HGF 2009
Predfinale 1 - 15. i 16.04.2009. - Klub Sax!, Zagreb,
Hrvatska
Na dvije izlučne večeri polufinala HGF 2009 koje je specijalizirano za izvođače
iz Hrvatskog Zagorja nastupilo je 9 bandova. Svatko je dobio 30 minuta da
prikaže svoj repertoar, a u taj vremenski termin je uključeno naštimavanje,
izmjena instrumenata i kablova. Ali u principu, tu se nema šta gubiti na
vremenu jer je zvuk u Klubu Sax! vrlo dobar, te su svi izvođači svoje tonske
probe obavili još u kasno predvečerje. Dani za 'razigravanje' bili su srijeda
i
četvrtak. Krenimo redom...
Prve večeri, u srijedu 15.IV 2009., prvi su startali ACID DIODA, trio iz
Klanjca (gitara, bas i bubnjevi) koji su sprega stoner i doom metala s povremenim
grunge dodacima. Prvu skladbu su otvorili sa čistom kopijom Soundgarden klasika
"Slaves and bulldozers" i nastavili je sa atmosferičnom i psihodeličnom potkom
umjerenog ritma gdje se posebno ističe gitarist koji je sklon de-kompozicijskim
strukturama. Sve skladbe su izveli na engleskom jeziku i kroz gotovo sve
njih (izveli su oko 5-6 pjesama) karakterističan je aranžmanski spoj tromog
psihodeličnog uvoda, kombinacije stoner / doom ritmova i de-kompozicijski
fragmenti u posljednjem dijelu aranžmana. Mnogo duguju ostavštini Black Sabbath,
Melvins,
Electric Wizard, Soundgarden i sličnoj ekipi, te su svoju glazbu obogatili
sa vrlo zanimljivim aranžmanima koji su u nekim momentima svedeni skoro na
minimalizaciju melodije s kojom postižu dinamiku i dižu atmosferu skladbi.
Međutim, komunikacija im je čista nula, čak nisu niti rekli dobro veče ili
naziv banda, te su prestatični za svoj izraz koji u okvirima teritorija kojim
pluta njihova glazba zna biti vrlo dojmljiv i scenski više od, paralelno
gledajući, psihodeličnog shoegazerstva. Gitarist je uglavnom dobrim dijelom
nastupa svoju dugu kosu polagao skoro do poda kao da ga je htio izglancati
u tromim i ne žestokim riffovima. No, to je ipak samo klasičan doom/stoner
band kojem još treba neko vrijeme da se razvije. Imaju potencijal.
A šta reći o T KAO KRAVA? Bili su na polufinalu HGF-a 2008. u Route 66 i
od tada su malčice napredovali u svojoj nevinoj mladosti. I dalje su privrženi
striktnom punku iz '77 (Sex Pistols i The Clash) s blagim utjecajima hc ritmova
(Exploited), te furkom na KUD Idijote. Tekstovi su im na hrvatskom jeziku,
ali su potpuno nerazložni i nema ih potrebe komentirati - "Pivo je naš život",
"Murija sim, murija tam, muriju vidim svaki dan", "Bambus" ili "Mito i korupcija".
Punker živi, razmišlja i komentira ono što se oko njega događa i ima izgrađen
svjetonazor, gleda TV Dnevnik, prati medije, štampu, politiku i zove na pobunu
(javnu ili sofisticiranu), no ovi dečki osim imagea i punk muzičice koju
pokušavaju prašiti u stilu od prije 30-tak godina s ne baš prevelikim kreativnim
sklonostima ne ostavljaju gotovo nikakav dojam punkerskog bijesnog garda
koji uzvikuje anarhističke parole. Više smiješne i onako tinejdžerski bedaste.
Ako ništa drugo, dečki su zvrkasti i zabavni, ali to nije niti desetina od
njihovih idola, već čisto nevino parodiranje. Dok sam ih gledao kako se frontmen
nakon svake pjesme obraćao svojem uskom krugu punk škvadre da mu dadu gutljaj
pive (koju više nisu imali, pa je dobio gemišt), razmišljao sam kako bi li
se to sve lijepo dočaralo u Muppet Show. Još da je Animal za bubnjevima (ha-ha-ha).
Smiješni su ovo malci...
