MOSTAR SEVDAH REUNION
30.05.2006. - Aquarius Club, Zagreb, Hrvatska
Mostar Sevdah Reunion sa gostima Iljazom Delicem i Ljiljanom Buttler, nije
bio samo sevdah. U njihovoj glazbi i izvedbi bilo je tu puno toga vise. Dovoljan
razlog da im se pridruzio i Edo Maajka.
Po obicaju, nastupi ovakvih sastava su vrlo dobro (i odlicno) primljeni u
Aquariusu, pa tako nije bilo niti izuzetka s ovim koncertom nadaleko poznatih
Mostaraca. Premda se gotovo sva publika sakupila vec oko 21 h, Mostarci su
koncert poceli tek iza 22 h, a ovu rupu od sezdesetak minuta popunjavao je
DJ program koji je bio vrlo tih, te bi najbolje bilo da se umjesto toga odrzao
barem neki mini session neke predgrupe sto bi stvorilo daleko bolju klimu
i atmosferu uoci glavnog koncerta za kojeg je publika izdvojila poprilicnu
svotu.
MSR svoj nastup otvaraju sa dva odlicna sevdah instrumentala gdje odmah pokazuju
da su gitarist Niksa Petrovic i harmonikas Mustafa Sestic alfe i omege cijelog
sastava. Njihove briljantne solo dionice i medjusobne medjuigre su u principu
i bile osnovna nit vodilja cijelog veceraąnjeg koncerta koji je potom nastavljen
sa setom pjevanih kompozicija koje je otpjevao Iljaz Delic, postariji gospodin
koji po imageu i vokalnim manirima pripada staroj folk skoli sezdesetih zajedno
sa Zvonkom Bogdanom i slicnim legendama starogradske, folk i sevdah scene.
MSR su u ovome setu isprepleli cetiri kompozicije od kojih su najbolje prihvacene
legendarna "Mostarski ducani" i lagani fini ambijentalni song "Medna
usta, crvene oci" gdje je harmonikas instrument zamjenio sa klarinetom,
sto je dodatno obogatilo njihovu vrlo koncinznu svirku. U sestoj skladbi dolazi
gosca Ljiljana Petrovic - Buttler i nastavlja koncert sa laganim sevdahom,
"Kazi zasto me ostavi", nakon cega slijedi niz od 7-8 kompozicija
u kojima Ljiljana prikazuje sav svoj talenat za pretapanje sevdalinke u osebujnu
vokalnu seansu. Prihvacena je s odusevljenjem krcatog Aquariusa, no najveci
doprinos svemu tome dao je glazbeni performance MSR koji vrlo dobro znaju
sta je to sto rade.
Glazbeni dometi MSR-a nisu samo u suhoparnom sevdahu, vec i u vrlo dobro
osmisljenim relacijama i fuzijama sa bluesom, ska i 3 taktovima, te povremenim
egzibicijama vjestih improvizacija prvenstveno na gitari i harmonici koje
umnogome podsjecaju na rock. Njihov violinist je takodjer dio stare sevdah
skole i njegov zvucni spektar drzi se strogih nacela doticnih melodija, no
u konceptu cijelog MSR jest karika bez koje ne bi bilo tolikog sarma. Ovom
prilikom izveli su i novu skladbu, "Ona place, on je njezno ljubi",
koja se nalazi na novom albumu, a nakon brze trocetvrtinske ritmike i skladbe
"Mustafa", Ljiljana odlazi sa pozornice i glavni vokal preuzima
dotada ne suvise eksponirani gospodin na violini i pocinju da se sibaju samo
hitovi pri cemu je citava ekipa MSR-a debelo zagazila u rock teritorij. Posebice
kada su Zagrepcanima cestitali obljetnicu grada. Gitarist Niksa je izveo strahoviti
psycho-surf-sevdah solo na svojoj akusticnoj gitari koja je potom cijelu ekipu
izgleda uvela na njemu omiljeni teritorij rocka i funka koji je iz brzog sevdaha
pretocen kroz mix u obradu "Another brick in the wall", Pink Floyda.
Potom je na pozornici ponovno vokal Iljaz Delic i pocinje najludja i najbrza
kompozicija veceri, tradicionalna, "Mujo kuje konja po mjesecu",
odsvirana s intenzitetom ciganskog tempa prosijanog kroz sito h/c punka. Ova
skroz neobicna smjesa sevdah melodije i h/c ritmike izgleda da se nije osobito
dojmila samog gospodina Ise koji je u par navrata tijekom pjesme odmahivao
rukama gledajuci bubnjara, no citav dojam koji su u ovoj skaldbi ostvarili
bio je najoriginalniji dio veceraąnjeg koncerta. Posljednja skladba koju su
odsvirali bio je medley u kojem su prepleli brojne sevdalinke i tu su "umiksali"
"Bezi Jankec", te se ubrzo ponovno vracaju na bis u kojem im se
pridruzio Edo Maajka koji je s njima odpjevao jednu skladbu s opaskom "...da
raja u Zagrebu ne zna sto je sevdah i da pri tome misle da su to cajke".
Za to vrijeme Ljiljana se spustila medju prve redove publike i nastavila s
nizanjem vokalnih interpretacija polagano se kretajuci sa dva "bodyguarda"
medju odusevljenom publikom. Zatim je slijedio ne znam bas koliko potrebna
obrada "Balkana" od Azre, a potom i kraj, no ne i definitivni, jer
se nakon desetak minuta skandiranja vraca okrnjena ekipa MSR-a (bubnjar, basist,
harmonikas i dva gitarista), te izvode svoj posljednji set na inzistiranje
publike u trajanju od jos nekih petnaestak minuta.
Sve skupa, bio je ovo vrlo dobar i uspjesan koncert koji je dovukao 600-700
ljudi (mozda i vise), a MSR su se pokazali da su vjesti interpretatori njima
domaceg sevdaha s vrlo intrigantnim izletima u teritorij bluesa i rocka cime
su samo potvrdili tezu da je pravi i originalni etno izraz stvar lokalnog
nasljedja i globalnog suvremenog koncepta, te da je sevdah ovakav kakav oni
njeguju zajedno s njima izasao iz okvira BiH podrucja te da ima vrlo dobre
sanse za siroku medijsku ekspanziju.