Recenzija - BERNAYS PROPAGANDA - Happiness Machines (2009, Moonlee Records)
Skopski post-punk kvartet svoj dugoočekivani prvijenac objavio je u
tijeku velike europske turneje, 6. IV 2009. godine, kada su između ostalog
samo tri tjedna
prije toga (11. III 2009.) otprašili sjajan i nezaboravan koncert u klubiću
"Time" na zagrebačkoj Malešnici. Da se ne ponavlja historijat banda, pogledajte
recenziju njihovog dance-rock / post-punk EP-ija "Bernays Propaganda" (2008,
PMG Recordings). Ukratko, vrlo su angažirani borci koji zastupaju pravo
na slobodu mišljenja, izražavanja i imaju izgrađene moralne svjetonazore
i načela života (primjerice straight-edge, vegetarijanstvo), te slijede
tekovine sasvim normalnih životnih principa u ovom poludjelom i pokvarenom
svijetu. Svemu tome ide u prilog opširna knjižica od nekih 30-tak stranica
gdje su, između ostalog, navedeni mnogi citati, pasosi, poredbe i slikoviti
prikazi iz literarnih, mahom filozofskih djela Glen Jordana, Chris Verdona,
Frederik Kopelstona, George Orwela, Emil Sjorana, Albert Einsteina, Arthur
Schopenhauera, Immanuel Kanta,Virginije Wolf, Ernest Kaisera... A autor
toga je pjevačica Kristina Gorovska, pravi Morrissey i Ian McKaye. Da ne
bi bilo zabune, ova knjižica nije obavezan dio njihovog glazbenog opusa,
ali ima velike veze s onime čime se bave u ideološkom pogledu. Primjerice,
sličnu stvar su mogli napraviti i njihovi veliki idoli - Gang Of Four
na prvijencu "Entertainment" (1979) ili Fugazi na gotovo svim albumima, no
nije bilo potrebe jer u to doba nisu postojale takve tendencije da se aktivizam
izvan oblasti r'n'r-a posebno naglašava na ovaj način. Shodno tome, knjižica
je tu za razmatranje, proučavanje i razmišljanje čime su Bernays Propaganda
napravili veliki korak prema budućnosti samog albuma koji ostavlja duboki
intelektualni pečat za naredne generacije.
Caka koja se u prvi mah čini s naslovima skladbi i cijelog obimnog pisanog
materijala na engleskom jeziku ne treba zbuniti. Mene jest, u prvi tren,
kada još nisam poslušao album. Gledao sam ih na tom fantastičnom koncertu
u "Timeu",
naslušao sam se njihovog prvog EP-ija više nego bilo što u 2008. godini
(izuzev Meredith Monk, Amaseffer i Bokerinija), no kada sam dobio album,
otvorio
ga i pogledao pisani dio, prvo sam pomislio 'uh, napravili su album na
engleskom jeziku, joj, opet još jedan band koji misli da se bolje izražava
na jeziku
koji nije njihov materinji, dođavola'. Međutim, album je otpjevan na makedonskom
i moja početna srdžba je nestala u hipu. S druge strane, ovo je vrlo pronicljiv
i inteligentan potez za inozemno tržište. Lukavim potezom su dobili dvije
paralele - pjevati na svom makedonskom jeziku koji je razumljiv na području
cijele ex-YU uz objašnjenja na engleskom jeziku što im otvara veliku mogućnost
plasmana na široko inozemno tržište. Barem sam ja zastupnik mišljenja da
se najbolje izražavati na jeziku kojim se najbolje služiš (materinji),
a informativni dio se može navesti na engleskom jeziku. Navesti ću jedan
sličan
primjer. Pred jedno izvjesno vrijeme dobio sam veću pošiljku albuma na
recenziju iz Irana, Sirije, Egipta, Omana i još nekih orijentalnih zemalja.
Sve su
to manje-više vrlo kreativni radovi, pjesme su na arapskim jezicima, no
svi podaci (uključujući i one zapisane na CD-u) su napisani arapskim pismom
i
apsolutno ne znam kako se ti autori / bandovi zovu jer to pismo ne razumijem
mada sam ulagao napore da savladam bar osnovu pisanog podatka. No, međutim,
kada dobijete ispred sebe neki album izvođača iz bilo kojeg kraja svijeta
koji se izražava na svojem originalnom jeziku i imate sve potrebne podatke
na engleskom jeziku, to je odmah druga stvar. Malo sam zakomplicirao, jel'
da... Ha, pa Mel Gibson je snimio fantastičan film "Apocalypto" na
jeziku Maya
sa engleskim titlom.
