MAKSIMIR U BEOGRADU
(Autor: Zeljko Milovic, Bar, SCG)
|
MAKSIMIR U BEOGRADU
Prateci uvrijezenu tradiciju, i ovogodisnji izbor predstavnika
na takmicenju za Pjesmu Evrovizije, malo je imao veze sa muzikom. Bio je to
sudar dvaju strategija, i dvije dijametralno suprotne muzicke koncepcije na
natjecanju koje je kulminiralo vandalskom linc-atmosferom u kojoj je crnogorskim
predstavnicima bio ugrozen zivot.
Jos se na polufinalnim vecerima mogao jasno uociti jaz izmedju
"dva oka u glavi". Dok se jedno, na "Monteviziji", okrenulo
mediteran-popu i urbanom rock zvuku, dotle je drugo, u atmosferi ruralnog grand-kica,
propalo u kreativnu rupu na bini Sava Centra, poput nekoliko izvodjaca kojima
se zaista to desilo na "Beoviziji". Kvalitetnih numera je bilo na
obje strane, ali je bezdan nespojivosti zjapio izmedju paradigmi dvaju stilova
- gothic-rocka grupe "Grim" i vremesne folk dame u jednopregu koja
lamentuje sto joj vise niko ne dolazi na konak.
I pored vickastih posalica u mini-spotovima sto su bili uvod
u nastup montenegrinskih muzicara ("Crnogorski fanki ide u svet",
"Crnogorska Kajli Minog"...), "blage" naklonosti, inace,
odlicnih voditelja u najavama srbijanskih performera, te "nepristrasne"
sentence organizatora "Beovizije" pri predaji nagrade favorizovanim
"Flamingosima" kao pobjednicima veceri ("Vidimo se u Atini"),
manifestacija "Evropesma - Europjesma" se drzala u zivotu prikljucena
na aparate, sve do momenta kada je otpocelo glasanje. Po vec vidjenom scenariju,
clanovi crnogorskog zirija su davali bodove Crnogorcima, a srbijanskog Srbijancima,
s tim da su se domacini prevarili u racunu, krivo tipujuci na Stevana Faddyja
kao montevizijskog favorita. Milan Djurdjevic i Zoran Dasic su dali sitne poene
grupi "No Name" (koju su Crnogorci bombardovali dvanaesticama, ujedno
casteci nulama "Flamingose"), i ta je greska u koracima, pokazalo
se poslije, bila presudna za konacan ishod.
Srbijanski auditorij, pasionirani poklonik opstih "teorija
zavjere", nije se mogao pomiriti da pobjedu usred Beograda, odnesu ljubimci
lukavijeg i promocurnijeg zirija, pa je na bini Sava Centra uslijedilo javno
moralisanje o casti i postenju, i optuzivanje za neregularnost jer su Crnogorci
frizirali svoje glasove "po politickom diktatu". "Nije bilo nikakvih
pritisaka, ni kampanja" - kategorican je Bojan Bajramovic, jedan od cetiri
clana crnogorskog zirija, dodajuci da se sa ostalima vidio tek na aerodromu
dan prije "Europjesme".
"Napravili smo analizu kako da zastupamo interese nase
kuce na manifestaciji, i postojao je dio taktike, ili da kazemo procjene, ali
bilo je prirodno da, ako vec saljemo nase muzicare, stanemo iza njih. Da se
razumijemo, ja sam i otisao u Beograd sa namjerom da glasam za crnogorsku pjesmu,
da pomognem crnogorsku muziku, sto je potpuno legitimno. Ali, na drugoj strani,
ne bih se prihvatio tog posla da nijesam smatrao da imamo bar dvije visoko kvalitetne
pjesme, one Faddyja i 'No Name'" - istice Bajramovic, potencirajuci da
su se i u srbijanskom ziriju dogovorili, samo "sto su se preracunali u
misljenju da necemo imati hrabrosti da stanemo na crtu usred Sava Centra".
I dok zdrava logika jasno govori da je nemoguce da cetiri osobe
koje se bave muzikom imaju gotovo identicno misljenje o kakvoci ponudjenih kompozicija,
dotle, pravno gledano, nikakva prica o neregularnosti ne dolazi u obzir. Nije
bilo pogresnog sabiranja, listici su uredno predani deset minuta prije izlaska
na pozornicu, i svi su, kako i propozicije nalazu, glasali po licnom uvjerenju.
A to sto su se "uvjerenja" poklapala...
