Barikada
- World Of Music - Diskografija - ex YU prostor |
|
SLUŠAJ NAJGLASNIJE
Novosti iz kataloga za 2009.
godinu (001) |
Recenzija - SLUŠAJ NAJGLASNIJE 2009., 001. dio
Prvi paket recenzija Slušaj najglasnije za 2009. godinu predstavlja vam
6 posve različitih izvođača. Ovdje su, naravno abecednim redom, ALVAREZ
(Pančevo),
HITCHCOCK (Zagreb), HTON (Subotica - Novi Sad), LIHEN (Niš) i dva skroz ekstravagantna
banda MERDE SUR LA MER i WORRG (oba iz Zagreba) koji su uz svoje albume objavili
i čudnovato-luckasti video DVD kojeg morate obavezno pogledati. Slušaj najglasnije
je riznica fantastičnih i kreativnih autora! Ako nitko neće objaviti materijal,
Zdena hoće i to badava... Skidam kapu po ne znam koji puta ovome John Peelu
hrvatskog, ex-YU, pa i svjetskog undergrounda!
...
|
ALVAREZ - Summer Monstrous (2009, Slušaj najglasnije / Microphonia
Records)
Alvarez je solo pseudonim Velibor Nikolića, gitarista i pjevača alternativnog
banda Jewy Sabatay. Živi i radi u Pančevu, a za ne vjerovati je da ima čak
16 d.i.y. demo radova koje je počeo objavljivati od 2003. godine. Svoje prvo
javno izdanje objavio je 2007. za Microphonia Records pod naslovom "Hang The
Ghost!", a ovaj album "Summer Monstrous" (natprirodno ljeto), objavljen je
paralelno za Microphonia Records i Slušaj najglasnije. Također je prisutan
na kompilaciji "Dark:Scene vol. 5" (2008, Dark:Scene Records) sa kompozicijom
"Morning blood".
Velibor na ovom albumu je sam svoj majstor koji pjeva i svira
sve instrumente (gitara, bubnjevi, klavijature, bas, samplovi...), te je sam
producirao, snimao
i doradio ovih 55 minuta. Prvo što upada u uho je njegov karakterističan
tugaljivo-elegičan vokal s mračnim i hrapavim tonalitetom, te umnogome podsjeća
na Sinišu Bajića
- Bajsa iz nekadašnjih Infra-Red, odnosno današnjeg Claymore iz Bosanskog
Novog (Novi Grad). Drugo su prilično bizarne tekstualne teme (engleski jezik)
ovijene
sa mračnim i pomalo stravičnim sličicama koje je kroz inspiraciju izvukao
iz horror filmova objašnjavajući album kao konceptualnu sintezu pojedinca koji
svoj ljubavni život doživljava preko horror filmova B-kategorije. A treće
je
vrlo raznolika glazbena građa albuma koja se pretežito naslanja na striktan
indie-rock stil s uporištima u zvuku Sonic Youth i ranih Dinosaur Jr., mada
tu ima još mnogih gitarističkih elemenata koji se odnose na samu atmosferu
melodija (The Notwist, Muse, Radiohead, Electric Wizard, Mogwai, The Cure...).
Album
ima određeni šarm lo-fi zvuka što mu daje prljavi šlih u nabrušenijim kompozicijama,
no veoma dobro je snimljen i kvalitetno urađen u aranžmanskom
pogledu. Budući da se radi o konceptualnom radu koji je vrsno napravljen,
teško se mogu izdvojiti neki hit-favoriti, te stoga album zaslužuje vjernog
i strpljivog
slušatelja od prve "Summer monsters" s elementima post-rocka, psihodelije
i tromim doom ritmovima valcera do posljednje skladbe "Sanitarium park" u
kojoj gostuje Tearpalm s velikim udjelom mračne i potisnute ambijentalne glazbe.
Ipak, vrijedi izdvojiti mračni indie-rock "Motor without a face (goodbye)"
sa blues ritmom i gitarističkim ekspresijama Sonic Youth de-kompozicije,
vrlo
eksperimentalnu psihodeličnu trip-hop laganicu "Multi-colored sponge-fish
of disappointment" s gostovanjem Tripno(i)sis (poput kombinacije Claymore
i
eksperimentalnih
Radiohead) i vrlo tugaljive "Sincerity killed the dog", te mini simfonije
"Liar that I loved" i "Saturday rats".
Veoma atmosferičan i melodičan rock album u kojeg je vjerojatno
uložen ogroman trud. A za trud najbolje znaju oni koji su radili po principu
one-man banda
kada su se suočili sa problemom snimanja bubnjeva i održavanja cijele ideje
koncepta, aranžmana i nadosnimavanja svih narednih dionica koje nisu činile
jezgro melodije. Ovakav solo album zaista nije lako napraviti jer je ovdje
riječ isključivo o analognom načinu snimanja bez ikakve pomoći kibernetike.
Naslovi: 1. "Summer monsters", 2. "Motor without a face (goodbye)", 3. "Multi-colored
sponge-fish of disappointment" (feat. Tripnoisis), 4. "Out of formaline", 5.