UPSET (www.myspace.com/upsetzbhc) iz Zaboka (pa majko mila, koliko li samo
u Zaboku ima bandova?) su vrlo gnijevni i nabrušeni hardcore band koji na
demo sceni dostojno slijedi smjernice velikana poput Biohazard, Sick Of It
All, Agnostic Front, Downset... Postoje od 2004. godine i večerašnjim nastupom
su pokazali da su se razvili u moćnu petorku koja melje svojim snažnim groove
riffovima i bombastičnim scenskim nastupom. Uz vrištavog pjevača Štoksija
(Shtoxi) koji je gotovo sve skladbe izveo u istom tonalitetu s izuzetkom
jednog komada gdje repa, ali naravno na uskovitlani način (sve na engleskom
koji se pri tome apsolutno ništa nije razumio), dobra strana zvučnog angažmana
je u tome što znaju nivo i boje instrumenata usaglasiti tako da ne stvaraju
kakofoniju koja obično biva kod demo hardcore bandova. Glazba im je prilično
minimalizirana i jednostavna, ali je vrlo plesna i za hardcore nije prežestoka,
štoviše, ponegdje im manjka energičnosti u ritmovima. No, zato su posljednju
stvar izveli na brutalan, skoro deathcore/metal način gdje je najbolje do
izražaja došao bubnjar Trsha koji je bombardirao s mitraljez-bas pedalom
i opičeni gitarist kojem ne znam ime (druge večeri je nastupio u bandu Apples
Of Trees). Scenski su vrlo dobri i energični, djeluju vrlo uigrano, tehnički
su koncizni i za domaći hardcore underground su dobrodošao band koji po svemu
sudeći ima planova, želja, a i mogućnosti da izađe iz lokalnih okvira. Bijesni,
vrlo bijesni band... Yeah, man! Motherfuckaaaaaaa! Konačno jedan band koji
je doduše još u 'jajima'. A što će se iz tih 'jaja' izlegnuti? Može biti
svašta. Ali vuzmeni zajec sigurno neće...
Prije nego što se krene na seciranje narednog banda, treba naglasiti da
je direktor HGF-a Siniša Bizović stručnom žiriju dao strogo određene naputke
po kojima se ocijenjuju izvođači. Uz 6 kategorija (scenski nastup, originalnost,
tekst, izvedba i glazba) nalazi se i disciplina koja se odnosi na poštivanje
autoriteta organizatora. Svaki izvođač je dobio 30 minuta brutto, računajući
spomenutu postavu i rastavljanje potrebnih glazbenih instrumenata. Ta izvedba
u Saxu nije teška i zahtjeva svega 2-3 minute čega su se prethodni bandovi
držali (vrlo slično kao i na programu Novi zvuk), što znači dok se jedan
povlačio s pozornice, za to vrijeme se već drugi namještao i tu je sve štimalo
gotovo u minutu. A malci iz T Kao Krava su to shvatili preozbiljno sviravši
samo 20 minuta za što im treba odati poštovanje.
No, kvartet FIFTY-G iz Zlatar Bistrice su si posve zakomplicirali situaciju.
Prvo su potrošili punih 10 minuta na uštimavanje, a onda su na pozornici
proveli punih 40 minuta i izveli set skladbi s kojima zaista nije primjereno
doći na takmičenje demo bandova koji se prvenstveno i osnovno nadmeću u
svojem autorskom izrazu. Od ukupno 6 skladbi izveli su samo početni dio svojeg
autorskog
repertoara (mada mi je prva stvar nalikovala na neki grunge komad a'la
Nirvana, ali nije bila Nirvana), dok su zadnji i najdulji dio izveli Hendrixovu
"Foxy
lady" i pokušaj copy / paste Led Zeppelin klasika "Wholle lotta love".
Okey dečki, sve je to bilo krasno i koncizno izvedeno, ali kako po samo 2-3
autorske stvari koje su jedva iznosile 10-12 minuta ocijeniti vašu autorsku
kreaciju?
"Još jedan dan bez tebe" je bila rock balada u stilu Opće Opasnosti, dok
je "Lepe ti je Zagorje zelene" sa pokušajem animiranja ne baš preživahne,
već uglavnom mirne i statične publike sa završnicom u klasičnom hard-rock
maniru sa ethno elementima je komad s kojim band može da izvuče pozitivnu
atmosferu (primjerice na pijanim i raskalašenim bajkerijadama), no gdje
je tu bandov kreativni opus? Poslije nastupa pričalo se da je band u zadnji
trenutak izmijenio repertoar. Ma daj, pa nisu ljudi i žiri došli na selsku
zabavu u Marija Bistricu za Veliku Gospu... Band je odlično otprašio, ali
čemu svirati obrade?
