Barikada
- World Of Music - Backstage |
|
THE
LAST POETS
6. Vip Zagreb Jazz Festival - 14.11.2010.
- ZKM,
Zagreb |
|
The Last Poets
14.11.2010. - ZKM, Zagreb,
Hrvatska - Izvještaj
|
|
Izvještaj - THE LAST POETS, 6. Vip
Zagreb Jazz Festival, 14. XI
2010., ZKM, Zagreb
Puno plesnog funka, emocija i gomilu stihova koji bi mogli stati u dvije-tri
podeblje bilježnice prezentirali su nam čuveni njujorški The Last Poets na
završnici ovogodišnjeg, 6. Vip Zagreb Jazz Festivala.
Čast da zatvore ovogodišnje maxi-izdanje Vip Zagreb Jazz Festivala dobili
su uistinu najveće legende crnačke protestne scene i začetnici hip-hop kulture,
njujorški trojac The Last Poets. Sama vrijednost ovog koncerta je raritetnih
razmjera, jer im je ovo bio jedini pravi solo nastup ove godine u Europi nakon
samo dva pojavljivanja na pozornicama Pariza i Londona gdje su nastupili u
paketu sa The Roots, Living Colour i David Murrayem koji je ustvari i najzaslužniji
što su ove legende došle u Zagreb.
O njihovom značaju detaljnije smo govorili u samoj najavi koncerta, te stoga
valja samo napomenuti da je upitno kako bi bez njih niknula slam, spoken-word
i rap / hip-hop kultura čiji su neizostavni duhovni tvorci koji su cijelom
žanru već u startu dodijelili angažirani socio-politički akcent.
Koncert je
krenuo
točno na vrijeme sa svečanom najavom Dražena Kokanovića koji je rekao da
ovo što slijedi nije 'turističko transportni jazz, već vrlo glasna i bučna
muzika',
a ja bih slobodno dodao, glazba koja je igrom slučaja dolutala u jazz sporednim
putevima primitivnom udaraljkaškom improvizacijom u ranim 70-ih godinama,
a kasnije ušla u funk, te tek djelomično i u jazz i rock, te se kao takva zadržala
u njihovom izrazu kao neophodan dio žive 'laid-back' svirke. Svi hip-hoperi
su uglavnom prihvatili njihov početni neobični egzibicionizam iz rane faze
djelovanja samo s razlikom što su živu svirku zamijenili daleko jednostavnijim
glazbenim matricama sastavljenim od samplova, te DJ mikseva i scratcheva.
Prvi je na scenu stupio Don Babatunde Eaton sa ogromnom zvečkom, sjeo za konge
i izveo podulji udaraljkaški intro, a nakon njega izlazi prateća tročlana ekipa
sa bubnjarem Ranzel Merrittom, bas gitaristom Jamaaladeen Tacumom i mladim
gitaristom kojem nisam zapamtio ime. On je uskočio u posljednji trenutak kao
zamijena za najavljenog Thornton Hudsona na organu i cijelom zvuku pridodao
rockerski naboj. Što se tiče Tacume, nakratko smo porazgovarali nakon koncerta;
upravo je objavio novi album "For The Love Of Ornette" na kome mu gostuje čuveni
saksofonist Ornette Coleman, a album distribuira u vrlo domišljatom fazonu
kakvog još nisam imao prilike susresti. Naime, album je na raspolaganju kao
download, ali prethodno morate kupiti jedan flyer na kome je otisnuta web stranica
i password (code) bez kojega nije moguće skinuti snimak. Album se ne može kupiti
uobičajenim internet PayPal sistemom i za sada ga još nema u opciji opipljivog
CD-a.
