Izvještaj - SLOBODAN KAJKUT, 15. IV 2010., Galerija Bačva, Zagreb
Prvi solo nastup Kajkuta u Zagrebu je nešto najoriginalnije
što se u ovome gradu dogodilo ove godine po pitanju atmosferične i eksperimentalne
dark
drone-trip / hop glazbe, no pamtiti će ga svega šačica ljudi.
Početak austrijsko-japanske večeri u Zagrebu otvorio je
Banjalučanin, Slobodan Kajkut, s prebivalištem u Grazu, koncertom u Galeriji
Bačva na Trgu žrtava
fašizma. Sam termin početka u 19,20h je vjerojatno bio 'preran', tako da
se, nažalost, okupilo daleko manje audijencije nego što se očekivalo za prvu
solo promociju ovog iznimno nadarenog glazbenika u Zagrebu. No, druge nije
bilo, jer se odmah nakon koncerta hitalo u Teatar&TD gdje su nastupali
japanski noise-rock majstori Zeni Geva i austrijski noise / hardcore-progressivci
Jakuzi's Attempt... Ali, osobno me zaista čudi da je od tih milijun stanovnika
velegrada za iskonski glazbeni art (koji u ovom slučaju ima i određene 'pop'
predznake) zainteresirano tek toliko ljudi koji bi komotno mogli stati pod
nadstrešnicu obližnje tramvajske stanice na Trgu žrtava fašizma. Dokaz je
to da smo mi, ponosni Hrvati još uvijek obični balkanski priglupi i zatucani
seljaci, suvremenijim žargonom rečeno snobovi koji padaju na imena i legende,
furke i marke, te na razne trivijalne medijske instant-pop trikove. Da je
u najavama stajalo 'Kajkut, bubnjar ex-Mizar', sasvim sigurno došlo bi barem
100-200 darkera i onih koji s ponosom nose svoj amblem 'teškog i olovnog'
mračnjaštva. Ali Kajkut nije takav tip glazbenika, njegova karijera se ne
sastoji od 'groupie' fanova, već od 'listen' konzumenata. I dobro da je tako,
jer ovaj glazbenik zna što radi i svijestan je klopke show-bizza.
Kajkut je svoj prvi solo nastup u Zagrebu potpuno artistički
osmislio i programirao, no realizacija nije bila kompletna jer je u posljednji
trenutak
'krepao' projektor (ili nešto u vezi njega) koji je trebao upotpuniti cjeloviti
konceptualni dojam. Unatoč izostanku ovog važnog video faktora, koncert je
bio jedan od najupečatljivijih underground nastupa koje smo mogli doživjeti
u posljednje 2-3 sezone. Baziran isključivo na promociji drugog, takozvanog
off-projekt albuma "Kajkyt" (2009, Wire Globe Recordings / Ohmafy Records
/ God), ili "Krst" kako se može nazvati zbog bijelog križa na crnoj omotnici
(a i sve četiri skladbe nose to ime), Kajkut je u potpunosti dočarao svoju
ljubav prema drone/doom tempu, trip-hopu, psihodeliji, minimalizmu, te eksperimentalnoj,
noise i avangardnoj glazbi. Oboružan sa laptopom i samplerom, te mikrofonom,
njegov nastup sveo se na vješti spoj sumorno teške atmosfere koja je, barem
mene, u početnih dvadesetak minuta asocirala na djeličak onog olovno mračnog
ambijenta psihodeličnog koncerta Sun O))) održanog 28. X 2009. u Teatru&TD.
Ako niste znali, zvučne frekvencije koje su ljudskoj psihi metodički umjerene
(a i dogovorenom regulativom od prije nekih 40-tak godina i ustanovljene),
Kajkut je 'prošišao' na taj način da stvori napad na živčani sistem neznanto
povišenijim frekvencijama koje ljudsko uho ne registrira, ali ga registrira
psiha u tom pogledu da počinje stvarati ogromnu količinu adrenalina koji
neugodno djeluje na živčani sklop. O tome bi se mogla napraviti cijela disertacija...
Nakon što je počeo pjevati, to jest, narativno polumelodično
sricati svoje semantičke sklonosti prema makedonskom i bizantskom jeziku,
atmosferu je
prebacio u gotovo sakralne gothic vode popraćene sa hipnotičkim bubnjarski
sampliranim trip-hop ritmom, dok je posljednji dio koncerta bio najuvjerljivi.
U njemu je umjesto onih gitarskih noise dionica koje su prisutne na albumu
iskoristio kibernetičke zvukove samplera adaptiranih na licu mjesta koji
su dodali cijelom zvuku electro-noise, a kasnije, pred sam kraj i electro-industrial
/ noise epitet kakav se često može čuti na koncertima 'Smaranja'. Uostalom,
dovoljno
je poslušati album "Kajkyt", te kada već ovdje niste bili, pokušati si zamisliti
dojam njegove izvedbe u kupolastoj art prostoriji kakva je Galerija Bačva.
Ne bi se moglo reći da je sam umjetnik zadovoljan sa ovim
svojim prvim pojavljivanjem pred zagrebačkom publikom koja je došla u vrlo
malenom broju, no čudi činjenica
da se nitko nije pojavio od one ekipe koja zagovara eksperimentalnu electro-noise
/ industrial (a i gothic) glazbu. Kako god, pred ovim umjetnikom je vrlo
težak put na
stvaranju vlastite publike koja će ga pratiti u njegovim transformacijama.
Talentiran je, vrlo ozbiljan, akademski glazbeno obrazovan i naslušan, sklon
eksperimentima, a to je ono što ga odmah odvaja od cjelokupne 'pop' scene
na kojoj se prizanju, manje-više, samo 'hitovi'.
Kajkut stvara svoju osobnu marku, amblem i pečat, simbole koji su posebni,
originalni, autentični i posve drugačiji od onih koji se čuju u današnjem
feudalnom 'pop' poretku.