Nezaobilazno
ime slovenacke zabavne muzicke scene je Elda Viler. Njena
karijera traje od 60-tih godina, prakticno, u kontinuitetu,
naravno sa specificnim osvrtima na razlicite dekade koje
su pratile njen zivotni put i estradnu sudbinu. Krasila
ju je sugestivna i emotivna vokalna interpretacija lisena
nepotrebne patetike i odlicno snalazenje i u onim songovima
koji su zanrovski dodirivali forme npr. soula i jazza.
Pevala je pesme etabliranih autora kao sto su: Ati
Sos, Mojmir Sepe, Jure Robeznik... Tokom 2009. godine, slovenacka
nacionalna izdavacka kuca, "ZKP
RTV Slovenia", objavljuje luksuzno dizajniran i upakovan
dvostruki CD set, uz dodatak DVD-a, koji predstavlja "reemitovanje" TV
koncerta nazvanog "Poletna noc - Elda Viler 50 let na
odru". Bio je to dogadjaj na kojem su uz pratnju Big
Banda i Simfonijskog orkestra RTV Slovenia, kao gosti nastupali
i na stageu se slavljenici pridruzili brojni gosti
poput: Ane Dezman, Zdenke Kovacicek, Ota Pestnera,
Edvina Flisera... Orkestrom su dirigovali Lojze Krajncan
i Ladislav
Fidri. Dvostruki CD je podeljen na prvi sa 25 neobjavljenih
numera i na drugi gde je takodje predstavljeno 25, ali nezaboravnih
pesama. Potencijalni slusalac tako ima priliku da se
na relevantan nacin upozna sa vokalnim opusom Elde Viler,
bogatstvom njene interpretacije i sa sjajnim pesmama koje
nisu "robovale" trendovskim iskusenjima ili
zamkama potrosacke estradizovane kulture. "Rajska ptica" je
izdanje koje promovise
slovenacku ali i ex-YU zabavnu muziku u najlepsem mogucem
svetlu i zato verujem da svakom iskrenom postovaocu
pomenute forme u regionu, slovenacki jezik ne bi smeo predstavljati
prepreku pri preslusavanju. Ocena: neocenjivo .
Iz
Kragujevca dolazi street punk / Oi / streetcore sastav imena
Piši propalo!!, a
formiran je 2006. godine. Od 2008. godine, konsolidovanjem
formacije, krecu ka postepenoj realizaciji materijala koji
ce se naci na njihovom debi izdanju. Tako i bi. "Svi
kao jedan" (Self-released, 2010.) njihovo je prvo ostvarenje
koje, kako sam primetio, veoma mnogo podrzavaju punk
strukture u "online" medijima. Kragujevcani (Vuk,
Ivan, Vlada, Sale i Daca) izvode direktnu, neko ce reci,
jebitacnu varijantu streetpunka,
sa vidljivim Oi i streetcore primesama. Tekstovi
su socijalno obojeni, direktni i nema tu mnogo mudrovanja
i uvijanja. Sve je jasno vec nakon nekoliko taktova. Pesme
su kratke i furiozno izvedene, a na albumu ih ukupno ima
12. Materijal je sniman u Vujinom studiu, "Cešnjak",
tokom augusta 2009. godine i nema sumnje da je njegovo ogromno
iskustvo pomoglo da album njegovih sugradjana zvuci dovoljno
sveze i izvodjacki jasno. Materijal je ujednacen, zna
se kome je ostrica poruke upucena, realizacija je kristalno
definisana i pretpostavljam da sve sto je zeleo,
bend je ovim putem i rekao. Za one koji preferiraju street
punk / Oi varijante, Piši
propalo!! su new kids in town kojima, za sada, sigurno mogu
verovati. Ocena: 7 / 10 .
Barry
Myers je singer / songwriter, nastanjen u Lake Mary, FL (USA).
