GORAN BREGOVIC
Interview za italijanski list "La Stampa" - Mart 2006.
|
GORAN BREGOVIC
Interview za italijanski list "La Stampa" - Mart 2006.
1) Da li se i Vasa "Karmen" kao i Bizeova oslanja
na emotivni naboj istinite price?
Kao i Bizeova, i moja Karmen bi mogla da bude istinita prica.
Nazalost, mozda jedna od mnogih strasnih istinitih ciganskih prica. U Bizeovo
vrijeme Cigani su bili u alegorijskom smislu evropski kauboji. Automobil je
odavno izumljen, a oni su ti koji jos uvijek jasu. Romanticna neprilagodjenost.
U danasnjem svijetu Ciganima je pripala, nazalost, mnogo manje romanticna uloga.
Kao sto se i svaki druga roba sa greskom baca na smetljiste i Cigani, kao ljudska
roba sa greskom, zive na smetljistu ove civilizacije. Jer neprilagodjenost vise
nije romanticna. Ja sam krenuo od hipoteze: ako bih odveo jednog od mojih Cigana
muzicara, jednog od obicnih, koji sviraju svadbe i sahrane, da vidi tu jednu
jedinu cuvenu cigansku operu Karmen, kakva bi bila njegova reakcija? U mojoj
hipotezi bila bi: ako je Bog htio da u ciganskom zivotu, u zivotu te Karmen,
jedina stvar zbog koje vrijedi zivjeti i umrijeti bude sloboda, ako vec ne u
zivotu, zasto ne makar u toj jednoj jedinoj operi koju Cigani imaju kao svoju,
nije sretan kraj. Kao u onom vicu kada Cigan zatekne svoju babu kako gleda porno
film i kaze zgranut "sta to gledas baba?" a ona kaze "cekam da
vidim hoce li se ozeniti". Jer i Cigani, kao i svi mi, vole sretne zavrsetke.
Oni jos naivnije vjeruju u njih.
2) Da li cemo opet cuti ritmicke elemente inspirisane balkanskim folklorom?
Cigani na Balkanu ne izvode Karmen jer bi trebalo njih sto
da zavrsi muzicku akademiju za takav poduhvat i da imaju drzavu i ministarstvo
za kulturu koje bi taj poduhvat podrzalo, jer ni na svadbi ni na sahrani niko
ne placa za takvu muziku. Namjera moje opere je da bude opera koju ce Cigani
izvoditi. Moja opera je pisana za standardan orkestar koji svira svadbe i sahrane.
3) Koliko se Vasa muzika promenila od albuma "Underground", do albuma
"Karmen"?
Kao i vecina kompozitora u istoriji muzike i ja sam oduvijek
i zauvijek inspirisan tradicijom. A ko nije? To je oduvijek bio najprirodniji
metod. Od Stravinskog do Bartoka, od Bizea do Lenona. Jer tradicija je kao solidna
banka iz koje uzimate sa vjerom da cete vratiti sa kamatom. Ja dolazim iz male
muzicke kulture u poredjenju sa italijanskom. Mi nemamo tradiciju pjevanja narativne
forme i ovo je za mene pionirski posao u kojem nemam uzora.
4) Da li mislite da rock muzika danas treba da napravi nove
medje?
U prirodi muzike je da se pravi da granice ne postoje.
5) Vi ste uspeli da sjedinite etnicku muziku sa pop i ostalim zanrovima - kako
Vam to polazi za rukom?
Ja dolazim sa granice. I ta granica izmedju Katolika, Pravoslavaca
i Muslimana, koju politika pomjera lijevo desno sa toliko strahota, prolazi
kroz sredinu moga srca. Mirno.
6) Cesto kazete da u Vasoj muzici ima elemenata tradicionalne vojne muzike
- otkud to?
Ja sam vojnicko dijete. Moj otac je bio Pukovnik. To da neko
zbog nekakvog rata prlja uniformu mi je bilo nezamislivo. Najljepse odijelo
u nasem ormaru je uvijek bila njegova svecana uniforma. Da nije bilo ovog rata
ja bih jos uvijek kao jednu od najljepsih slika u prirodi imao pred ocima vojsku,
u svecanim odijelima, koja uz muziku marsira ispod zastava.
|