"I am getting close to complete this structure", 6. "Sincerity killed the dog",
7. "Liar
that I loved", 8. "Saturday rats", 9. "This tree is bleeding", 10. "Sanitarium
park" (feat. Tearpalm)
Ocijena (1-10): 7
Web: www.myspace.com/alvarezhatesurl
HITCHCOCK - Lies (2009, Slušaj najglasnije)
Zagrebački garažni obilato decibelni
punk-rock sastav koji je u posljednje 3-4 godine stalno mijenjao postavu (između
ostalih gitarist Vedran je otišao
u Brkove gdje je pjevač), reciklirao je dva pjevača i momentalno ima novu pjevačicu
Ana Mariju koja ovdje nije prisutna, no jezgro sastava kojeg čini vođa Zoran
Preradović (gitara), Toni (bubnjevi) i Marko (bas) je konstantno. Zoki i Marko
su radili u legendarnom punk/hc sastavu Motus, te su gitarističko-ritmična
i melodijska alfa i omega hrvatske koncertne zabavljačke ska/punk rock'nakupine'
Valungari.
Na ovome vrlo kratkom EP-iju koji iznosi nešto manje od 19 minuta, Hitchcock
je po prvi puta zvanično objavio svoj neimenovani EP iz 2006., te tri snimka
iz rane faze kada nisu bili zadovoljni sa snimcima jer su previše vukli na
metal zvuk. Bilo im je i vrijeme da se pojave na nosaču zvuka jer je njihova
glazba strašno moćan i eksplozivan melodičan punk-rock koji je uz to i veoma
dobro snimljen kod Nikše (Kramasonic studio) i produciran materijal (Sal
Canzonieri iz Electric Frankenstein) u kome glavnu riječ vode sjajni gitarski
riffovi
i koncizan bubnjarski hc/punk ritam. S ovime materijalom, Hitchcock su bili
najsnažniji garažni punk-rock band u Zagrebu, imali su suvremen i ubitačan
zvuk, te su u tom pogledu sjajan logičan slijed prva dva energična albuma
koprivničkih Overflow, no na žalost mnoštva punk-rock škvadre nemaju politički
angažirane
tekstove što i nije velika šteta budući da je njihova snaga sadržana u strahovito
kvalitetnoj energičnoj glazbi punoj odličnih gitarskih riffova. Kada sam
s njima išao u Vrbovec na jedno od gostovanja u AKC Garaže, jedna od opcija
je
bila da im budem pjevač jer su ga baš u to vrijeme mijenjali. Zoki je rekao
'nema veze što ćeš pjevati, bitna je naša glazba'. Budući da sam vodio svojeg
psa Linića u kombiju Valungara, to je bilo neizvedivo, pa je vokale preuzeo
Zoki. Uz to smo se i sitno porječkali jer su baš tada kultni D-Beat punkeri
Disfear objavili sjajan album "Life The Storm"...
Ovdje se nalazi 7 sjajnih garažnih punk-rock kompozicija koje se doduše ne
mogu uspoređivati sa svjetskom konkurencijom u tom fahu, ali su vrsno aranžirane,
odsvirane i realizirane. Garažna punk-rock škola za sve koji misle krenuti
u tom pravcu. Ovako to treba izgledati. Nabrušeno, energično, melodično,
ritmično, brzo. Ajde, konačno i objavljeno... Nova faza Hitchcock tek treba
uslijediti
u jednom možda drugačijem izdanju.
Naslovi: 1. "Get away", 2. "Five miles", 3. "Feel alive", 4. "All you need",
5. "Lies", 6. "Through my eyes", 7. "Vertigo"
Ocijena (1-10): 8
Web: www.myspace.com/hickokband
HTON - Hton (2009, Slušaj najglasnije)
Vojvođanski band koji je osnovan 2004.
startao je kao duet Igor Devića (vokal, gitara, bas) i Ljubiše Jojića (gitara),
te im se nakratko pridružila Tijana
Starković (violina, ex-Paniks). Rade na vrlo poznatoj relaciji Subotica -
Novi Sad / Ujvidek (uz dodatak Bačke Topole) koja je iznjedrila cijeli niz
veoma
kvalitetnih indie-pop i post-rock imena, a kada su se 2007. preselili u Novi
Sad, počinju raditi kao klasičan trio uz bubnjara Ozren Lazića. Prisutni su
i na onoj odličnoj akustičnoj kompilaciji Edvard Halasa "Putnik" (2008, Slušaj
najglasnije) sa skladbom "# # #" koja je uvodnik u ovaj albumčić ili bolje
rečeno mini-album, pa i EP koji iznosi svega nepunih 27 minuta.
Glazba im je
odlična, poluakustična neo-folk svirka s odličnim uvodnikom i završetkom, ali
tekstovi su na engleskom jeziku koji odmah čini jednu veliku barijeru između
široke publike i njih. U samom početku 'otpile' veliki dio publike (poput zagrebačke
Heroine) i krenu u svoju avanturu letargije i preblagog indie-rocka. Iskreno
govoreći, ovo je sjajna glazba koju su Hton napravili, ponekad prenježna i
previše letargična, ali imaju odličan završni minimalistički neo-folk 'pionirski-koračnica'
komad "Marshal Tito's parade" kojeg se ne bi posramio niti Galaxy 500 (pa i
Pale Saints) u trajanju od skoro 9 minuta psihodelične minimalistički orijentirane
glazbe na prototipu Velvet Underground. Kompozicija je odlična i pokazuje kako
nova generacija rođena nakon smrti Josip Broza doživljava svijet oko sebe u
ex-Yu. Doduše, Hton pokazuje to sa strogom disciplinom uz discplinirani ritam
odnosa ritmički valjajućeg bas bubnja (skoro pa techno bas-pedala), akustičnog
ritma gitare i neprekidnim minijaturama gitare. Ovo je bez ikakve sumnje, hit
ovog albuma. Dugačak je, ali sjajan komad. I prisjećam se sjanih bandova koji
su svirali na sličan način - Ride, The Fall, The Velvet Underground...