Pre nekoliko meseci objavio je album naziva "7th Avenue" (Self
- released, 2010.), na kojem se naslo devet numera. Veca
grupa saradnika i prijatelja pomogla mu je da album u finalnoj
verziji zvuci i izgleda sto je to moguce bolje, a spomenuo
bih dvojicu aktera: legendarnog gitaristu - Pat Traversa
i bubnjara, producenta i ko-autora dve numere - Sean Shannona.
Myersov izraz se oslanja na tradiciji songwritings skole
70's i u odredjenoj meri podsetio me je na Al Stewarta i
njegove radove. Pesme su mu eklekticne, melodicnost je izrazena,
kao i atmosfericnost, cija specificnost spada u karakteristiku
kompletnog izraza. Materijal je izuzetno slusljiv i prijemciv
za radijska emitovanja. Kompletna, pomenuta atmosfera albuma,
upravo je i najpogodnija za nocna preslusavanja, a sami songovi
imaju vrlo slicnu motoriku, a da pomenem jos jednom, i izrazenu
melodicnost i slusljivost. Myersovo izdanje, CD "7th
Avenue", preporucljiv je proizvod za sve ljubitelje
starije skole songwritings i autorskog izraza, i nema sumnje
da svojim albumom, on licno, u potpunosti moze biti zadovoljan.
Ocena: 8,5 / 10 .
Gitarista
i songwriter, Brian Kahanek, odrastao je u drzavi Ohio, a
stacioniran je u L.A.-u. Njegova karijera poseduje kontinuitet,
a takodje i uspesnost. Od strane brojnih analiticara prepoznat
je kao instrumentalista i autor sa velikim mogucnostima.
Pre aktuelnog, objavio je dva albumska izdanja - "Real
Life" i "Suicide Kings" - koja su pratila
i izuzetno dobre kritike. "One True Thing" (Sidewinder
Music Records, 2010.) njegov je treci CD po redu, objavljen
tokom aprila meseca 2010. godine. Brian Kahanek je na svoj
nacin muzicki orijentisan ka formi bluesa i blues rocka,
iako na njegovom albumu ima nekoliko izleta u alt. country
sfere, kao i posebnih, akusticnih instrumentalnih delova.
Vrlo originalno spaja 70' s blues rock idiome sa savremenim
uticajima, vest je svirac, a nista manje nije ubedljiv i
kao pevac. Njegov album zatvara song "63 Candles",
koji predstvlja svojevrsni hommage Hendrixovom nasledju. "One
True Thing" je moderno producirano izdanje gde se, takodje,
i svi ostali tehnicki detalji skladno uklapaju u sliku o
jednom rafiniranom i uspesnom ostvarenju. Brian Kahanek Band
su - Brian Kahanek - gitara, vokal ; Vivi Rama - bass gitara
; Erez Ginat - bubnjevi. Ocena: 8,5 / 10 .
Iz
severnog Mitchigena, USA, dolazi heavy / progressive metal
sastav Stilllife, prodvodjen bracom Charbonneau - Ericom,
koji je pevac i gitarista, i Jeremyjem, koji je zaduzen za
bubnjeve. Krenuli su kao Metallica i Iron Maiden cover akt,
da bi vremenom i pronalazenjem sadasnje postave, poceli da
pisu i autorski materijal. Tokom septembra meseca ove, 2010.
godine, u sopstvenoj reziji objavljuju debi izdanje, naziva " Requiem" (Self
- released, 2010.). Rec je o konceptualnom heavy / progressive
metal ostvarenju, influentnom 80-tim i 90-tim godinama. Pesme
su uglavnom duze ili dugacke, ima puno instrumentalnih delova
i atmospheric segmenata. Clanovi postave ne robuju tehnickim
izazovima i nisu okrenuti ka izvodjackom tkzv. savrsenstvu,
vec puno vise energije ulazu u aranzmanska resenja svojih
songova. Iako izdanje, "Requiem", nije moderno
producirano, moze se reci da su se predstavili sa, uglavnom,
ujednacenim materijalom i delimicno interesantnim autorskim
idejama. Stilllife su: Eric Charbonneau - guitars, lead and
backing vocals ; Joseph Melin - guitars, backing vocals ;
Nathan Charbonneau - bass, backing vocals ; Jeremy Charbonneau
- drums and percussion, backing vocals. Ocena: 7,5 / 10 .