"Da je neko iz Srbije pobijedio na ovaj nacin, sve bi
bilo uvaljano u finu oblandu, a nas i nase proteste niko ne bi pominjao"
- tvrdi Bajramovic, posebno isticuci da je licemjerno sto se clanovi srbijanskog
zirija pozivaju na cojstvo kad su oni, "kao zaista odlicni muzicari u svojim
kategorijama" glasali za "Flamingose" i Anu Nikolic, "na
koje se ne bi obrnuli u 'normalnim' situacijama".
"Nije mi padalo na pamet da podrzim ad hoc show grupu
kakvi su 'Flamingosi'. Da je udio Luisa bio veci, mozda bih i dao koji bod,
ali nijesam dosao da ocjenjujem performans, vec muziku. I ne mogu da vjerujem
da onakav sastav zirija pokloni maksimalne poene muzickim analfabetama sa dopadljivim
scenskim nastupom, a ne, recimo, izvanrednoj Mari Mari", objasnjava.
Drhtavo-placni glas djevojke zaduzene za public relations manifestacije
koja je citala odlucujuce televouting glasove ("Ne mogu Vam reci nista
dobro..."), proglasenje "Bezimenih" za pobjednike "Europjesme",
te "pumpanje" od strane Djurdjevica koji je, van protokola, uzeo mikrofon
i pozvao na preispitivanje glasanja Crnogoraca, bili su signal za skandaloznu
reakciju publike. Momci iz "No Name" su gadjani flasama, bez mogucnosti
da sidju na pozornicu i otpjevaju pobjednicku pjesmu, a razjarena rulja koja
je krenula ka bini nije obecavala nista dobro. Dramaticne trenutke do detalja
za Monitor opisuje Dragoljub Gaga Purlija, bubnjar crnogorskog seksteta.
"Cim smo krenuli iz bekstejdza, docekala nas je gomila
novinara i posjetilaca koji su nas gadjali papirima, dobacivali svasta. Izasli
smo na scenu, ne sluteci u sta ce se to pretvoriti. Pocele su da lete flase,
a ja sam, sa moje desne strane, vidio par momaka koji su pokusavali da se popnu
na binu i obracunaju s nama. Povukao sam Danijela (Alibabica) jer sam vidio
da nam je zivot ugrozen" - precizan je Gaga.
Po njegovim rijecima, dok su kod stepenica cekali rasplet situacije,
iskrsli su novi problemi: "Iz publike su trazili 'Flamingose', vikali da
smo lopovi, a onda je naisao Ognjen (Amidzic) sa ekipom momaka, provocirajuci
i vrijedjajuci. Prestao je tek na intervenciju Crnogoraca koji su priskocili
da nas zastite, praveci krug oko nas. Da nije bilo tih ljudi - Marka Djurasevica
iz 'Katapulta', Milana Perica, Ivana i Zorana Vukcevica, mog oca i jos nekolicine
momaka, svasta je moglo da bude. Za razliku od Ognjena, Marinko Madzgalj se
izljubio s nama i cestitao pobjedu".
Purlija navodi da je obezbjedjenje Sava Centra bilo nijemo
na sve sto se desavalo, te da su ih, tek kad su 'Flamingosi' poceli da pjevaju
na zahtjev mase, sproveli do sminkernice u kojoj su bili zakljucani dok nijesu
dosli specijalci iz vile "Crnogorka" i odveli ih iz Sava Centra. Bilo
je straha, ali i suznih ociju, kaze.
"Bili smo zbunjeni, potreseni i uplaseni. Javili su da
rulja ceka na juznom ulazu da nas lincuje. Znali smo da su nam porodice u velikoj
brizi za nase zivote, pa smo se i radi toga brinuli", iskren je Gaga.
Nista se lijepo nije spremalo ni clanovima crnogorskog zirija,
koji su u sobi na spratu osluskivali divljanje mase u dvorani, "izazvano"
njihovim glasanjem: "Bili smo skupa sa srbijanskim kolegama i organizatorima,
sve dok nije pocela huka negodovanja. I svi su najednom nestali" - evocira
neugodne uspomene Bojan Bajramovic, navodeci da ne moze ni da pomisli sto bi
se desilo da je masa saznala gdje su, bez obezbjedjenja.
"Svi iz zirija smo unezvijereno ponavljali - 'Dje su djeca?',
jer smo se plasili se kako ce se iz svega izvuci momci iz 'No Namea', ali su
nam ruke bile vezane", veli poznati pjevac, napominjuci da su tek nakon
dva sata napustili prostoriju u pratnji pet crnogorskih specijalaca.
