Barikada
- World Of Music - Diskografija - ex YU prostor |
|
SLUŠAJ NAJGLASNIJE
Novosti iz kataloga za 2009.
godinu (002) |
Recenzija - SLUŠAJ NAJGLASNIJE 2009., 002. dio
Ovdje su abecednim redom novi biseri, manji, veliki ili najveći - ANDRIJA
(Livno) s multimedijalnim CD-om koji sadrži 3 albuma, D POLIKKIA (Zagreb) s
dva albuma, te sa po jednim albumom MRŠAVI PAS (Subotica), WOULLAHEE!! (Rijeka-Pula)
i prvijenac ŽOAMBO ŽOET WORKESTRAO (Ljubljana) iz 1994. Treći dio ove sage
biti će namijenjen Franci Blaškoviću i njegovim Gori Ussi Winnetou.
...
|
ANDRIJA - Tri albuma, multimedijalni CD (2009, Slušaj najglasnije)
Obiman multimedijalni nosač zvuka u obliku CD-a na kome su ovi livanjci
konačno objavili svoja tri dosadašnja rada koje nazivaju stvarateljskim 'fazama'.
CD
uključuje i njihove video-spotove, oficijelne linkove (www.myspace.com/bendandrija),
kao i fotografije, tekstove pjesama i kratke sažete informacije vezane uz band.
Dakle, sve je tu, no najvažnija je glazba. Sve tri faze, odnosno tri albuma
snimljena su za samo četiri dana ponovno u Mostaru (studio "Baraka") tokom
veljače 2009. godine i tu se nalazi glavna 'kvaka' svih 35 objavljenih pjesama.
Prije svega, Andrija je posegao za ovakvim izdanjem samo zbog toga jer su se
u međuvremenu od njihovog početka (od 2002. godine) desile neke vitalne stvari
koje su ih navele da poduzmu objavljivanje materijala u ovom obliku. Naime,
osnovna ideja banda bila je da svira samo za sebe i svoje zadovoljstvo bez
ikakvih obaveza na koncerte, javno snimanje materijala i objavljivanje istih
za široki auditorij. No, prvi koncert se desio sasvim slučajno, a potom su
slijedili pozivi sa svih strana i ubrzo se pročulo diljem BiH, a kasnije i
po Hrvatskoj za energičan, upečatljiv i scenski pomahnitali rock band. Kao
nagradu za osvojeno prvo mjesto na West Herzegowina Festu dobili su mogućnost
za snimanje jedne pjesme i video-spota koju su 28.X 2006. u studiju "Baraka"
(Mostar) realizirali u obliku kompilacijskog albuma "Zar i ti sine bildaš"
(2007, Slušaj najglasnije) snimivši ga za samo jedan dan! Svoje faze djelovanja
snimali su do tada isključivo na audio kasete samo za sebe, no od tada je krenuo
na nagovor njihovih prijatelja i medijskih djelatnika posve otvoren i klasičan
rad rock grupe.
Kao što i sami članovi sastava tvrde, band nema nikakvu težnju za probijanjem
na tržištu i sakupljanjem publike, te ovaj multimedijalni CD nije album u industrijskom
/ komercijalnom pogledu, već je samo ostvarena ideja da se njihovi kompletni
opusi iz ranih faza djelovanja konačno snime i zabilježe na koliko-toliko kvalitetan
način. Također najavljuju da će ubuduće djelovati sa narednim snimkama isključivo
putem interneta koji ostavlja izbor publici da uživa u onome što voli, a ne
da se siluje putem TV medija koji prikazuju trivijalne bedastoće u obliku "Red
Carpet", "Ljubav je na selu", "Večera za 5", "Ne zaboravi stihove", "Hrvatski
idol" ili "Farme".
Prvi dio rada banda sažet je u albumu "Grdna rano" iz 2005.
godine, sadrži 16 kompozicija i traje 43 minute. To su sve mahom dobro znane
kompozicije od
kojih je dio objavljen na kompilaciji "Zar i ti sine bildaš" ("Dinarid", "Kurvina",
"Cirkuska", "Drlja", "Rojem čela" i "Gad"), no odmah se uočava produkcijski
isuviše čist i razdvojen zvuk svih prisutnih elemenata. Za razliku od odličnog
"Zar i ti sine bildaš", koji je bio podebljan noise-rock sintagmama i žestokim
zvučnim udarima, te iste pjesme ovdje su previše ispolirane i manjka im prljavih
energičnih poteza. Primjerice, bas gitara je u pritajenom melodičnom prostornom
zvuku, a vokal je čist i prozračno 'nafilan'. Zaista manjka prljavštine na
koju su naviknuli publiku svojim žestokim koncertima... Od brojeva koji su
sada po prvi puta studijski zabilježeni vrijedi spomenuti minimalističku "Parkiran,
usidren (t-t-tas-tas)" koja otvara mogućnosti novih izraza banda ka eksperimentima
na teritoriju indie-rocka, otkačeni ŤInstrumentalinhoť sa vokalom gitariste
Joze (ili kako ga zovu Boško Jokić) uz minimalan tekst 'uvod – prvo solo...",
lagani psihodelični komad ŤPjesma za ubit se pištoljemť gdje se pjevač Sale
(ili Danko) raspojasao sa efektima reverba i echa, te žestoke noise-funk /
rock skladbe "S rogatim se bodem" i "Smrdim i sušim se", kao i dobra vox-extended
zafrkancija "A capella" s kojom se zatvara album. Međutim, uz sve od prije
poznate tekstualne cake koje obiluju sa dosjetljivim metaforama, sofisticiranim
humorom, ironijom i vokalnim ciktovima, kao i snažni gitaristički riffovi,
ipak su u studiju izgubili dio svojih draži koje Andrija ima na eksplozivnim
nastupima. Također, pjesme su čisto hermetički zarobljene u uske okvire uobičajenog
rock formata, te je podosta čudno da band nije posegao za nekim novim aranžmanskim
riješenjima budući da je čitav repertoar mnogo puta odsviran unazad protekle
4 godine.
