Einsturzende
Neubauten
15.04.2008. - Močvara, Velika dvorana Jedinstva, Zagreb, Hrvatska
Einsturzende Neubauten su se definitivno pretvorili u aranžmansku reminiscenciju
Caveovih The Bad Seeds iz 1984-5 godine. Za tako važan i vrijedan sastav
ovo je poražavajući retro korak. Oni su zvijezde koje više ne mare za razbijanje
rock strukture već se oportunistički uljuljavaju u svoju špekulativnu infrastrukturu
koju su vješto gradili tokom proteklih 30 godina.
Slatko se mogu osladiti ovi velikani industrial, noise i eksperimetalnog
rocka. Nabili su organizatorima takve uvjete koje je prosječni posjetitelj
mogao shvatiti samo kao puki zahtjev velikih zvijezda. Mene osobno je najviše
pogodilo što nitko nije smio unositi nikakav foto aparat (osim akreditiranih
novinara) tako da će te biti lišeni foto zapisa. O ostalim detaljima ne
bih htio jer nisu važni za široko pučanstvo. Mnogi su negodovali prilikom
ulaza otprilike riječima 'nek umru zvijezde, tko ih...'
Ne znam zašto se organizator odlučio da koncert ovako znamenitog sastava
koji je nakon new-wave i punk scene glavni vitalni katalizator glazbe '80-tih
smjesti u zagušljivu i premalenu Dvoranu Jedinstvo u koju
se nakrcalo jedva polovina prisutne publike. Druga stvar - cijena ulaznica
je bila prevelika i dobar dio onih koji su platili 170 kuna mogli su u najboljem
slučaju posmatrati koncert u dvorani za cirka tisuću ljudi (hm?), dok se
preostala tisuća mogla fino naslađivati njihovim zvukovima iz predvorja gdje
je šank ili sa samog ulaza u Močvaru jer druge mogućnosti nije bilo. Oni
daleko pametniji su koncert slušali sa Savskog nasipa (samo koliko su čuli,
to je druga stvar). Ja sam na svu sreću došao na vrijeme i zauzeo poziciju
nekih 5-6 metara od pozornice odakle nije bilo mogućnosti ne samo da odem
do šanka po neko piće ili do toaleta, već niti da u toj velikoj gužvi gdje
su svi bili stisnuti poput ribica u konzervi da izvadim poneku cigaretu i
s guštom je pripalim. Ovaj koncert je trebalo organizirati u daleko većem
prostoru, barem u Maloj dvorani Doma sportova, jer Neubauteni već dvadesetak
godina imaju veliki status originalnih alternativnih glazbenih majstora na
ovom području. Ali, da je to bilo tako, onda Močvara ne bi u svoju kolekciju
upisala
da ih je ugostila... Da, za Močvaru je to bilo konačno, Neubauteni jednom
ovdje i nikad više...
Njihov nastup je prije svega odličan i originalan, jedan od najboljih inozemnih
gostovanja koje je Zagreb ikada vidio. Ja sam bio jedan od tristotinjak sretnika
koji su ih vidjeli prvi puta u Zagrebu 1985. kada su 'svirali' opaki industrial-noise
sa bušilicama, brusilicama i kada su udarali po metalnim profilima, a Blixa
s petarda plavom fudbalerkom je imao gitaru naštimanu na samo jedan akord
jer nitko od njih nije znao svirati. Danas su oni posve drugačiji sastav
koji tek na momente zazvuči kao stara škola vlastitih tekovina. Oni su danas
s pravom velike zvijezde koje su si dozvolile veliki umjetnički luksuz da
pred ogromnom publikom promoviraju kompletan album "Alles Wieder Offen" i
da ne izvedu niti jednu skladbu sa svojih albuma iz 20. stoljeća što je,
moram priznati, veliku većinu njihovih kultnih poklonika dobrano razljutilo.
Mogli su barem za svu tu razdraganu publiku izvesti "Tanz debil", "Yu gung
(futter mein ego)" ili "Die interimisliebden", ako ne "Kollaps", "Feurio!"
ili "Z.N.S.".
Ali ništa od toga... Blixa se nakon dvadesetak minuta izvedenih
skladbi "Die wellen", "Nagorny Karabach" i posve nove, plesne skladbe otpjevane
na engleskom jeziku, "Dead friends", obratio publici da oni svaki svoj koncert
tretiraju kao novo umjetničko djelo koje redovito bilježe na nosače zvuka
u ograničenom tiražu koji se mogu odmah nakon koncerta kupiti na njihovom
štandu jer oni od toga preživljavaju. Preživljavaju oni jako dobro i bez
toga... Šteta što nisam mogao unijeti foto aparat da vidite kakva sve čudesa
imaju u svojem instrumentalnom arsenalu. Najvažniji član ekipe je proćelavi
gospodin Beate koji za svaku kompoziciju ima čudesne pripravke - svira na
improviziranim instrumentima od metala, gume, plastičnih cijevi, nategnute
opruge po kojoj simulira techno-electro zvukove, a za skladbu "Let's do it
a da da" njegovi roadiji, Lolek i Bolek (kako ih je najavio Blixa), donesli
su ogromnu plasičnu cijev duljine desetak metara na kojoj je bio instaliran
mikrofon s jedne strane, dok je s druge strane udarao komadom debele sintetike.
Osim toga, gospodin je sve što se zvukova tiče prožvakao i proživio, te je
u svakoj skladbi izvodio neki novi efekt od spuštanja metalnih linearnih
pločica iz kontenjera koji se nalazio na nekih 3 metra visine, do prepariranog
indijanera kojeg je oblagao ručnikom ili čudesne metalurške tablature koju
je oblagao lancima, spužvama, tkaninama i proizvodio nevjerojatne zvukove.
