Povratak na NOVU BARIKADU

   www.old.barikada.com
Muzicki web portal svih zemalja ex YU (i jos malo sire)





Dinko Husadzic Sansky - Pogled na jazz
Reklamno mjesto 1
Davor Hrvoj - Jazz Connections
Reklamno mjesto 2
Summer Music School Pucisca
Reklamno mjesto 3
Davor Matosevic (singer-songwriter)
Reklamno mjesto 4
exYUsingles - Istorijat muzike ex YU
Webmaster - Kontakt e-mail


Optimizirano za
IE i 1024 x 768

Dragutin Matosevic feat. Esad Prcic - Tulipani



ExYUsingles - Istorijat muzike ex YU
  World Of Music

Disciplina kičme
ťOve ruke nisu male... 2Ť
(Tom Tom Music, Beograd, 2004)

STARE AVANTURE ZELENOG ZUBA

Jedan od preživjelih iz prve postave onoga što se u medijima osamdesetih rogobatno nazivalo ťBeogradska alternativna scenaŤ, Dušan Kojić Koja, alias Zeleni Zub, alias Black Tooth, oduvijek je bio sasvim posebita pojava na domaćoj (ali i evropskoj) rock sceni. U nju se uvukao kao basista novobeogradskog sastava ťLimunovo drvoŤ koji je ubrzo evoluirao u legendarni trio ťŠarlo akrobataŤ. Nakon LP ťBistriji ili tuplji čovek biva kad...Ť, jednog singla i učešća u projektu ťPaket aranžmanŤ, Šarlo se raspada na tri frakcije, a Koja priklanja minimalističkim tendencijama u rocku, kreiravši u grupi ťDisciplina kičmeŤ zvučnu sliku sa samo dva instrumenta (bubanj, bas) i glasom. Takva je muzika teško prodirala do slušalaca, a još teže do diskografskih kuća, pa su prvijenac ťSviđa mi se da ti ne bude prijatnoŤ morali objaviti pod etiketom opskurnog slovenačkog ťHelidonaŤ. Ubrzo je postava proširena trubačima, a redovni nastupi u klubovima, te stalna šarolikost u ponuđenoj kakvoći na stejdžu, donose ťDiscipliniŤ kultni status. U svoje muziciranje Koja je unosio inovacije, tretirajući bas gitaru kao ključni instrument, a raznolikost zvuka kreirao je upotrebom brojnih efekata (fuzz, wah-wah, flanger, delay...). Šira publika, a i mediji, naročito su prigrlile razbarušenu ekipu nakon albuma ťSvi za mnomŤ i jedne od najboljih obrada jugo-rocka – ťČudne šumeŤ sa prve ploče ťYU GrupeŤ.  
 
Do raspada SFRJ, Koja je publikovao još četiri albuma, za koje je sam radio omote i plakate, ukrštajući svoje stvaralaštvo sa strip-junacima iz asortimana ťMarvell Comics GroupŤ. Bio je vezivno tkivo urbanog filmskog omnibusa ťKako je propao rokenrolŤ (za jednu od priča je radio i soundtrack), kompozitor muzike u ostvarenju ťDečko koji obećavaŤ, glumac u TV drami ťRadio Vihor zove AnđelijuŤ i duhovni otac novosadskih grupa ťObojeni programŤ i ťBoyeŤ. U Engleskoj je, nakon 1991. godine, bio član grupa ťIt's good to smokeŤ i ťBrushtick blues bandŤ, da bi formirao i ťpostavu za kraj milenijumaŤ - ťDisciplin A KitchmeŤ sa crnkinjom Gofie Babe i Novozelanđaninom Beatom. Bio je to prvi sastav sa ovih prostora uspješno infiltriran u ostrvsku scenu sa redovitim kritikama nosača zvuka (tri maksi singla i tri albuma) u prestižnim muzičkim časopisima. 
 
