U organizaciji sisačke podruľnice Amnesty International, povodom Dana ľena,
realiziran je ovaj koncert u kojem su dakako vodeću ulogu odigrale predstavnice
ljepąeg spola. Uoči samog koncerta dijeljeni su letci i broąure koje govore
o nasilju nad ľenama, te o vrlo dostupnim izvorima oruľja kojeg se u sveopćoj
svjetskoj gunguli sve čeąće hvataju i djeca. Odličnu uvodnu organizaciju upotpunili
su i brojni transparenti izvjeąeni po samom prostoru "Ozona" (plavi
jumbo flag Amnesty International na pozornici, te niz različitih transparenata,
slika i flyera po zidovima), a vrlo lijepa gesta doąla je i od samih djevojaka
(organizatora) koje su podjelile kolače i domaće sitne pripravke. Stoga je
i sam upad za ovaj koncert bio simboličan – 10 kn, ali samo za muąki dio publike,
te mi se s pravom čini da su ľene ovaj puta potpuno pobijedile (koliko u kvantiteti,
toliko i u kvaliteti) ...
Fina stvar je prije koncerata kada se glazba s razglasa donekle poklapa sa
stilom samog izvođača, a ne kao na nedavnom nastupu Matije Dedića i Boilersa
u "Tvornici" kada je neki tikvan vrtio country i tex-mex. Ovdje
su kao uvodnu ambijentalnu riječ prva dva sata odigrali world-music glazbenici
i moglo se čuti svaąta – od originalne izraelske, iranske, arapske i rumunjske
glazbe, do modernih izvođača Ole Lukkoye, Transglobal Underground, Natashe
Atlas, Badmarsh & Shri, Fun-Da-Mental, Japan, Sylviana, Lidije Bajuk,
Cinkuąa...
U zaista finoj i posve dotjeranoj večeri, neąto poslije 22h prvi na pozornicu
izlaze Afion, novi hrvatski world-music sekstet. Jezgro benda čine tri lijepe
djevojke (dva vokala i flauta), a prate ih dva "prosječna" momka
(akustična gitara, udaraljke i kontrabas). Svi oni zajedno tvore osebujnu
ekipu koja stvara jednostavan, ali posve simpatičan oblik ethna, odnosno,
world-music glazbu. Momci uglavnom donose ritam, dok su djevojke zaduľene
za melodije. U izvedenom opusu od nekih dvadesetak kompozicija osim autorskih
skladbi koje su na hrvatskom jeziku, izveli su i nekoliko makedonskih, armenskih
i naravno, hrvatskih autohtonih skladbi koje pokuąavaju izvući iz zaborava
(otprilike vrlo slično onome ąto rade Cinkuąi, Lidija Bajuk i Dunja Knebl).
Njihova glazbena izvedba ipak nije na tako visokom nivou, no uz pretihi razglas,
moglo se poneąto i dokučiti. Vokalni dueti (viąeglasja i povremeni kanoni)
podsjetit će na sjajne Trio Bulgarka (jel' ih se sjećate?) barem u izvedbama
makedonskih pjesama, dok sam solo vokal uz sve simpatične artikulacije i nije
posebno uvjerljiv, no to je vjerovatno bila stvar "tankog" razglasa,
a i akustike koju je vrlo teąko fino "uglancati" uľivo jer je ton
majstor u nekoliko navrata povikivao "daj se malo pojačaj". Flautistica
u crnoj dugačkoj večernjoj haljini, osim ąto je vrlo profinjenog imagea, ima
i odlične glazbene performance – svira melodije, povremene solo dionice i
brojne popratne efekte. Kod kontrabasiste koji s vremena na vrijeme svira
i gudalom, mogao se primjetiti atmosferski duh Djivan Gasparianovog duduka,
ali doduąe u daljini, dok je momak na jednostavnom setu udaraljki (član Antenata)
ovaj puta reagge i dub zamijenio tročetvrtinskim taktovima i bezbrojnim ritmičkim
improvizacijama. U cijelom tananom zvuku najloąije je, ipak, proąao gitarist
koji jedva da se čuo, no on je vrlo dobro glazbeno nadaren za vratolomne melodije
i prebiranja po ľicama. ©teta za uloľeni trud, treba ih posluąati i gledati
u nekoj drugoj prilici, a po svemu sudeći, Afion moľe rapidno napredovati
jer argumenti za to postoje.
Oko 23h slijedio je nastup skupine Kimiko koja ime nosi po jednoj japanskoj
sado-mazo ekscentrici (?!). Počeli su nastup u potpunom mraku iz kojeg je
dopirao zvuk samplera kojeg je nadogradila lagana ambijentalna elektronska
melodija, te se njihov nastup vrlo brzo pretvorio u vrlo melodični brit-pop.
U materijalu kojeg su izveli mogu se vrlo dobro naslutiti utjecaji različitih
britanskih (a i ponekih američkih) imena s kraja osamdesetih do danaąnjih
dana – od Lush, Cocteau Twins, My Bloody Valentine, Sonic Youth, Elastice,
sve do Radiohead, Solex, Doves... Centralnu figuru Kimika predstavlja Lora
(vokal i klavijature) čiji je vokal suątinski "utopljen" u razlivenim
melodijama (vrlo blisko skupini Lush), tako da se njezina jednolična intonacija
kreće u strogo linearnoj harmoniji. Tekstovi su mjeąoviti (hrvatski i engleski),
no zbog opće poznatog slučaja na razglasu, uopće se nije mogla "skontati"
tematika fabule. Također se i dvostruki set klavijatura (drugi synth svira
Darko) uopće nije čuo, tako da se ova melodična i harmonijska linija elektronike
mogla samo nazirati negdje u atmosferi. No, zato je gitarist Denis uspio potpuno
dočarati maątovitost svojeg stila. Njegova svirka je vrlo neobična, iz uobičajene
linearne melodije odlazi u harmonijski solo koji se pretvara u konglomerat
bučne psihodelije i vrlo slikovite improvizacije koju izvodi raznim vratolomnim
udarcima i kovitlanjem gitare u zraku kako bi dobio ąto neobičniji zvuk ostavljajući
dojam da će polupati gitaru od zadovoljstva. Njihov nastup trajao je dobrih
sat vremena kojim su se predstavili u finom "ąminkerskom" zvučnom
izdanju modernog rocka 21. stoljeća.
I premda su oba večeraąnja sastava demo-bendovi, po svemu izraľenome moľe
se s pravom očekivati da s vremenom dosegnu i pokoju stepenicu viąe, naravno
u svojem fahu. A djevojke u organizaciji su ovaj puta fino pokazale budućim
promoterima kako treba osmisliti cjelovečernji live preformance. Vrijedilo
je truda. Bravo cure.