Sinan Alimanović, Sarajevska filharmonija i prijatelji (izvješće
i najava DVD-a)
Iako se u Sarajevu dobar jazz svira još od osamdesetih godina prošlog stoljeća,
čini se da je, uz glasoviti i na svim jazz zemljovidima ucrtani Sarajevski
jazz festival, najjača jazz figura bosanskohercegovačke jazz glazbe u ovom
trenutku Sinan Alimanović, pijanist koji je u pauzi između nota sposoban
više reći nego mnogi u cijeloj temi.
Sinan Alimanović je i suvremen glazbenik, ali istodobno i stari dobri be-bop,
cool, hard-bop; u najboljoj tradiciji škole jednog Billa Evansa, ispod
čijeg ogrtača su mnogi izašli bogatiji za spoznaju jazza. To već napisah
u recenziji
ključnog Sinanovog jazz albuma "Bosnia Groove", istaknuvši da će Evans
kod sebe stilski umiriti "živčanu razigranost", npr. jednog Arta Tatuma,
od Milesa
Davisa će napraviti Milesa Davisa, stvorit će osebujnost pijanističkog
stila, prepoznatljivog i vrijednog, a taj njegov svjetonazor u nekim
će segmentima
usvojiti i Sinan Alimanović; njegovu poetiku i fraziranje, odnos spram
glazbe... ali će otići i korak naprijed stvarajući prepoznatljivost
između ostalog tako
što će čarobnim potezima sevdah pretvarati u jazz, a od jazza napraviti
sevdah. Spoj američkog pristupa jazzu i ukorijenjenosti u bosansku tradicijsku
pjesmu
čini Alimanovića unikatnim.
Sarajevski koncert to dokazuje. Loša je vijest da svi koji nisu prisustvovali,
mogu jako žaliti. Dobra je vijest da je koncert kvalitetno snimljen
i bit će objavljen kao DVD. Spoj slike i zvuka dočarat će atmosferu i predstaviti
Sinana i prijatelje u pravom svjetlu te ostati trajni dokument vremena
i jazz svirke koja zasigurno prelazi granice BiH.
Uvodna "My Way" naglašava tu unikatnost Alimanovićeva pristupa jazzu,
a premijerno izvedene autorske "Lejla" i "Blues For My Friends",
gdje Alimanović
dirigira
Sarajevskom filharmonijom, pokazuju spretnu sinergiju saksofona Adama
Klema, krilnice Ladislava Fidrija, trombona Marina Frketina i Marina
Gradca s
cijelom filharmonijom, osobito u skladbi "Lejla" gdje spoj jazza
i klasične baštine
daje raskošnu zvučnu sliku.
Dojmljivi dijelovi koncerta odsvirani su u formi tria. Tu je vrhunac
svakako izvedba znanog jazz standarda "Oleo". Vrlo brz tempo, zahtjevna
izvedba,
fino "prepucavanje" kontrabasista Dinka Šimunovića (upravo nevjerojatan
glazbenik!) s bubnjarom Ratkom Divjakom i Alimanovićevim klavirskim
intervencijama.
U uvodu rekoh kako Sinan uspješno koristi tradicijsku pjesmu u
jazz formi. Osjeti se to kod "Snijeg pade", s odličnim vokalom
Miroslava
Mirčeta
Vuletića i gitarom Vernesa Ljuštakua gdje se isprepliću sevdah
i jazz, tako da na
trenutke dominara jedno, a onda drugo, da bi sve završilo finom
improvizacijom, tako svojstvenoj jazzu. Slično je i s "Kraj tanana
šadrvana" gdje
doista upečatljivo nastupa Faruk Jažić, i kao pjevač i kao gitarist
finog
scofieldovskog tona i moćnog glasa. Obrada "Ti si mi bila u svemu
naj naj", sarajevskih
Indexa, opet je pokazala koliko je Alimanović sposoban od bilo
koje teme napraviti
dobar jazz, a bubnjar Amar Češljar dokazuje kako danas-sutra
ima tko naslijediti velikana kakav je Ratko Divjak.
Ugodno iznenađenje su mlade pjevačice Lejla Hrelja ("The More
I See You") i Lejla Alimanović ("Twisted"), koja je imala što
naučiti
od
oca tijekom
godina, a vrlo razigranim pristupom jazz vokalu pokazuje da
ima što ponuditi publici i u budućnosti.
Posebni gosti koncerta bili su Ladislav Laci Fidri, kojeg je
voditelj Rinko Golubović najavio kao jednog od najznačajnijih
trubača i
krilničara današnjice
(prisjećam se jednog zagrebačkog koncerta velikog madžarskog
jazz violinista Csabe Desea gdje on u pola skladbe stane,
primijetivši Lacija u publici,
i kaže - "Tu je u publici hrvatski Miles Davis, molim pljesak!")
i velika blues i jazz dama Zdenka Kovačiček.
Krlinica Ladislava Fidrija, taj vrlo lirski ton (preporučam
njegov sjajni album "Memories") i moćni vokal Zdenke Kovačiček
(preporučam
njezin novi
CD "Jazz Portrait"), vrhunci su koncerta koji su oduševili
sarajevsku publiku. Fidrijeva skladba "Blues" bila je uvod
u standarde
poput "Round Midnight",
"Blue Moon" i "Misty", u kojoj je Zdenka pokazala svu raskoš
svojeg vječnog glazbenog talenta.
Prava je sreća da će sve to biti objavljeno na DVD-iju
i da će svi koje zanima istinski dobra jazz izvedba doći
na
svoje. Koncert Sinana i prijatelja, s Sarajevskom filharmonijom, pretvorio
je Narodno pozorište, Sarajevo, u jedan veliki jazz
klub u kojemu
je publika,
kako to i priliči
jazz klubovima, u vrlo prisnoj atmosferi mogla osjetiti
svu ljepotu jazz glazbe. Filharmonija, sevdah i jazz...
sve to u
finom pobratimstvu
glazbenika
i jazz nota. Neprocjenjivo!
SINAN
ALIMANOVIĆ I SARAJEVSKA FILHARMONIJA - Lejla
|
SINAN ALIMANOVIĆ
TRIO - Snijeg pade na behar, na voće
|