|
Marinada
|
|
MARINADA + THE DYING SUN ENSEMBLE
17.05 2006., Mocvara, Zagreb, Hrvatska
Na tradicionalnom memorijalu za Ivana Baricevica - Baru ove godine su nastupila
dva izvodjaca iz Rijeke. Ponesto drugacije od najavljenog, ali s velikom dozom
adrenalina.
Zalosno je promatrati koncert koji je besplatan u ogromnom milijunskom gradu
i na njega dodje svega pedesetak ljudi. A k tome, u cast i u spomen Bari,
covjeku koji je dio nezavisne hrvatske scene i iznjedrio pregrst kvalitetnih
imena... Da stvar bude jos jasnija, Bara je preminuo od srcanog udara u trenutku
kada je radio omot za album The Dying Sun Ensemble koji je tek ove godine
objavljen u izdanju Slusaj najglasnije. Sada posve nista vise nije jasno.
Da li je organizator pozvao kriva imena (a nije), ili je razlog ovakvoj losoj
posjeti jos nekoliko koncerata iste veceri u Zagrebu (Jason Collett &
Band, Casual Elvis, Kocani orkestar), ili je problem u tome sto je koncert
odrzan u srijedu (to isto nije razlog) ili jednostavno nikome vise nije stalo
da prati ono sto je Bara (i "njegova djeca") podario Zagrebu, Hrvatskoj
i svijetu kao istinsku r'n'r predstavu - nemam pojma.
Josip Marsic |
|
Josip Marsic |
Koncert je u 22.40 h otvorio Josip Marsic koji je iz Rijeke dosao bez svojeg
sastava The Dying Sun Ensemble i odsvirao 35 minuta glazbe za Baru i sve rijetko
prisutne posjetitelje. Sastav navodno nije dosao zbog nekih osobnih i obiteljskih
problema kakvih se nalazi u svakodnevnici, no zato je Josip bez obzira na
sve odigrao solidan akusticni set kojeg je nazvao "fado vecer".
Izveo je sest brojeva na akusticnoj gitari, pjevao je na engleskom jeziku
i nonsalantno izveo kompozicije "Mother", "Voice", "You
go", odlicno aranziranu "As sleep behind" sa preplitanjima
tisine i glasnoce, praznine i punoce, sapata i glasnih vokala, a kako je koncert
odmicao, stalno je trazio da se svjetla sto vise priguse zbog komornijeg ugodjaja.
Za sam kraj nastupa odsvirao je dvije najzesce kompozicije, "Remember"
i "Body", koje su u ovoj akusticnoj varijanti odlicno sprovedene
u realizaciju. Stilski, Josip se prikazao kao moderni tvorac koji ne koristi
sintagme klasicnih "fingerpicking" akusticnih kantautora, vec svoje
nadahnuce crpi iz jednostavnih minimalistickih obrazaca gdje su osjecaj, motiv
i rijec glavne niti vodilje.
|
Marinada |
|
Nakon lijepog, ali kratkog nastupa Josipa, za desetak minuta izlazi veliko
iznenadjenje ovogodisnje hrvatske underground scene - Marinada. Oni kao sastav
postoje tek godinu dana i iza sebe imaju tri albuma na Slusaj najglasnije,
te su bivsi (ili jos uvijek sadasnji) clanovi bandova Very Expensive Porno
Movie, Gori Usi Winnetou, Regoc i Glashopper. Josip je, takodjer, dio Marinade,
te je zaduzen za klavijature i bas gitaru koju povremeno zamijenjuje s vokalom
sastava.
Nastup Marinade je strastven i pun pravih underground relacija koje ja osobno
nisam ocekivao da ce se dogoditi! U sastavu imaju bas gitaru, klavijature,
majstora za kompjuter koji cini cuda i minimalni set bubnjeva sastavljen samo
od indijanera, dobosa i dvije cinele. Ali majko mila, sta je ova cetvorka
napravila... Nastup su otvorili sa kompozicijom "Emotions", te nastavili
sa "Dance" koje uvelike podsjecaju na kombinaciju The Fall / Suicide
zbog posve minimalisticke glazbene strukture koje ne samo da su strahovito
plesnih ritmova i vokala u echo varijanti, vec i zbog odlicne scenske izvedbe.
Uocljivo je da oni to zive i to ne mogu sakriti, sto je vrlo vazan faktor
u radu svakog umjetnika koji se prihvaca svojeg zanata u onom trenutku kada
osjeti nadahnuce. Za drugu kompoziciju, "Dance", pjevac je skinuo
svoj crni sako i uhvatio se bas gitare uz jednostavne i posve minijaturne
sintagme odsvirane na njoj. Naredne kompozicije - "Freedom" (odsvirana
u odlicnoj rock-varijanti), te "Days for a dreaming", zvuce izuzetno
dobro, dok je posljednja, "Take time for time", sa puno hipnotickog
minimalizma i obiljem elektronskih efekata, ukrasila njihov sjajan plesni
independent dekor.
Svoj dio nastupa zavrsili su tocno u ponoc i na inzistiranje prisutnih 40-50
ljudi (a mozda i manje) vratili su se na tzv. "bis" sa odlicnom
psihodelicnom kompozicijom "Sea bar" koja je prstala sa kompjuterskim
efektima i trajala barem 10 minuta. U njoj su fino poredali mnogobrojne strukture
avangarde, umjetnosti rocka i mnogih "skrivenih" kutaka glazbe u
velikom sjaju kao da nastupaju pred ogromnom audijencijom. Na kraju, pridruzila
im se i Andreja Kosavic koja ih je vokalno popratila u nevjerojatno ludoj
hard-alter-funk-dance varijanti pjesme "Billy Jean" Michaela Jacksona.
Da se kojim slucajem Marinada nadje u prilici zasvirati pred ogromnim auditorijem
i da voditelj veceri kaze: "...a sada postovana publiko nastupa Svadbas,
najomiljeniji sastav Hrvatske!", mislim da bi ushicenje bilo ogromno.
Uz Trobezove Krusne Peci, Marinada je po mojem skromnom i mozda previse subjektivnom
sudu, trenutno najbolji dio ove bljede hrvatske rock-pop scene koju kroje
Let 3 i Severina. Marinada su definitivno alternativa, suprotnost i opozicija.
Bolji od onoga sto ih mozete slusati na CD-u. Nepretenciozni, direktni, slobodni
i britki. Odlicni su! I biti ce prava steta ako ih neki nenadani faktor pokopa
zbog njihovog slobodnog umjeca. A onda ce se zaliti mnogi za 20-30, mozda
100 i vise godina s rijecima "... jebote, ovo je nekad bio r'n'r... pa
i danas je!". A pitanje je kakav r'n'r i kakva glazba. Da je Bara ziv
odgovorio bi vam. Bara, i svi koji ga razumijete, slava vam! Emocije, ples,
sloboda, dani za sanjanje i izmjena vremena su najbolji za to.