TAMARA OBROVAC &
Transhistria Ensemble
16.03.2006. - Klub Aquarius, Zagreb, Hrvatska
Topla glazba u hladnom Aquariusu. Tamara ponovno u sjajnoj formi, ovaj puta
sa repertoarom sastavljenim od razlicitih faza iz njezine bogate karijere.
Vec po drugi puta u posljednja tri mjeseca, Tamara je ponovno pocastila Zagreb
svojim iznimnim gostovanjem koje je bilo zamisljeno kao promocija njenog posljednjeg
albuma. Klub Aquarius se ovaj puta pokazao kao odlican zvucno – scenski poligon,
no vrlo los sto se tice samih atmosferskih uvijeta. Naime, temperatura u koncertnom
(natkrivenom) prostoru je bila odvise hladna (priblizno 10-12 stupnjeva) i
unatoc vrlo dobroj posjeti, nije se stvorila zadovoljavajuca toplina tako
da je u nekoliko navrata bilo vidljivo da clanovi njenog prateceg sastava
cvokocu od hladnoce.
Tamara i Transhitria Ensemble na sceni Kluba Aquarius pojavili su se u 22,20
h, u postavi sa kontrabasom (mr. Ziga), akusticnom gitarom (Uros Rakovec),
bubnjevima (Krunoslav Levacic) i harmonikom koju je svirao jedan gospodin,
gost iz Italije kojem nisam uspio saznati ime. Tamara je ovaj puta bila prilicno
tiha u svojim najavama, no kao i uvijek, spremna na maksimalnu otkacenost
i lucidni performance kojeg je najavila kao "tuzbalica zene u srednjim
godinama u potrazi za sexom, drugsom i r'n'r-om".
Pocela je vrlo lagano i romanticno sa temom "Andjele moj" ispjevanoj
na istrijanskom sa podebljanim zvucima harmonike i leprsavim ugodjajem mediteranskog
jazz – ethno profila, a potom nastavila nizati cijeli koloplet brzih i laganijih
glazbenih tempova kroz pjesme koje uglavnom govore o lokalnim temama iz Tamarinog
zavicaja. Tako je primjerice "Muto" skladba posvecena gluhom 87-godisnjaku
koji zivi u starackom domu, "Biscotti rodolada" o strudli savijaci
(ispjevano na talijanskom), "Gajnovici" je tema o malim selima po
Istri koja imaju svega nekoliko stanovnika, dok je "Kad te nima tu"
tipicna ljubavna balada. Tamara je vrstan vokalni improvizator koji uz svoj
uobicajeni tekst snagom svoje kreativne intuicije na licu mjesta stvara posve
nove glazbene fragmente na vec zadane teme, a njen sastav je neprekidno prati
u svakoj njenoj dosjetki. Cesto improvizira razne zvukove iz prirode, koristi
se metaforama, povremeno zasvira saxonet (mali drveni duhaci instrument nalik
na klarinet), plese, pravi razne pokrete, grimase i svojim zabavljackim temperamentom
neprekidno podize hladnu atmosferu u klubu zahvaljujuci svojom neizmjerno
toplom i posve pristupacnom scensko vokalnom izvedbom. Transhitria Ensemble
je takodjer u sjajnom izdanju - od uobicajenih jazz improvizacija odlaze povremeno
u obogacivanje zvuka sa etno i folk elementima koje preplicu sa brojnim varijacijama
razlicitih tehnika tako da se uz mix svega i svacega na momente osjeti i onaj
sjajan, nepatvoreni istrazivacki i eksperimentalni umjetnicki poriv ka usavrsavnju
vlastitih kreativnih sposobnosti svakog glazbenika ponaosob.
Negdje oko sredine koncerta, tempo se nakratko prekida sa laganijim i meditativnijim
glazbenim sferama, da bi atmosferu podigla hit skladba "Daleko je..."
iz soundtracka nedavno premjerno prikazanog filma "Sto je muskarac bez
brkova". Pocetak skladbe odsviran je na kontrabasu uz pomoc gudala koje
je proizvelo opako rezak, mocan i ostar zvuk, nakon cega se ukljucuje melodija
mandoline uz zarazno plesni ritam i odlicne vratolomne improvizacije. Naredna
kompozicija (cini mi se da se zove "Zimmer frei") odsvirana je u
tempu koracnice kojeg prati minimalisticka potpora ritam sekcije i harmonike,
da bi se sve pretvorilo u ritam tanga kojeg odusevljena publika prati skandiranjem,
dok zavrsnica same skladbe okoncava odlicnim dance - pop - funky ritmom uz
pratnju Tamarinog vokala na istrijanskom, engleskom i talijanskom jeziku gdje
si dozvoljava neizmjerne slobode da improvizira sve sto joj u tom trenutku
padne na pamet. Samo finale skladbe, kao dodatni dio, pripao je ariji "O
sole mio", dok je posljednja skladba predvidjenog dijela koncerta ostala
rezervirana za jednu laganu temu koju je Tamara otpjevala zatvorenih ociju.
Instrument po instrument se iskljucuju iz glazbene pratnje, tako da je Tamara
na koncu ostala sama na pozornici uz glasne ovacije prisutne publike. Vjerojatno
je zbog prevelike i ne ugodne hladnoce htjela odustati od predvidjenog bisa,
no publika joj to nije dozvolila, te se cijeli sastav ponovno vraca na stage
i prema zahtjevu gledatelja izvode zvrkastu i lucidnu temu (ne znam joj naslov)
za koju je sama Tamara izjavila da joj treba vremena da se prisjeti teksta.
Stajala je pozornici, mahala glavom i u sebi mrmljala tekst pokusavajuci se
prisjetiti stadija i nacina kreativne izvedbe dok joj je sastav davao tempo
i melodiju kojom je ubrzo pronasla prijeko potrebnu lirsku fabulu. Radi se
o temi koja ironicnim i saljivim tonom govori o svakodnevnoj sceni u kuhinji
izmedju bracnih partnera pored praznog frizidera u kojem se nalaze samo dva
jaja. Kompozicija pocinje plesnim hip-hop taktovima, pretvara se u osebujan
ethno-jazz, da bi bila okoncana velikim i bucnim plesnim finalom u kojem vodecu
ulogu igraju bubnjevi i udaraljke. Gospodin na harmonici kao performance vrti
lancem i veze Tamari ruke, te je odvodi sa stagea, no ona i dalje pjeva negdje
iza pozornice, te se u trijumfalnom finalu ponovno vraca. Da je bila barem
za 5-6-7 stupnjeva toplija temperatura, Tamara i Transhitria Ensemble bi vjerojatno
izveli jos poneki naslov, no svima je bilo sasvim jasno da je ovako hladna
klima u Aquariusu suvise los atmosferski saveznik za nastavak koncerta koji
je trajao gotovo puna dva sata.
I unatoc ovom nepredvidivom faktoru hladnoce, Tamara je izvela svoj sjajan
performance, a prateci sastav se predstavio u odlicnom koncertnom izdanju
koji je po mojem skromnom sudu bio puno bolji i upecatljiviji od onog odrzanog
koncem prosle godine u Tvornici kada su promovirali soundtrack za spomenuti
hit film "Sto je muskarac bez brkova".