The
Waves su Somerville / Brightonski / Massachusetts (USA) indie
pop / rock / alter sastav, kojeg predvodi songwriter Ben
Garrett. Postoje u kontinuitetu vec neko vreme, a nedavno
su objavili i debitantsko albumsko ostvarenje, na kojem su
petorci iz grupe (Ben Garrett ; Scott Levine ; Adam Abrams
; Zach Francis ; Jim Levin) pomagala i ekipa od, takodje,
pet istomisljenika i prijatelja. CD "Crashing On Face" (Self
- released, 2010.) je ostvarenje koje je tesko zanrovski
definisati i opisati. Na albumu se nalaze pesme koje variraju
od west - coast pop varijanti, preko dreamy pop pristupa,
pa sve do alt. country izazova, kao i alt. reggae eksperimentisanja.
Ima i songova sa ambijentalnim i psychedelic prefiksom, ali
sve navedene opcije ne ometaju da sam album zvuci kao kompaktna
celina. "Crashing On Face" je izdanje koji nije
lako za prihvatanje i koje sigurno nece zainteresovati zagrizene
zanrovske freakove, ali koje pokazuje odredjene autorske
potencijale pomenutog Garretta. Ocena: 7,5 / 10 .
Don
Ray Band su nova atrakcija na USA southern rock nebu. Predvodi
ih pevac i autor, Don Ray, koji u grupi, takodje, povremeno
svira udaraljke. Za nepune dve godine Don Ray Band su uspeli
da privuku zaista veliku paznju tamosnje javnosti. Razlog
tome je i veliki uspeh debi albuma naziva "On Top Of
The Heap", iz 2009-e godine, nakon kojeg su ovaj pevac
i njegov sastav uporedjivani sa velikim imenima rockin' blues
/ southern rock muzickog pravca. "Lonesome Rider" (Margdon
Records, 2010.) aktuelno je ostvarenje, objavljeno augusta
2010. godine, na kojem se naslo 12 songova. Iako maniristicki
prihvataju zakonitosti 70' s rockin' bluesa i southern rocka,
psiholoski "kapiraju" sadasnje vreme, a sama realizacija
materijala, kao i produkcija, pokazuju da su svesni danasnjeg
trenutka. Ne "robuju" tehnickim gitaristickim i
drugim svirackim tendencijama, sto predstavlja problem brojnim
slicnim aktovima. Pesme su im, uglavnom, kratke, ali i izuzetno
melodicne. Iako njihov album nema vodecu kompoziciju, ili
tkzv. hit song, ujednacenost materijala sa druge strane je
evidentna. Nema sumnje da je rec o vrlo preporucljivom izdanju,
kojeg ce rado prihvatiti vecina pristalica southern rocka
i slicnih muzickih tendencija. Ocena: 8,5 / 10 .
Dunja
Knebl je po prvi puta u karijeri objesila akusticnu gitaru
o klin i zamjenila je elektronikom zakoracivsi u neofolk
/ dark-wave! Prevaliti peto desetljece zivota, u karijeri
koja traje dobrih dvadesetak godina i nakon deset albuma
potpuno promijeniti stil, moze samo netko tko je dovoljno
hrabar da se upusti u eksperimente bez ikakvih predrasuda
o trzisnoj transparentnosti. A Dunja je ovim neocekivanim
potezom dokazala da je jos uvijek istrazivac, jer osim sto
iz tko zna kakvih skrivenih zakutaka Medjimurja i sjeverne
Hrvatske vadi odavno zaboravljene popevke, stihove i pjesmice,
spremno se s obje noge ušaltala u potpuno nov teren
na kojem gotovo da nije bio niti jedan hrvatski izvodjac
ukljucujuci i underground imena. Sve pjesme sa njenog albuma "Jelen
pase" (Dancing Bear, 2010.) su aranzirane u kratke pop
kompozicije (od 2 do 4 minute) sa konceptom koji je ispresjecan
sa cetiri skladbe gdje je vodeci vokal Tomo Sombolcem, njen
suradnik na albumu i vodja zagrebackog folk / doom-metal
banda S.o.M., koji je ovdje odsvirao gotovo kompletan instrumentarij
(gitara, šargija, synth, sampler, udaraljke, programi,
loopovi...). Dunja Knebl se smjelo odvazila da svoju sklonost
ka arhaicnosti ovije u potpuno novom, a slobodno se moze
reci i u suvremenom stilu. Ocjena (1-10): 8 .