Prvi
broj "# # #" je pravi neo-folk komad u stilu mađarskih Sturmast (melodijski
i gothica Joy Division), sjajna je kompozicija kao i spomenuta završna "Marshal
Tito's parade", dok su "Marjena" i "Linda Kasbian" gotovo nepotrebni komadi
koji se nikako ne mogu mjeriti s prve dvije navedene kompozicije. Onako, blago
rečeno, one su u rangu Marshmallows negdje dok je imao nekih 18-19 godina.
Ma, ponekad si razmišljam čisto seljački – zakaj ovakav kvalitetan post-rock/neo-folk
band ne pjeva na mađarskom jeziku koji je pun vokalnih složenica i stalnog
sistema suglasnik-samoglasnik s rijetkim riječima koje sadrže dva suglasnika
jedan za drugim (primjerice Szekesfehervar). Mađarski je strašno pjevan jezik
kojeg indoeuropljani nikako ne mogu skontati. Ja na sreću nekako, jer supruga
mi ima mađarske korijene i jako dobro govori taj izuzetno melodičan jezik.
Od Hton tek treba tek očekivati prave skladbe...Uvodna "# # #" i "Marshal Tito's
parade" su odlične, od kojih ovu zadnje spomenutu stavljam na listu najboljih
domaćih pjesama 2009. godine.
Naslovi: 1. "# # #", 2. "Časovničarstvo pt. 2", 3. "Marjena", 4. "Linda
Kasabian", 5. "Marshal Tito's parade"
Ocijena (1-10): 6
Web: www.myspace.com/htonics
LIHEN - You Better Throw Smile Off Your Face Before I Nake It Off (2009,
Slušaj najglasnije)
Ovaj dvojac iz Niša u sastavu Aleksandar Popović (vokal,
povremeno akustična gitara i bubnjevi) i Dušan Vuković (klavijature, gitara,
programi) je nakon
produkcijski zbrkanog debija «Nepoznate istance» (2008, Slušaj najglasnije)
napravio solidan, štoviše u nekim momentima odličan album pun dovitljivih i
ineligentnih pjesama na engleskom jeziku kao da su prebirali po prošlosti new
romantics / post-punk-electro faze. Za razliku od nezgrapnog debija gdje su
osim nekolicine simpatičnih pjesama na srpskom jeziku zaglibili u nesrazmjer
neujednačene
produkcije koja im je mnogo toga oduzela, ovdje su se u vrlo kratkom vremenu
adaptirali skoro do neprepoznatljivosti.
Album ima čak 22 naslova u prihvatljivim
pop formatima od dvije do četiri minute, ukupno iznosi nepunih 65 minuta i
težište mu je prebačeno na izrazito plesni ritam dance-rocka i zanimljive minimalističke
opservacije. Posebnost cijelog dojma pružaju gostujući vokali Sanje Živković
i Anđele Đorđević u komadima "Mango F", "Ringler against you", "No solutions",
"End of the...", "Nobitorm see heaven" i "Be nice or just leave" (vrlo dobar
komad u old school hip-hop ritmu), te Bojan Petrović na trubi u vrsnim instrumentalima
"Verglus" i "I shouldn't know". Prvih 9 pjesama (obratite pažnju na popis skladbi)
je plesnog i živahnog karaktera gdje se uz spomenute pjevane komade "Manfo
F", "No solution", "Ringler against you" i odličan instrumental "Verglus" (vrlo
pogodan za najave i špice radio emisija) posebno izdvajaju brojevi "Quotes"
sa mračnim vokalom Aleksandra i plesnim ugođajem Cabaret Voltaire iz ranih
'80-tih, zatim "Perfect" sa funk opičenom dionicom basa kao da je otrgnuta
iz teritorija funk tech-house oblasti, no zamjerka je što se pjesma ne razvija
i traje prekratko, tek nešto više od dvije minute.
Završnicu plesnog dijela
albuma čini naslovna "Better Throw Smile Off Your Face Before I Nake It Off"
sa plesnim indie blues-rock minimalizacijama nalik na The Fall. A mirne duše,
može se usporediti i sa Kodagain iz Knjaževca jer pjevač Aleksandar modificira
svoj glas u nekoliko varijanta (normalno, mračno, 'preko nosa'...). Nakratko,
dio albuma čine laganije eksperimentalnije skladbe u kojima ima prisustva insinuacija
na jednostavnijie The Residents (skladba "Burn") i akustičnog psycho / gothic
neo-folka ("End of the..."), da bi se tijek ponovno vratio u plesnu formaciju,
ovaj puta sa mračnim vokalom Aleksandra i laganim primjesama The Sisters Of
Mercy (najdulja skladba "Sacrifice"). Pa se onda album ponovno u svojem mračnom
okružju nastavlja s laganom akustičnom neo-folk psihodelijom nalik na mađarske
Cawatana ("Rivense"), pritajenom electro-glitchu (instrumental "Atube"), a
nije niti na odmet ne spomenuti vrlo dobru vokalnu acapella dosjetku ("I see...")
gdje je jedini instrument vokal Aleksandra na Tehac način, ali u daleko melodičnijem
i pop okruženju bez ludila. Ista skladba s istim tekstom nastavlja se uz pratnju
ritam mašine, klavijatura i popratnog electro sadržaja ("I see the..."), te
se do konca albuma proteže još nekolicina pjesama koje u sebi provlače niz
minimalističkih struktura electro / post-punk scene od kasnih '70-tih do danas
(Human League, Suicide, mirniji i plesniji Aphex Twin, lakši Ministry, The
Young Gods, D.A.F., Clock DVA, Mark Stewart & Maffia, Psychic TV...)