Mladi bubnjar "No Namea" kategoricki odbacuje bilo
kakve insinuacije oko namjestanja, bar sto se njih tice: "Mi smo posteno
odradili svoj posao, imali dobru pjesmu. Na snimku se lijepo vidjelo da smo
iznenadjeni pobjedom. Danijel je bio izbezumljen od srece. Apsolutno nijesmo
znali kako ce glasati nas ziri, tako da je bilo kakva prica o zakulisnim igrama
besmislena. Da li ih je bilo, ko ce ga znati - mi ne znamo", iskren je
Dragoljub Purlija, potencirajuci da ga je najvise razocarao Milan Djurdjevic,
vodja "Nevernih beba".
"To je sramno ponasanje od muzicara koji ovdje ljetuju,
rade, smicu pare, 'poreklom' su odavde, a pljuju po nama kad se ukaze prilika",
veli. Mediji su etiketu "trojanskog konja" nalijepili pobjedniku "Montevizije"
Stevanu Faddyju koji je, posredno, pomogao grupi "No Name" da pobijedi,
jer je srbijanski ziri njega imao kao "glavnu metu" za uskracivanje
poena.
"Naravno da nista nije bilo smisljeno i isplanirano, pa
ni moja pobjeda na 'Monteviziji'" - decidno ce Faddy. "Po navodima
u novinama, ispada da sam ja bio "trojanski konj" za "No Name",
ali mi nije zao, jer se vidjelo da je srbijanski ziri tipovao da ja ne dobijem.
Bitno je da je na prvom mjestu neko iz Crne Gore, pa kad vec ja nijesam mogao,
neka su oni pobijedili" - jasan je kotorski pjevac.
U danima koji su uslijedili, srbijanske, ali i neke crnogorske
novine, prosto su se utrkivale ko ce se, zluradije i otrovnije, ukljuciti u
kampanju raskrinkavanja "pobjede bruke". Po maniru poznatom od prosle
godine, muzicari i javni radnici, obicni gradjani i postena inteligencija, kako
se nekad govorilo, osuli su baraznu vatru u medijima, svi odreda trazeci da
se "na bilo koji nacin onemoguce Crnogorci da podju u Atinu". Prepucavanje
i vrijedjanje na forumima sajta drzavne srbijanske televizije prelazilo je u
otvorenu mrznju, prijetnje i jasno izrazenu nacionalnu netrpeljivost prema Crnogorcima,
a slicno je i sa ostalim srpsko-crnogorskim web-sajtovima.
U trenutku zaključenja ovog teksta i dalje se ne zna da li
ce neko (i ko) predstavljati drzavnu zajednicu na takmicenju za Pjesmu Evrovizije.
Zaprepascujuci ovogodisnji miks vodvilja, tragedije, cinizma, komedije, farse
i cega jos sve ne, pokazao je jasno da manifestacija ovakvog tipa ne treba vise
nikome, cak i ako SCG opstane. U suprotnom, za razrijesenje gordijskog cvora
"Europjesme - Evropesme" bice potreban novi, samo muzicki, Lajcak.
antrfile: Za prisjecanje na slicna nemuzicka desavanja ne
treba puno listati arhivu. Dovoljno je prisjetiti se pretprosle godine, kada
niko od crnogorskih predstavnika na "Europjesmi" nije dobio niti bod,
ili proslog marta, kada su glavni konkurenti "Bezimenih" od strane
crnogorskog zirija dobili ciste nule. Da takve stvari nijesu skorasnja navika,
dokazuje dogadjaj sa posljednje zajednicke "Jugovizije" u Sarajevu
1991. godine, kada je tok glasanja decidno manifestovao odsustvo mogucnosti
srpsko-hrvatske kohabitacije. U Sarajevu se dogodila ista stvar kao i ove, i
prosle godine, na Europ(j)esmi, samo sto su bili drugi protagonisti. Televizije
Beograd, Novi Sad, Pristina i Titograd (polovina ukupnih glasova) odlucile su
da na "Eurosong" posalju Bebi Dol, pa su hrvatske izvodjace (Danijel,
na kraju drugi, i Ivana Banfic, treća) jednobrazno "castili" cistim
nulama. Kratko je pamcenje u Balkanaca, pokazalo se nebrojeno puta.
|