Album "V
ritmu funka" (Dallas Records, 2010.), slovenacke grupe
Mama Manka in Rock Otocec fantje, sadrzi 10 kompozicija i
bonus od 4 kompozicije. Na istom CD-u mijenjaju se razni
muzicki pravci - funk, disco, rock, reggae, hip-hop, valcer,
polka, tradicionalna slovenacka muzika... Sve to je rezultat
raznih muzickih interesa koje gaje clanovi ove postave. Medjutim,
ono sto je vazno, prezentovana muzika je na visokom umjetnickom
nivou. Mama Manka pjeva u zenskom licu, na slovenackom jeziku.
Pjesme su im plesne i pamtljive. "Igrivosti" njihove
muzike najvise doprinosi funk kao dominantni muzicki stil
zastupljen u muzickom materijalu sa ovog CD-a. Upravo zbog
ove stilske raznovrsnosti, CD "V ritmu funka" slusa
se u jednom dahu, bez prekida. Ne biste vjerovali da je moguc
uspjesan spoj izvornih slovenackih pjesama "Lepa Manka
kolo vodi" sa dico ritmom, "Jutri bo v Celovcu
s'menj" i reggae ritma ili "Naša mati so debeli" u
kombinaciji valcera i polke, dok te pjesme ne poslusate u
verziji ovih izvrsnih muzicara. Booklet je visestranican,
sadrzi dovoljno informacija, ali je steta (zbog onih koji
ne govore slovenacki) da nema ispisane tekstove pjesama.
Njihovo razumijevanje, svim onima koji bar malo razumiju
taj jezik, bi time bilo mnogo lakse. Mama Manka in Rock Otocec
fantje su odlicna slupina za narodne "veselice",
ali su istovremeno i profesionalni muzicari koji i u tom
smislu mnogo nude. Pjevanje na slovenackom jeziku, ogranicava
ih na teritorij Slovenije, a to je velika steta za ovako
dobru skupinu.
Zagreb
Jazz Portrait je rijetka skupina odlicnih glazbenika koji
slave vec dvadeset godina djelovanja u gotovo nepromijenjenom
sastavu. Nazalost, tragicna i prerana smrt Jurice Ugrinovica
tesko je pogodila band, no Mario Igrec, Nenad Jura Vrandecic
i Saša Nestorovic sve ove godine neumorno rade. Borna Šercar
dostojna je zamjena za legendarnog Ugrinovica, a gostovanje
klavijaturista Hrvoja Gallera osvjezenje je. Novi CD, "Hrvatska
jazz trilogija" (Vesna glazba d.o.o., 2010) svakako
je na tragu dosadasnjeg rada, prije svega po kolicini glazbenih
ideja i snaznom autorskom pecatu ovog kolektiva sastavljenog
od iznimnih glazbenih osobnosti. Tu originalnost i sviracku
kvalitetu cesto nije lako podrediti kolektivu; ali Zagreb
Jazz Portraitu uspijeva te imamo album koji je stvaralacka
cjelina u kojoj se ne gubi individualnost, inventivnost i
improvizacija. To je dobro, tu se nudi odlican jazz i sto
je najvaznije - autorski jazz... Zagreb Jazz Portrait ostavlja
vjeru u dobar i iskren jazz glazbenika koji daju sebe bez
kompromisa.
Autor: Dinko Husadzic Sansky, Velika Ludina, Hrvatska.
