Luka Belani
17.03.2008. - Jazz club, Zagreb, Hrvatska
Koga može uzbuditi koncert akustične gitare singer / songwritera koji pjeva
na engleskom jeziku za domaće slušatelje u 21. stoljeću?
Ponedjeljak u metropoli uoči Uskrsa bio je kao stvoren za nastup Luke Belanija,
talenta koji još uvijek nije prepoznat u medijski širokim krugovima. A ako
ovako nastavi, Hrvatima i populaciji s ex-YU neće niti biti... A glavni
razlog su tekstovi na engleskom jeziku. I točka.
Ali, Luka ima neopisivi šarm vlastitog opusa koji varira od čuvenih singer
/ songwritera poput Bob Dylana, Leonard Cohena, Tom Waitsa, Billy Bragga,
do sastava
poput Lambchop ili Delgado. Njegove pjesme ponekad zazvuče oldtajmerski kao
prepoznatljivi
retro odavno već viđenog i tko zna koliko stotina (i tisuća puta) preslušanog
obrasca za kojim se niti sličan domaći kantautor poput Ante Perkovića ne
osvrće, no Luka kako je to dobro na ovom nastupu primjetila jedna možda
sasvim slučajna posjetiteljica 'fenomenalno svira gitaru'.
Djevojka ništa nije pogriješila. Luka barata svim mogućim tehnikama s kojima
se akustična gitara može svirati i to je dokazivao iz pjesme u pjesmu,
a da ne lažem ili ne pretjerujem, potvrđuje i prisustvo Kerna, nove zvijezde
hrvatskog pop-rocka koji je sa zanimanjem posmatrao i slušao njegov nastup
i povremeno dobacivao šaljive dosjetke. Luka je svirao pred četrdeset
i dvoje
ljudi (u Jazz club ih maksimalno može stati šezdesetak), te je svoj nastup
koncipirao u dva seta od 45 minuta. U prvom setu je uglavnom prezentirao
skladbe koje su unatoč rockerskom šlihu zvučale elegično i sladunjavo
kao da ih je pretvorio u ljubavni session u korizmi za prisutne prijatelje
(izuzev odličnih "Were I've been" i "Bomb in the neigborhood"),
dok je nakon dvadesetominutne
pauze na opasku Kerna da zvuči blijedo i bez energije cijeli naredni
set
odsvirao sa daleko boljim i energičnijim tempom. Neću ulaziti u njihov
prijateljski odnos, no svaka odsvirana skladba je zaista nešto posebno.
Svaka je drugačija
i koliko to dopušta ograničenost baratanja akustičnom gitarom, Luka je
u skoro dva sata svirke pokazao da je tehnički odličan gitarist koji
vlada ritmovima, harmonijom, solažama i fingerpicking dionicama. Uz to, ima
stil
starih trubadura koji su svirajući svoje mandoline, tambure, berde i
ostale gitarama sukladne instrumente taktove radili intervalnim, ritmičkim
lupanjem
po žicama. No, vokal Luke je bio neprepoznatljiv. Od njegovog glasa s
odličnog d.i.y. albuma "Out Of This World" gdje zvuči kao školovani
Simon Le Bon
(Duran
Duran), večeras je zvučao kao garažni Eddie Wedder (Pearl Jam). Pa, dođavola,
zašto se mnogi demo izvođači hvataju upravo Wedderovog vokala? Nije mi
jasno. A Luka ima uz sjajno glazbeno obrazovanje i odličan, veoma nježan,
topao
i kada treba pravi muški, testosteronski vokal. Ovakva glasovna preobrazba
mu zaista ne treba... Zvuči kao pravi gunger koji je trebao pjevati u
Alice In Chains, Mudhoney, Nirvani, QOTSA i dakako, Pearl Jamu. Nije mi jasno,
pogotovo ne s akustičnom gitarom. Luka, kog ti jebeš? Sebe samog? Ili eksperimentiraš?
Ali, umjetnik nije umjetnik ako uz sebe nema još jednog sebi sličnog (što
naravno nije istina). Nakon završetka svirke u Jazz clubu je ostalo nekih
dvadesetak ljudi i onda se odvažni Kern uputio na pozornicu i sa Lukom odsvirao
svoje tri skladbe koje će se u izmjenjenim verzijama naći na Kernovom debi
albumu "Kao život je sjaj". Njih dvojica su odsvirali laganiju elegiju "Why
don't you", simpatičan blues-rock "I'm gonna run" s elementima folk-rocka
i hit "Što sad" koji se momentalno vrti na hrvatskim radio stanicama. Ali
vjerujte mi, od čitavog teksta na hrvatskom jeziku ništa nisam razumio. Loš
razglas? Trema? Klaustrofobija skučenog prostora? Hit? Kome to može biti
hit kad ga niti onih dvajset ljudi nisu razumijeli...
Kern mi se ovom prilikom po prvi puta pokazao uživo i uopće nije dobar
kao Luka. Luka je za stepenicu-dvije iznad njega. Kern izgleda ima prevelike
ambicije koje je u ovim prostorima nemoguće dosegnuti, pogotovo s glazbom
koja ima country i Dylanovski šlih. Taj šlih imaju mnogi moderni izvođači
u sasvim drugačijim i kreativnijim glazbenim oblicima, ali neću o tome.
A nakon svega uslijedilo je još jedno iznenađenje. Kern je sve prisutne
pozvao na after-party u Trnsko koji je bio totalno miran (preslušavao se
njegov album "Kao život je sjaj") i tom sam prilikom ustanovio da Kern unatoč
tome što je, recimo, mentor Luke daleko ispod svojeg učenka. Kern je na radio
stanicama sa singlom "Što sad", a za Luku se ne zna. Isto kao ni za Mika
Male, Voland Le Mot, Lotus, Ninu, Čopora iz Zadra ili Olovni ples, a i još
puno
njih kojima ne znam imena, ali čuti će se za njih u njihovim skučenim akustičnim
prostorima. Jednog dana. Kern je pretenciozan i pokušava napraviti lovu što
ostalim bijednicima iz akustične branše ne polazi za rukom. Ima Dop Records,
a onda znate koliko je sati.
I da ne zaboravim spomenuti, s tuluma sam se
vratio negdje oko 4 ujutro s nekakvom psihodeličnom buteljom crnog vina koja
mi je stvarala neke lude
slike u snu koji je trajao samo 3 i pol sata. I uz to sam po ne znam koji
put slušao These New Puritans, Hercules & Love Affairs i Tehac. To je
originalna pop glazba. Kak' bi jedan moj hip-hop prijatelj rekao 'jebo te
Klepton i Dire Straitsi, a gde su Public Enemy?'.
Play list:
(prvi set) 1. "Where I've been" /
2. "A bomb in the hood" /
3. "Love insomnia" /
4. "Eat you alive" /
5. "Calm girl" /
6. "Thank you" /
7. "I don't have time" /
8. "Save your soul" /
9. "Circle" /
10. "Colorblind" /
11. "Lost"
(drugi set) 12. "Memories" / 13. "Out of this world" /
14. "Get in on"
15. "Guarded by angels"
/ 16. "Slowly" /
17. "Sunday story town"
/ 18. "Silent home" /
19. "Wounded satelitte"
/ 20. "Better alone" /
21. "Stay alive" /
22. "Too long"