Drugo iz serije CD reizdanja nosača zvuka ťDiscipline kičmeŤ pod nazivom ťOve ruke nisu maleŤ (kultni stih iz ťDečije pesmeŤ) predstavlja remasterizovani zapis njihovog trećeg LP-ja ťSvi za mnomŤ iz 1986. godine. Na njemu su uz bas, vokal (Koja) i bubanj (dva bubnjara – Kele i Srđan Žika Todorović) u zvuk utkane dvije trube (Zerkman, Dedža), i horsko natpjevavanje članova grupe i gostujućih ženskih vokala, predvođenih Kebrinom sestrom, Biljom Babić, iz grupe ťBoyeŤ. Naravno da je udarno mjesto albuma obrada ťČudne šumeŤ, sa intro-usklikom ťNajbolja jugoslovenska grupa svih vremena... Disciplina kičme!Ť, a ťZašto?Ť, ťNe, ne, neŤ i naslovna, obogaćuju Kojinu tadašnju maksimu grupe - ťrock oko mozgaŤ - finim plesnim funky uplivom, što grupi donosi sasvim novu vizuru iz ugla tadašnjeg balkanskog rock konzumenta.
 
Bonus ovog reizdanja  je, kako se ističe u bookletu, ťskoro pronađen i kompletiran snimakŤ ť(Ne)realizovane filmske muzikeŤ, komponovane za film Želimira Žilnika ťLepe žene prolaze kroz gradŤ iz 1985. godine. Riječ je o instrumentalima koji pokazuju sasvim novo lice Koje i drugova, a u snimanju je upotrijebljen i stari narodni udarački instrument goč, kao i viola. Kako i sam naziv bjelodano pokazuje, muzika nije ušla u film, jer režiser nije bio zadovoljan komponovanim materijalom, a iskorištena je samo ťTema 1Ť, koja je u stvari prvobitna verzija ťNe, ne, neŤ.
 
Sljedeći, i još intrigantniji, bonus predstavlja cjelokupan snimak ťHumoreskeŤ Antonina Dvoržaka u Kojinom aranžmanu (datira još iz 1978. godine), a čiji dio se nalazi na albumu ťSvi za mnomŤ u fadeu pjesme ťZašto?Ť. Na CD-u je i raritetni snimak ťNe, ne, ne... instrumental uživoŤ izveden u beogradskom klubu ťAkademijaŤ, kao propratni muzički dio hepeninga ťKrunisanje Zelenog ZubaŤ, koje je obavio beogradski avangardni multimedijalni umetnik Kosta Bunuševac, a za potrebe rock emisije u proizvodnji TV Zagreb. To je, ujedno, i jedini zabilježeni živi snimak nastupa postave koja je snimila ploču ťSvi za mnomŤ.
 

Ovo je drugo ťDisciplininoŤ reizdanje kojeg potpisuje agilni ťTom Tom MusicŤ. Na prvom CD-u, publikovanom 2001. godine, nalazi se live materijal sa Kojinog ťbučnog džem sejšn kabareaŤ pod nazivom ťBeogradska prevara uličnog i nadzemaljskog sjajaŤ. I valja napomenuti da su oba reizdanja štampana na način uobičajen u civilizovanom svijetu – uz obilje raritetnih bonus tracks i dobrim bookletom.


Autor:

Željko Milović, Bar, SCG
z.milovic@cg.yu







Davor Matosevic - videos
Reklamno mjesto 5
Rock Otocec 2010
Reklamno mjesto 6
Web portal Pljuga
Reklamno mjesto 7

Andjelko Jurkas (HR) - Bez rocka trajanja (Knjiga + CD)
Reklamno mjesto 8
Gary Talley (USA) - Guitar Playing for Songwriters
Reklamno mjesto 9

Hosting sponzor:

Barikada - facebook group





© Copyright by Dragutin Matosevic. All rights reserved (2004 -