The
Commander-In-Chief su noviji rock / metal / hard rock / melodic
hard rock sastav iz L. A.-a. Predvodi ga devojka istog imena,
koja je autor, pevacica i gitaristkinja. Prati je muski sastav,
a nedavo su objavili EP CD izdanje sa 6 numera, naziva "Battle
For The Mind" (Self - released, 2010.). Njihova pojava,
kao i pomenuti EP CD, za sada nailaze na nepodeljene simpatije
javnosti i muzickog pressa koji se listom povoljno izjasnjava
o muzici sa kojom se bend predstavio. Na EP CD-u "Battle
For The Mind", uz 5 autorskih, nasla se i jedna obrada.
Rec je o Black Sabbath klasiku, "Paranoid", koji
je verzijom grupe dobio sasvim drugaciji muzicki izgled -
svez, moderan i dovoljno intrigrantan. U svojoj osnovi su
rock / metal akt, koji sa jedne strane sviracki zvuci prilicno "metalizirano",
ali vokalno itekako melodicno, sa pamtljivim i jasnim refrenima.
Odredjene asocijacije, kao i poredjenja, vode do 90-tih i
nesto manje do 80-tih godina, a kao uzori mogu se pomenuti
Doro ili Pat Benatar. No, grupa The Commander-In-Chief je
sa svoje strane pruzila sasvim dovoljno sopstvenih autorskih
elemenata i za njih se sa pravom moze reci, da su originalan
akt. Produkcija Erica Greedyja je, takodje, moderna i komunicira
sa standardima sadasnjeg trenutka. The Commander-In-Chief
su ponudili dovoljno muzicko - izvodjackih izazova i njihov
EP CD je ostvarenje na kojeg svakako treba obratiti paznju.
Ocena: 8,5 / 10 .
Ivan
Mihaljevic se svojim drugim solistickim albumom, "Destination
Unknown" (SG Records, 2010.), predstavio kao uspjesan
gitarista, pjevac i kompozitor. Pjesme su ispjevane na engleskom
jeziku. To im svakako olaksava internacionalno predstavljanje
(sto i nije zanemarivo u ovo vrijeme opce globalizacije).
Album sadrzi 11 kompozicija, od kojih su polovina brzeg,
a polovina lakseg ritma (od tog broja 3 su instrumentala).
Sve tekstove i muziku, osim kompozicije "Hollow Wish" (gdje
autorstvo dijele Alen Frljak i Ivan Mihaljevic), potpisuje
Ivan Mihaljevic. Prevagu nad zvucnom slikom, ocekivano, ima
gitara. Za pozdraviti je da cilj cijelog projekta nije bio
dokazivanje Ivanovih superiornih i neospornih kvaliteta u
vladanju tim instrumentom. Njegovo sviranje je potpuno u
funkciji kompozicije, a podjednak znacaj dat je i vokalnom
izrazavanju, koje ne zaostaju za instrumentalnim. To i nije
bio tezak zadatak za ovako svestranog muzicara. Album ima
nekoliko kompozicija koje imaju laku prevagu nad ostalim,
ali s obzirom na razlicite ukuse, svako ce zavoljeti neku
drugu od kompozicija ponudjenih na ovom albumu, sto i dokazuje
njegovu "širinu". Produkcija je neusiljena,
sve je zvucno kristalno jasno i dobro je da su u projkat
ukljuceni mnogi gostujuci muzicari (Brett Garsed, John Denner,
Phil Hilborne, Marko Osmanovic, Igor Tatarevic, Danko Krznaric,
Josip Mihaljevic), sto je obogatilo cijeli ovaj projekat.
Prateci bend, Side Effects (Majkl Jogunic i Alen Frljak),
ne treba to narocito ni isticati, na visini je svog zadatka
i Ivanu Mihaljevicu daje punu podrsku. Booklet je citljiv,
informativan i nema mu mnogo zamjerki. Neosoprno, preporucujem
album "Destination Unknown", svim ljubiteljima
dobre muzike, a narocito onima koji su imali prilke svjedociti
Ivanovim nezaboravnim nastupima uzivo. Onima koji za ovog
mladog momka cuju po prvi puta porucujem - obratite paznju
na njega, Ivan je to zavrijedio. Usprkos tvrdnji iz naslova
ovog albuma, dobro je poznata putanja mladog Ivana (unutar
muzickog pravca koji Ivan preferira) - to je sami vrh prvo
hrvatske muzicke scene, a potom i mnogo sire. Samo nebo i
Ivanova istrajnost, vjera u sebe, moguce su granice.
