Barikada
- World Of Music - Diskografija - ex YU prostor |
|
Galija
"Dobro jutro, to sam ja"
(PGP RTS, Beograd, 2005)
|
Nije mali broj Barana što se sjećaju kako je šoumen Neša Milosavljević
iz ljeta u ljeto zabavljao sa velikim uspjehom, uz akustičnu gitaru i usnu harmoniku,
ljepši pol u zlatiborskom kampu u Šušanju. I nikoga nije čudilo što su se elementi
zakašnjelog hipi revivala provlačili kroz gotovo cjelokupnu prvu fazu rada "Galije",
obzirom da su se budući mega-hitovi niške grupe ("Gospi", "Još
uvek sanjam", "Burna pijana noć") brusili kroz svakonoćne nastupe
pred gomilom ustreptalih omladinki. Međutim, pokazalo se, mejdan akustičarskog
zvuka nije bio bez dna. U kreativnom vakuumu, nakon nekoliko godina plovidbe
punim jedrima, ni u roku, ni van njega, "Galija" je snimila 1986.
album "Digni ruku", prepun praznog prostora i "popunjavanja rupa",
a ionako melodijski oskudne pjesme još su gore zvučale u nejasnom aranžmanu.
Dolaskom Radomana Kanjevca, "Galioti" postaju politički,
vjerski i nacionalno aktivni, te omote albuma krase fotografije vojnih kamiona
na putu ka Kosovu, dok se tekstualno sastav približava proglasima koji se sve
češće mogu čuti na "mitinzima podrške". U vrijeme prvih višestranačkih
izbora, snimaju maksi singl "On je isti kao on", sa jasnim poređenjem
Tita i Miloševića, a glorifikaciju imena i djela ovog potonjeg, uz otvorenu
podršku Socijalističkoj partiji Srbije nastavljaju sve dok je to bilo marketinški
i egzistencijalno opravdano. "Stare trube" su vremenom odtrubile svoje.
"Daleko je sunce" na "Korak od slobode".
Novu stvaralačku pauzu "Galija" je prebrodila vraćanjem
izvornom melosu i standardima "južne pruge", a sam Neša je s uspjehom
odradio soundtrack za nagradama ovjenčani film "Zona Zamfirova". Problemi
su nastali kad je ekipa htjela da se vrati u vode u kojima je donedavno s lakoćom
plovila, albumom "Dobro jutro, to sam ja".
Povratnički CD, na žalost, umnogome odslikava sličnu situaciju
i liči na već pominjani iz sredine osamdestih. Bez mnogo dobrih melodija, sa
šturim i često promašenim aranžmanom i nemuštom produkcijom, novi nosač zvuka
bjelodano prikazuje bonacu u kojoj se našao brod kojim plove Neša i prijatelji.
Nema jasno profilisanog stila, ritam sekcija je zamijenjena ne najsrećnije programiranim
mašinama, a u želji da se zvuči ozbiljno i "punokrvno" razvodnile
su se i obesmislile lijepe ideje čija se osnova i dalje nalazi u akustičarskom
arealu. Glavni problem upravo i jeste činjenica da je "Galija" ovdje
ostala na nivou ideje, ne razradivši pritom ništa kompleksnije i ne ponudivši
ništa osim muzičkih crtica u kojima će njihovi stari fanovi prepoznati odbljeske
vrcavog Nešinog talenta.
Album je ravnomjeran, bez pamtljivog hita, a nešto pozitivniju
ocjenu zaslužuju kompozicije u kojima bend koketira sa etno zvukom, uvodna "Čujem
te lepo kako dišeš" i "U tajnama je stvar". Zanimljivi su i brojevi
nastali na fonu najranije akustičarske "Galije" - "Promenilo
se sve", "Ona je moja" i "Kaži mi", i čini se da je
vraćanje korjenima, uz kompleksno preispitivanje sadašnjeg položaja, a bez uljuljkivanja
slatkastim pričama samodopadljivosti i samohvala, ono što je danas potrebno
Nišlijama. Posezanje za programmingom i izraubovanim elektronskim pasažima ("Tvoj
heroj ostaće mlad" i "Prava reč je dovoljna"), nategnuto hinjenim
mediteranskim motivima ("Vera"), te doslovno preslikavanje foršpila
provjerenih rok standarda ("I still haven't found" grupe "U2"
u "Ti možeš sve") nikako nijesu postupci koji bi se očekivali od sastava
koji je toliko vremena na sceni, a čije su kompozicije nezaobilazan kamen u
zidanici jugoslovenskog pop-rok zvuka. Vrijeme je za detaljan remont u brodogradilištu.
|
|
|