Nakon što je svirački dio ekipe uštekao instrumentarij i zasjeo na svoje pozicije,
na scenu izlaze i dvije glavne legende, naratori ili kako bi se to danas u
hip-hop žargonu reklo MC-ijevi - Abiodun Oyewole i Umar Bin Hassan. Već u vidljivo
poodmaklim zrelim godinama koje uvelike aludiraju na penzionersku dob, ovaj
dvojac je odmah startao sa temperamentnim humoreskama između kojih je bilo
riječi i o samom nastupu u Hrvatskoj. Kažu da su se zabezeknuli kada su čuli
da će nastupiti 'in kroejša' za koju prvotno nisu znali da li je to neki klub
ili neki grad za kojeg nisu mogli pretpostaviti gdje bi se uopće nalazio. Elem,
prva skladba koju su izveli bila je podulja proslava njihove obljetnice, 40
godina djelovanja, gdje su uputili zahvale i posvete svim ključnim akterima
njihove karijere, osnivačima Felipe Lucianu, Gylan Kainu i David Nelsonu, zatim
pokojnim Nilaja Obabiju i Suliaman El Hadiju koji je umro 1995., te duhovnom
guruu, južnoafričkom pjesniku Keorapetse Kgositsileu koji ih je nadahnuo svojom
idejom da je jedan iz ere posljednjih pjesnika prije nego oružje preuzme vlast.
Na mahom improviziranu plesnu funk podlogu nafilali su brojne recitacije i
stihove iz mnogih značajnih pjesama, te su se neprekidno izmjenjivali u pratećem
vokalnom lajt-motivu ritmički mantrajući 'forteen years'.
Nakon toga je usljedila prva klasična kompozicija "I'm looking for love" sa
plesnom i čvrstom funk strukturom u kojoj su Abiodun i Umar nesmiljeno šetali
uokolo muzičara djelomično pokušavši animirati publiku jer njihova izvedba
više nego očigledno teži ka prisnom feedbacku u kojoj i auditorij može (a i
treba) sudjelovati u onom pogledu koji je to uobičajen primjerice na rock ili
hip-hop koncertima. Međutim, dobro znana komorna kazališna atmosfera ZKM-a
spriječavala je takav oblik međusobne interakcije i osim rijetkih povika iz
gledališta, čitav koncert se odvijao u hermetički zatvorenom ambijentu gdje
su The Last Poets samo mogli izmamiti aplauz tek nakon završetka kompozicija.
Ja sam osobno stekao dojam da bi koncert daleko bolje upalio u klasičnom rockerskom
klubu tipa "Močvare" ili dvoranama poput "Tvornice" ili "Boogalooa", gdje bi
ljudi stajali, mogli plesati, dovikivati i nadglasavati se s njihovim oštrim,
a ponekad
i vrlo sočnim izrazima, a usput se i prihvatiti poneke čašice jer je sve ovo
veoma temperamentna glazba na inteligentnoj razini zabave.
Ustvari, kroz njihove
izvedbe veoma dobro se moglo uočiti koliko je, primjerice, od njih "maznuo"
Prince za svoje funk albume iz 80-ih, te cijela plejada ranih, danas zvanih
oldschool
repera poput Run DMC, Public Enemy, De La Soul ili A Tribe Called Quest.
Iz one najranije faze, The Last Poets su izveli samo "When the revolution comes",
jednu od ključnih pjesama s prvog zvaničnog albuma "The Last Poets" (1970)
i "This is madness" sa istoimenog albuma iz 1971., dok je ostatak repertoara
od još 5 pjesama činio materijal iz one kasnije faze sa skladbama "Back to
the rhythm", "Only knew what we could do (if we only knew)", "For the millions",
"Useful / needed things" i "Terrorist", koju su u uvodu posvetili Jimi Hendrixu.
Ista je glazbeno interpretirana kao stanoviti medley nekolicine Hendrixovih
riffova poput "Voodoo chile" i "Purple haze".
Uz uistinu očaravajućih sat i pol nastupa gdje su Abiodun i Umar pošteno umorili
jezik, bez ikakve pripomoći teke ili šalabahtera, pozvani su na bis izvevši
"Love is all we need", ako se ne varam, obradu starog r&b hita
Mary J. Blidge iz 1997. sa Nasom. Mogli su nas počastiti nekom pikanterijom
iz ranih
70-ih,
ali oni više očigledno nisu ratnički raspoloženi za radikalne tekstualne revolucije.
Danas je, ipak, nešto drugačije vrijeme o kojem su nam podarili nekoliko komičnijih
sličica o američkom TV reallity programu, malo tvrdokornije hardcore spike
iz socio-političke prizme, te nadasve najviše emotivnih preokupacija istaknuvši
da vlada doba kada su duh i emocija potisnuti na samu marginu ljudskog svjetonazora.
|