Vrlo dobro djelo koje je malčice predugačko, na trenutke previše naglašeno
sobnom lo-fi produkcijom, ali je veoma ugodno za poslušati jer predstavlja
esencijalni duh underground pionira elektronike / post-punka/ gothica u plesnim
i mračnijim sintagmama s veoma dobrim instrumentalističkim riješenjima uz
prisustvo blage psihodelije. Kako je krenulo, Lihen bi mogao zagolicati po
'kičmi' pop
undergrounda...
Naslovi: 1. "Misty", 2. "Mango F.", 3. "No solutions", 4. "Rigler against
you", 5. "Verglus", 6. "Quotes", 7. "Brash", 8. "Perfect", 9. "Better Throw
Smile Off Your Face
Before I
Nake It Off", 10. "Burn", 11. "End of the...", 12. "Sacrifice", 13. "Rivense",
14. "Atube", 15. "I see...", 16. "I see the...", 17. "Thrully love", 18. "I
shouldn't know", 19. "Nobitorm
see heaven", 20. "Aklun te", 21. "Be nice or just leave", 22. "Best regards"
Ocijena (1-10): 7
Web: još nemaju web-stranicu
MERDE SUR LA MER - Pure Klasic (2009, Slušaj najglasnije)
Rijetko se na
domaćoj sceni pronađe iskonski originalan izvođač koji nije pod striktnim utjecajima
mainstream i općenito prihvaćene, one druge strane,
underground glazbene kulture. Često se pojmovi oko mainstreama i undergrounda
brkaju zakonitostima izdavaštva, glazbenim izrazom koji je ponekad zaista razdvojenih
teritorija, no u principu, uvijek je riječ o recikliranju nečijih tuđih ideja
u novom ruhu. Još od vremena lucidnih albuma Captain Beefhearta, Frank Zappe,
cijele faze psihodeličnog, eksperimentalnog, kraut i space rocka, te ranih
The Residends, ponekih faza Tuxedomoon i naravno, gurua John Zorna koji radi
svakojake 'čušpajze', ovakav album na momente u svojem sadržaju nije još viđen
i slušan na glazbenoj sceni!
Merde Sur La Mer su zagrebački trio u sastavu Andreja Košavić
(truba, gitara, klavijature, priručni efekti), Igor Hofbauer (bubnjevi, vokal)
i Darko Bečeić
(gitara, vokal), te su svoj javni diskografski debi odgađali prilično dugo
vremena. Sjećam se, njihov album "Liver, Skin, Le Zuaro" Zdenko Franjić mi
je dao na recenziju još negdje koncem 2007., već sam ga htio uvrstiti u izbor
najboljih radova godine, no onda je stigla 'depeša' da band odgađa objavljivanje
albuma jer nešto nije štimalo... Cd je bio neupotrebljiv; nije se mogao niti
slušati, niti gledati. Očito je bio otisnut u nekoj lucidnoj varijanti. I
pune dvije godine cd mi je, vjerovali ili ne, stajao pored tipkovnice i samo
čekao
na 'zeleno svijetlo'. U međuvremenu se dogodila i jedna teška nesreća u kojoj
je Andreja Košavić polomila nogu u Ljubljani 2008... Ali onda slijedi iznenađenje.
Vjerojatno su se Merde Sur La Mer predomislili i odlučili objaviti svoj,
možda, prvi 'bolji' snimak "Pure Klasic" iz 2005. koji se nalazi u obliku omota
na
tom albumu sa druge strane. Sam band nikada nisam gledao uživo i osim Andreje
(sestra Ice Razorblade Jnr. iz Gone Bald, ex-Ha-Det-Bra, Achtung Dichtung,
Prsten...) apsolutno ne znam momke iz banda.
Riječ je o glazbi koja je čiste eksperimentalne prirode,
album traje punih 45 minuta i osnovna poveznica kojom se ovaj nevjerojatan
materijal može
opisati jest John Zorn, Throbbing Gristle i češki Zabloudil (pogotovo zadnja
disharmonična
stvar snimljena uživo «Live in Sezona» koja je nehajno odrezana). Psihodelično
eksperimentalna potka koja se nalazi u njihovoj izvedbi poprima apstraktne/
avangardne smjernice gdje je sloboda izraza zajamčena u svim pogledima,
kao i loš snimak koji je uobičajen za gotovo veliki dio scene koja koketira
sa
tzv. 'apsurdima' i boemskim glazbenim luzerstvom. Međutim, ovdje se radi
o krajnje slobodnom izrazu koji je lišen bilo kakvih određenih klišeja
standardnog poimanja pop i rock glazbe gdje ovaj trojac po vlastitim nahođenjima
koriste
svoje umijeće eksperimentirajući sa znanim postulatima kako bi dobili što
bolji
zvučni ugođaj. Primjerice, prva skladba "Zoo melancolic ftc anus2" ima
svoj plesni ritam i bas melodiju koja vuče na ostavštinu kraut-rocka, ali i
skroz
šašave dionice 'priručnih sredstava' (ksilofon, kojekakvi zvukovi i šumovi),
te sjajne psihodelične zvukove trube Andreje.
Treba napomenuti da se prve
tri skladbe pretapaju jedna u drugu i da taj dio albuma zvuči kao da je
riječ o
jednoj stilskoj kompoziciji, koja se u njihovom slučaju može nazvati psihodeličan,
melodičan i eksperimentalan neo kraut-rock sa mjestimičnim noise improvizacijama.
