Barikada
- World Of Music - Vremeplov - Muzicki CV |
|
MILIVOJE MIĆA MARKOVIĆ
Klarinetista,
tenor, sopran i alt saksofonista
Beograd, SCG |
Milivoje Mića Marković je klarinetista, tenor, sopran i alt
saksofonista. Rođen je 20.03.1939. godine u Zagrebu. Gimnaziju i četiri godine
Muzičke škole "Franjo Kuhač" pohađao je u Osijeku. Tokom 1956. godine
počinje da svira na igrankama sa orkestrom "Plavi 9". U Beograd
dolazi 1957. godine i nakon položene audicije postaje član Udruženja džez
muzičara
Beograda. Započinje studije prava i paralelno nastavlja školovanje u muzičkoj
školi "Josip Slavenski" gde 1959. godine i diplomira u klasi prof.
Franje Partlića. Iste godine slede prvi nastupi kao klarinetiste sa Velikim
džez orkestrom "Branko Krsmanović" koji je vodio Milan Kotlić. Tokom
narednih godina, sve do 1962. godine kada odlazi na angažman u Nemačku, aktivno
svira na beogradskoj džez sceni.
Započinje sa nastupima na igrankama u Zemunu gde svira sa Mirkom
Šoucom, i po prvi puta uzima u ruke tenor saksofon. Mirko, kolege iz orkestra
i sam je iznenađen koliko mu leži saksofon kao instrument, da bi 1960. godine
napravio prve snimke za Radio Beograd, sa pijanistom Vasom Beloševićem. Iste
godine postaje stalni član Malog zabavnog ansambla koji vodi Mirko Šouc, sa
kojim u dva navrata nastupa na Bledskom džez festivalu. Tu ima i prvi međunarodni
džem sešn sa Herb Gelerom, Janom Vroblevskim i Džimijem Pratom.
Na trećem Bledskom festivalu osvaja drugo mesto u kategoriji
tenor saksofona zagrebačkog lista Telegram. Sledi trogodišnji boravak u Nemačkoj
gde nastupa po američkim klubovima i gde konačno dolazi do svog prvog saksofona.
Vraća se u Beograd i 1965. godine odlazi na prvo gostovanje u Sovjetski Savez,
kao član Plavog ansambla, sa kojim će narednih par godina odsvirati oko 500
koncerata. 1968. odlazi na studije u Grac gde diplomira na Odseku za džez
Visoke
škole za muziku u klasi prof. Hajnc Heniga kao prvi student na ovoj školi.
Zahvaljujući njemu, neki mladi džezisti se odlučuju za studij na ovoj školi.
Za vreme studija
nastupa sa Art Farmerom, Duškom Gojkovićem, Eje Telinom, a stalno je sarađivao
sa ansamblom tromboniste Rudi Josela, sa kojim je imao koncerte u prestižnoj
"Štefani" sali u Gracu kao i u Budimpešti. Tih godina u dva navrata
svira na Džez festivalu u Montreu, Švajcarska - prvi put sa ansamblom "Stari
tračeri", a drugi put sa Korni grupom i trubačem Petrom Ugrinom. Diplomski
rad iz predmeta "kompozicija" arhiviran u manuskriptu na Akademiji, snimljen
je
kao prva kompozicija na A strani orkestra Mani Plancer (Mani Plantzer) iz Švajcarske.
Tokom studija gostuje u Ljubljani kao član Međunarodnog Big
Benda Janeza Gregorca, a napravio je i snimke sa Plesnim orkestrom Radio televizije
Ljubljana kojim je rukovodio Jože Privšek. Radio je i sa kvintetom Ladislava
Fidrija sa kojim je nastupio u TV emisiji Džez scena, a napravio je i snimke
za Muzičku produkciju Radio Zagreba sa ansamblom u kome su svirali Ladislav
Fidri, basista Krešo Remeta, pijanista Davor Kajfeš i kao mali kuriozitet vibrafonista
Boško Petrović na bubnjevima. Početkom 1970. godine zapošljava se kao muzički
urednik na Televiziji Beograd, gde veoma brzo pokreće seriju od desetak jednostanih
TV emisija žive svirke "U gostima kod orkestra", sa orkestrom "Collegium
Singidunum".