Naredna faza rada, odnosno album "Neumjerenost u iću, piću
i krvoproliću" iz 2006. ponovno ponavlja isti produkcijski čist zvuk. Nije
to ništa loše,
već je previše čist i kristalno jasan zvuk udaljio Andriju od onog alternativnog
noise-rock izdanja kakvo je bilo na "Zar i ti sine bildaš". Jer ultimativni
hitovi "Drito u stomak" i "Konji" ovdje djeluju mlako, manjka im žestoke energije,
prljavog zvuka i ritmičkih udaraca baš upravo kao da je sve skupa producirano
za prosječnu mainstream audijenciju premda sve pjesme (njih ukupno 14) imaju
svoju težinu i kreativno nadahnuće s temeljima u čvrstom i žestokom indie-rocku.
Blagi otklon od suhoparnog produkcijskog 'čistunstva' pokazuje tek skladba
"Kad nestane pameti" gdje vokal Sale koristi efektne fragmente nalik na David
Yowa (The Jesus Lizard, Qui) sa prekrivenim mikrofonom, te žestoki punk-rock
broj "Valja med" ('da sam tužan, bio bih glup') sa sampliranim elektronskim
dub vokalom, dok je preostali dio albuma zvučno posve jednoličan i stereotipno
uravnoteženo pravocrtno produciran. U ovom trenutku može se razglabati o tome
da je Andrija trebao sve ove materijale snimati u onim periodima kada su skladbe
nastajale kako bi zadržao izvorni oblik energije i nadahnutog kredibiliteta
koji se ovdje zaista izgubio u strci obaveza zvanoj snimanje tri albuma u četiri
dana. Također, ovdje nisu dozvoljeni nikakvi naknadni zahvati (primjerice nema
niti jedne naknadno nadosnimljene dionice gitare), tako da se u principu čitav
rad svodi samo na globalni kostur od četiri elementa – gitara, bubnjevi, bas
i vokal. Šteta, jer pjesme su odreda sjajne i mogle su u studijskom pogledu
biti daleko bolje realizirane, te što je princip prilikom produkcije, dobiti
i sasvim nove i dosjetljivije aranžmane.
Zadnja faza rada zabilježena je kao kratki EP "Borba bikova"
koji vremenski datira iz sredine 2006. Djelce ima samo 5 skladbi, iznosi svega
9 minuta i
sadrži čuvenu frazu 'što se više igram, tim se bolje igram' u uvodnoj temi
ŤTo se boljeť. Jedina skladba koja je prethodno objavljena je čuvena "Pancirka",
no i ona kao i sav cjelokupni materijal također ima boljku prečiste i prejednostavne
produkcijske kulise. Na kraju ovog sasvim prosječnog materijala nalazi se satirična
zezalica "Gluvo glamočko" koja se svodi na 27 sekundi tišine, da bi čitav rad
bio okončan skladbom "Nisam gvožđe".
Čitav opus ovog "Tri albuma" je blago razočaranje spram prvog
diskografskog rada "Zar i ti sine bildaš". Doduše, sve pjesme su izrazito kreativne,
duhovite,
pune sofisticiranog humora i tekstualnih štoseva, glazbeno su vrlo jednostavne
(čak jednostavnije nego što se to moglo očekivati), no produkcija je ovdje
napravila suviše čist i izbalansiran zvuk kakav Andrija nema i ne prakticira
na koncertima. Nema nikakvih eksperimenata, nikakvih naknadno nadosnimljenih
dionica, manjka zvučnih eskapada, produkcijskih finesa i izleta u nepoznato.
Ovdje je samo vjerna preslika banda Andrija 'uživo iz studija' gdje se ne može
osjetiti niti polovina njihove žestoke noise-rock energije i ludila, mada bi
podosta domaćih rock bandova poželjelo imati ovakav snimak. Kao da su The Jesus
Lizard ili barem Fugazi prepustili zvučnu palicu nekom brit-pop producentu
koji ne haje za njihov snažan, moćan i gromoglasan zvuk. Premršavo. Samo dokument na stare faze rada i ništa više. Uz to, omot albuma je satira
na tamburaške i zabavnjačke dizajne 'zlatnih kolekcija'...