Uz ovakva tri luda broja (i spomenuti "Zoo...", tu su još "Mamas and papas
visiting the nervous mouse" i "La cuaenta por favour la isola della sale")
povezana u jednu kompoziciju nikada nisam čuo na ovakav lucidan način.
Nije to ništa od poznatih stilskih obrazaca (mada većina toga vuče na psihodelični
plesni kraut-rock), ali ima obilje eksperimenata zbog kojih je rock još
uvijek
zanimljiv teritorij za istražavanje dok postoje ovakvi izvođači koji rocku
nisu rekli 'zbogom' već 'dobro jutro, imamo vam šta prikazati'. U zadnjem
'stavku' "Mamas and papas visiting the nervous mouse" Andreja čak i pjeva
kao da je
na nekom psihodeličnom techno (hm, ha-ha-ha, partyiju). Sjajno!!! "Beautifuly
piece of depression" je sjajan komad psihodeličnog blues-jazza (s uvodnikom
koji nalikuje na klavijaturističke Bethoveen / Bach minijature), a vokal
Andreje je ovdje došao do potpunog izraza. Senzibilan je i jednostavno rečeno
obojen
poput bjelkinje koja iskonski zna pjevati blues na način kao da ga je doživjela
u kreativno vrijeme Elle Fitzgerald prije nego što se prepustila oportunizmu
najezde pop glazbe. Ima tu još i nekih sličnosti sa Majom, pjevačicom banda
Spina koja je u mnogim pogledima vokalno daleko bolja... Ali, originalnost
izvedbe je tu. Ovom sastavu daleko bolje stoje eksperimentalne stvari u
kojima se osjećaju kao riba u vodi nego li 'zarobljeni teritorij' priprostog
popa,
koji na svu sreću nema nikakve veze s njima. Odličan eksperimentalni
album. Bravissimo! Genijalno.
Naslovi: 1. "Zoo melancolic ftc anus2", 2. "Mamas and papas
visiting the nervous mouse", 3. "La cuaenta por favour la isola della sale",
4. "Beautifuly piece of depression",
5. "Live in sezona"
Ocijena (1-10): 9
Web: www.myspace.com/merdesurlamer
MERDE SUR LA MER – Liver, Skin, Le Zuaro (2009, Slušaj najglasnije)
Drugi album
banda koji je snimljen još 2007. (onaj kojeg sam dvije godine držao ispred
kompjutera) vjerojatno je samo želja ovog banda da ga konačno
objave. Međutim, stvar je sljedeća. Album je prekratak (samo 25 minuta), pjesme
su sažete u prokleti 'pop' format od nekih 3-4-5 minuta i nedostaje eksperimentalnosti
prvog odličnog albuma. Premda album ima psihodelije i eksperimenata, te je
na momente daleko bolje snimljen, nije niti izdaleka zanimljiv kao prvijenac.
Ovdje se ne može više govoriti o vanserijskoj intuiciji glazbenika koji su
spremni na slobodu izraza, već zarobljenost u okviru pop glazbe koja im nikako
ne odgovara. Vjrojatno su si nešto premišljali 'ovo i ono' isto ko i varaždinski
Krankenhaus u zadnjoj fazi prije raspada 1999., ali definitivno, to nije onaj
sjajan band sa prvog albuma "Pure Klasik".
Prva stvar "Merde hard shit" je spoj plesnog funka i noise
rocka, druga "Sheep show must go on" ima nekih naznaka sitnih eksperimenata
s kojima zaista ne
znam što su Merde Sur La Mer htjeli postići. Ništa Bog zna što se ne događa
na albumu, dok ne dođe stvar "Great dance vibrations" koja ima neki, barem
ako ništa drugo, plesan tok i sjetu kako je taj band originalno zvučao na
prvom albumu. Eksperimentalno i na momente svježe sa nabacanim, sve redom,
analognim
zvukovima odsviranim uživo. Mislio sam da je riječ o nekoj dobroj lo-fi zafrkanciji
prije dvije godine, ali ovdje je vrag uzeo stvar u svoje ruke. Sve skupa,
ovaj lo-fi-snimak albuma se uz 'fonetske' muke ne može normalno preslušati,
već
se moraju otkočiti sva osjetila i prepustiti se njihovom čudnovatom egzibicionizmu.
Jedan kanal se malo čuje, malo ne (posebno u posljednjoj "Dead pussy love
song")... Možda su baš to i htjeli Merde Sur La Mer. Slušati ga bez predznanja
o sjajnom
"Pure Klasik" može izazvati čudnovate psihodelične imaginacije i određene
reference na primjerice pomaknute apstraktne elemente The Residents (osobito
u naslovu
"Vampir the acrobat") ili luckaste zafrkancije Vicki Bennett (People Like
Us), no daleko je to od nečega što bi se moglo izaći izvan okvira njihove prijatne
sklonosti za nenametljivim ekscentrizmom.
Sa albuma su realizirali video za skladbe "Merde hard shit",
"Dino the horse", "Pas-mačka" i "Vampira" na split video CD-u sa Worrg pod
naslovom "NMFSCD
- Net Lebel" koji je također objavljen za Slušaj najglasnije.
Naslovi: 1. "Merde hard shit", 2. "Sheep show must
go on", 3. "Dino the horse", 4. "Pas-mačka", 5. "Great dance vibrations", 6.
