Iconoclast (USA)
14.03.2007. - Teatar&TD (polukružna dvorana), Zagreb, Hrvatska
Drugi nastup ovog vrlo cijenjenog dueta iz New Yorka u Zagrebu (prvi je bio
2002. u Močvari) prošao je relativno očekivajuće. Tridesetak posjetitelja
koji su udobno zavaljeni u naslonjače proveli nešto manje od sat i pola uz
njihovu ekspresivnu avangardu prošaranu elementima jazza, eksperimentalne,
rock i tribalne glazbe može biti više nego zadovoljno, a "rušitelji priznatih
ideala" su ovu prigodu iskoristili i za promociju svojeg hvaljenog, šestog
po redu albuma "The Body Never Lies" (2006.).
U okviru svoje nove turneje po Europi, Iconoclast je ponovno posjetio Zagreb,
te bez nekih većih kašnjenja zapoćeo koncert netom nakon završetka polufinalne
utakmice Hrvatskog kupa Dinamo – Hajduk (1:0) koja se i ne pretjerano pozorno
pratila u susjednom "backgroundu", bircu Teatra&TD. Elem, dakle,
nikakvih ovdje nije bilo strasnih predstavnika navijačkih skupina, već samo
na prste probrana publika koja je došla po svoj zasluženi obrok modernog i
avangardnog zvuka.
Julie Joslyn (alt sax i violina) pojavila se u crnoj večernjoj haljini, te
salonkama sa visokim potpeticama, dok se Leo Ciesa (bubnjevi i klavijature)
odjenuo vrlo sportski, u crnoj majici i crnoj svilenoj trenirci sa zatvorenim
nogavicama kako mu ne bi smetale prilikom vratolomija sa nogarima (pedalama)
na bas bubnju, fuzzu i još nekim pojedinostima na kojima obilato radi s nogama.
Naravno, oboje su imali crne naočale i na ne pretjerano osvijetljenom stageu
otvorili koncert s agresivnim komadom "The body never lies" s njihovog
istoimenog posljednjeg albuma. Julie je ovdje jedini put "zapjevala"
i to na nivou koji je vrlo blizak Diamandi Gallas i Meredith Monk. Komad je
obilato zapapren s puno različitih aranžmana, te su nastavili svoju egzibiciju
kroz raznoliki repertoar iz svoje vrlo ekspresivne i kako to oni vole nazivati
"ogoljene, brutalne i lijepe" glazbene kajdanke. Nižu se skladbe
"The rage is magic", "Flying with a symbol song", "Wild
sex", "Razor ask", "No way of better"... koje se
posve razlikuju jedna od druge bogatstvom različitih idejnih i kreativnih
zahvata. Tako primjerice na momente zvuče kao čudna smjesa ranih Sonic Youth
pri čemu proizvode čisti noise sa potpunim razbijanjem kompozicije gdje pokazuju
izuzetno smjele korake da od proizvedene buke naprave uspon i pad aranžmana
gdje Leo istovremeno svira i bubnjeve i klavijature. U komadu "Flying
with a symbol song" oboje duvaju u instrumente koje su sami napravili
- tanke plastične prozirne cijevi sa piskovima koje najpribližnije zvuče poput
flaute na način kako je tretirana kod James Newtona na albumu "Axum"
iz 1982., te se u istom, gotovo tribalnom procesu nadovezuju na plemenske
konotacije naroda Gornje Volte, Malija, Gane i Nigera. Oni koji su poslušali
album etnomuzikologa Stephen Jaya "Africa - Drum, Chant & Instrumental
Music" zabilježen na običnom magnetofonu prilikom njegovog obilaska zapadne
Sahare i dijela Gvinejskog zaljeva negdje u osamdesetima znaju o čemu je riječ.