Naslovi:
- Album "Grdna rano" - 1. Dinarid,
2. Kurvina, 3. Bulja, 4. Drlja, 5. Cirkuska, 6. Mal, običan, Albert, 7. Parkiran,
usidren (t-t-tas-tas),
8. Instrumentalinho,
9. Rojem čela, 10. Faca, 11. Soli na rep, 12. Pjesma za ubit se pištoljem,
13. S rogatim se bodem, 14. Smrdim i sušim se, 15. Gad, 16. A capella
- Album "Neumjerenost u iću, piću i krvoproliću" -
1. Klin, 2. Drito u stomak, 3. Zubalo, 4. Konji, 5. D.Ž., 6. Njušim mrak, 7.
Miševi
kolo vode, 8. Kad
nestane pameti, 9. Maraka,
10. Valja med, 11. Kroz kanjon bure, 12. Car je gol, 13. Dođi na selo, 14.
Bombe
- Album "Borba bikova" - 1. To se bolje, 2. Kući, 3. Pancirka,
4. Gluvo glamočko, 5. Nisam gvožđe
Ocijena (1-10): 7
D POLIKKIA - Inner Space (2009, Slušaj najglasnije)
Čekalo
se pune tri godine da ovaj čudak ponovno objavi novi dugosvirajući rad. I odmah
je izbacio dva albuma.
Antonije Klitoris - Klit (pravim imenom Dražen Karakaš) je čuveni stihoklepac,
no nažalost, znan je tek u okvirima zagrebačkih klubova na potezu Krivi put
- Spunk - Route 66 - Močvara, već više od desetak godina. Još koncem '90-tih
godina krenuo je sa elektronskim comedy projektom DKK s kojim je objavio dva
albuma (oba za Slušaj najglasnije), da bi se bacio na klasičan rock band. Uz
Klita koji je pjevač i gitarist, ovdje su Siniša Krneta (gitara), Goran Đermanović
(bas) i Mario Peretić Zoid (bubnjevi). Band se ne može pohvaliti sa većom cifrom
nastupa, ali zato na ovome albumu svira čvrsti, britki i jednostavan rock koji
je mjestimično prošaran punkom (uvodna "Crni vitez"), surfom ("OK - organizirani
kriminal"), indie-rockom ("Zagreb Dinamo", "Ponoćni vlakovi"), ska ritmom ("Sljedeći
mjesec"), čvrstim hard-rock ZZ Top boogie bluesom ("Nedodirljivi", "Sendi").
Skladbe su već otprije poznate sa DKK albuma "Pusti me da blanjam" (2006, Slušaj
najglasnije), a ovdje su adaptirane u rock verzijama, dok od novih brojeva
valja izdvojiti "Enter Karlovac", "Moja mala" (sa tekstom 'prvo ona kleči pred
menom, a ponekad ja moram pred njom'), odličan instrumental "Crveni račić"
(u stilu plesnih Kiss), zatim rock-blues "Drugi svjetski brat" i posve neobičan,
ali vrlo prijatan foxtrot-pop / kabaret "Šlager" sa skroz šašavim tekstom o
stanovitoj Cherry i Hasanu koji su se provodili po BiH festivalima harmonikaša,
a na kraju odselili na Grenland gdje uzgajaju zečeve i anakonde (ha-ha-ha).
Tekstovi Klita su prava otkačena zafrkancija o svemu i svačemu (od politike
i kriminala do emotivnih humoreski, nogometa i pijanki), ali pjevanje mu leži
isto kao i Zdeni Franjiću ili Mišo Kovaču koji je četrdesetak godina pokušavao
biti ovozemnim Elvis Presleyom... Band svira odlično, bez ikakvih zapreka kombiniraju
brda stilova od hard-rocka, preko bluesa, funka, punka do najsuvremenijeg indie-rocka,
lirika je sjajna, ponekad nestvarno nadrealistična, te je album ukusno produciran
s potrebnom dozom prljavog zvuka u garaži kod lucidnog Nike (Seven That Spells
i ex-Tigrova Mast) još tokom 2007. godine. Samo da je još i pjevanje Klita
u skladu sa njegovim tekstualnim mogućnostima, bio bi ovo pravi hit album.
Naslovi: 1. Crni vitez, 2. OK, 3. Zagreb Dinamo, 4.
Sljedeći mjesec, 5. Enter Karlovac, 6. Moja mala, 7. Nedodirljivi, 8. Sendi,
9. Crveni račić,
10. Šlager, 11. Drugi svjetski
brat, 12. Semafori, autoceste, 13. Ponoćni vlakovi
Ocijena (1-10): 7
Web: www.dpolikkia.info
D POLIKKIA - Reuma Dance (2009, Slušaj najglasnije)
Nakon vrlo dobrog i žestokog rock albuma "Inner Space", D Polikkia su
iste godine, 2007. počeli raditi na novim materijalima bez bubnjara, pa su kao
alternativnu
opciju ponovo iskoristili programe za ritmove (kao i u slučaju DKK albuma).