"Vampir the acrobat",
7. "Dead pussy love song"
Ocijena (1-10): 7
MERDE SUR LA MER split with WORRG - NMFSCD Net Label, video
DVD (2009, Slušaj najglasnije)
Još jedan u nizu video izdanja Slušaj najglasnije je split DVD
sa video spotovima MERDE SUR LA MER i WORRG. DVD sadrži 12 spotova (svaki od
ova dva izvođača
je predstavljen sa 6 video brojeva), te variraju u svojem ekscentričnom underground
prikazu. Nekolicina njih su raznolike elektronske animacije, neki su kombinacija
živih video zapisa i animacije, ali svi su veoma duhoviti, otkačeni i prijatno
šašavi. No, najdojmljiviji je pravi pornić u koji uvodi video za pjesmu "Vampira"
(Merde Sur La Mer) sa ljubavnim motivima puževa koji se pare i morbidnom završnicom
gdje se cirkuski akrobata na žici objesio u padu sa žice. Video "Sometimes
get stuck" naslovljen je kao "Pussy attack" (WORRG), a protagonisti su zrela
40-togodišnja plavokosa profesorica sa fino uređenom blond picom (umalo sam
pomislio da je to moja susjeda sa zagrebačke Folke!) i jedna vrlo lijepa učenica
sa kestenjastom kosom uvijenom u dvije pletenaste 'kike'. Radnja je smještena
u školskoj učionici i apsolutno ništa nije karikirano i improvizirano, već
je montažer / autor unio i osebujan art-pristup cijelom lezbijskom činu korištenjem
animirane i inverzne tehnike. Vrlo duhovito, emotivno, erotizirano i poticajno.
Kako za žene, tako i za muškarce (mmmm, mljac!). A mora se napomenuti, koke
su pravi komadi za prste oblizati... Tko ih ne bi, odmah mora u samostan ili
je ženomrzac (ha-ha-ha). Jao, kada to vide moji strašni 'jebači' na poslu,
odmah će kupiti ovo izdanje bez obzira što slušaju radio Banovinu, Toše Proeskog
i redovito gledaju sve sapunice i reality bedastoće. Pred sam kraj DVD-a nalazi
se jedan sasvim šašavi video "Languiges" (Merde Sur la Mer) koji je izveden
vox-extended tehnikom, iliti 'a capellom' na izmišljenom improviziranom jeziku
gdje je ovo troje genijalaca okrenuto naglavačke (ustvari, kamera je okrenuta
naopačke). Imaju maske-noseve s naočalama i velike crne brkove, a na bradu
su stavili priljepke koji asociraju na oči. Šašavo, lucidno, ekstravagantno,
otkačeno, dosjetljivo... i posve jednostavno. Prava art zafrkancija.
DVD obiluje sa komičnim scenama, vizualnim apstrakcijama, bizarnostima, prijatnim
ekscentrizmom
i psihodeličnim motivima, te se preporučuje obavezno pogledati jer pruža uvid
u sjajan i upečatljiv eksperimentalno-psihodelični svijet ova dva izvođača.
Naslovi video spotova: 1. MERDE SUR LA MER (u nastavku MSLM)
- "Dino the horse", 2.MSLM - "Merde hard shit", 3.WORRG - "Ramazan", 4. WORRG
- "Electric chair", 5. MSLM
- "Pas-mačka", 6. WORRG - "Suspect", 7. WORRG - "Snob", 8. MSLM - "Vampira",
9. WORRG - "Sometimes get stuck", 10. MSLM - "Languiges", 11. WORRG - "Eros
i Filia", 12. WORRG
- "Forget2
Ocijena (1-10): ovo ne mogu ocijeniti, materijal me skroz bacio u nepoznati
art-video teritorij... ja bih mu dao 10, ali nemam pojma o video umjetnosti.
Web: www.nmfscd.bravehost.com
WORRG - Oone (2009, Slušaj najglasnije)
Worrg je sestrinski / bratski sljedbenik
zagrebačkih eksperimentalno/ avangardnih otkačenjaka Merde Sur La Mer na elektronski
način. Na ovome prvijencu spajaju
eksperimentalnu elektroniku, glitch, minimalizam i još nekolicinu pop-ističnih
stilova u zanimljiv i nadasve ekscentričan plesni kolaž pun psihodelije i kratkih
fragmenata koji su primjerice uobičajeni za Aphex Twin (od prirodne svirke
do samplova). Rad je vrlo kratak; iznosi nepunih 13 minuta, sadrži čak 7 skladbi
(od jedne do tri minute) i njime Worrg otvaraju jedan sasvim novi zvučni svijet
nakon razlaza Merde Sur La Mer. Doduše, sve skupa nije daleko odmaklo od eksperimentalno-istraživačkog
poriva ranijeg banda, samo je razlika u tome što su tempo izvedbe zahvaljujući
kibernetici ubacili u nešto veću i dinamičniju brzinu. Ovdje se naime radi
o glazbi koja jest bazični post-techno, ali daleko više duguje lucidnim porivima
Mark Stewarta (ex-The Pop Group, Mark Stewart & The Maffia), Mouse On Mars,
plesnim eksperimentima Black Dice, Iconoclast ili Ikue Mori, te neprikosnovenom
kralju moderne avangarde, John Zornu.
Od skladbi posebno se izdvaja uvodna
pjevana "Ramazan" sa vokalnim arabeskama (pretpostavljam Andreja Košavić),
zvrzlanim plesnim glitch ritmom i orijentalnim melodijskim riješenjima, te
minimalistički instrumental "Snob" sa jazz minijaturama klavijatura (obje
kompozicije imaju i prateće video spotove). Mora biti da je autor (ili autori)
bio previše
zaokupljen težnjom da cijeli proces techno-partyija sažme u uski okvir psihodeličnog
laganijeg techno / electro-hardcore izraza pa je čitav dojam sveo na ono
najbitnije kao da je riječ o drogi koja prestane djelovati za nepunih 15 minuta.