U
kompleksu sa glazbom, album benda Kiša kerozina, "Kiša
kerozina"(2010, Slušaj najglasnije) jedan je od
sjajnih bisera srpskog alternativnog rocka 2010. gdje se
nalazi 10, uglavnom, razlicitih pjesama koje su stilski veoma
ujednacene na relacijama Placebo - Radiohead - Sonic Youth,
no ne pate od nikakvih suvisnih bliskosti sa njima. Materijal
je prosaran brzim, ponekad punkerski nabrijanim gitarskim
riffovima ("Bajka" i "Dodiri"), katkad
Dinosaur Jr. / Sonic Youthovskom etikom finih indie melodija
("1000", "Virtuelni svet"), a povremeno
i sa laganijim tempovima gdje nonsalantno usetaju na psihodelicni
teren poput starih Cocteau Twins i The Cure ("Igra").
U svim sferama, Kiša kerozina se odlicno snalazi, ima
melodiju i pun sadrzaj, te se uopce ne treba brinuti za njihov
prosperitet. Jedini otezavajuci faktor ka siroj popularnosti
su zaista enigmaticni tekstovi, ali vjerujem da ce (i) oni
s vremenom 'sjesti' na odgovarajuce mjesto. Rock band Kiša
kerozina je iz Niša, Srbija, osnovan je 2006. godine
pod nazivom Srebrna kiša kerozina, te je nakon kompletne
promjene clanstva, 2009. godine, skratio ime u Kiša
kerozina. Ocjena (1-10): 8 .
Zvucnu
sliku albuma "Soulfood" (Self-released, 2010.),
SLO / HR skupine New Creatives Inc., ravnopravno kreiraju
razni instrumenti - gitare, klavijature, bubnjevi, duvaci,
gudaci... Kompozicije sa vokalima otpjevane su na engleskom
jeziku. Do skora smo bili svedoci velikog otpora od strane
izdavackih kuca protiv koristenja engleskog jezika u tekstovima
pjesama. Uzaludan trud. Do It Yourself produkcija, a i recentni
trenutak, polako ruse i tu prepreku. Muzika na ovom albumu
je smirena, skoro atmosfericna, ali ni jednog trenutka dosadna.
Svaki novi trenutak donosi neki novi interesantan ton. New
Creative Inc. su uspjesno izbjegli copy / pasete zamku. Odlicnom
uratku doprinosa u pojedinim kompozicijama, pored clanova
skupine (Krešimir Jadronja - vokal, akusticna gitara
; Andrej Hocevar - bass gitara, back vokal ; Andrej Prezelj
- gitara, back vokal ; Tamara Povh - klavijature, back vokal
; Urban Krc - bubnjevi), dali su i mnogobrojni gosti - saradnici:
Marko Kragelnik - celo ; Gašper Breznik - truba ; Sandra
Feketija - back vokal ; Igor Feketija - Rhodes ; Sašo
Volmeier - Rhodes, Andrej Prezelj - solo gitara ; Kristina
Egumenovska - back vokal ; Luka Zeleznik - flauta ; Djecji
hor... Uprkos ovako velikom spisku ukljucenih muzicara -
sve je zadrzano pod punom kontrolom i muzika koja dopire
do slusatelja - smirena je i nenametljiva. Booklet ovog albuma
sadrzi sve tekstove kompozicija, detaljan spisak ucesnika
projekta, kontakt informacije, kao i par fotografija. Standardno...
New Creatives Inc. mogu u potpunosti biti zadovoljni svojim
debut albumom. Zadovoljan sam i ja, te vam u njihovu korist
i iskazujem moj skromni sud. Na vama je da moju preporuku
i pozitivan sud provjerite.