Rezultat toga je daleko mekši album koji je u osnovi građen na rock temeljima,
ali pokazuje i stanovite otklone u country, tex-mex i blues. Kao što se navodi
na omotu, smišljen je, snimljen, programiran i 'zmiksan' u Dead In Siget studiju
2007/ 2008 s malom posvetom vinogradarima đakovštine i njihovoj graševini (što
se posebno osjeti u predposljednjoj skladbi na albumu). Uz standardnu postavu
s prethodnog albuma bez bubnjara Zoida koji je u međuvremenu napustio ekipu,
ovdje su kao gosti Tanja Karakaš (usna harmonika), Nenad Kurčubić (bendžo)
i Hrvoje Štefotić (klavijature)
Sam uvod je posve uvrnuta humoristična groteska u obliku improviziranog zvučnog
performancea "Nedjeljom poslije mise svi na kupanac" koji se održava u duševnoj
klinici u Popovači. Prvo Klit počinje riječima 'hu-hu! Dobro jutro! Prvo da
se predstavimo ja i moji kolege. Mi smo glazbeni sastav Stari Kužijaneri i
došli smo danas biti vaši gosti na glazbenoj terapiji u ovom vašem institutu
u Popovači. Ovo su naši instrumenti - bubanj, klavijature, gitara, drombulja
i već bumo upoznali kak sve ide, ne... Sad bu vam vaš doktor nekaj povel...'
Onda doktor kaže: 'mi bi htjeli da vi ovako polukružno stanete i plješćete
u ritmu, a ne da se vrtite u krug. Dal zna netko možda svirat nešto?' Nakon
kraće pauze netko progovori 'znam ja benđo svirat'. 'Hajde', kaže doktor, 'dođi
ti ćeš benđo svirat... i nemoj se vrtit u krug, plješći' (ha-ha-ha)! I onda
počinje ritmično pljeskanje na koje su prošarane fine instrumentalne blues-pop
laid-back dionice melodičnog basa, minijature na bendžu i klavijaturama. Prva
pjevana skladba "Vani ide grde" je u ležernom šlageraškom blues-pop / kabaretskom
izdanju uz neizostavni Klitov specifičan nemuzikalni vokal, ali i zafrkantski
tekst pun humora kojem se može nasmijati do mile volje, a govori o vječitim
problemima oko prevoznog vozila, u ovom slučaju naumu da se kupi golf, stari
dizelaš. "Teniski lakat" je solidan plesni instrumental, dok je "100 cc (greda)"
svojevrsni tex-mex. A onda Klit posve ležerno uz pratnju soft jazz-blues/popa
uvodi u svoj nepredvidljivi spoken-word ekscentrizam pjesmom "Amarcord" koja
govori o ničemu i svačemu kroz nadrealističnu humoresku o stanovitom Giovanniju
kojeg je sreo jedne lijepe sunčane srijede na zagrebačkom Cvjetnom trgu. Giovanni
je na leđima nosio vreću sa oko 60 kila šljunka i rekao da ga podsjeća na njegovu
domovinu, te je zapjevao pri čemu nije Klitu dozvolio da pjeva sa njime jer
je to bio dan kada samo on pjeva. No, Klit nije mogao izdržati, pa je zapjevao
jednu pjesmu koju je naučio sa RTL i NovaTV nakon čega je Giovanni oduševljeno
bacio vreću šljunka koji se prosuo posred Cvijetnog trga, a građani su se smješkali,
bili su zadovoljni sa šljunkom, jer se 'napokon nešto konkretno desilo za popodne'.
Bio je to jedan od takvih dana, kaže Klit (a da, takvi dani su česti, ha-ha-ha).
Sljedeće iznenađenje je broj "Kina i Afrika", pravi pravcati
world-music sa afro-pop potkom i minimalističkim tekstom gdje se ponavlja samo
'jarane, jarane,
jarane, jarane, jarane', te se album privodi lagano završetku sa pijanom surf
bećarijadom "Gemištacije" gdje Klit konačno pronalazi odgovarajući izraz za
svoj hrapavi, promukli i nemuzikalan vokal kroz imitaciju oporog Tom Waitsa.
'Ide jarak nosi me... Kaj je ovo Zagorje? Pa sad sam bil u Dubravi! Ko vozi
ove vlakove? Vozi me do birtije, previše birokracije, izić van bez stanice...
Kaj su svi u belom? Ne trebam ja injekcije! Zakaj vidim šišmiše? Sam si malo
popijem, zaspal bum od infuzije, ja sam mudar bez tebe, ajd u kurac doktore!'
Posljednja "Sajko Safet" je svakako najbolesniji, a i najšašaviji komad albuma
gdje kroz efektima uvrnuti vokal Klit narativno priča storiju o 'sajko Safetu'
koji se u teškoj tjeskobi bez ljekova nakon nekih četiri dana budi vezan, a
do prve javne kuće ima nekih 500 km. Baš odgovarajuće za sam početak albuma
koji je stacioniran u duševnoj instituciji u Popovači.
