Darkwood Dub
"O danima"
(B 92, Beograd, 2004) |
POP ALBUM ZAGOROVIH ISPISNIKA
Osim multiartističke trupe po imenu “Block Out” i glavnih junaka
ove priče, gotovo da se nijedan domaći bend ne može pohvaliti armijom sljedbenika
koji su spremni do neba uzdizati svaki dobar potez i opravdavati kardinalne
greške svojih odličnika. Ne slučajno, ova su dva benda ujedno i proizvođači
najkvalitetnije zvučne slike na balkanskim prostorima, i studijski i koncertno,
i vatreni pobornici gotovo fanatičnog rada na sopstvenim izdanjima, no, tu ne
prestaje paralela između njih. Naime, i jedan i drugi bend u svom sastavu imaju
zaista odlične urbane poete, sa sasvim prepoznatljivim stilom i slikama koje
uglazbljene predstavljaju zaštitni znak benda. Razlika je u prijemčivosti –
“Darkwood Dub” je kudikamo pitkiji i, pretpostavljam, zbog toga poznatiji, naročito
u bivšim jugoslovenskim republikama, posebice Hrvatskoj.
Muzički pravci u koje su “Darkwoodi” zalazili tokom 17 godina
rada zanimljivo su varirali. Počeli su kao reggae/noise bend sa dvojicom bubnjara
i basista, ritam mašinom i pjevačem, da bi već na prvom solo albumu, “Paramparčad”,
potpali pod uticaj punka i repetitivnog reggaea. Negdje u to vrijeme stiču kultni
status u beogradskom arealu, iznova ojačavan radom na filmovima “Paket aranžman”
i “Geto”, pozorišnoj predstavi “Trainspotting”, te drugom disku “U nedogled”.
Muzika iz pomenute pozorišne predstave predstavlja efektno uplovljavanje u drum’n’bass
i dub jungle, da bi krug bio zatvoren najboljim plesnim albumom u posljednjoj
deceniji XX vijeka – “Elektropionir”. Već na narednom ostvarenju iz 2003. godine
“Darkwood Dub” se okreće malo drugačijem, ali još stilski neizdiferenciranom
soundu, a razloge za ovako nešto bjelodano iskazuju i u naslovu istog - “Život
počinje u tridesetoj”.
Iako su sebi osigurali kultni status najbolje plesne (i ne
samo plesne) grupe u ovom dijelu svijeta, momci iz sastava ŤDarkwood Dubť na
novom su se albumu ŤO danimať odlučili za priličan zaokret od postulata iskazanog
još u ranim radovima usklikom ŤOn poskakuje mlad / Sluša Darkwood Dubť. Da li
zasićenost, da li potreba da se ne postane rob muzičkih obrazaca, da li Ťteret
naslaganih godinať - tek, pred nama je pop album, malo modifikovani pop, pripodobljen
zvučnoj slici Vuče i drugova, ali ipak pop. Nema tu više zaraznih ritmova koji
vas tjeraju da njišete glavom lijevo-desno, nema bezbrižne vedrine ŤStrategije
bumerangť, nema autistične magije, ali ima melodija, lijepih i suptilnih, ima
smirenosti, samozadovoljavajuće punine.
Stilski zaokružen nosač zvuka čini devet pjesama, kvalitativno
dijametralno različitih. Prve četiri su punokrvni hitovi, odlično upakovani
u male doze filigranski iznijanisirane svirke. Postbeatlesovska atmosfera u
nesuđenoj naslovnoj numeri ŤMelosť, te bitter-sweet zalogaj ŤLaka radostť prizivaju
u sjećanje najfinije ostrvske radove, ŤRegioniť su zadržali plesnu formu, a
sklad vokala i instrumenata je bolji nego ikad u istoriji ŤDarkwoodať. Prvi
skinuti singl ŤProstor između nasť ujedno je i najupečatljivija numera na albumu,
a postavkom instrumenata, naročito pasažima na klavijaturama i upečatljivom
bas linijom, neodoljivo podsjeća na prve albume ŤEkaterine velikeť, što nije
mana. Naprotiv.
Drugi dio priče nije pun superlativa kao prvi. Iz neobjašnjivih
razloga (da li konceptualne prirode?) vrijednost ponuđenog klizi nezadrživo
ka dolje, a svirka se iz konkretne, popične strukture seli u zamagljena područja
razigravanja free svirke, sa mnogo manje svrsishodne dinamičnosti, a sa mnogo
više asocijativnih temata. Muzička slika je i dalje besprijekorna, tu nema dvojbe,
ali je razvodnjena i anemična. Izuzetak je jedino odjavna, ujedno i naslovna
numera, ŤO danimať, pravi podsjetnik kako je i ovaj melodijski vakuum na CD-u
mogao biti prevaziđen, samo da je tako htjela Ťpetorka jednakihť - anđeosko
slaganje glasova (pravi pop!), tepih bas dionica i neumoljivi udarački heroj
Lav Bratuša na bubnjevima.
Nova inkarnacija ŤDarkwood Dubať neće odbiti ljude koji ih
prate iz godine u godinu, niti urušiti sliku koju su imali o njima. Ali, isto
tako, neće privući nikoga ko od ranije nije bio zadojen pričama iz šume Duha
sa sjekirom. Sastav je u raskoraku – na jednoj strani ponora je nesumnjivi populizam
kojem će ŤDarkwoodiť vremenom očigledno težiti, a na drugoj strani očigledna
potreba članova grupe za intelektualizacijom i hermetičnošću muzičkog i poetskog
izraza.
I da, kad smo već kod poezije - stihovno gledano, ŤO danimať
je najkompleksnije ostvarenje ŤDarkwoodať, odnosno pjesnika Dejana Vučetića.
|