Zadnji band ove prve večeri bili su HELLBOUND iz Bedekovčine. Netom prije
nastupa prišao mi je jedan mladi dugokosi metalac-rocker i predstavio se
kao Deda. A, jebemu miša, pa ti si taj freak koji piše na terapiji o prastarim
bandovima AC/DC, Saxon, Motorhead... Kolega. Mladi dečko, profesor biologije
s velikim ambicijama u prosvjeti i obrazovanju. Momak svira gitaru u bandu
i svira je u okvirima starinskog hard'n'heavy stila fantastično. Kaže da
ga moderni rock i suvremeni metal ne zanimaju. Dobro, nikom ništ'... Elem,
band je vraški potkovan kvartet (bas, bubnjevi i dvije gitare), pjevač ima
vrlo dobar hrapavi i promukli a'la Lemmy vokal (kada je bio još na početku
karijere, tamo negdje nakon odlaska iz čuvenog Hawkwind 1975. kada je bio
'nogiran' nakon američke turneje), a momci sviraju vrlo homogeno i kompaktno,
paze na razdvojene harme i međuigre, te se uglavnom nigdje ne podudaraju
sa šablonskim sekvencama koje znaju biti do zla 'samoubojstvo iz vlastite
zasjede' kod velike većine demo bandova. U tom pogledu su po tome bili najdotjeraniji
band večeri. Bas svira melodije / ritmove, gitare se isprepliću u brojnim
nadmetanjima između riffova i solaža, bubnjar sa svojim korpulentnim stasom
od nekih stotinjak
kila održava pravu kronometarsku kondiciju banda na okupu, te sve skupa zvuči
usvirano, onako testosteronski 'do balčaka'. Naravno, tekstovi su im na engleskom
jeziku, tempo je pravi rock'n'hard / heavy zvuk spomenutih AC/DC i Motorhead,
te su svirku okončali točno u minutu ne izašavši iz predviđenog koncepta
od 30 minuta. Tehnički su vrlo dobar sastav, ali u čemu je problem... Zadnju
stvar su izveli "Let there be rock" (zna se od koga), Deda je na završnici
opičio onu uobičajenu 'skala-sprint na 110 m s preponama' dionicu od koje
su se dečki iz banda (a i prisutni ljudi) u čudu pitali 'jebate, kaj ga je
spopalo' (što je vrlo efektno zvučalo), ali... Hm, prestarinska je to mužika.
To smo sve vidjeli, čuli, slušali, doživjeli, proživjeli, proanalizirali,
natulumarili se na "Thunderstruck", "Ice of space", (Divlje jagode,
Gordi, kako-tko), Saxon, rani NWOBHM i jednostavno, to više nije toliko zanimljiva
i elanom gitarskih riffova-solaža oduševljavajuća glazba kao što je bila
prije 20 i više godina. Jest, ponekad i dan danas ponese Elvis, The Beatles
and Stones, ali samo kada se čuju na radiju ili na nekom tulumu. No, tu nema
više magije kao što je bila u '50-'60-'70-tim ili u slučaju Hellbound malčice
i u '80-tim. A svi oni su rođeni u '80-tim kada je ta magija uglavnom prestala
i svoje mjesto prepustila daleko opakijim sljedbenicima koji su dogurali
do najrazličitijih oblika hard'n'heavy rocka utjelovljenog kroz metalcore,
elektroniku, industrial, avangardu, doom/sludge, drone itd. Hellbound su
tipični hard'n'heavy r'n'r band koji je trebao postojati tamo negdje 1977-83.
Tada bi bili opako moćan i značajan sastav u rangu spomenutih Gordi, pa i
slovenske Paklene Pomarandže. Danas su samo retro band koji hoda odavno poznatim
utabanim stazama. Znam da svi slični domaći bandovi nikada nisu poslušali
rane hard/heavy albume David Bowiea (kao i opus Blue Oyster Cult) koji su
proročanski nagovijestili mnogo stilova i mogućnosti razvoja distorziranog
metal-rock'n'rolla. Zato metalci još u '70-tim nisu mogli shvatiti apstrakciju
umjetnosti distorziranog riffa i same metafore umjetnika. Jbga, taj moćan
riff kada ponese, onda ponese i nitko više ne sluša o čemu tekst govori...