Klit je ponovno pokazao svoj nenadmašni lirski talent i sjajan senzibilitet
za stvaranje potpuno pomjerenog, ali i prijatno lucidnog humora karikiranog
uglavnom sa šašavim crticama.
Prijatno i šašavo ludilo...
Naslovi: 1. Nedjeljom poslije mise svi na kupanac,
2. Vani ide grde, 3. Teniski lakat, 4. 100 cc (greda), 5. Amarcord, 6. Kina
i Afrika, 7. Gemištacije, 8. Sajko
Safet
Ocijena (1-10): 7
MRŠAVI PAS & HOR VOLUHARICA - Vkdlk (2009,
Slušaj najglasnije)
Za razliku od dva prva elektronska, treći album Mršavog Psa je
lo-fi akustično djelo gdje su u prvom planu kompozicije skladane na akustičnoj
/ električnoj
gitari. Na samom omotu albuma ponovno nema nikakvih podataka o autoru, njegova
myspace stranica također ništa bitno ne govori o njemu, a po riječima Zdene
koji je početkom 2009. s njime održao kraću turneju po Sloveniji, radi se o
čudnovatom egzibicionistu iz Subotice koji gitaru svira naopačke. Naime bas
žice mu se nalaze na dnu vrata, a one visoke na vrhu jer kada je počeo da uči
gitaru (naravno bez ičije pomoći), mislio je da tako gitara treba da se drži
u rukama... Ajme talenta!!! I što je zadivljujuće, svirka sasvim solidno djeluje,
ali je ponekad uvrnuta do daske. A ono u nastavku naslova (Hor Voluharica)
izgleda nema nikakve veze, dok se 'vkdlk' (vukodlak) spominje tek u završnoj
skladbi, "Vukodlaci sa severa".
Album traje 45 minuta i ponovno je zbirka šašavih, otkačenih i zvrzlanih pjesmuljaka
kojih ovaj puta nema toliko kao primjerice na prvom albumu "Elektronska muzika
za decu" (2007, Slušaj najglasnije) gdje ih je bilo čak 37. Međutim, kao i
na prethodnim radovima, i ovdje je prisutan skroz otkačeni ekscentrizam sa
pjesmama i tekstovima koji govore o svemu, svačemu i ničemu, a najviše preko
improvizacija koje vjerojatno nastaju u datom trenutku kada su odsvirane. U
nekim trenucima inspiracija za groteske i humoreske o 'svemu, svačemu i ničemu'
ponovno imaju dodirnih točaka sa Klitom (DKK i D Polikkia), tako da su tekstovi
samo u principu kratke crtice o naoko šašavim preokupacijama koje sežu od najbanalnijih
dječjih igrica ("Ivo Ivo" sa 'ći-hu-ćihu-ćihu-hu'), preko povijesnih značenja
morala i grijeha ("Greh savremeniks"), šaljivih kritičkih razmatranja pjesničkih
monologa ("Nema izvini") i emotivnih zafrkancija ("Biberu", "Ti ženo ta").
Album ima samo jedan značajan iskorak u elektroniku na predposljednjoj pjesmi
"Vi-aj pi" gdje je glavni protagonist zaista 'very important person' u komičnom
smislu (predstavnik mađarsko-vojvođanskog paorskog puka) i priča nesuvislu
i nepovezanu apstraktnu radnju s nabacanim prizorima ('jesi nekad jeo pekmez
kad si bio mlad, nema veze, ja sam uvek u čizmama... leti avioni u vazduhu'
i nabacana priča bla-bla-bla, ha-ha-ha...). Oh, majko mila, ovome čovjek ne
može ništa drugo nego da se samo smije.
Uz sav prikazani prijatan i neobičan ekscentrizam (sloganom 'raduj se i umri
mlad' u "Muva"), humoreske, kao i skroz šašavu svirku gitare u kojoj ima svega
(tango, blues, šansona, reggae, tex-mex, rockabilly, elementi math-rocka...),
čitav album na žalost svojim tehničkim i povremenim eksperimentalnim dijelom
(s vremena na vreme koristi lucidne kibernetičke efekte) ne zadovoljava nikakav
bolji nivo osim vrlo lošeg lo-fi zapisa. Mnogo pjevanih dionica je toliko loše
snimljeno da su gotovo nerazumljive, no sudeći prema prethodna dva albuma,
izgleda da autor mnogo ne haje za to.
Još jedan šašavi album...