Tokom rada na televiziji, sve češće počinje da se javlja ne
samo kao muzičar nego i kao autor i voditelj niza govornih emisija i reportaža,
da bi 1972. godine napisao muziku za film i TV seriju "Otpisani", koja je imala
dva puta po 13 epizoda. Sa Mićom Orlovićem koautor je nekih kviz emisija,
a
kao urednik i scenarista ogledao se i u najsloženijoj strukturi televizije
- šou programu.
Tokom rada kao muzički urednik TV Beograd u više navrata nastupa
kao solista na Ljubljanskom džez festivalu sa Big bendom Radio televizije
Beograd.
Na nekim od ovih nastupa svira prvi alt saksofon zajedno sa Eduardom Sađilom.
Početkom 1978. prelazi na rad u Produkciju gramofonskih ploča RTB, kao Zamenik
direktora i glavnog urednika. U tom periodu kao solista na alt saksofonu
snima nekoliko numera na ploči "Ručni rad", grupe Leb i sol.
1980. godine postaje stalni član Džez orkestra Radio televizije
Beograd, da bi nakon par godina postao vođa deonice saksofona. Iste godine,
zajedno
sa Stjepkom Gutom, osniva Marković - Gut sekstet sa kojim tokom narednih pet
godina nastupa na nizu evropskih džez festivala - Northsea u Hagu, Midelheim
u Belgiji, u dva navrata na festivalima u Italiji, Bugarskoj, Nemackoj, Turskoj,
Grčkoj, Mađarskoj, Rumuniji, turneja po Belgiji i Holandiji, kao i koncerti
po svim rebublikama bivše SFRJ. U dva navrata sa ansamblom je bio član kulturne
delegacije SFRJ i Srbije na Kubi i u Sovjetskom Savezu. Za pet godina rada
sekstet
je snimio pet samostalnih LP-a od kojih je jedan pod nazivom "Message
from Belgrade" snimljen za evropsko tržište, za izdavačku kuću "Timeless
Records" iz Holandije. Ova izdavačka kuća izdala je i kasetu na kojoj
je sa jedne strane grupa Messengers, Art Blekija, a sa druge strane materijal
Marković - Gut seksteta.
Nastup na Northsea džez festivalu bio im je jedan od najuspešnijih
u karijeri. Časopis TROUW piše: "Veoma iznenađujući bio je doprinos saksofoniste
Miće Markovića... Sa svojim bi bap sekstetom skinuo je zvezde s neba, da bi
odmah nakon toga otišao u Karusel salu i tamo kao gost Mačita odsvirao pun
stila
afro kubanski solo, pri čemu su na sve strane sevale varnice..."
Časopis NRC HANDELABLAD ... "Prvo je Arnet Kob svirao čudesno.
Hans Dulfer je priredio ulaz Jugoslovenu Milivoju Markoviću koji je svirao
tako,
kao da mu od te svirke zavisi život. U ovom sviranju bilo je senzacionalnih
momenata..."
Tokom 1982. godine jedan koncert iz Holandije uživo prenosi National Public
Radio iz SAD.
Od 1985. do 1991. godine, kao član Džez orkestra RTB, gostuje
na mnogim festivalima, svira na mnogim koncertima, a u fonoteci Radio Beograda
je arhivirano mnoštvo snimaka gde se javlja kao solista.
1987. godine, kao prvi džez kompozitor u svetu, izabran je
za predsednika SOKOJ-a (Saveza organizacija kompozitora Jugoslavije) i tu
dužnost
obavlja dve godine. Tokom narednih godina postavljen je za dirigenta Džez orkestra
RTB. Nakon odlaska u penziju (1995.) nastavlja sa aktivnim muziciranjem i
sa
Milošem Petrovićem osniva "M&P South Quartet" etno-džez orijentacije
sa kojim snima dva CD-a - "The Past Continuos" i "Balkan Midnight".
Autor je plana i programa nastave za džez klarinet i saksofon,
objavljen u Prosvetnom glasniku Republike Srbije. Držao je klasu saksofona
i
klarineta na Muzičkoj školi "Stanković" u Beogradu. Tokom karijere
stekao je više nagrada i priznanja. Decembra 2001. godine izabran je za predsednika
Udruženja kompozitora Srbije.
|