Barikada - World Of Music
Povratak na NOVU BARIKADU

   www.old.barikada.com 
Muzicki web portal svih zemalja ex YU (i jos malo sire)






Dinko Husadzic Sansky - Pogled na jazz
Reklamno mjesto 1
Davor Hrvoj - Jazz Connections
Reklamno mjesto 2
Summer Music School Pucisca
Reklamno mjesto 3
Davor Matosevic (singer-songwriter)
Reklamno mjesto 4
exYUsingles - Istorijat muzike ex YU
Webmaster - Kontakt e-mail


Optimizirano za
IE i 1024 x 768

Dragutin Matosevic feat. Esad Prcic - Tulipani



ExYUsingles - Istorijat muzike ex YU
  World Of Music

KAKO JE PROPAO ROCK 'N' ROLL - PART TWO
(Autor: Zeljko Milovic, Bar, SCG)



Drugi dan na zemlji, Podgorica, Crna Gora


KAKO JE PROPAO ROCK ' N' ROLL - PART TWO

U drugoj polovini devedesetih malobrojni crnogorski "magazini za mlade", te casopisi urbane provenijencije, listom su najavljivali dugo ocekivani povratak rock muzike na ovdasnju scenu. Barjaktarima "crnogorskog novog talasa" smatrani su izvodjaci iz podgorickih sastava "Qtera", "Autogeni trening", "Cuban lab" i "Pigs Enemys", kotorski "Drugi dan na zemlji", te tivatski "RainDogz" i barski "Bad Taste". Osam godina kasnije, svodjenje racuna donosi porazavajucu sliku - niko od navedenih nije ostvario karijeru vrijednu pomena, a povratak rock muzike odlozen je za bolje dane.

Bila je 1998. godina, na programima crnogorskih elektronskih medija carovali su hrvatski izvodjaci "lakih nota", pa su hronicari urbanih zbivanja jedva docekali da stvari pokrenu sa mrtve tacke. Kreativni vakuum "plemenite buke" je predugo trajao, pa su "radosni glasi" urbanom dijelu srednjoskolske i studentske omladine legli kao melem na ranu. U prilog novinarskoj tezi o budjenju hibernirane montenegrinske rock armade isla je i cinjenica da je nastupa bilo gotovo svakog vikenda, a broj grupa rastao iz dana u dan. "Spolja je sve izgledalo bajno, napokon je pocelo nesto da se desava u relaciji sa evropskim i svjetskim zvukom" - sjeca se Nemanja Becanovic, spiritus movens grupe "Bad Taste", navodeci da su nastupi bili u gotovo redovnim intervalima, uz organizovanje lokalnih gitarijada. "Samo smo mi znali kako to zaista funkcionise. Koncerti su bili neorganizovani, sa ocajnim vodjstvom i uz jos goru opremu, solidno posjeceni jedino u Podgorici. I naravno, uz naznaku "bez honorara". Bili su to, blago receno, katastrofalni uslovi", kaze.

Prvi crnogorski noise bend "Qtera" uspio je da prezivi proteklih osam godina, ali je tri puta promijenjena postavka. Mladen Vujovic je bio taj oko koga se vrtila prica. "Imali smo jos 1999. godine kompletan materijal za CD, ali nista. Nikad ni mrvice razumijevanja od onih od kojih je trebalo, pa je epilog poznat. Individulac koji vuce stvar potrosi energiju, a kad se drugi probude, on vise nije tu", veli Vujovic, potencirajuci da nikad nijesu imali uslove za rad, pa su morali da improvizuju, "sto je neozbiljno za bend kakav smo po kvalitetu i ideji morali biti". "Posljednjih sest mjeseci opet nemamo prostoriju za vjezbanje, pa smo prinudjeni da odrzavamo akusticarske probe po stanovima, iako smo grupa koja zvuk bazira na distorziranom gitarskom zvuku" - kaze Vujovic, potencirajuci da su "triput molili opstinu da im izadje u susret, ali odgovora nema".

Mladen Vujović je bio i u post-rock sastavu "Cuban Lab" koji se i formalno raspao prije mjesec dana, zbog "nesuglasica u bendu". Grupa poznata po iscrpljujucim, ali efektnim instrumentalima, iza sebe je ostavila jedino tri demo snimka.

Zivotni vijek tivatskih "RainDogza" nije bio dugacak, ali, ako je za utjehu, njihov frontmen, tada 16-ogodisnji Stevan Faddy, danas uspjesno gradi solo karijeru u pop vodama.

Ni "Pigs Enemys" nijesu bili dugovjecni. Alternativni zvuk nije nasao plodnog tla, pa su se ugasili nakon nesto vise od godinu dana. Kako istice vodja benda Nino Markovic, uradili su samo demo snimke u licnoj reziji i okoncali rad: "Nije bilo prilika za dokazivanje, ni promocija, ni interesovanja izdavackih kuca. Finansijski, organizacioni, ali i zivotni razlozi su podvukli crtu u smislu bavljenja muzikom".

