Povratak na NOVU BARIKADU

   www.old.barikada.com
Muzicki web portal svih zemalja ex YU (i jos malo sire)





Dinko Husadzic Sansky - Pogled na jazz
Reklamno mjesto 1
Davor Hrvoj - Jazz Connections
Reklamno mjesto 2
Summer Music School Pucisca
Reklamno mjesto 3
Davor Matosevic (singer-songwriter)
Reklamno mjesto 4
exYUsingles - Istorijat muzike ex YU
Webmaster - Kontakt e-mail


Optimizirano za
IE i 1024 x 768

Dragutin Matosevic feat. Esad Prcic - Tulipani



ExYUsingles - Istorijat muzike ex YU
  World Of Music

Mile sa Čubure vs. Muzička industrija
(Blic, Beograd, 2005)

"SVI NA NOGE" vs. TRANZICIJA

Iako je, naročito u posljednjih nekoliko godina, dejstvom medija među srpskom populacijom prisutna tendencija prikazivanja trube kao autentičnog nacionalnog instrumenta sa dubokim korijenima u etnogenezi, istorija je drugačija. Ljubav prema trubi datira u Dragačevskom kraju, naročito verziranom prema ovom instrumentu i zbog toga čuvenom u svijetu, tek od doba Miloša Obrenovića koji je naredio formiranje prvog vojnog orkestra 1831. godine. Od tada, truba zauzima centralno mjesto među duvačkim instrumentima ovih prostora, infiltrirana kroz običaje u sve manifestacije skupnog karaktera, od svadbi do sahrana. Muzika koju trubači izvode različitog je karaktera - mahom su to adrenalinske kompozicije zasnovane na marševima i čočecima južne Srbije, ali nerijetko se poseže za materijalom znatno novije produkcije, čak i za coverima poznatih melodija. Ovim crossoverom, mahom samouki muzičari stvaraju zvučnu sliku potpuno nepoznatu i samim tim veoma intrigantnu zapadnoj civilizaciji.

Centralno okupljalište je Festival u Guči, pokrenut oktobra 1961. godine u dvorištu tamošnje crkve Sv. Mihaila i Gavrila. Magični uticaj trubača na lokalni auditivni sklop najbolje se očituje u hodočasničkom pristupu poklonika ove vrste muzike Festivalu - u desetak dana trajanja živopisno selo posjeti i do nekoliko stotina hiljada ljudi. Da ne bude zabune, nije to samo skup balkanskih znatiželjnika - muziciranje Feata i Ekrema Sejdića, Bobana Markovića, Milana Mladenovića i ostalih virtuoza privuče i veliki broj etabliranih performera svjetskog glasa. "Nisam znao da se truba može svirati na ovaj način" - rekao je jednom prilikom Dejvis Majls. 

Malo se zna da je aktivnije uvođenje srpskih trubača u rock muziku prvi najavio na svom izdanju Džoni Štulić, ali ga je za prsa iste godine pretekao Goran Bregović, snimivši "Đurđevdan", tako da je projekat postao deplasiran. A upravo je deceniju nakon toga sarajevska "Lopuža koju nijesu uhvatili" od trubača napravio brend, oformio "Orkestar za sahrane i svadbe" i pripodobljenom etno muzikom sa prostora istočno od Drine krenuo u osvajanje svijeta. Najznačajnija odskočna daska za globalnu slavu, i za Bregovića, i za trubače uopšte, bili su filmovi Emira Kusturice, poslije kojih se "svi na noge" rafalima iz kalašnjikova rijetko ko mogao oduprijeti. Kreativno i finansijsko razmimoilaženje sa Bregovićem, režiser je premostio formiranjem "No Smoking Orchestra", transformišući odličan rock bend u "unca unca" lakrdijaše. Lavina je pokrenuta i više nema nikoga ko će je zaustaviti - trubači sudjeluju i na albumima "Riblje čorbe", evo ih i kod Nede Ukraden i kod cyber-nimfe Jelene Karleuše, ali i u soundtracku argentinske TV sapunice "Resistire". Hiperprodukcija će, naravno, dovesti do zasićenja tržišta i samo će pravi opstati, ali do tada još će puno vode proteći.

Projekat "Mile sa Čubure vs. Muzička industrija" još je jedno očešavanje o aktuelni trend, ovdje i u funkciji popularizacije serije na programu stanice B-92. U ovom ironičnom ostvarenju Zoran Cvijanović stavlja krinku Mileta, čovjeka koji se na sebi svojstven način bori protiv surove tranzicije i svih njenih agendi, od uvođenja eura do učenja stranih jezika. Centar žaoke u CD epizodi je svjetska diskografska industrija i njeni merkantilni postulati, a način borbe je pokazivanje da i u trubačkoj verziji pop-rock hitovi mogu zvučati dobro (ako ne i bolje, po mišljenju Mileta sa Čubure) - "Ima da im razvalimo muzičku industriju, tu je centar njihove imperije! Ne vladaju oni preko berze, nego preko top liste! Prvo ti puste rock and roll, pa tek onda otvore ambasadu” - besjedi na početku veliki antitranzicioni borac.

Na nosaču zvuka je devet kompozicija, a između njih Cvijanovićeva, odnosno Miletova naracija. Niz otvara "We Will Rock You" grupe "Queen", nastavljaju ga dva ovdašnja standarda - jedan filmski ("Otpisani" Milivoja Markovića, koji i nije preživio veću obradu, jer su u osnovi originala takođe duvači) i jedan pop ("Maljčiki", "Idola"), da bi uslijedila legendarna "La Bamba". Slijedi najneočekivaniji zahvat u pop ostavštinu, ujedno i najbolji broj na albumu - "One Step Beyond" sastava "The Madness", pa "Quantanamera", Hoze Fernandez Diaza, da bi za kraj bilo ostavljeno ludilo - "Ej Branka, Branka" iz repertoara Tome Zdravkovića, te konačni udar obesmišljavanja esencije brit-popa "Wonderwall", Noela Galagera. Krug zatvara još važeća himna "Hej Sloveni" u rudimentiranoj verziji.

I zaista, ovaj disk, i pored prvotne namjene da zabavi i razveseli šareni auditorijum, dokazuje da između svjetskih i domaćih muzičkih brojeva nema u suštini nikakve razlike i da između "ove" i "one" potrošne robe (a što popularna muzika uistinu jeste) nema ama baš nikakve razlike. Uostalom, o tome bjelodano govori i maestro Boban Marković koji je sa svojim duvačima na programu svih važnijih svjetskih metropola u 2005. godini - Jedina razlika između velikih koncerata i svadbi je ta što na koncertima nema mlade.


Autor:

Željko Milović, Bar, SCG
z.milovic@cg.yu







Davor Matosevic - videos
Reklamno mjesto 5
Rock Otocec 2010
Reklamno mjesto 6
Web portal Pljuga
Reklamno mjesto 7

Andjelko Jurkas (HR) - Bez rocka trajanja (Knjiga + CD)
Reklamno mjesto 8
Gary Talley (USA) - Guitar Playing for Songwriters
Reklamno mjesto 9

Hosting sponzor:

Barikada - facebook group





© Copyright by Dragutin Matosevic. All rights reserved (2004 -