Nema
sumnje da Tuzla posljednjih godina izbacuje iznimno zanimljive
muzicke projekte. Ne odnosi se to samo na vec razvikane zagovornike
hip-hop i rap kulture, nego stilisticki mnogo sire negoli
bi se to dalo zakljuciti iz sveregionalnog uspjeha Eda Maajke,
Frenkieja, Damira Avdica i inih. Mladi kantautor Davor Matoševic
je najbolji pokazatelj ove goreizrecene tvrdnje. Posljednje
desetljece i duze svjedoci smo da se na svjetskoj muzickoj
sceni uz razlicite varijante rapa, post punka i gitarskog
rocka, te elektronske plesne glazbe, pojavljuju i usamljeni
trubaduri koji sve dileme ovoga svijeta zele da razrijese
pjevajuci vlastite pjesme, praceni samo nekim instrumentom
ili pak od strane malih sastava. Oni su pokretni, sviraju
svugdje i u malim prostorima i na najvecim pozornicama diljem
svijeta nastavljajuci tako najbolju tradiciju svojih prethodnika,
od kojih su neki i danas vitalni i aktivni. Davor Matoševic
u svojim pjesmama - i onima koje slusamo sa mini CD-a "Always
Be Good To Your Enemies" i onima koje nalazimo na raznim
portalima, ispjevava vlastiti osjecaj usamljenosti, tuge,
njeznosti i toliko nam potrebne, ali skoro izgubljene ljudske
topline i emocionalnosti. Cetiri pjesme snimljene na CD-u
za Croatia Records, u studijima zagrebacke diskografske kuce
smjestene u legendarnom naselju Dubrava, upravo ogoljeno
iskazuju znatan talent - i autorski i izvodjacki Davora Matoševica,
gdje je njegov visoki, njezni glas postavljen na koprenasto
ispletenu mrezu satkanu od akustickih i elektricnih gitara
(povremeno nam nedostaje jos koji instrument, koje cemo naci
na njegovim drugim demo snimcima poput dostupne "Falling
Into Innocence"!). Davor Matoševic pise i pjeva
pjesme na engleskom, valjda u zelji da putem interneta bude
dostupan ne samo u lokalnim okvirima, nego i daleko sire,
prateci se gitarom sto je uobicajeni stvaralacki postupak
jos od srednjeg vijeka pa naovamo, ali koji jos uvijek nije
izgubio validnost i koji jos otvara prostora za svjez i kreativan
pristup. Pjesme sa nastupnog, promotivnog mini CD-a, koje
nose naslove: "Footsteps", "Colors", "The
Truth" i "We (Something for us)", potvrdjuju
sve goreiskazane tvrdnje i lijep su prilog kantautorskoj
liniji bosansko-hercegovacke popularne glazbe i sire, pa
se za nadati da ce se ovaj pokusaj izroditi i u nesto daleko
vece tj. regularni CD sa pjesmama koje ce biti malo bogatije
i producirane i izvedene. U svakom slucaju i ove cetiri pjesme
predstavljaju materijal koji moze dobiti svojoj prostor u
radijskim, a i televizijskim emisijama.