A baza i dalje ostaje r'n'r.
Druge večeri nastupila su 4 banda, Sax je bio uobičajeno krcat, a atmosfera
uobičajeno okey.
Prvi band izašli su FLYING RABBIT (www.myspace.com/flyingrabbitrockband)
iz Zaboka (ma, taj Zabok ima više rock-bandova nego stanovnika). Naši stari
poznanici... Ovaj klasičan rock kvartet (gitara, bubnjevi, bas i solo vokal)
je tih dana imao vraški r'n'r raspored. Dva dana prije svirali su na ovom
mjestu zločina, u Klubu Sax! na Novom zvuku (kojeg sam morao propustiti),
večer prije su nastupili u Zaprešiću na demo-festu, a nakon svirke na ovome
polufinali
HGF-a imali su još nekih nastupa. Maraton za demo-band, kapa dolje... Njihov
pjevač Darko Kopajtić je svih tih dana bio baziran na relaciji posao-doma
se otuširati-i trk na koncert. Jbga, težak je život r'n'rolera... Vjerojatno
indisponirani sa ubitačnim rasporedom kojeg ne može niti pas s maslom izdržati,
večeras nisu bili band koji se mjesecima priprema za nastup. Onako, rutinski
je to bilo izvedeno i vidjelo se na njima da jedva čekaju da se odmore od
svirke s kojom ne mogu zarađivati za život. Darko je solidan pjevač, na nedavnom
demo-materijalu (uskoro više riječi o njemu) zvuči puno bolje, a band svira
klasičan rock s blues (pa i djelomičnim grunge primjesama). Partibrejkersi,
Majke, No Rules... Sve pjesme su izveli na hrvatskom jeziku, bazično su u
r'n'r formatu, a kao najupečatljivije izdvojile su se ŤUdahni životť i "Serotin".
Band za bajkerijade i to ne skrivaju. Okey boys!
Kako bi moj dobar prijatelj i nadasve talentirani glazbeni umjetnik Bajs
(Claymore, Infra-Red) iz Bosanskog Novog / Novigrad rekao, na sceni su se
pojavili 'kurčić band'. Baš smo nedavno Bajs i ja pričali o demo-sceni. Ha-ha-ha!
On mi je spominjao neke bandove iz BiH, ja njemu iz Hrvatske, te smo se onako
pošteno i intelektualno uz jutarnju kavicu zafrkavali na terasi gradske kafane
u Bosanskom Novom/Novom Gradu. Band SINDIKAT (www.myspace.com/sindikatkr)
je mladi rock-kvintet iz Krapine. Dečki se možda još nikada u životu nisu
napili, možda još nikad nisu imali ozbiljnu djevojku koja bi ih prigrlila
u strastven zagrljaj i pofukala, a o njihovim vršnjačkim bandovima poput
Dim List (Ivan Vondraček) pojma nemaju. Eh, neka netko kaže da je mladost-ludost...
Kod ovih momaka mladost nije ludost, već dosada. Oni čekaju da im se nešto
dogodi u životu o čemu bi mogli napraviti pjesmu. Nemaju revolt i nikakav
stav koji bi barem malčice asocirao na r'n'r bunt ili nekakvu prgavost. Sviraju
nevinu pop-rock muzičicu koja je negdje u rangu Izolier Band, pokušavaju
sintagme Zabranjenog Pušenja pretvoriti u vlastiti svjetonazor, ali gdje
ćeš to ukapirati kad nisi kako kaže St iz Goribor 'pičke nikad probao'. Ovi
momci nikad nisu 'brali kupus i celer i doživjeli da te netko za par funti
jebe'... Momci su skroz nevina djeca od nekih 16-20 godina, a izdvojila se
stvar "Čuje se" (inače, sve pjesme imaju na hrvatskom jeziku). Zvuče kao
monotoni Skroz i Letu Štuke u letargičnom maniru. Ma kaj da velim, ovakav
band bi bio dobar za tip mamica i tatica koji pokušavaju odgojiti dijete
da se ne prepušta nikakvim porocima, a uz to ne dobije nikakvu sliku o svijetu
u kojem živi. Bezazleno. Uh, kaj je to r'n'r? Oni balavi T Kao Krava su se
barem dobro zafrkavali večer prije. A jedna djevojka koju neću imenovati
je prilikom tonske probe izjavila 'joj, pa ovi budu dosadni kao Nautilus'.
