DESERT BLUES
03.06.2006. - KD Vatroslav Lisinski, Zagreb, Hrvatska
Afrika je od konca sedamdesetih pa sve do danas neprekidna meta etnomuzikoloskih
rasprava. No, tek tu i tamo se pronasao poneki glazbenik iz miljea show bussinesa
koji je ovladao njegovim glazbenim zakonima i pretocio ih u vrlo značajna
ostvarenja - Peter Gabriel, David Byrne, Paul Simon, Ry Cooder, Damon Albarn...
Stoga je vrlo cudno da europljani jos uvijek taj zvuk smatraju tek pustom
egzotikom. Desert Blues su to svim silama pokusali opovrgnuti i cijeli svoj
nastup usmjeriti na ples i igru. No, u Lisinskom je zna se sto.
Nastup ovog multietnickog projekta koji je bio gromoglasno najavljivan putem
mnogih medija docekala je vrlo dobro popunjena velika dvorana Lisinski. Sama
funkcija Desert Blues projekta koji sacinjavaju tri sastava (tenski tuareski
Tartit iz Malija, gitarist Afel Bocoum sa svojim sastavom iz Nigera i Habib
Koite sa svojom ekipom iz Malija) jest da objedini tri podosta razlicite glazbene
kulture Malija, zapadne Sahare i stare tradicije kulture Tuarega u jednu zajednicku
kompaktnu cijelinu.
Afel i Habib |
Habib Koite i Tartit |
Koncert u 20,30 h otvara Afel Bocoum sa svojom ekipom koju su cinila dva
gitarista (akusticne gitare), jedan basist, jedan udarljkas i jedan glazbenik
koji svira imzad, staru formu violine. Nesto kasnije pridruzuju im se clanovi
sastava gitariste Habib Koite u kojem su jedan mladic na talking drumu, jedan
specifican perkusionist sa neobicnim polukuglastim instrumentom koji moze
proizvoditi zvukove otprilike kao bas bubanj i niz neobicnih perkusija, zatim
glazbenik koji svira na tehardanu (stara vrsta gitare), jedan bas gitarist
i jos jedan gitarist na akusticnoj gitari. U ovom samom uvodu koji je bio
ozracen tradicionalnim crtama zapadnih afro pop world-music elementata koji
su donekle slicni radovima Ali Farke Toura i svim onim kompilacijama koje
su sa podrucja zapadne saharske Afrike objavljivali etnomuzikolozi Mickey
Heart, te David Lindley i Henry Kaiser koncem osamdesetih godina, uz plesnu
ritmiku prosaranu brojnim improvizacijama i minimalistickim taktovima, izlaze
Tartit.
Tartit su osmeroclani sastav koji je zagrnut u dugacke siroke plave haljine
i cine ga sest zena i dva muskarca, te su u hipnotickom, skoro obrednom ritmu
dogegali svi odreda bosonogi ispred dvojice vec prisutnih udaraljkasa i posjedali
na parket pozornice. Time su zaokruzili potpunu cijelinu Desert Blues projekta
na 20 članova i na kratko svi zajedno izvode glazbeni performance kojim objedinjuju
svoj egzotican pustinjski izraz. Kroz tijek koncerta, svaki od tri sastava
je imao svoje "solo" nastupe. Zenski dio Tartita se glazbeno uglavnom
bazira na minimalistickim ritmovima tinde - bubnja kojeg iskljucivo kod Tuarega
po tradiciji smiju svirati samo tene, ostatak ekipe sjedi na podu, pljesce
u taktovima, izvikuje narativne tekstove, pjeva, dok dvojica musaraca prate
ritam svirkom na vec spomenutim instrumentima - tehardanu i imzadu. Ovdje
se slobodno moze primjetiti i velika glazbena slicnost sa vokalnim minimalizmom
Meredith Monk koja je nesto otprilike vrlo slicno koristila na svojim epohalnim
albumima "Dolomen Music", "Do You Be" i "Book Of
Days".
Desert Blues - svi clanovi |
Desert Blues - svi clanovi |
Habib Koite i njegov sastav ima posve drugaciju glazbenu orijentaciju koju
uglavnom cine akusticne gitare i udaraljke, te se svodi na blisku slicnost
sa radovima Yossou N'Doura, te ponekim world-music radovima Peter Gabriela
i Paul Simona, dok je u slucaju Afel Bocouma, tridesetogodisnjeg suradnika
Ali Farka Tourea, puno paznje pridodano takodjer na melodijama akusticnih
gitara, udaraljki i pratecim motivima sa poprilicno velikog ksilofona koji
ponekad zazvuci kao vibrafon. Pjesme koje svi izvode uglavnom su na francuskom
i tuareskom jeziku, a kroz cijeli uzajamni koloplet sva tri sastava koji su
se neprekidno "miksali" sa izlascima i odlascima sa scene vrlo lako
se zakljucuje da su svi njihovi ritmovi, melodije i napjevi u sustini temeljni
izvori bluesa, jazza, reggaea, funka, hip-hopa i bristolskog trip-hopa. Sve
je to kod Desert Bluesa vrlo jednostavnih ritmova i melodija koje se neprekidno
ponavljaju u krug, a jedine ocigledne razlike leze u brzini tempa s kojim
se izvode. Kod njihove pojednostavljene glazbene strukture najvise paznje
se posvecuje neprekidnim nadogradnjama, tako da svaki instrumentalist i vokalist
ima posve slobodnu "zonu" kretanja koja je u principu vrlo jednostavna,
no u cijelom globalu je dio velikog dekora od 20 glazbenika. Takvim nacinom
svirke Desert Blues neprekidno dobivaju na intenzitetu, senzibilitetu i pojacanoj
tenziji koja se neprestano giba u pravilnim ritmickim intervalima sto stvara
vrlo smisljen i bogat glazbeni koncept koji prvenstveno naglasava plesnu ritmiku.
U ovakvoj potpunoj prevlasti ritma koji je jednostavno tjeran snagom pustinjske
oluje, posve je neracionalan izbor odrzavanja koncerta u Lisinskom jer su
se Desert Blues predstavili kao plesan sastav koji bi puno bolje funkcionirao
u recimo Domu sportova ili Tvornici gdje bi publika mogla plesati i na skroz
drugaciji nacin dozivjeti njihov nastup. Ovako, u Lisinskom, svi su sjedili
i tipicno hladno po evropejski promatrali glazbenike zapadno saharske Afrike
kao nesto strasno "egzoticno", sto su u principu sami glazbenici
htjeli izbjeci samim time sto se gitarist Habib Koite u nekoliko navrata sa
gitarom spustao medju publiku, pozivao gledatelje na skandiranje, gotovo petnaestak
minuta predstavljao sve clanove sastava na kraju koncerta ili pak time sto
je jedan od muskog dijela Tartita izveo posve neobican ples na pozornici koji
je vrlo blisko nalikovao kombinaciji kazacoka i breakdancea. A priznati cete,
ovakvo nesto ipak nije za sjedeljke sto je najbolje potvrdila jedna tamnoputa
djevojka (cini mi se Arapkinja) koja je jedina u Lisinskome cijeli koncert
neprekidno plesala.