Podgoricki "Autogeni trening" je snimio album prvijenac kojeg su naslovili svojim imenom, ali su ga, zbog neinteresovanja disko-kuca i slabe zvucne slike, morali stampati u sopstvenoj reziji, u opskurnom tirazu. Dino Kapetanovic, frontmen benda, pojasnjava razloge neuspjeha: "Nakon peha sa losom produkcijom u studiju, entuzijazam je naglo splasnuo. Bili smo nestrpljivi, uz to i lijeni, pa smo se zadovoljili dasątampamo samo 100 primjeraka CD-a".

Nedugo zatim, pjevacica Tina Dzankic se okusala kao solista, a bend dozivio niz personalnih promjena. Najavljuju prvo "pravo" izdanje u toku ove godine. "Rekao bih da se nesto promijenilo nabolje. Snimamo u dobrom beogradskom studiju, bolji su uslovi rada, samim tim i bolji snimci. Bolje funkcionisemo i kao bend, clanovi su vise angazovani oko projekta nego ranije. Sviracemo, trudicemo se, pa ako ovoga puta uspije - uspije, a mislim da hoce, zreliji smo" - iskreno ce Kapetanovic.



Bad Taste, Bar, Crna Gora


Barski "Bad Taste" je i dalje aktivan, ali je to sada projekat soliste Nemanje Becanovica, sto snima sve instrumente i vokale, i potpisuje muziku, tekstove i aranzmane. Publikovano je sedam albuma, ali svi u samizdat varijanti, u tirazu od oko 100 primjeraka. "Mnogo je razloga uzrokovalo cinjenicu da se nije dogodilo to najavljivano budjenje crnogorskog roka" - realan je Becanovic, dok precizira kako su "bendovi bili krajnje neodgovorni i skloni tipicnoj crnogorskoj boljci - kukati i nista ne raditi da promijenis stanje". "Osim toga", veli ovaj kolumnista "Pobjede, "nije bilo izdavacke kuce koja bi nam stampala albume, nije bilo dovoljno publike, niti su mediji ispratili nase angazmane. Cak i oni sto su publikovali izdanja, kao da nisu, jer niko ne zna za to". Pravi razlog za fijasko je, po Becanovicu, bio nedostatak novca, jer "da su bendovi zaradjivali barem od nastupa, nastavili bi sa radom": "Vremenom je uzivanje u muzici i druzenju ustupilo mjesto nervozi i besmislu, i krug se zatvorio".

Jedini od odlicnika ovdasnjeg nesudjenog "novog talasa" koji su publikovali album za regularnu izdavacku kucu bio je sastav "Drugi dan na zemlji". Njihov prvijenac "Antimon" stampao je beogradski "Rock Express", ali bez propratne propagandne logistike. "Prvu verziju albuma smo izdali za 'PG Sound', ali su ga oni u snimanju upropastili, pa smo bili prinudjeni da reizdamo CD" - navodi multiinstrumentalista Ivan Marovic, sef kotorske grupe, isticuci da su, kao koncertno aktivni, imali spremljen i materijal za drugi nosac zvuka, ali to nikad nijesu realizovali. "Nedostatak para i interesovanja medijskih kuca i organizatora svirki, uslovili su da se ugasi nas veliki entuzijazam. Uslijedilo je razdvajanje zbog studija, pa zivotne obaveze, tako da je stavljena "tacka na i" - objasnjava Marovic, koji je i dalje profesionalno u muzickim vodama.

Najmanji zajednicki sadrzalac u izjavama svih aktera "crnogorskog novog talasa" je nepostojanje uslova za normalno funkcionisanje bendova prije osam godina. Od elementarnih osnova za bitisanje benda - prostorija, razglasa i instrumenata - preko medijske podrske, organizovanja nastupa, postojanja nezavisnih izdavackih kuca, do loseg ili gotovo nikakvog protoka novca za odradjene aktivnosti - nista nije postojalo, osim dobre volje performera. Najgore je sto se ni danas, osam godina poslije, stvari nijesu puno promijenile. Naprotiv.




Autor:

Zeljko Milovic, Bar, SCG
z.milovic@cg.yu







Davor Matosevic - videos
Reklamno mjesto 5
Rock Otocec 2010
Reklamno mjesto 6
Web portal Pljuga
Reklamno mjesto 7

Andjelko Jurkas (HR) - Bez rocka trajanja (Knjiga + CD)
Reklamno mjesto 8
Gary Talley (USA) - Guitar Playing for Songwriters
Reklamno mjesto 9

Hosting sponzor:

Barikada - facebook group





© Copyright by Dragutin Matosevic. All rights reserved (2004 -