Zgodno
meditativno i relaksirajuće djelce sa 'chill in-out' detaljima koje otvara
novo poglavlje hrvatske elektronske underground scene. Preporuka: pustiti
mozak na pašu bez ikakvih obaveza. I onda slijedi uživanje koje povlači cijeli
niz
asocijacija po slobodnoj volji... Inteligentan electro-thrash.
Naslovi: 1. "Ramazan", 2. "Snob", 3. "Ex ex", 4. "Hop
hop", 5. "Chill out", 6. "Xes", 7. "Chill in"
Ocijena (1-10): 7
Web: www.myspace.com/worrg
WORRG - Prison Story (2009, Slušaj najglasnije)
Naredni rad Worrg je daleko
bogatija glazbena priča koja traje punih 30 minuta. Ekipa je, pretpostavljam,
opet ista sa Andrejom na povremenim vokalima (i trubi)
koji su kratki i psihodelični (zvuče kao samplovi), a glazba je 'konkretnija'
zahvaljujući samom tijeku i duljini albuma. Mora se odmah spomenuti da kao
i u slučaju prvog Merde Sur La Mer albuma "Pure Klasic", ovdje ne postoje nikakvi
porivi ka komercijalnoj pop eksploataciji, već da je autor djelo napravio vođen
isključivo vlastitim pravilima i zakonitostima koji se sukobljavaju sa standardnim
postulatima pop-kulture. U ovom slučaju, radi se o elektronskoj anti-manipulaciji
miliona bandova i izvođača u svijetu koji svoju glazbu pokušavaju djelomično
dočarati kroz kibernetička pomagala i produkcijske štoseve. Hvala Bogu, Worrg
nisu jedan od njih. Barem to tako izgleda na ovome radu... Album može, a i
ne mora 'sjesti' od prve jer je prilično zahtjevan i očekuje strpljivog slušatelja
koji voli 'ugodan napor'. Prvo što dolazi do izražaja jest glitch sistem raspadanja
/ spajanja melodija i harmonija što čitav album čini 'apstraktnim', te neprekidna
težnja ka ostvarenju željenog cilja – sklada u neskladu, odnosno reda u kaosu.
Ovakav rad su primjerice imali znani kraut-rock bandovi na samim počecima svojih
karijera u daleko drugačijim oblicima (Kraftwerk, Faust, Neu), no sistem je
i dalje ostao isti. Poriv ka istraživanju novih mogućnosti izraza u okviru
elektronike i avangarde je zastupljen na najvećem dijelu albuma. Pri tome,
treba se znati da avangarda nije adekvatan protu-odgovor na zadane teme, već
samo autorov poriv ka poboljšanju, u ovome slučaju, vlastitih glazbenih afiniteta
i mogućnosti kroz brojne eksperimente koji su u principu lišeni nekih bitnih
i vitalnih utjecaja.
Prve dvije kompozicije, "Freedomatic" i "Electric chair"
(uzajamno povezane), zbog ogromne težine ostatka materijala zvuče samo kao
uvodi, ali kada bi ih
slušatelj čuo kao solo kompozicije, zapitao bi se 'čemu ovakva glazba?'. Apstrakt?
Apsurd? Avangarda? Neobičan uvod i u svakom slučaju, vrlo enigmatično, šašavo,
na momente blesavo, ali i neočekivano u kombinaciji psihodelične elektro-akustike
(kompjuter, truba, samplovi, glitch, elementi moderne klasične glazbe)... Treći
broj, "Sluty", plesni je komad a'la Goribor samo nema jačinu izraza kojeg
ima ST. Baulja se sa vokalnim samplovima (opet pretpostavljam Andreje) koji
ponavljaju
'crazy, first... you like me crazy'. Čisti plesni i psihodelični Goribor, ali
nema jasnog teksta koji bi ovu skladbu digao višlje od obične razine extended-play
eksperimenta. Prilično banalno, ali efektno.
"Suspect" opet bombardira sa
glitch melodijama koje se kote u glavi autora, da bi album svoju kulminaciju
doživio
u najjasnijoj skladbi albuma (nakon vrlo lijepe minimalističke "Choir noir"
sa egzotičnim Sting-ovskim psycho vokalima) u pravoj varijanti Mark Stewarta & Maffia
i Kraftwerk u instrumentalnom broju "Escape". Malo krađe od obje spomenute
legende uz dodatak echo i dub tehnike, rezultat je tu... Do kraja albuma vas
zabavlja lo-fi band koji nema puno veze s elektronikom i nalikuje na Sonic
Youth (instrumental "Lovehunter") i novosadski Piknik (vrlo dobra i stašno
rasplesana "Pametan i lud"). Tekst ove posljednje glasi 'prolaze mi dani, opasni
i pozni, Bog odlazi na daleki put / samo riječ od pomoći osta, važno je biti
pametan i lud / ideš ti, prljavo kopile... obećala jesi, sjećam se da, oboje
ćemo svršiti u isti tren' (ha-ha-ha)! I onda se nastavlja sa 'toliko smo prirodni,
razjebali smo Darwina, donesite još vina... važno je biti pametan i lud / ...ljepotice
pučka, otvori usta i na nos diši, dio sebe tebi poklanjam, kako je bilo, naknadno
piši... jebat' te neću , bolje je ovako, tih 5 minuta bit će mi lijepo... važno
je biti pametan i lud'. Mnogo potcjenjivanja, veličanja vlastitog ega u tzv.
svete svrhe i veličanja kulta vlastitog međunožja svakako je osnova r'n'r-a.
