Recenzija - RAZNI
IZVOĐAČI - Dark Tribute to Lepa Brena (2009, Dark:Scene Records 041)
Najbolja i najoriginalnija kompilacija svih vremena na području ex-YU! Obrade
Lepe Brene u zaista neočekivanim i najmodernijim underground varijacijama.
Stigla je dugo očekivana kompilacija 'mračnih' ex-YU izvođača na kojoj
su obrađene pjesme Lepe Brene. Ima li koja originalnija kompilacija obrada
u
zadnjih 20 godina? Kompilacija je u prvih 20 minuta otkako je stavljena
za free download na internetu skinuta 200 puta, a tko zna koliko će tisuća
(ili miliona) downloada
doživjeti.
Budući da recenzije s novosadske etikete Dark:Scene Records radimo i objavljujemo
po kataloškom redosljedu izdavanja, ovaj puta ćemo učiniti iznimku i preskočiti
dobrih 15-tak albuma koji očekuju svoj red. Ipak, radi se o nesvakidašnjem
potezu, o spoju dvije potpuno oprečne glazbene scene koja se jedna s drugom
slažu i pašu kao bostan i sol.
Ovdje je riječ o jednoj posve novoj i nadarenoj generaciji autora koji su
daleko snažniji i originalniji na svojim autorskim radovima, no milionima
su daleko zanimljiviji upravo zbog tog neobičnog spoja Lepe Brene i vlastitog
underground izraza. Nikada do sada nije postojala originalnija ideja ovakve
kohezije glazbe turbo-folk/thrash-popa i totalnog undergrounda u našim okvirima;
dok jedna generacija istih peva i pleše po stolovima i uništava kafane, veliča
'seljačanizam' kao kremu i elitu društva poput Mamića, druga održava čistu
suprotnost i pravi jednu od najoriginalnijih pop-underground glazbi na svijetu.
Sjetite se samo čuvene kompilacije "Paket aranžman" ili "1. Bombardiranja
New Yorka". Ovo je to u jednom novom i najnovijem, najmodernijem 'mrak, strava'
izdanju. Dodao bih slobodno tu i Bojan Ilić – Bokerinija koji je jedan od
zadnjih bastiona iskrenog i neuništivog slobodnoumnog stvarateljstva.
Namjera pokretača kompilacije bila je okupiti izvođače iz milijea electro,
industrial, rock, noise i različitih underground sfera da obrade po jednu
skladbu popularne folk-thrash ikone Lepe Brene s time da se ne smiju uzimati
originalni samplovi, već da se čitava kompozicija mora napraviti po vlastitom
i originalnom nahođenju. Na ovaj natječaj koji je otvoren još u kasnu jesen
2008. prijavio se impozantan broj izvođača s različitim obradama koje su
naknadnim odabirom uvrštene u ovu nesvakidašnju kompilaciju koja iznosi skoro
punih 80 minuta. Jedan od učesnika kompilacije, Siniša Bajić - Bajs iz sastava
Claymore iz Novog Grada (Bosanski Novi) ispričao je sljedeću priču: 'Ja otkako
znam za sebe, u mojoj kući se uvijek slušala Brena i praktički sam znao sve
njezine pjesme. Kada sam pokušao napraviti neku obradu neminovno mi se na
bilo koji način uvukla melodija ili nešto što asocira na original, te sam
onda odustao da pravim pjesmu koju poznajem. Na internetu sam pronašao jedan
njezin tekst pjesme koju nikada nisam čuo, preveo sam je na engleski jezik
i posve rasterećen sam napravio obradu, te me uopće tada nije zanimalo kako
ona zvuči u originalu'. A takav otprilike sistem pokušali su iskoristiti
i ostali predstavnici na ovoj kompilaciji bez obzira što se mahom radi o
manje-više ekstra popularnim pjesmama. Svaki od ovih 20 izvođača je potpuno
unio novi duh u te pjesme i napravio ih onako kako bi ih u sklopu svojih
matičnih bandova ili projekata ostvario na primjerice friško napisani tekst.
Naravno, samo s razlikom što bi malo tko od njih uopće želio ili pomislio
napisati tako patetične i prozirne tekstove...
