Naš najpoznatiji jazz glazbenik - vibrafonist, skladatelj, producent i
promotor, Boško Petrović, tijekom bogate karijere ostvario je zavidan broj
diskografskih izdanja. No, postoje mnoge snimke koje su sačuvane - neke su
nedostupne, a neke, zahvaljujući dobronamjernim prijateljima i suradnicima
diljem svijeta, nakon niza godina izlaze na svjetlo dana evocirajući uspomene.
Neke od njih svojom umjetničkom kvalitetom i zadovoljavajućom razinom snimke
postaju zanimljivima za objavljivanje na novim izdanjima. Sagledane s određenim
vremenskim odmakom, one donose značajan prikaz jednog dijela Petrovićeve
karijere, nostalgično prisjećanje na jazz povijest, ali i glazbeni užitak
slušanja
vrhunskog jazza koji i danas zvuči svježe, uvjerljivo i aktualno. Posebice
je značajno izdanje ostvareno zahvaljujući sretnom slučaju. Naime, ton majstor,
veliki simpatizer Zagrebačkog jazz kvarteta, dao je Petroviću poslije koncerta
Kvarteta 1965. u Heidelbergu duplikat snimke koja je mnogo godina kasnije
objavljena na CD-u "In Concert" (Jazzette Records, 2003.).
Uz Petrovićeve su sastave kao gosti svirali najznačajniji hrvatski, ali
i ugledni svjetski jazzisti. Tako će na koncertu kojim će 1. travnja 2009.
godine u "B. P. Clubu" biti
zaključen ovogodišnji "Springtimer Jazz Fever", što počinje 21. ožujka 2009.
godine, uz Boško Petrović Trio nastupiti čuveni britanski pjevač i klavijaturtist
Georgie
Fame,
sad već redoviti suradnik. Na koncertu održanom 1977. godine u novosadskom
Studiju M, s kojeg su snimke upravo objavljene na CD-u, uz stalne članove:
gitarista
Damira Dičića, bas gitarista Maria Mavrina i bubnjara Ratka Divjaka, kao
gosti su nastupili trubač Petar Ugrin i tenor saksofonist Sal Nistico. O
njima je Petrović
rekao: "U svoj karijeri, od Kvarteta Boška Petrovića do Zagrebačkog jazz
kvarteta, imao sam sreću surađivati s dva izvanredna kontrabasista, Krešimorm
Remetom i Miljenkom Prohaskom. No, osnivanjem grupe B. P. Convention, koja
je bila sastavljena od mladih rock glazbenika, počinje moja suradnja s Mariom
Mavrinom. I danas mi je žao što je definitivno odustao od kontrabasa, no
njegova
svirka bas gitare u potpunosti kompenzira odsustvo kontrabasa. Ugrin, najbolji
trubač svoje generacije, odlično se uklapao u koncept grupe. Sal Nistico,
poznat kao solist orkestra Woody Hermana, u jednom je razdoblju bio čest
gost u
Zagrebu, a nerijetko je uz B. P. Convention gostovao i na inozemnim festivalima."
Oduševljen tom suradnjom, Nistico je često nalazio izgovore kako bi se maknuo
od obaveza koje donosi status zvijezde i uživao u suradnjama s Petrovićem.
Jedna od njih, ostvarena 1989. na nastupu u B. P. Clubu, uz Mavrina, te klavirista
Nevena Frangeša i bubnjara Saliha Sadikovića, dokumentirana je na CD-u "Sal
Nistico: Night Flight", objavljenom za tvrtku Petrovićeva sina Kolje, Jazzette
Records.
O djelovanju sastava, Petrović je rekao: "B. P. Convention je stvoren
paralelno s gašenjem Zagrebačkog jazz kvarteta i Zagrebačkog jazz kvinteta,
kad sam,
čuvši nekolicinu mladih hrvatskih rock glazbenika - tada je bio jako tražen
jazz-rock - odlučio pokušati s bandom čijim sam nazivom aludirao na slobodu
varijacija. Naime, convention je dogovor, te sastav nije bio određen žanrovski
niti po broju članova. Ostavio sam slobodu da prema pojedinom projektu
odredim što je najbolje."
Iako se radi o glazbenicima koji su došli iz rock miljea, Mavrin i Divjak
su na ovom nastupu pokazali da ne razmišljaju o stilskim odrednicama
već o ljepoti
glazbe, a njihova se kvalitetea očituje u mogućnosti ostvarivanja sjajnih
komunikacija s iskusnijim kolegama.
Prisjećajući se tog nastupa Petrović je rekao: "Uoči jednog od koncerata
tadašnje turneje u Novom Sadu nas je dočekao prijatelj i producent
koncerta Vitomir
Simurdić koji se, zajedno s ton majstorom Ištvanom Tibaiem, pobrinuo
da ta posjeta ostane svima u lijepom sjećanju. Naime, Ištvan je skuhao
izvanredan
dunavski riblji paprikaš, a Vitomir je nabavio dovoljno pravog fruškogorskog
vina. Poslije takve večere uspjeh koncerta je bio osiguran."
Osim standarda zahvalnih za jam session suradnju: "Bag's Groove", "Blue
Bossa", "Summertime" i "Straight, No Chaser", na album je uvrštena
i izvedba skladbe
"Song For You", Damira Dičića. "Dičić je bio poznatiji kao izvanredan
jazz gitarist osobena stila sa snažnim blok-akord korusima", rekao
je Petrović.
"Manje je
poznato da je bio inventivan skladatelj i izvanredan aranžer. Drago
mi je da je "Pjesma za tebe", koja mu je bila posebno draga, uvrštena
na
CD."
Radi se o jam session svirci koja donosi užitak kreiranja glazbe
u trenutku nadahnuća, zahtjevnom principu koji je Petrović uvijek
volio
i zbog kojeg
su njegovi nastupi uvijek iznimno uzbudljivi. O tome je rekao:
"Model jam session
svirke, koji je početkom osamdesetih potpuno nestao, omogućavao
je glazbenicima iste kategorije da se bez dugih priprema i proba nađu
na bini i zajedno
s publikom vesele glazbi. To je poput nogometne utakmice između
Brazila i ostatka
svijeta
s nizom krasnih poteza i puno golova, a rezultat nije važan." Na
sreću, u ovom slučaju, rezultat je izvanredan.
(Objavljeno u "Novom listu" od 08.03.2009.)
(Fotografije Boška Petrovića - snimio: Davor
Hrvoj)