TENA NOVAK + DAMO SUZUKI
15.05 2006., Teatar &TD, Zagreb, Hrvatska
Putujuci lutalica ponovno u Zagrebu
Novo iskustvo koje je pruzio Damo Suzuki u sklopu festivala "Zedno Uho"
bilo je zacinjeno brojnim ugodnim ekscentricnim domisljatostima zahvaljujuci
njegovoj duhovitoj improvizaciji i odlicnim sposobnostima Tene Novak.
Vec sami spomen imena Damo Suzuki isijava sa strahopostovanjem i bezgranicnim
respektom sto ga je stekao tijekom cetverogodisnje karijere u jednoj od najznacajnijih
njemackih rock grupa, Can, u periodu 1970-1974. Nakon toga, Kenji "Damo"
Suzuki se povlaci iz sastava tvrdeci da Can nikada nije bio dovoljno dobar
sastav za njega, te se prikljucuje Jehovinim svjedocima, a Canovci bez njega
nastavljaju vrlo bogatu i povremeno uspjesnu karijeru. Tko zna cime se Damo
Suzuki bavio tijekom narednih 20-25 godina, no nitko na njega, ipak, nije
zaboravio buduci da su Can svoje najoriginalnije radove stvarali u njegovom
prisustvu, te su tijekom new wave, post-punk, electro, industrial faze, a
osobito u vrijeme procvata post-rocka i svih pripadajućih zanrova revivala
kraut-rocka i no / wave scene, redovito bivali isticani od strane samih aktera
kao jedni od vodecih uzora (Pere Ubu, Wire, The Fall, David Sylvian, Sonic
Youth, Einsturzende Neubauten, The Orb, Tortoise, Yo La Tengo, Stereolab...).
Damo se koncem proslog stoljeca ponovno prihvatio mikrofona, poceo objavljivati
zapazene albume i raditi turneje, da bi mu prije 2 godine na pamet pala nevjerojatna
fikcija o beskrajnoj turneji, tko zna, mozda do kraja zivota... Posto kao
pjevac u Canu nije zaradio nista financijski osobito, te dobar dio zivota
proveo kao ulicni pjevac, ovaj cudan potez djeluje vise kao lucidna hiperaktivna
ideja otkacenog umjetnika nego li kao ocajnicki pokusaj da svim silama izadje
iz okvira margine. Jer Damo je oduvijek bio kultni underground pjevac i ikona
kraut-rocka, pa mu stoga nije bilo tesko da kroz svoja mnogobrojna putovanja
po svijetu pronadje adekvatne glazbenike i prave veze za ostvarenje njegovih
ideja. Tako zamisljena ideja pocela se ostvarivati prije dvije godine, te
je redovito i konstantno na turneji po cijelom planetu obisavsi Juznu i Sjevernu
Ameriku, rodni Japan, Australiju i gotovo cijelu Europu, bez prateceg sastava.
Da stvar bude jos originalnija, njegovi prateci glazbenici su umjetnici koji
zive u zemljama koje posjecuje, te koncert, prakticki, ostvaruju bez ikakve
prethodne pripreme sto je u biti i osnova Suzukijevog glazbenog nadahnuca.
On se prilagodjava svojem pratecem sastavu i improvizira, tj. stvara svoju
vokalnu kreaciju na licu mjesta sto on naziva "instant composing"
pokusavajuci uhvatiti "time and space of the moment", sto rezultira
sa strahovito kreativnim produktima. Tijekom ove "neverending" turneje
kao prateci sastavi bili su mu kultni Necks, Mars Volta, Cul De Sac, Acid
Mothers Temple..., a u ovom dijelu balkanske turneje pridruzili su mu se Tena
Novak, sjajan sastav s kojim je vec imao prilike nastupati unazad nekoliko
godina, s ponekim od clanova tog banda.