Kompilaciju otvara odličan psihodelični electro post-industrial/noise komad
"Robinja" u skoro 10 minuta dugačkoj izvedbi SYPHIL koji je točno precizirao
čitav konglomerat ostatka albuma. Kompozicija ima svojih veoma mračnih dijelova
sa duboko potisnutim vokalom Syphil Sonje i da ne znate da je riječ o Breninom
popularnom hitu iz sredine '80-tih, slobodno bi ste pomislili da je u pitanju
neka ovozemna Diamanda Gallas koja u nekim dionicama očajnički nariče i pjeva
u darkerskom drone tempu. Skladba ima svojih eksperimentalnih, mračnih i
paklenih noise dionica s nevjerojatnom horror atmosferom koja je pratila
robove još iz prastarih vremena. Sjajno urađeno! ZETA RETICULAN OATH u obradi
velikog hita "Nežna žena" je distorzirani plesni EBM s tek jednom sekundom
nerazumljivog sampla originala uz talasasti vokodirani vokal, no kada ga
čujete - 'jer ja sam samo nežna žena, a svaka žena tajnu nosi/ u srcu spava
lepota njena, a ne u telu i ne u kosi', smrzava u mraku ovog opako plesnog
obrednog komada. Veoma lijepi ambijentalni gothic dio kompilacije je SOMNIFERA
PROFUNDA - "I da odem iza leđa Bogu" koja je poput Bajsa prevela tekst na
engleski jezik, te je odsviran na akustičnu gitaru (pretpostavljam Timur
Iskandarov - Tamerlan) uz laganu potporu syntha i pratećih minornih udaraljki.
Priznajem da su me najviše zanimali izvođači koje dobro poznajem i o kojima
smo već pisali i govorili naširoko, a oni su ovdje možda i najjači aduti
kompilacije. Prvo DICHOTOMY ENGINE (Dražen Đorđević) u instrumentalu "Sanjam"
koji je napravio urnebesni melodični sympho-industrial EBM/punk-metal s obaveznim
samplovima (ženski plač i jecaji), a ako ste nekada slušali Carter USM, ovo
je stoput bolje i originalnije napravljena stvar. PORNHOUSE iz Niša je svoj
uobičajeni repetativni stil pretvorio u vrlo domišljatu plesnu pop stilizaciju
kroz obradu "Mile voli disko" gdje je vokal pretvorio u distorziranu komediju,
dok su jedan on najenergičnijih brojeva napravili YOUTH A.D. u frenetično
žestokom "Čik pogodi" koji je na razmeđi noise i electro / death-metala
s elementima hardcorea. Vokal je, naravno, posve zavijen u obilate distorzije,
stvar je
bijesna da bijesnija ne može biti. Vrlo zanimljivo bi bilo čuti što Brena
kaže o ovoj obradi, ako će je ikada ćuti, ha-ha-ha! Ovo je ujedno i pravi
vrhunac najžešće krajnosti kompilacije... A CLAYMORE su napravili izuzetno
plesnu, minimalističku, psihodeličnu i eksperimentalnu "Hiljadu suza" u laganijem
d'n'b ritmu s poznatim elegičnim i nadasve prijatnim vokalom Bajsa, te da
ne znam ove ljude, odmah bih se otprve zainteresirao za njihov rad. I onda
na polovici kompilacije dolazi do pravog urnebesa... Pojavljuju se oni -
mračne zvijezde tamne strane ex-YU undergrounda, band koji je prepoznat svugdje
osim u svojem dvorištu - DREDDUP iz Novog Sada. Tko ih jednom čuje i vidi
uživo može ih samo voljeti ili mrziti, prema njima se ne može ostati ravnodušan.