Također i u skladbi "Wild sex" koriste sličnu glazbenu grafiku James
Newtona (dupla flauta) koju Julie prezentira preko efekta zvuka duplog saksofona
uz pomoć nekoliko pedala i efekata kojima barata nogama uz potporu Leovog
bubnjarskog ritma, dok se u najplesnijem komadu (za koji neznam naziv) ponovno
vraćaju na plemenski obred praćen mnogobrojnim udaraljkaškim sekvencama koje
nedvojbeno asociraju na poziv poglavice uoči zova na kišu ili sakupljanje
plemena za lov. Sve to se postepeno pretvara u vrlo primamljivu minimalističku
melodiju (Leo istovremeno svira bubnjeve i klavijature) koja donosi slavljenički
duh povodom vrlo dobro uspjele akcije. Već naredna tema "Razor ask"
nešto je posve drugačije - počinje vrlo brutalno, nešto poput japanskih Ruins
u opakoj varijanti, te se gradira u svojevrsni psihodelični kraut-rock obogaćen
sjajnim dionicama violine. I tako redom nizaju skladbu za skladbom, svaka
drugačija, posve različitija od prethodne.
Ovaj dvojac na koncertu je uz pomoć samo nekoliko instrumenata (bubnjevi,
klavijature, saksofon, violina i nekoliko "priručnih" naprava) proizveo
zvuk koji se trude napraviti ne samo vrlo dobro podmazani bandovi, već i studijski
glazbenici, kompozitori, sampleraši i čitavi orkestri. U njihovoj glazbi se
prolama velika povijest suvremene klasične, jazz, folk i rock glazbe (Cage,
Stockhausen, Glass, Anthony Braxton, Jan Garbarek, za primjer...), da bi pred
sam kraj koncerta Leo izašao s pozornice i narativno ispričao priču o "Deep
dressed girls" (uz pratnju saxa) na vrlo teatralan, brutalan i naglašeni
umjetnički stand-up način. (to je bila jedina prilika da ga naslikam izvan
njegovog seta bubnjeva). U njihovom prezentiranom pristupu nema apsolutno
nikakvog nadri-umjetničkog šalabajzanja, oni jesu čista glazbena umjetnost
koju primjerice Julie povremeno mora čitati s nota (uz to koristi i tehniku
fingerpicking, u klasičnoj glazbi znano kao picikato). Njihove kompozicije
su uglavnom instrumentali vrlo kratke minutaže (3-7 min) prilikom čega se
svojski ograniče na sam glavni tijek zadane teme koju na najbolji mogući način
predoče.
Pomalo je žalosno da je nakon bisa, kojeg vjerojatno nisu očekivali, ostalo
samo petero ljudi premda je Julie napomenula da bi im bilo veoma drago da
audijencija ostane s njima, malo popriča, upiše se u njihovu e-mail listu
i možda kupi poneki CD. No, zato sam sa suprugom Marijetom i još troje izuzetno
zaintrigiranih osoba (dvije cure i jedan momak) ostao i saznao ono što mi
je bilo na pameti nakon ovakvog neočekivanog, ali posve jednostavnog "šok"
koncerta. Sam Leo mi je rekao da se divi europskoj publici prvenstveno zato
jer ima kulturu slušanja, te da sam sluša strahovito mnogo glazbe u kojoj
se nalazi i klasika i jazz i rock, pop, folk (i mnogo drugoga), te je rekao
da uopće ne gleda glazbu po kategorijama, već po onome što ta glazba donosi
i kakvi su joj ciljevi. "Imate odličnu publiku i premda je nije bilo
puno, veoma mi se dopada i volio bih ponovno ovdje doći. Puno vam hvala. To
nam mnogo znači jer, inače, sviramo samo za stroge kritičare pred kojima rušimo
barijere. Ovdje kod vas je sasvim normalno, kao kad ja i Julie imamo probe,
ljudi su nas slušali i pljeskom pozdravili svaku našu izvedbu. Zato smo odsvirali
jako dobar koncer i mogli smo se koncetrirati na izvedbu." (Leo) Inače,
Iconoclast su dvoje vrlo pristupačnih umjetnika kojima i malo predstavlja
više nego mnogo, te im je ovaj kratki razgovor i odlazak publike značio (i
govorio vrlo mnogo). Za one koji žele više saznati o ovim velikanima adrese
su: Iconoclast, c/o Brown, 211 West 106 Street # 4c, New York, N.Y., 10025
USA Ili www.iconoclastnyc.com .
Kontaktirajte ih - sigurno će vam se javiti.