Objavljen je debi album velikog mislioca, sjajnog tekstopisca i glazbenog
intelektualca koji je na ovaj trenutak cekao gotovo cijelo desetljece. Hip-hop
u najboljem izdanju!
Eh, konacno, konacno, konacno... Konacno da je netko od izdavaca prokljuvio
ogroman, nepatvoreni i prirodni talent ovog velikog autora koji je posljednjih
desetak godina napravio stotine i stotine sjajnih pjesama, sijaset demo-materijala
i brdo glazbe za mnostvo drugih MC-ija. Jos od vremena kada je Hrvoje Marjanovic
- Sett "progovorio", u sklopu tadasnjeg hip-hop trija Tar Pit, bilo
je posve jasno da je rodjena nova glazbeno-liricka zvijezda kojoj samo treba
strpljenja da dodje tamo gdje i zasluzuje - na sam vrh. Od tada, Sett je marljivo
radio na glazbi usavrsavajuci svoj socan i bogat jezik, nizao koncertne nastupe,
kucao na mnoga vrata, no nitko ga nije shvacao ozbiljno. Osobno sam mnoge
njegove radove vrtio na lokalnoj radio postaji u kojoj sam tada radio, pisao
sam recenzije njegovih demo materijala isticuci da se radi o ponajboljem hip-hoperu
na ovim prostorima koji ima sve argumente da stane rame uz rame Rambo Amadeusa
i The Beat Fleet, no niti moje sugestije i kritike nitko nije uzimao za ozbiljno
i redovito ih nitko nije zelio objavljivati. I kada bi vec svatko odustao
i digao ruke od ovakvog coravog posla, Sett je samo nevjerojatnom upornoscu
i snagom vlastite volje uspio otvoriti redovito zatvorena vrata izdavackih
kuca i ostvariti svoj prvi pravi zvanicni album. Sett je stoga imao vrlo slican
krizni put poput Branimira Stulica s kojim ga povezuje nekoliko paralela.
Obojica su prevalila dugacak i mukotrpan period do svojih debija, njihove
pjesme su bile poznate i prije prvih studijskih izdanja, te su obojica vrsni
tekstopisci i vrlo buntovno, agresivno i sofisticirano orijentirani.
Ovaj prvi album Setta je veliko remek djelo domaceg hip-hopa koje je, da
je bilo srece moglo svijetlo dana ugledati jos prije 6-7 godina u nekom drugom
okruzenju. "Dnevnik dvorske lude" je zbir od 15 kompozicija koje
su nastajale u razlicitim fazama i prikazuje Setta kao samoironicnog punkera-rappera
koji bez dlake na jeziku govori o svijetu oko sebe, politici, medijima, licemjerju,
moralu, raznim marginalcima, facama koje vise po kladionicama, homoseksualcima,
pedofiliji, nepravdama, ljudskim zabludama i predrasudama, te o jos kojecemu.
Njegove price su obavijene debelim slojem raznolike fabule u koju ubacuje
podosta vulgarizma, no to je samo zbog uobicajenog konteksta svakodnevnog
rijecnika koji je kao takav redovito prisutan u ljudskoj komunikaciji. On
prvenstveno nije nicija kopija, vec samosvjesna i visoko obrazovana licnost
koja je potpuno kompetentna da s pravom opisuje (ne)kulturni slih balkanskog
primitivizma preko prizme hip-hopa uoblicenog u raznim glazbenim formama.
Tako je umjesto monotonog i dosadnog minimalistickog ponavljanja jednog te
istog sampla kojeg odreda rabe mnogi tuzemni hip-hop izvodjaci pribjegao svojoj
vlastitoj strategiji da svaka pjesma mora imati svoj prepoznatljivi identitet,
stil i specifican nacin izvedbe. Ovdje su tako prisutni elementi nezaobilaznog
hip-hopa i r'n'b-ija, ali i rocka, metala, hard-corea, funka, soula, d'n'b-ija,
trip-hopa, swinga, revijalne sansone, jazza, bluesa, house-dancea, alternativnog
i old school rapa, psihodelije..., a sve skladbe su glazbeno dotjerane tako
da imaju svoj bogati aranzerski slijed, melodije, harmonije, niz efekata,
solo dionica i neobicnih art-izleta.
U ovom bogatom kreativnom radu vrlo tesko je posebno izdvojiti neki naslov,
no kao potencijalni hit namece se ljubavna egzoticna "Ne pitaj me..."
koja je socijalno nabijena, zatim u mracnom i bolnom patriotskom raspolozenju
"Balkana" i sjajan zavrąni funky-house broj "Jedanaest (zabranjeno
voce) feat. Yo-Zo" gdje se Sett obracunava s komercijalnim tuzemnim (a
i inozemnim) bedastocama koje su mnogima donijele brdo love i slave.
Ono sto je vrlo interesantno, na omotu (autor Tomislav Turkovic) uz svaki
naslov je podario kraci opis kako i zasto su oni nastali, te je ispisao ogromnu
listu zahvala na kojoj se nalazi stotinjak njegovih prijatelja i poznanika
(izmedju ostalih Angelo, Edo
Maajka, Remi, Target, DJ Pimp, Oli Doboli, Tommy, Shorty... i na moje
veliko iznenadjenje Horvi). Hvala!
Jos jednom: sjajno i veliko ostvarenje Setta koji je konacno svima pokazao
da nisu sve one njegove godine u margini prohujale uzalud. Ovo je veliki preporod
za hrvatski hip-hop i zasigurno najbolji i najoriginalniji album u toj kategoriji
uz rijetke iznimke poput TBF, Ede Maajke i Elemental. Sada je na medijima
i publici da to prepoznaju i smjeste na sam tron domace scene. Settovo vrijeme
je konacno doslo.