Vecerasnji koncert u sklopu festivala "Zedno Uho" smjesten je u
odlicnu akusticnu dvoranu Teatar &TD (sa sjedalicama), te su ga, naravno,
otvorili clanovi Tene Novak sa svojim repertoarom od tri autorske skladbe
koje su potrajale nekih cetrdesetak minuta. Koncert su otvorili sa naslovom
"Potjera" kojeg su otpoceli sa odlicnom zvucnom kakofonijom prelomljenih
zvukova elektricne violine, vatrogasne sirene, klavijatura, mnogobrojnih elektronskih
sumova i pratece ritam sekcije (bas, bubnjevi i gitara). Tijekom nastupa izmjenili
su mnogo aranzmana (od snenih i laganih sekvenci, preko plesnih i hipnotickih,
sve do neslusljivih, bucnih i odlazaka u tzv. fade-in, fade-out). Nakon trece
kompozicije, "Ulica snova", koju su za ovu priliku prearanzirali
u raznorazne oblike laganijih i brzih tempova uz obilatu light-show izmjenu
tame i svjetla, crnog, bijelog, crvenog i modrog efekta, usljedila je pauza
od petnaestak minuta.
U 22.35 h na jako osvjetljenoj pozornici pojavljuje se dugokosi Damo Suzuki,
Hrvoje Niksic (klavijature i elektronika) - ukljucuje sampler i pocinje lagani
ambijentalni uvod. Svijetla se postepeno prigusavaju nekih desetak minuta,
Damo pjeva svoje univerzalne tekstove na varijanti engleskog i izmisljenog
jezika, clanovi Tene Novak se hvataju svojih instrumenata i postupno prave
glazbenu gradaciju na zadanu temu. Hrvoje osim sto barata klavijaturama i
ogromnim elektronskim pomagalima, uzima drveni panj, te u skladu sa Damovim
vokalnim eskapadama, zeljeznim nakovnjem udara svim silama po panju, a ubrzo
se tu pojavljuje i brdo drugih neobicnih efekata. Mario Kovac (sampleri, sumovi,
elektronika, razni efekti) sjeda na medicinski bicikl, gazi pedale i proizvodi
sumove, te ga povremeno trese stvarajuci skripanje, ubrzo se odvaja od bicikla
i preuzima svoje theremine, n-synthe, kratkovalne radio sumove i razne aparate,
dok preostali dio posade nastavlja vec zapocete ritmicko-harmonijske nadogradnje.
Glazba koju su ovom prilikom stvorili ne razlikuje se mnogo od onoga sto Tena
Novak kao sastav uobicava u svojem repertoaru. Jedina razlika je u razvucenim
aranzmanima koji djeluju kao simfonijski osmisljeni komadi uobliceni u izraz
koji je blizak post-rocku, no izvedba je ta koja to sto su oni proizveli donosi
nevjerojatne glazbene kreacije. Inspiracija trenutka moze biti svasta, no
u ovome slucaju ona nije plod ciste banalnosti vec rezultat postepene gradacije
i pravilno oblikovanih struktura koje namece sama Suzukijeva vokalna manipulacija.
Promatrajuci i slusajuci ovaj nastup slobodno se moze steci dojam da u glazbeni
koncept mogu ubaciti sto god im padne na pamet, te da mogu svirati beskrajno
dugo sto je i realan izbor Suzukijeve ekscentricne ideje. Glazba je lagana,
pa brza, pa obogacivana sa mnogim motivima i dovedena u stanje hipnotickog
transa, pomijesana sa mnogobrojnim zakonitostima minimalizma, namjerne kakofonije,
kontraritmova i inih dosjetki koje ovi vrsni glazbeni znalci umiju stvoriti
u odredjenom trenutku, ali u niti jednom momentu ona nije naporna vec prijatno
ekscentricna i nabijena pozitivnim simptomima, a glavna nit vodilja jest da
citav koncertni repertoar nema pauze i odvija se u jednom dahu. Pred kraj
koncerta Damo se spustio s pozornice i rukovao s nekolicinom prisutnih u prvim
redovima, te se ponovno vratio na zatamnjenu scenu i priveo svoj nastup kraju
desetak minuta prije ponoci.
Clanovi Tene Novak su ovom prigodom tijekom Suzukijevog balkanskog koncetriranja
svirali svih 11 nastupa (Maribor, Split, Dubrovnik, Kotor, Travnik, Sarajevo,
Novi Sad, Beograd, Subotica, Zagreb i Ljubljana), te je za ocekivati da ce
se ponovno s njime susresti na iducem gostovanju kada on ponovo posjeti ove
nase krajeve. Takodjer, koliko sam obavijesten, svi nastupi se snimaju i biljeze
kao iskonski rariteti Suzukijeve diskografije koja na ovaj nacin postaje beskrajna.