Naslovi: 1. Tango, 2. Biberu, 3. Greh savremeniks,
4. Guaranina piksia, 5. Ivo Ivo, 6. Muva, 7. Na mestu gde si, 8. Nema izvini,
9. Pancho Banilia,
10. Pošteno,
11. Prvi poljubac of Ratko Mladić, 12. Sir, 13. Ti ženo ta, 14. Vi-aj pi, 15.
Vukodlaci sa severa
Ocijena (1-10): 6
Web: www.myspace.com/mrsavipas
WOULLAHEE!! - Wuollume 1 (2009, Slušaj najglasnije)
Wuollahee!! su hrvatsko-slovenska underground supergrupa sastavljena od članova
Žoambo Žoet Workestrao, KUD Idijoti, Fak Of Bolan, Stabat Mater, Gori Ussi
Winnetou, Trio 3, Dark Busters, Merde Sur La Mer, This Kick... Oni su Ivo,
Dejo, Šuke i Nadan, a posebno je važno istaknuti da su tokom 2006. snimili
8 albuma u roku od 10 mjeseci čime su djelomično slijedili hiper produktivnu
tradiciju Franci Blaškovića i Gori Ussi Winnetou. Ukupno imaju 10 albuma, a
ovdje je riječ o njihovom prvom izdanju za Slušaj najglasnije u obliku 'best
of' kompilacije. Inače, svi albumi se mogu skidati s njihove web stranice,
kako je navedeno 'za kikiriki'.
No, kompilacija je ustvari novi snimak kojeg su napravili u bivšoj kasarni
Karlo Rojc u Puli uz neka naknadna nadosnimavanja pod paskom Bjonda. Svih 19
kompozicija su osebujne i često slobodne improvizacije sa preplitanjima gitarskih
igara (neke su nadosnimljene), ritmovima koji se kreću od početnih urnebesnih
hardcore taktova, sve do minimalističkih insinuacija na sirovi punk-rock i
razne post-punk / new wave i apstraktne stilizacije. Posvemašna free-rock orijentirana
glazbena sprega uobličila je ovo obimno zvučno djelo kroz punih 80 minuta sa
najrazličitijim eskapadama u svim segmentima; od lucidnog vrištajućeg vokala,
preko nevjerojatnih gitarskih vragolija, rastrganih harmonija basova do raznolikih,
ali uglavnom plesnih ritmova i povremenih dionica trube i saksofona djelomice
nalik na linije Ted Miltona. Tako se ovdje može pronaći svakojakih elemenata
- Minuteman, Nomeansno, The Pop Group, Captain Beefheart & His Magic Group,
Blurt, rani Gang Of Four, Šarlo Akrobata, Primus... Prvi dio kompilacije su
opako brze hardcore skladbe s 'pletećim' basom i drhtavo-kreštavim vokalom
nalik na Jello Biafru (pjesme "San riga u kafani", "Navuk'o sam se", "Favorit",
a otprilike slične su još u nastavku "Ki će moju travu / svi su popi...", "Mama,
ne šalji me u školu", "Konjak II", "??" i završna, "Sve što želiš to je on"),
dok je središnji dio izmješan sa relativno lakšim i umjerenijim tempovima gdje
se povremeno protežu i funk linije bas gitare, kao i blage noise sintagme ("Mali
kamion", "Ovo, kupite ovo", "Trubontač - trubač Ivo", "Lezi tu, tu / na mom
jastuku", "Ti si meni super", "Ja živim u malom stanu"). Po tempu najlakša
je "Uzmi konjak (Regoč song)" u skroz ortodoksnom reggae ritmu s obiljem eksperimenata
i improvizacija koja se nastavlja u satirički nazvanu "Pop song", ali ona s
pop teritorijem ima jedino ujednačeni plesni manir koji miriše na lucidni kraut-rock
bez ikakvih obaveza usko vezanih za uobičajeni pojmovnik popularne glazbene
kulise. Eh, kada bi ovako izgledala pop glazba, bila bi to nadasve zanimljiva
i zabavna scena...
Čitav album pršti nevjerojatno ekspresivnim, lucidnim i posve slobodnim improvizacijama,
relativno ujednačenim tempovima od žestokih hc do posve laganijih i ležernijih
ritmova uz obilato naglašenu konciznu svirku koja po svojim ponekad krajnje
eksplicitnim zahvatima jednostavno ostavlja bez daha. Naravno, svaki od ove
četvorice glazbenika dao je i određeni kreativni doprinos u onim relevantnim
sponama koje ih vežu za matične ili bivše sastave u kojima su radili ili još
uvijek rade tako da ne izostaje prisustvo punk / hc i noise-rock naboja, ekspresivnih,
avangardnih, te apstraktnih stilizacija. Snimak je za ovakvu, ipak neuobičajeno
lucidnu rock formu na ovim teritorijima solidan (izuzev namjerno zaglušenog
i nerazumljivog vokala na hrvatskom jeziku) i valjalo bi ovo sviračko umijeće
provjeriti, poslušati i pogledati uživo. Na ovoj kompilaciji Wuollahee!!, kao
što im i samo onomatopeja 'krik' ime zvuči, djeluju direkto na nervni sistem.
Ludo.