Nego ovako, Bernays Propaganda su objavili svoj prvijenac album koji slijedi
dance-rock postulate njihovog EP-ija. Prikazana glazba je pravi pravcati
i nepatvoreni plesni post-punk razblažen spram energičnog i podebljanog
nastupa uživo. Album je idealan za svaku priliku; za radio, za medije,
za diskoteke
s inteligentim DJ-om koji zna umiksati pravu stvar u odgovarajuće vrijeme,
a naposljetku, ono što je najbitnije, može se u svakoj prilici pustiti
u nepovredivosti kućne atmosfere - kada vodite ljubav daje vam energije,
za
vrijeme obiteljskog ručka, kada se spremate za izlazak u otužno 'crnilo'
današnjice, kada ispijate neko omiljeno piće i gledate neke blesave programe
na TV-u, kada perete suđe... Univerzalan album u tom pogledu. Recimo
da su ovdje prevaziđena svojstva kada koja glazba odgovara, a kada koja ne
odgovara.
Jer već početna skladba "Ubij me!" (na omotu stoji "Kill me!") je sjajan
i arogantan dance-rock 21. stoljeća nalik na Franz Ferdinand u skoro
pa tango ritmu, druga "Uživaš li vo svoja pridružba" ("Are you enjoynig
being
in your
own accompaintiment") povlači reference plesnih The Cure s početka karijere
da bi se pretvorila u križanac funka GoF / Au Paris i ranih surf orijentiranih
The B-52's. "Bezbedno levo" ("Safe left") je odličan plesni ritmički
funk vođen linijama bas gitare Saše Pavlovića koji je spojio reference Dave
Allena u vrijeme Gang Of Four i Shriekback uz minimalističke dionice
gitare
Vaska
Anatososkog koje se kreću od pletećih sekvenci do razlivenih punkoidnih
motiva. Za post-punk, ovo je strašno brza, plesna i energična stvar (negdje
u rangu
!!! čak-čak-čak). Nova verzija "Den pred da isčeznam" je puno bolje snimljena
(kao i snažne GoF "Yuppie dream", "Homo ili sapiens" ili a'la Joy Division
"Bez prevod" sa prvog EP-ija) što je dokaz o nevjerojatnom napretku banda
u samo godinu dana. Naravno, ovdje produkcija radi čuda i Bogu hvala
što su to shvatili neki određeni ljudi da se radi o iznimno kvalitetnom bandu.
Ovo je album napravljen sa smislom, sa idejom, sa razlogom. Bijesni i
buntovni
sofisticirani post-punk / funk dance-rock tamo gdje je stala Boa nakon
pjesme "Kriva priča" (album "Ritam strasti", 1982). A Boa je bila uz
Gang Of Four
jedan od bastiona novog 'futurističkog' svjetonazora r'n'r-a. Oni koji
se ne sjećaju prvog i drugog albuma Boe, ne dolaze u obzir. Bernays Propaganda
su napravili album za pamćenje... Ne opovrgavaju stare tendendencije
na kojima
su bazirani, ali su napravili strahovito moderan i jednostavan album.
Netko je spomenuo da Kristina nema dobar vokal? Nema ga niti Jon King (Gang
Of
Four), niti Ian McKaye (Fugazi), pa su napravili pravi preporod u r'n'r-u.
Bernays Propaganda je napravila strašan album, čovječe kao da slušaš
barem "Solid Gold" Gang Of Four. Mogli bi Koja (Disciplin A Kitschme), Johnny
Lydon (P.I.L.) i spomenuti Ian McKaye (Fugazi) da se zamisle nad ovim
albumom.
Čovječe, sjajno, sjajno... Perfektno, genijalno. Nema riječi sa kojima
bih
opisao ovaj album. Ono što sam vidio i čuo u "Time" klubiću su 200 posto
jači i energičniji uživo. Inteligentan album sa slatkim ženskim vokalom. Genijalno!
Naslovi: 1. "Ubij me", 2. "Uživaš li vo svoja pridružba", 3. "Bezbedno
levo", 4. "Den pred da isčeznam", 5. "Se ke se raspadne", 6. "Ne sakam da
znam", 7. "Anonimen neprijatel",
8. "Homo ili sapiens", 9. "Yuppie dream", 10. "Bez prevod"
Ocijena (1-10): 10
Web: www.myspace.com/bernayspropaganda