Muškost i mačo gard je osnova ove nepopularne pjesme. Uz vrlo dobre uvode
i završnicu, u konceptu, ovo je zaista priča o 'zatvoreniku' koji se izrazio
na odličan i na momente, bizaran način. Sjajan moderan album,
ali manjka hit.
Naslovi: 1. "Freedomatic", 2. "Electric chair", 3.
"Sluty", 4. "Physically confined or interned", 5. "Suspect", 6. "Choir noir",
7. "Live", 8. "Escape",
9. "Lovehunter", 10. "Pametan
i lud", 11. "4m"
Ocijena (1-10): 7
WORRG - Happy Andy Lucky And Rich (2009, Slušaj najglasnije)
Čisti elektronski
plesni album, sjajno underground djelo! Skoro pa sva 'Smaranja' sam proživio
(i doživio), no nitko od 'smarateljskih' aktera i publike nije spomenuo šta
se događa u prednjoj kulisi Slušaj najglasnije.
Ljudi koji dolaze na Smaranja su prilično mladi i zatvoreni krug, za Zdenka
Franjića mahom uopće ne znaju i žive u snovima da će jednog dana biti popularni
underground poput Throbbing Gristle ili Einsturtzende Neubauten. Svi oni grade
svoj osebujan stil, koji je neću ponekad fenomenalan sa strahovitim crtama
vjernosti i dostojanstva koji je blizak najranijem punku, pa i protestu cijele
'izgubljene' post-industrial generacije, hippy svjetonazoru koji je pokušavao
promijeniti svijet (a i mnogo toga je i promijenio), da bi se taj vrlo sličan
revival bunta i otpora pojavio i kod industrial, electro, neo-folk i slične
pripadajuće scene koja živi u svojem skučenom underground prostoru bez idealiziranja
ka globalnoj prihvaćenosti. Odnosno, baš nas briga jel' se to kome sviđa...
Čemu ovakav uvod? Razlog je jednostavan. Worrg je na ovom
albumu napravio izuzetan
elektronski glazbeni koktel po sistemu 'baš me briga hoće li se ovo kome
dopadati', te mu na ovome treba odati svako poštovanje. Prije svega, riječ
je o izuzetno
plesnoj glazbi sa dopadljivim i inteligentnim sintetskim ritmovima koji se
mahom razlikuju jedan od drugoga sa nepredvidljivim melodijsko-harmonijskim
riješenjima koji su u nekim sekvencama obogaćeni psycho dub i glitch tehnikom,
te brojnim scratchevima. U globalu gledano, ovo je sasvim nova glazba koja
u sažetim okvirima spada u domenu elektronike, no u sadržaju temelji se na
avangardnim apstrakcijama i elementarnim ekspresijama koje često posežu u
osebujne eksperimente. Osnova glazbe temelji se na spomenutim plesnim ritmovima
na koje
su neobičnim smislom za melodijski sklad našarane razne vragolije koje su
zvučno i aranžmanski sjajno ukalupljene u zbir albuma koji traje 26 i pol minuta.
Sve je tako detaljno izrežirano da ne postoji niti jedan trenutak koji bi
koketirao
sa dosadom. Prve četiri skladbe "Don't go", "Things that yes", "Your favourite"
i "Everyone can" su povezane u jedan cjeloviti komad u kome se provlači glitch,
dub i osebujni zvučni elektronski eksperiment, naredne dvije "Airline offering"
i "Interactive problem" su opet dvije 'sestrinske' skladbe s nemogućom, ali
vrlo ugodnom mješavinom plesnog minimalističkog elektronskog kaosa mjestimično
podebljanog noise elementima i prodornim melodičnim basovima (ova drugospomenuta
je nevjerojatna kombinacija psycho vokalnih efekata a'la "Wow" od Throbbing
Gristle s albuma "Part Two The Endless Not" iz 2007). U skladbi "Red carpet
catastrophes" se kombinira sa industrial ritmikom na način kao da je riječ
o ultrabrzim folk ritmovima srednje Azije (Afganistan, Pakistan, Iran) koji
su oplemenjeni kratkim efektnim minijaturama trube, te se nakon rasplesanog
urnebesa tempo opušta u nešto mračnijem broju "Health focus". Posljednji
broj "Sometimes get stuck" (snimljen i video) je snažna kombinacija repetativnih
'režavih' zvukova (kao da su proizvedeni na gitari) i čudnovatih melodijskih
spletki sa nevjerojatno zvrzlanim i zapetljanim matematičkim ritmom.
Naslušao sam se svakojake elektronske glazbe, no zaista ne znam s čime bi
se ovo moglo usporediti... Originalno djelo koje provlači mnoštvo utjecaja
(od
Kraftwerk i Throbbing Gristle do Autechre, Orb i najnovijih elektronskih
freakova), ali je napravljeno i realizirano na nevjerojatno kreativan način.
Sjajan album.
Svaka čast!
Naslovi: 1. "Don't go", 2. "Things that yes", 3. "Your
favourite", 4. "Everyone can", 5. "Airline offering", 6. "Interactive problem",
7. "Red carpet catastrophes",
8. "Health
focus", 9. "Sometimes get stuck"
Ocijena (1-10): 10
|