Drugi bitan faktor u sastavu je bubnjar Rudolf (ili Rudi) Moser koji navodno
živi u Zagrebu (tako je barem Blixa rekao) koji je opskrbljen skrpanim otpadom
od metalnih tanjurača koje mu služe za efekte, dugačko nategnute opruge,
do klasičnih bubnjeva koji se sastoje samo od fuzz-činela, metaliziranog
doboša, nekoliko krajnje neobičnih činela i bas bubnja koji proizvodi nesvakidašnje
zvukove. Ovo dvoje umjetnika bez ikakve Blixine potpore može raditi šta god
zaželi. Gitarist Jochen Arbeit i basist Alexander Hacke su u nekoj sporednijoj
ulozi, mada se za njihov doprinos zvuku Neubautena nema što prigovoriti.
Blixa ih je stavio u front plan kako bi dojam o industrial rocku kojeg su
nekada svojstveno pokušavali probiti kao vitalan dio alternativne scene bio
što upečatljiviji za novu publiku koja se tek upoznava s njihovim radovima.
Da ne zaboravim, na klavijaturama je bio Ash, crnokosi ko ex The Cure
gospodin koji je mnogo pridonio njihovom ambijentalnom i harmoničnom zvuku
pri čemu
je mnogo radio vitlajući rukama po zraku jer mu je cijelo vrijeme bio uključen
neki frekvencijski zvučni stroj nalik na theremin koji radi po principu lomova
radio valova. Dakako, glavna funkcija je pripala Blixi koji se nakon razlaza
s Nick Caveom potpuno okupirao s matičnim Neubautenima i preuzeo otprilike
istu funkciju kao što je gazdina riječ u The Bad Seeds. Do kraja koncerta
su izvodili uglavnom repertoar sastavljen od skladbi sa zadnjeg albuma s
tek dva naslova sa "Silence Is Sexy" ("Die befindlichkeit des landes", "Sabrina"),
a nastup su završili sa "Ich warte", s posljednjeg albuma.
Bis koji se očekivao
donio je još novih pola sata odličnih interpretacija. Jedino iznenađenje
je bila prva skladba, "Ein leichtes leises Saeuseln", s albuma "Perpetuum
Mobile", dok je bilo za pretpostaviti kako će 'slatkaste' Caveovske "Heaven
is of
honey" sa "Silence Is Sexy", te "Ich hatte ein Wort" (sa diri-di-diri-di
napjevom) i "Alles wieder offen" (s poražavajućim Depeche Mode sintagmama
iz '82-'83), ostaviti za sam kraj. Da kraj ne bi bio umjetnički nesavršen,
izveli su dvije potpuno nove skladbe - "Dave" i "Youme & Meyou".
Blixa i ekipa se sada nalaze u otprilike istom stadiju koje prethodi Caveovom
stadiju
nakon albuma "Let Love In" i kako vrijeme pokazuje, trebati će čekati barem
desetak godina da se vrate na neki novi, vlastiti zvuk kojeg će u međuvremenu
istraživati. A do tada će se pretvoriti u oronule starce koji će, možda
sticajem okolnosti početi raditi glitch koji im može puno pomoći u njihovim
ostarijelim
godinama. Jedino ako ne ostvare nekoliko znamenitih hitova na njemačkom
jeziku koji će im zagarantirati Caveovsku popularnost širom svijeta. A to
je, čini
mi se teško ostvariva misija. U Hrvatskoj malo tko drži do njemačkog jezika,
a imam mišljenje da niti u ostalim državama ex YU situacija nije ništa
bolja. Pa valjda će netko skontati Blixine textove u Africi i Aziji? Ili
je ovo
namjerno nametnuti jezični poredak nekog novog njemačkog jezika kao što
je svojevremeno bio turski ili mađarski? A uostalom, zašto ne bismo slušali
i naučili neke nove jezike, poput estonskog, finskog, gruzijskog, baskijskog,
mongolskog, svahilija ili nekog drugog daleko manje poznatog jezika? Nije
vrag da je sva kultura u Njemaca... Nije i ne može biti. Ima kulturno vrijednih
mnogih naroda, a to što su Einsturzende Neubauten veoma popularni na ovom
području je čista stvar povezanosti naše scene s njemačkom elektronikom,
avangardom i klasičnim glazbenim obrazovanjem.
Oni su napravili nešto što nikad prije nitko nije. I to je to. Odavno su
to ljudi s ovog područja shvatili i vrijeme im je da to prošire na neka
sela i plemena u Africi, Polineziji i Melaneziji. Osobno, meni je ovakvog
umjetničkog
preseravanja dosta. Neubaueni se pretvaraju u kič, a to je velika šteta.
Pogotovo kada čujete Blixu,
s ogromnim bankovnim računom, kako iz dna duše cvili poput gorućeg pakla.
To je samo obični Muppet show, daleko od Blixe otprije
dvadesetak i više godina kada je vježbao sa sastavom gdje nije imao niti
dovoljno visok plafon. Cirkus za naivne. Kratko rečeno, za Neubautene
odavno
odigrana utakmica. Čisti profi, nema tu više niti riječi o alternativi.
Samo keš bez paparazza.
Play list:1. "Die wellen", 2. "Nagorny
Karabach", 3. "Dead friends", 4. Let's do it a dad a", 5. "Weil Weil Weil",
6. "Unvollstaendigkeit", 7. "Tagelang weiss", 8. "Rampe" / "Von wegen", 9.
"Die befindlichkeit des landes", 10. "Sabrina", 11. "Susej", 12. "Ich warte",
13. "Ein leichtes
leises Saeuseln", 14. "Heaven is of honey", 15. "Ich hatte ein Wort", 16. "Alles
wieder offen", 17. "(Dave)", 18. "Youme & Meyou"