Sorry, Nautilus je daleko bolji i originalniji band...
A onda su na pozornicu došli MANHEIM. Klasičan rock-trio iz Zaboka (ma,
fuck, koliko taj Zabok ima još bandova?). A to što su svirali je relativno
rečeno moderni hardcore s djelomičnim metal utjecajima. Imaju tekstove na
hrvatskom i odlično zvuče, onako, kako bi se po ciganski-rumunjski reklo
u mojoj Stiski pored Đurđevca (Šaban Bajramović je tamo snimao svoj video
spot negdje 2001-2002), unđimerenakantar, bunbuješcic pula, unđi pula, draku
dukači... fucking dobar band. Zafrkanti su svoje vrste koji imaju odlične
tekstove na hrvatskom jeziku. Frontmen, vokal i basist je iz Noxin banda
s kojim sam 2008. proveo cijelu noć čuvajući terasu 'Golubeka' u Zaboku.
Dečko je odličan mužikaš, sjajan performancer i otkačenjak, pa mu je netko
iz publike bacio nekakvu majicu na vrat bas gitare. Eh, šteta kaj tu nisu
bile prisutne djevojke iz Ž/Buke, one bi bacile i još ponešto od garderobe.
Ali band je sjajan... Tri instrumenta i dosta brutalna suvremena hc muzika
koju bi rado stavljao svaki dan u cd-player. Ma ovi dečki imaju smisla za
zabavu, neozbiljnost koju miješaju sa surovom stvarnošću, kako bi Franci
Blašković rekao 'za popizdit'. Dobro se sjećam da je basist 2007. na koncertu
Only Tu iz Rijeke u sklopu HGF-a skočio na pozornicu i svirao 'zamišljenu'
gitaru. Dečko je anjc-a, a to je potvrdio s ovim nastupom. Živo mu se fućka
što netko bude rekao o ovome bandu (inače, svira u daleko mirnijim, staloženijim
i pop-rock/synth orijentiranim Noxin = Ultravox+Boa). Ovo je bio vizualni
urnebes... Šteta što to niste vidjeli.
A zadnji band APPLES OF TREES (www.myspace.com/applesoftrees), su još jedan
band iz Zaboka (elem, taj Zabok frca od rock-bandova) koji su opičili ono
što se zove moderni indie-rock 21.stoljeća! Demo-bandovi su često (i u principu)
okupirani na imitaciju svojih idola koji često imaju ne baš prevelike rejtinge.
Na primjer, tko se na demo-sceni pokušava uhvatiti u koštac sa David Bowieom,
Public Enemy, John Zornom...? Nitko ili malo rijetko tko... Apples Of Trees
su gitaristički rock-kvartet (bas, bubnjevi i dvije gitare) za kojeg samo
mogu slijediti pohvale jer su jedini band od svih koji su nastupili na ovome
polufinalu u obje večeri a da se ne drže kao pijani plota nekakvih retro
tendencija odprije 10, 20, 30 ili više godina. Sviraju potpuno moderni rock
u kojem protežu u najvećoj mjeri vlastite glazbene sklonosti, pa tek onda
nekakva stilska načela koja se tek okvirno mogu usporediti sa stoner zvukom,
post grunge stilizacijom, i indie-rockom u okvirima od žestokih Kyuss, QOTSA,
preko The White Strips do djelomičnog prisustva britanskog rocka. Zvučni
spektar im je zaista širok i u tome su zaista najviše napredovali od svih
bandova koji su se pojavili na ove dvije polufinalne večeri HGF-a. Pjesme
su im na engleskom jeziku (vrlo odriješiti vokali), sve su odreda uglavnom
brze, plesne, frcaju melodijama, pomalo razlivenim noise-psihodeličnim elementima,
aranžmanski su vrlo usklađeni i dotjerani, te daju velike nade za boljitak
domaćeg rocka. Uz to imali su vrlo dobru komunikaciju i homogeno bogat kompaktan
zvuk, te nije bilo nikakve dvojbe oko pobjednika. O njima, nadajmo se, hrvatski
rock će tek početi pričati.
Na samom završetku proglašeni su pobijednici - za prvu večer to su UPSET,
a za ovu drugu APPLES OF TREES. Oba banda su učesnici finala HGF-a.