Bosanskohercegovački jazz, uz sjajne igrače poput Sinana Alimanovića
i Dinka Šimunovića, ima još jednog rasnog "konja", spremnog za jazzističku
utrku
u bilo kojem dijelu svemira.
Mudro su ti momci shvatili da je teško igrati košarku protiv Amerikanaca,
nogomet protiv Brazila ili ping-pong protiv Kineza. Hoću reći, iako na
odličnom prvom nosaču zvuka, "Bosnian Suite", Edin Bosnić s respektabilnom
ekipom glazbenika
(Amar Češljar, ponajbolji bosanski jazz bubnjar, Dinko Šimunović, kontrabasist
i istinski jazz profesionalac, te intrigantna austrijska saksofonistica
Ilse Riedler!) uspješno apsolvira Milesa ("Nardis"), Tizolu ("Caravan") i
velikog
Gillespiea ("A Night in Tunisia"), dajući jedno novo čitanje protkano ritmovima
ovog podneblja, vrlo brzo shvaća da se "najezdi" američkog ili nekog drugog
jazz utjecaja najlakše oduprijeti stvarajući prepoznatljivi i originalni
autorski pečat, crpeći iz tradicije (ta nemala bosanska glazbena tradicija
zanimljiva je zapadnom uhu i pametno je koristiti je u svojem glazbenom
izričaju!) i nudeći takav glazbeni "proizvod" svijetu. Jedino tako to se
uspješno može
naći na jelovniku svjetskih jazz menija, i to kao specijalitet kuće. Tako
su radili i još neki velikani jazza s ovih prostora, poput Boška Petrovića,
Duška Gojkovića ili Sinana Alimanovića.
Edin Bosnić na prvom albumu to čini s "Mujo kuje", "Vezak vezla", te
svevremenskom "Eminom", a na novom CD-u, vrlo, vrlo znakovita naziva - "Gurbet",
s pjesmama "Telal viče", "Okreni se niz đul bašču", "Teku rajski potoci",
ali i odajući
počast (i pokazajući široko jazz obrazovanje!) Coltraneu (skladba "Like
Sonny") i Bennyju Golsonu ("Killer Joe"), uz ništa manje značajne autorske
Bosnićeve
skladbe "Mr. P. K.", "Srđan" i "Naschmarkt".
"Gurbet" je album specifične atmosfere. I ovdje je uz Bosnića odlična
glazbena postava, što je jamac sigurne interpretacije i glazbenog
ugođaja. Austrijski
izdavač Extraplatte objavio je album solidne produkcije, uz Andreja
Prozotova, sopran sax, Alexandera Locknera, bas, Dušana Novakova,
bubnjevi, i posebne
goste, već spominjanu i fascinantnu glazbenicu Ilse Riedler, tenor
sax, Martina Lubenova, harmonika i Aleksandra Stojića, gitara.
Gurbet je značajna riječ u bosanskoj tradiciji. Dolazi iz arpaskog
jezika, preko turskog u metaforični bosanski izričaj selimovićevsko-andrićevskog
tipa, i može značiti tuđinac, stranac, usamljenik, nešto kao izopćenik,
svojevrsni Ahasver, simbol lutanja... puno je značenja i tu finu
nijansu ovog pojma može
osjetiti samo netko tko je dobro upoznat sa situacijom u kojoj
pijanist Edin Bosnić jedva spasi živu glavu iz okupiranog rodnog Prijedora
(rođen 1970!),
te se skrasi u tuđoj zemlji (kako u svakom zlu ima dobra, tako
u
cijeloj toj Edinovoj ahasverštini i gurbetu nastaje vrhunski jazz,
kako rekoh,
protkan zvucima tradicije od koje nije mogao, niti je trebao pobjeći,
nosi je u sebi,
tu tradiciju, u svojem srcu; i ništa mu je oduzeti neće...).
Album otvara "Telal viče", čujemo djelić originalne izvedbe, kao
s radio-postaje, a onda se sve pretvara u vrlo ritmičan jazz
s ritmom bosanskog podneblja,
sve se razigrava u jednoj sinergiji jazza i sevdaha. U drugoj
skladbi, "Okreni se niz đul bašču" Edin Bosnić smiruje ritam, svirajući
baladičan ugođaj,
gotovo "sevdah-blues", ovdje vrlo alegorijski shvaćen, sa zanimljivom
bas dionicom Alexandera Locknera.
Benny Golsonova "Killer Joe", s "iznenadnom" harmonikom Martina
Lubenova u tipičnoj, gotovo kavanskoj bosanskoj maniri, odiše
ethno-jazz doživljajem,
dok "Teku rajski potoci", opet tradicijska, podsjeća (u pozitivnom
smislu!) na Charlesa Lloyda i Jana Garbareka. Ovo je moja primisao,
slušateljski
dojam, ne znači da je Edin išao upravo na to, ali postigao
je tu lloydovsku atmosferu
i kontemplativnost Jana Garbereka.
Autorske skladbe nose snažan emotivni i autorski pečat. "Mr. P. K.",
čvrstog je ritma, ide na fusion i na Joea Zawinula, uz stanovit
otklon od tradicijske
pjesme, gdje Edin vješto koristi mogućnosti instrumenta kakav
je Fender Rhodes klavijatura. "Srđan" je lirična pa i melankolična
skladba, slušljiva
i opuštajuća.
"Naschmarkt" isprepletena zvucima ulice, kolodvora, žamorom
ljudskih glasova i sudbina, gurbetom...
"Like Sonny" je briljantna posveta Coltraneu, ali ovdje Bosnić
"smiruje" Coltranea, i onu njegovu znanu poplavu tonova;
kako je pisao glasoviti
jazz kritičar Ira Gitler u časopisu Down Beat, čini mi
se 1958. godine, nazivajući
to Coltraneovo obilje zvuka "Sheets of sound", plahte zvuka,
opisujući tako originalni Coltraneov stil kojim je nesebično
bacao pred slušatelja
nekonvencionalnu
melodiju i harmoniju.
Album završava "Trennung", jedan od vrhunaca cijelog projekta,
vrlo elegičnog zvuka, dojmljiva i u duhu cijele ploče.
Edin Bosnić Quartet ovim CD-om definitivno postaje jaka
karta u jazz partiji pokera, gotovo as iz rukava, čovjek
koji BiH
jazz diže za
oktavu više i
daje nadu da će, u poplavi tonova i autora sumnjiva
zvuka i karaktera, bosanskohercegovački
jazz predstavljati značaj na europskom jazz zemljovidu.