga, iste zappovske otkačenosti i poigravanja sa bazičnim elementima pop kulture, mas-medijima i paradigmama neopotrošačkog ruralno-kvaziurbanog društva. Dugo je najavljivano da će stijeg sa ovim simbolima zavijoriti Vudu Popaj, ali se dečko izgubio u preambicioznosti, ne shvatajući osnovni postulat "ramboizma" - biti što bliže banalnosti, a nikada ne zaroniti u nju. Na sreću, manjifični Roberto Magnifico drži sve konce u rukama - ptica rugalica brižljivo dozira svoje ubode, hodaći po ivici bezdana izme?u salonske umjetnosti i kempa, izme?u estetike kiča i primijenjenih artističkih poduhvata.

Ovaj svesrdni multimedijalni umjetnik je ro?en u Ljubljani 1965. godine pod imenom Robert Pešut. Za život je zara?ivao kao igrač bilijara, uečtelj muzike, bankarski službenik, vlasnik kafića, a muzičku karijeru je počeo u grupi "U redu" s kojom je izdao dvije ploče. Po raspadu Jugoslavije se odlučuje za samostalnu karijeru. Već prvim nosačem zvuka "Od srca do srca" postaje najpopularnija slovenačka zvijezda, a naredni CD "Kdo je Čefur" i soundtrack za film "Stereotip", u kome igra naslovnu ulogu, samo učvršćuju kultni status kojeg uživa, bockujući prstom u oko malogra?ansku svijest širokih narodnih masa. Kraj devedesetih dočekuje kao priznati producent, učestvuje na slovenačkom izboru za Pjesmu Evrovizije i publikuje CD "Sexy Boy" sa kontraverznim hitom "Magnifico je peder", kojim potire sve barijere i stereotipe u popularnoj muzici. S uspjehom nastavlja karijeru i na filmskom platnu u ostvarenjima "Porno film" i "Poker", a komponuje i himnu slovenačke hokejaške reprezentancije, kao i muziku za pozorišnu predstavu "Balkanski špijun".

Davno se nijesam susreo sa inteligentnijim konceptualnim izdanjem od "Eksport Importa". Na njemu je Magnifico svjesno zavukao ruku u vagan iz kojega se najviše vadi proteklih godina - elemente balkanske "južne pruge" ("srča" harmonika, trubaći, ciganske violine, jeftine klavijature i narodnjački trileri) utkao je u fanki, disko-trens sazvučje i sve prošarao "Los Lobos" gitarama, kreiravši tako proizvod kao ro?en za evropske (ali i naše) radio stanice i diskoteke. Evropi je ponudio ono što traži - pseudoetno upakovan u disko-dens ritam, a domaćem tržištu osjećaj da se i nešto ovdašnje, liše Bregovića i njemu sličnih kompilatora, nalazi na svjetskoj trpezi.

Treba li uopšte reći da se Magnifico nije uhvatio u zamku "ozbiljnog" projekta? U svakom trenutku, u svakoj pjesmi, pažljiviji slušalac primjećuje da se radi o karikiranju šunda i poigravanju najbanalnijim ovdašnjim muzičkim elementima, o smišljenoj provokativnosti i izrugivanju... Bilo da parodira šlagere s početka šezdesetih u pjesmi "Ne pitaj", disko-revival iz vremena "Groznice subotnje večeri" u numeri "Jedina neverna" ili, pak, neo-country trend u "Jenkiz in da harem", Magnifico i prateči sastav "Turbolenca" suvereno vladaju zvučnom slikom - odlična svirka zaštitni je znak ovog performera, a izvanredno ubačene solaže duvačke sekcije, i muziciranje na havajskoj gitari ili saksofonu, recimo, samo pocrtavaju raskošnost osnovnih ideja.

Magnifico je prvi slovenački estradnik koji je potpisao ugovor sa jednim od najmoćnijih svjetskih koncerna "Sony Music", što je kruna njegove višegodišnje karijere, a za prvi evropski single izabrana je tarantinovska "Hir aj kam, hir aj go". Svoju afirmaciju će svakako imati i fanki "Samo malo", zatim južnovetrovski intonirana "Madona" ("O Madona, bejbi blu / Tel mi, tel mi, hau du ju du"), te španska ultramrdalica "Un, dos, tres, urnebes, zemljotres" ("U Mehiko da idem ja, želja mi je golema / da nosim sombrero i vičem "Yo te quiero" / jer tamo je Mama Huanita, karamba i karambita..."). Pravi umjetnički komadi u kojima se količina pametno upakovanog besmisla prepliče sa bazičnom umjetnošću su "Balkanto No 1" (izvanredna igra riječi), slow-jazz instrumental prera?en sa terasa jadranskih hotela sedamdesetih, te "Nisi za mene ti", furiozni hispano-ultrahit u kome sevdah harmonika, odsvirana na prefinjeni način Omera Hodžića, čini koloplet sa brass sekcijom na nivou dragačevskih trubača Bakije Bakića. Savršeni amalgam "world music" apsurda.

Ne treba sumnjati da će u Magnificovom slučaju nekada aktuelni slogan "Slovenija, moja dežela" biti prekomponovan u "Evropa, moja dežela". Lukavac je taj Magnifico, znaće da "navuče" finu gospodu na ovdašnji sentiment, a da ih onda, kao i svi Svjetski Mega Carevi, iz prikrajka podsmješljivo zagleda. Kao i Rambo, svih ovih godina, uostalom.


Autor:

Željko Milović, Bar, SCG
z.milovic@cg.yu







Davor Matosevic - videos
Reklamno mjesto 5
Rock Otocec 2010
Reklamno mjesto 6
Web portal Pljuga
Reklamno mjesto 7

Andjelko Jurkas (HR) - Bez rocka trajanja (Knjiga + CD)
Reklamno mjesto 8
Gary Talley (USA) - Guitar Playing for Songwriters
Reklamno mjesto 9

Hosting sponzor:

Barikada - facebook group





© Copyright by Dragutin Matosevic. All rights reserved (2004 -