Naslovi: 1. San riga u kafani, 2. Intro, 3. Navuk'o
sam se III, 4. Favorit, 5. Mali kamion, 6. Ovo, kupite ovo, 7. Trubontač -
trubač Ivo,
8. Lezi tu, tu (na mom
jastuku), 9. Ki će moju travu / svi su popi..., 10. Ti si meni super, 11. Ja
živim u malom stanu, 12. Mama, ne šalji me u školu, 13. Uzmi konjak, 14. Pop
intro, 15. Pop song, 16. Konjak II, 17. ??, 18. Vidi me ovakvog, 19. Sve što
želiš to je
on
Ocijena (1-10): 7
Web: http://netlabel.monteparadiso.org
ŽOAMBO ŽOET WORKESTRAO - Kabelski kresovi, reizdanje (2009,
Slušaj najglasnije)
Reizdanje prvog albuma kultnih slovenskih Žoambo Žoet Workestrao došao
je u pravom trenutku. Nakon punih petnaestak godina od njegovog izdanja, pojavili
su se bandovi koji u određenoj mjeri imaju ponešto zajedničko s ovim ekscentricima.
Doduše, njihovi sljedbenici, ako ih se tako može nazvati (bolje rečeno izvođači
koji su u sličnom fahu), djelovali su ili još uvijek djeluju pod velom debelog
undergrounda i ne pokazuju nikakve namjere za širokom eksploatacijom, a mahom
su smješteni na relaciji Pula - Rijeka - Zagreb (Wuollahee!!, Trio Tri, Merde
Sur La Mer, Peach Pit, Tigrova Mast, Seven That Spells, poneki albumi Gori
Ussi Winnetou...).
Sam album "Kabelski kresovi" (prvotno objavljen 1994., Založba FV Ljubljana)
datira iz vremena kada je debeli očaj u svim pogledima vladao teritorijem bivše
Jugoslavije, kada je tisuće ljudi ginulo po frontovima Hrvatske i BiH, te kada
nije bilo skoro nikakvih koncerata i svirki izuzev po Sloveniji i zapadnom
dijelu Hrvatske. Bilo je to doba kada su se hrvatski mediji posve izolirali
zbog sasvim razumljivog ratno-političkog razloga od bilo kakvih ex-Yu sintagmi,
pa je i velikim dijelom zabarikadiran i informativno-kulturološki teritorij
susjedne Dežele. No, nekako su na kapaljku stizale informacije iz Slovenije
i krišom su se nabavljali albumi iz Srbije u strahu da njih ne naleti neki
zadrti ekstremist. No, uz stanje kakvo god da jest bilo, dva tada relevantna
hrvatska glazbena časopisa ("Herona, nova" i "Metal World") su koliko - toliko
uspjela održavati tempo praćenja barem one politički 'dozvoljene' glazbene
scene ex-YU, pa se ponekad moglo nešto pronaći i o ovim otkačenjacima. Ali,
uz tada već poprilično hermetički zatvoreni MTV koji je jedino svjetsku alternativnu
scenu pokrivao tjedno sa dvije emisije ("120 Minutes" nedjeljom i "Alternative
Nations" srijedom navečer), rijetko se moglo vidjeti nešto konkretnije i inovantnije
osim tada vrlo popularnih grunge i nadolazećih brit-pop izvođača, te cijele
plejade imena koja su se navrat-nanos prikrpala trendu 'alternativnog glazbenog
poretka'. Dakle, u takvoj strahovito pomodarnoj situaciji kada su gomile bandova
htjeli zvučati poput Nirvane, Soundgarden, Henry Rollinsa, Nick Cavea, Sonic
Youth, Pearl Jam, RATM..., pa i scene koja nije željela snimati video-spotove
(primjerice Nomeansno ili Fugazi), gotovo niotkuda su se pojavili Žoambo Žoet
Workestrao i okrenuli poimanje rocka u onaj pravi iskonski i nepatvoreni svijet
koji je u potpunosti bio alternativa svemu što se tada na sceni događalo.
Ova tri momka (Gregor Belušič - vokal, gitara, Erik Mrševič - bubnjevi i Ivo
Poderžaj - bas i vokal) koja su radila debi album još u vrijeme kada su bili
studenti tih ratnih godina, bili su svjesni istraživači rock zvuka kao netipične
forme tražeći svoj izraz u duhovitoj apstrakciji koja je oslobođena tradicionalnih
pop načela strofe, kitice, rima i refrena. Takoreći, sami su kreirali svoj
teritorij u kome tada nije bilo nikoga sličnog na vidiku. Informacije iz avangardnog
svijeta su bile veoma rijetke, do takvih ploča je bilo vrlo teško doći, a o
internetu nitko još praktički nije niti sanjao. Stoga je ovaj pionirski rad,
koji je nastao gotovo u izolaciji od bilo kakvih avangardnih glazbenih tokova,
bez sumnje epohalno važan album i pokazatelj da se najoriginalnija djela mogu
roditi i u situaciji (a i u prilici) gdje se to najmanje može očekivati.