Premda
Brian Eno (Brian Peter George St. John le Baptiste de la
Salle Eno) ima 60-ak potpisanih autorskih albuma od kojih
polovina otpada na kolaboracije i iznimne kompilacije. Trajno
ostaje zapamcen kao ekscentrik iz prve postave Roxy Music,
te producentski cudotvorac mnogih imena kojima je unio 'dušu'
u njihovu glazbu. Brian Eno je 02. XI 2010. realizirao svoj
24. samostalni album kojem je sudjeno da repetativno ponovi
komercijalni neuspjeh svih prethodnika premda je otisnut
na znamenitoj etiketi Warp Records ciji su vlasnici Nightmares
On Wax i Aphex Twin. Ako cemo pravo, ostvario ga je za svoj
gust da mu bude jos jedan u cijeloj seriji nekorektno otpisanih
djela, no da uz njegovo ime stoji U2, David Byrne ili recimo
David Gilmour, ne bi bilo nikakve strepnje za neizvjesnom
sudbinom. No, ovdje nema nikakve razvikane kolaboracije jer
premda je album ostvaren u suradnji sa Leo Abrahamsom (gitara,
kompjuter) i Jon Hopkinsom (programi, klavijature), njihova
imena nista bitno ne mogu pridonjeti uspjesnom trzisnom plasmanu,
ali odvajkada se zna da Brian Eno neprestano isporucuje prijatne,
eksperimentalne, ambijentalne, dotjerane i s mnogo epiteta
ukrasene albume. Umjetnicki doradjen u svim pogledima, "Small
Craft On A Milk Sea" je novi instrumentalni koncept
s visoko postavljenim apstrakcijama o pejzazu stacioniranom
negdje na imaginarnim pucinama koje mogu biti svasta - more,
pustinja, kamenjari, pecine, ledenjaci..., ali i postmodernisticki
izlet u sukobljavanje pojedinca spram urbanog monstruma civilizacije.
I mada sama ideja djeluje kao iracionalna egzibicija koja
moze biti svasta, u smislu ambijenta, glazba koja je prikazana
kroz 55 minuta posve je uobicajena elektronska new-age konstrukcija
tipicna za Brian Enoa. Ocjena (1-10): 9 .
Beogradski
hard rock / rock / boogie sastav Band X aktivan je neko vreme
na srpskoj klupskoj sceni. Postavu cine iskusni muzicari
(Milan Zivadinovic Billy - vokali ; Darko Vukotic - solo
gitara ; Darko Stefulj - bass gitara ; Igor Škoro -
bubnjevi ; Dragan Telalovic - ritam gitara. ). Imaju bogat
sta iza sebe, a predvodi ih frontman, pevac i lider
- Milan Zivadinovic Billy. U osnovnoj postavci tribute akt
AC / DC ostavstine, vremenom su unutar pomenute varijante
resili i da prosire tkzv. koncept, krenuvsi sa izvodjenjem
pesama drugih autora, ali uradjenih u maniru australijskih
legendi. U tom i takvom smislu za Band X se moze reci da
nisu puki oponasatelji AC / DC nasledja, vec zapravo na neki
nacin nastavljaci ovakvog izraza kojeg su na svetsku scenu
preneli muzicari iz pomenutog benda. Prvenac Band X-a, "Wild
Ride" (Ammonite Records, 2010.) upravo je i izdanje
preko kojeg Beogradjani promovisu svoje vidjenje AC / DC
stilskog nasledja, izvodivsi numere drugih autora (uz jednu
autorsku), uglavnom veoma poznatih klasika, generalno uzevsi,
iz svetske pop / rock / soul / reggae bastine. Tako su se
na njihovom repertoaru nasle i sledece pesme: "I Feel
Good" (James Brown), "Nutbush City Limits" (T.
Turner), "Mamma Mia" (Abba), "Iron Lion Zion" (B.
Marley), "Land Downunder" (Man At Work)... Band
X u takvoj varijanti mnogo vise asocira na sastave kao sto
su AB / CD, Dread Zeppelin, pa cak i Leningrad Cowboys, nego
sto se za njih moze tvrditi da su "obican" tribute
akt... Takodje, vremenom, njihova usviranost je dosegla visoke
profesionalne standarde sto, uz izvodjacku uigranost, dovodi
do toga da su njihovi nastupi postali prava mala festa. "Wild
Ride" je, takodje, i izdanje na kojem postavljene numere
nisu nista izgubile od svoje koncertno izvodjacke autenticnosti,
sto svakako doprinosi kompletnijem uzitku, kao i potencijalno
realisticnijoj slici za one nove slusaoce koji se do sada
nisu susretali sa njihovom muzikom, da prepoznaju kako to
Beogradjani, zapravo, na svojim koncertima rade. Album "Wild
Ride" predstavlja furiozan diskografski debi Band X-a,
sa kojim se njihov status u ovdasnjoj (ne samo srpskoj muzickoj
javnosti) menja (nabolje, naravno)... Ocena: 8,5 / 10 .