Konfrontacijom stilova do kvalitetnog
festivala
U zagrebačkom je Studentskom centru od 02. do 11. studenog 2006. održan
7. NO Jazz Festival koji predstavlja svjetsku avangardnu i alternativnu jazz
i ne samo (N - not, O - only) jazz scenu. SC je od ove godine zauzeo mjesto
KSET-a koji je godinama bio "glazbenom radionicom" u kojoj je organizator
Festivala Mate Škugor odgajao novi naraštaj publike zastupajući načela otvorenosti,
eklektičnosti, nekonvencionalnosti, ali i kvalitete. Uz KSET, u kojem su održana
tek dva koncerta, s nekoliko dvorana: Kino SC-a, Teatar &TD i Polukužna
dvorana, SC se pokazao idealnom prostorom koji pruža mogućnosti za organizaciju
stilski raznolikih koncerata: od eksperimentalne elektroničke glazbe, preko
fusiona, free i cool jazza do americane, world musica, hip-hopa, kantaurske
glazbe... Tako su u ispunjenim dvoranama rame uz rame nastupali Howe Gelb
i Satoko Fujii, Ken Stringfellow i Iswhat?!, Robert Fisher i brojni drugi.
Uz promicanje nekomercijelne glazbe Škugor je odigrao značajnu ulogu i u
poticanju djelovanja hrvatskih skupina suvremene glazbe. I ove godine uspješno
su nastupili naši sastavi: već afirmirani G.A.P., te Mika Male, Trianguli
zona i Fall Out, kao i bubnjar Krunoslav Levačić, u triju sa slovenskim glazbenicima:
saksofonistom i flautistom Vaskom Atanasovskim i kontrabasistom Žigom Golobom.
|
F
E
S
T
I
V
A
L |
Trio 3 |
|
|
Festival je svojim nastupom otvorio trio saksofonista i klavirista Charles
Gaylea. Uz kontrabasista Gerald Bensona i bubnjara Michael Wimberlyja, prezentirao
je suvremeni pristup koji uključuje elemente cjelokupne tradicije jazza. No,
glavna odlika njihovih izvedbi bila je spontanost. Smjer kretanja glazbe određivalo
je nadahnuće u trenutku izvedbe, neočekivane promjene, posebice Gaylea, na
koje su druga dvojica spremno odgovarala.
Nastupi skupina The Marx Brothers Project, koji se nadahnjuje ranim filmovima
braće Marx, te Roy Nathanson's Sotto Vocea, obilovali su sjanim glazbenim
zamislima, ali i duhovitošću, prvenstveno zahvaljujući saksofonistu, pjevaču
i naratoru Nathansonu koji je nastupio u obje. Dojmljivim se solima istaknuo
trubač Herb Robertson koji je kao gost nastupio u MBP-u.
Vrhunci Festivala bili su nastupi Trija 3 i Lee Konitz New Noneta. Alt saksofonist
Oliver Lake, kontrabasist Reggie Workman i bubnjar Andrew Cyrille, kao Trio
3, s dužim ili kraćim pauzama djeluju već dvadeset godina što je utjecalo
na njihovu savršenu uigranost i uvjerljiv pristup free jazzu. Najatraktivnija
je bila izvedba Cyrillove skladbe "Bu", posvećene legendarnom jazz
bubnjaru Art Blakeyu, u kojoj je autor pokazao iznimno bubnjarsko, ali i skladateljsko
umijeće.
Legendarni Lee Konitz, već pedesetak godina jedan od vodećih alt saksofonista
jazza, na Festivalu se predstavio sa svojim novim, međunarodnim nonentom sastavljenim
od mladih glazbenika. Aranžmane koji savršeno odgovaraju Konitzovu glazbenom
rječniku, za ovu je prigodu priredio tenor saksofonist Ohad Talmor. Publiku
su oduševili novim pristupom cool jazzu. U dodatku su izveli standard "Moon
Dreams" što ga je Konitz svirao na kultnom albumu "Birth of the
Cool" Miles Davisa iz 1950., podsjetivši na stvaranje cool jazza u kojemu
je sudjelovao i ostao jednim od najznačajnijih predstavnika do današnjih dana.
Subotnjim koncetom priredbu je zaključio Otomo Yoshihide's New Jazz Ensemble
koji u svojoj svirci objedinjuje glazbene elemente na kojima se zasniva koncepcija
NO Jazz Festivala. Konfrontirajući free jazz s žestokim gitarističkim eskapadama
na tragu Jimi Hendrixa, akustiku sa zvukovima sinusnih valova, naraciju i
improvizaciju, tradiciju i suvremeno, pod vodstvom su svestranog gitarista
Yoshishidea oduševili publiku u Kinu SC-a.
(Preuzeto iz Novog lista od 13.11.2006.)
(Fotke: Davor Hrvoj, snimljeno
foto aparatom Olympus E1)