Doduše, s odmakom od 15 punih godina ovaj album je tek ponegdje izgubio na
svojoj aktualnosti (primjerice u uvodnoj temi "Sporcki predmet" gdje se kroz
satiričnu metaforu spominju 'svete tekovine' danas nepostojećeg JUS-a - napredak,
budućnost, radnički, rabotnički... kao socijalistička parodija na nogometne,
tj. fudbalske klubove), no u cijelini, ovo je još uvijek avangardan album zahvaljujući
pronicljivom izboru tema i samom odnosu glazbe. U tom pogledu, ŽŽW su se okrenuli
uglavnom vlastitim preokupacijama kroz naoko bezazlene stvari koje su odmah
u temelju saželi u dosjetljive humoreske pune ironije i sarkazma bez ikakve
patetike. Pri tome su dovitljivo komentirali ne samo sebe, porodicu, društvo
i okolinu, već cijelokupni socio-politički svjetonazor isljučivši se iz stereotipnog
punkerski angažiranog pristupa. Time su već u startu svoj kredibilitet podigli
na razinu istraživača vlastitih kreativnih mogućnosti bez ikakvih insinuacija
na postojeći alternativni rock-sistem. Uspoređujući njihov četvrti album "Lahko
je s polno ritjo celibati / Cum rectum plenum celibatare facile est" (2008,
Zavod Radio Študent), ovaj debi je daleko rockerskiji i ima temelje u podosta
konotacija na dalju prošlost r'n'r-a u ponekim sintagmama (The Pop Group, Šarlo
Akrobata, Frank Zappa, Captain Beefheart...). No, tih sintagma tada momci iz
ŽŽW još nisu praktički bili niti svjesni...
Album ima 15 kompozicija koje jednostavno isijavaju svojim kreativnim zahvatima
u svim pogledima. Ili da se radi o skroz uvrnutim rock-punkerskim nabijenim
tempovima ("Gula puna pape", "Žoambo"), neobičnim smislom za minimalizaciju
dinamike ("Smjašne pjage", "Mačka"), de-kompozicijske strukture sa samplovima
blejanja ovaca ("Jokla", "Majka"), tada još nepoznatoj terminologiji post i
math-rocka ("Doodley-dudly", "Vikla", "Med u čaj", "Valolo-meč'se") ili čistim
eksperimentalnim potezima ("Tetla" sa vox-extended efektima, neobičnim samplovima
i zvukovima i "Struja"), no u svima njima se provlači snažna idejna potka da
se svjesno ide 'grlom u jagode' ka nepoznatom i neistraženom području. Njihov
zvuk (producent je legendarni Babo - Babič Bojan) na ovom prvijencu tek neznatno
rabi elemente tada vrlo rasprostranjenog noise-rocka što se tiče korištenja
distorzije, same tehnike, svirke, izvedbe i u principu ima daleko više veze
sa korijenima europske avangardne škole primjerice na način kako su to utjelovili
njujorški Sonic Youth na svojim radovima tokom '80-tih godina, ali na daleko
sarkastičniji i otkačeniji način koji je daleko od hladnog articizima, a bliži
primjerice eksperimentalnim poduhvatima Butthole Surfers, mada niti jedna od
ovih tvrdnji nema svoje čvrsto uporište već samo imaginarne konotacije.
Od samog naslova koji parodira TV seriju iz '70-tih ("Kapelski kresovi") kojom
su ŽŽW slikovito personificirali tadašnje događaje na području ex-YU, do same
završnice "Morje" s gitarskim melodijama valcera "Stare ljubavi", velikog evergreena
Tereze Kesovije s kojim su proročanski rekli 'svega će bit, samo neće biti
ljubavi' (skladba koja otvara njihov spomenuti album "Lahko je s polno ritjo
celibati / Cum rectum plenum celibatare facile est"), ovaj album je bez ikakve
sumnje pravi skriveni biser koji kada se pronađe ima svoju dugovječnost. I
neosporivu vrijednost. Slušati ga danas, otprilike je isto kao i u ono vrijeme
kada je objavljen što znači da gotovo ništa nije izgubio od svojeg sjaja.
Za mnoge albume iz onog perioda danas se može naći mnoštvo 'rupa' i rupetina,
ali ovaj nema niti jedne stavke koju bi trebalo zakrpati ili popraviti. Produkcija?
Tekstovi? Aranžmani? Smisao? Ovo je još uvijek napredak i budućnost (kako oni
vole reći lišen želje i Sarajeva). Pravi avangardni rock album čija vrijednost
još nije prepoznata jer mu u komercijalnom pogledu nije niti bila namjena.
Ovdje nema sistema zgrabi lovu i briši. Da su to htjeli napravili bi album
koji je razumljiv za široke pučke mase, sa hitovima, refrenima i kiticama.
Za domaćice i mlade punce, nafurane grungere, punkere i noise-rockere..., pa
ipak nisu. I preživjeli su u svojem uskom krugu publike koja ih cijeni i pokušava
shvatiti njihov neobičan smisao za ekscentrizam. Uspjeli su. Potpuno. Ovaj
sjajan prvijenac dokaz je njihove dugovječnosti.
Naslovi: 1. Sporcki predmet, 2. Smjašne pjage, 3. Gula
puna pape, 4. Doodley - dudly, 5. Jokla, 6. Vikla, 7. Tetla, 8. Med u čaj,
9. Xhoambo, 10. Struja, 11. Mačka,
12. Majka, 13. Odločni oča, 14. Valolo-meč'se, 15. Morje
Ocijena (1-10): 10
Web: www.myspace.com/zoambo
|