Ovom prilikom imaju sreću što sam od onih koji ih vole, a znam vrlo dobro
da ima 'darkera' koji smatraju da su thrash foliranti. E, pa, sad kom obojci,
a kom opanci, no ovdje su ovi nadasve nadareni glazbenici obradili jednu
od najpoznatijih Breninih pjesama "Hajde da se volimo" gdje je prije svega
naglašena komedija, a ne ismijavanje Brene. Pokušajte zamisliti Jim Morrissona
kada je sa The Doors došao na ideju da obradi koncem '60-tih tada malo znanu
"Alabama song" Kurt Weila i Bertol Brechta. The Doors su tada bili posve
nov, skoro pa eksperimentalni, čudnovati psihodelični band koji je paralele
tadašnje glazbe satkao u posve novo ruho. Nije da DreDDup ovdje zvuče kao
The Doors, ali postoji daljnja paralela - The Young Gods, švicarski trio
koji je obradio skladbe Kurt Weila na industrial način dodavši im nove forme.
DreDDup su ovdje napravili savršenu stvar – ostavili su tekst da bude posve
isti kao što je i u originalu, no zvuk su preobličili u posve drugačijem,
art industrial-noise okružju koji točno govori šta se događalo kada su Brena
i autori pisali stvar, te sve im što nije padalo na pamet da uglazbe kao
stihove koje će pobrati milijuni širom bivše Jugoslavije. Tko ne zna tekst
'šta mi radi rodbina, rodbina je zaspala... napila se napila, celu noć je
slavila, načisto se opila, to, to, to je to - ajmo svi da igramo, hajde
da se volimo / šta mi rade komšije, komšije su delije, a gde su te delije,
tamo
gde se lumpuje...', neka ode doma spavati i tražiti svojeg partnera za fuk.
Pjesma je u posve tromom, plesnom drone doom-electro / blues psycho experimental
raspoloženju s kojime ovaj band na čelu s karizmatičnim vođom Mihajlo Obrenovim
razbija nevjerojatne barijere između arta i kičeraja koju dovodi u totalni
underground. Nevjerojatna skladba! Posljednji od ovih, meni vrlo dobro znanih
izvođača su legendarni FIGURATIVE THEATRE iz Niša koji bilo čega da se dotaknu
pretvaraju u suho zlato. Ovdje su obradili "Ti si moj greh (electro dada
mix)" u plesnoj varijanti koja može zvučati ozbiljno ako ne znate do sad
za njih, no u principu ovdje su se vrlo dobro zafrkavali sa delayima, reverbima
i mnogim mogućnostima elektronske plesne glazbe do volje, tako da ništa nisu
izgubili, a ni dobili sa učešćem na ovoj kompilaciji. Oni znaju puno bolje,
a ovo im je bila vrlo dobra zabava na zadanu temu.
Na kompilaciji se pojavljuje i još nekoliko izvođača koji imaju ženske vokale
poput H (dark-electro "Otvori se nebo"), novosadski MRT s neobičnim i upečatljivim
noise-lo-fi plesnim komadom "Mače moje" koji je Brigitta ispjevala na engleskom
jeziku kao da je dio nekog eksperimentalnog, nemam pojma, nekog Bob Lock
The Third albuma. John Peel je u svojim sessionima često znao puštati ovakvu,
doslovce, otkačenu, blesavu, razjebanu i šašavu glazbu. Ali kako ovo dobro
zvuči... i posve je jednostavno.
A treba spomenuti i sasvim neočekivani eksperimentalni, plesniji broj TREĆA
DEBELA SAS SLIKE - "Kazna božija" kao da su se Kraftwerk napili i napušili
(kao da nikad nisu, he-he-he) i napravili neobičan tango industrial. U
rang sasvim otkačenih 'do daske' obrada spada AMEB - instrumental "Disko
urnebes"
gdje je u 2 minute isprepletena cijela priča kroz šašavi uvrnuti šlih instrumentalista
na tko zna kakvom instrumentu (synth možda) i ritmičkim samplovima koji
asociraju na vokale. Također jedan lucidan psihodelični instrumental, "Luda
za tobom"
u izvedbi izvođača LOLA, te nevjerojatan C.D.T. u electro-noise obradi
«Boli me uvo za sve» nikako ne može ostaviti ravnodušan utisak nakon preslušavanja
ovog sjajnog kompilacijskog ostvarenja.
Od žešćih i plesnih komada valja izdvojiti jedan od potencijalnih hitova
«Jugoslovenka» koji vodi na plesni podij u vražje nabrijanoj disco-electro
EBM izvedbi INJE sa slatkastim ženskim vokalom i procesiranim gitarskim solažama,
zatim pravi starinski plesni EBM broj "Đorđe kawahi" u izvedbi OSUM koja
asocira na neke rane sintagme Front 242, Ministry i plesnih Cabaret Voltaire,
a autor se i dobro doslovce zajebavao s ubrzanim samplom 'ne svirajte noćas
meni, ja vas nisam za stol zvao, potražite nekog drugog, ja sam svoje odsvirao
i u duru i u molu, pustite me da na miru uživam u alkohoooluuu...' (ha-ha-ha)!
A nije niti za odbaciti ARZAMAS 16 – "Lagano, tiho, tiše" sa tipičnim ranim
punk/electro-thrash elementima The Sisters Of Mercy i prepoznatljivim Ministry
zvukom sa albuma "Psalm 69" (ritam mašina i gitara).
Kao bonus skladbe, na samom završetku albuma stavljene su plesna "Mile lovi
nisko" u plesnoj hardcore/electro izvedbi ZAIPODIS i PRŠENDIĆ NIKOLA "Čik
pogodi" gdje se u nemogućoj kombinaciji poput Tigrove Masti, Stockhausena
i Merzbowa (a i mnogo toga još) osjete i natruhe Balkana. Tko zna kakvih
sve nije bilo prijedloga za ovu kompilaciju, te jednog dana možda i dobijemo
barem drugi dio onoga što se ponudilo ovom prilikom.
Autori su bili strahovito napaljeni da naprave obrade Lepe Brene više nego
da su morali poput Laibach obrađivati Bachove zahtjevne komade koji su ispali
tako kako su ispali. Ovdje je riječ o jednoj nadasve novoj i nadarenoj generaciji
autora koji su u stanju od bedastoće napraviti nešto posve novo, kreativno
i originalno. Popularna glazba, bez obzira kakva bila uvijek daje rezultate.
Ovaj puta to je zaista neobična fuzija najnovijih glazbenih stremljenja s
jednim od najprimarnijih ovozemnih zaluđujučke popularnim stilom.
Ne vjerujem da će itko više nakon ove kompilacije doći u iskušenje da obrađuje
narodnjake, ovi ljudi (autori) su ih savršeno dobro i originalno obradili.
Nakon prvog dana free downloada, autor kompilacije mi pošalje SMS sljedećeg
sadržaja 'mračnjaci ispizdeli za medalju, sad se anatomski može videti tko
je pozer, a tko ne'.
Sumnjate u pozerstvo? Ne, tu ovdje toga nema, ovo je nejjebenija kompilacija
koju možete zamisliti. Ako je niste čuli, pokušajte zamisliti Lepu Brenu
kao totalnu alternativku u kojoj se nimalo ne osjeća duh turbo-folka, već
napredne mračne istraživačke eksperimentalne glazbe.
Kompilacija godine!
Naslovi: 1. SYPHIL - Robinja, 2. ZETA RETICULAN OATH - Nežna žena,
3. SOMNIFERA PROFUNDA - I da odem iza leđa Bogu, 4. DICHOTOMY ENGINE - Sanjam,
5.
INJE - Jugoslovenka, 6. PORNHOUSE - Mile voli disko, 7. OSUM - Đorđe kawahi,
8. YOUTH A.D. - Čik pogodi, 9. CLAYMORE - Hiljadu suza, 10. DREDDUP - Hajde
da se
volimo, 11. H - Otvori se nebo (feat. Syphil Sanja), 12. ARZAMAS 16 -
Lagano, tiho, tiše, 13. TREĆA DEBELA SAS SLIKE - Kazna božija, 14. FIGURATIVE
THEATRE
- Ti si moj greh (electro dada mix), 15. MRT - Mače moje, 16. AMEB -
Disko urnebes, 17. LOLO - Luda za tobom, 18. C.D.T. - Boli me uvo za sve,
19. ZAIPODS - Mile lovi nisko, 20. PRŠENDIĆ NIKOLA - Čik pogodi (feat. Duka
Mutha Fukam)
Ocijena (1-10): 10
Web: www.darksceneforum.co.nr