Recenzija – DEMO IZVOĐAČI 2009., 5.dio
Ovdje su novi Babilonci, Boykot Fur/Wilsonov Grafički Projekt, Kojoti i
odlični Vex And The Voxtones. Neke stvari će vas začuditi 100%. Posebno što
se tiče Boykot Fur i WGP, čitajte i slušajte...
BABILONCI - Slučaj muzikalne krave/ The Case of the Musical Cow (2009,
Slušaj najglasnije)
'...ona vam je muškoga roda... i ubola me štiklom da mi
bude bolje, takva vam je njezina ljubav, ona voli kad sam dole... vjerna
je ko pes, jaka je
ko konj i glupa ko kurac... ona vam je ta, ta ona...' (tekst pjesme "Ta ona"). Uh,
ovdje su ga Babilonci namlatili punih 77 minuta sa čak 21 pjesmom... Uh,
uh, uh... Kaže sam Zdena da se njemu i ekipi živo fućka šta će tko misliti
jer ionako albume i pjesme rade snimajući ih za svoj gušt bez opterećenosti
ka aranžmanima i melodijama. S promjenjivim kvalitativnim opusom ovdje se
pojavljuje cijeli niz od ranije znanih pjesama iz repertoara Loših Dečki
i DJ Zdene iz vremena 1997 - 2007 kada je objavljivao albume pod imenima
Lutajući, Čudnovati, Napuknuti, Očarani, Srečnuti, Urokani, Zalutali, Fuckin...
Otprilike kao i u slučaju albuma "Na živo kod Kramasonika" ovdje se u nekim
skladbama priseglo obilatim improvizacijama koje su na svu sreću pritajene
Hrcovim elektronskim zahvatima ("Bugi vugi", instrumental "Zgubljeno - nađeno").
Ritam je uglavnom elektronski (ima nekolicina skladbi odsviranih na klasičnoj
rock postavi, barem tako zvuči), korišteno je mnogo digitalnih i sampliranih
efekata, te je za razliku od improvizacijskog sessiona 'kod Kramasonika'
album oslobođen praznih hodova sa popunjavanjem prostora. Zanemari li se
Zdenkov prepoznatljivi narativni vokal poput mrmljajućeg i nerazgovjetnog
Mark E. Smitha, djelo je sasvim korektno osmišljeno i producirano, no ipak
je preopširno što djelomično donosi monoton ambijent. Međutim, u globalu
gledano, svaka pjesma ima svoju suštinu i bit sa jednostavnim i ogoljenim
minimalističkim kosturom u kojem se prepoznaje različiti vremenski odmak
njihovog nastanka. U stilskom pogledu ovdje ima zaista svega - od trip-hop
/ bluesa ("Nedodirljivi", rasplesana "Smrtonosna zamka", "Tvoje ljubavi sjaj"),
zvrkastih
psihodeličnih ragga-dub eksperimenata ("Cin tin baum", "Čičak u kosi"), post
electro / noise-industriala (eksperimentalna "Hrđa" s vokalnim delay reverbom),
EBM elemenata ("Sinovi ovog grada", "Vožnja"), elektronskog post-punka ("Iza
čoška"), neo-folk industrial koračnice ("Bela ko mleko"), hip-hopa ("Računi"),
tribal dark-electro sintagmi (odličan instrumental "Tu tu"),
minimalističkog dance electro-rocka (socio-politički obojena "Kaje, štaje,
čaje"), d'n'b-a
(psycho završna "Kaeto"), sve do elektronskog sampliranog bluesa (vrlo dobra
i hitoidna ŤKatarinať koja se pronašla i na albumu "Na živo kod Kramasonika").
A ima i samplirana obrada "Damage goods" Gang Of Four u skladbi "Ludi pes"
koja zvuči skroz jednostavno sa Zdenkovim lucidnim paranoičnim vokalima kakve
nikada do sada nije koristio gdje pokazuje da on može odlutati u sasvim ekspresivnu
izvedbu. Najčvršća svirka, vrlo tvrda s odfrljenom bas distorzijom je rock-blues
"Ideje za jebanje" što je pretpostavka da bi Babilonci mogli ovako zvučati
kada se konačno odluče za živi nastup. Uostalom, njima se ionako za tako
nešto živo jebe jer imaju daleko pametnijeg posla koji se zove egzistencijalni
opstanak, a ne svirka pred šačicom ljudi za dvije pive, jedan gusti sok (ili
ledeni čaj) i neki kuhanac poput čaja.
Može se 'između redaka' pročitati čitav niz utjecaja i relevantnih sličnosti
sa nezaobilaznim Goribor, Suicide, solo radovima Alan Vege, psihodeličnim
P.I.L., elektronskim The Fall, jednostavnim bas linijama a'la Joy Division,
te možda i nesvjesnih insinuacija na Darkwood Dub, Neočekivanu silu ili ranih
Cabaret Voltaire.
Korektan minimalistički plesni album Babilonaca koji iz rada u rad neprestano
istražuju zvuk i vlastite mogućnosti, no kao što je već navedeno, guši ga
preopširnost. A i šteta je da se St nije nigdje pojavio u ulozi vodećeg vokala.
Ipak, spram "Odma snimaj!", ovo je značajan napredak, budućnost, radnički,
rabotnički... kao što su rekli još 1994. Žoambo Žoet Workestrao.
Naslovi: 1. Nedodirljivi, 2. Cin tin baum, 3. Čičak u kosi, 4. Smrtonosna
zamka, 5. Ta ona, 6. Ludi pes, 7. Hrđa, 8. Ideje za jebanje, 9. Sinovi ovog
grada, 10. Iza
čoška, 11. Bela ko mleko, 12. Tvoje ljubavi sjaj, 13. Vožnja, 14. Računi,
15. Tu tu, 16. Bibap alula, 17. Katarina, 18. Bugi vugi, 19. Kaje, štaje,
čaje, 20. Zgubljeno
- nađeno, 21. Kaeto
Ocijena (1-10): 7
BABILONCI - Generalna proba (2009, Slušaj najglasnije)
Kod Babilonaca
nema da nema. Oni bez problema poput niških Figurative Theatre i inim pripadajućim
frakcijama mogu snimiti albuma koliko god hoćeš samo
da imaju vremena. To su autori kojima što god padne na pamet mogu ostvariti
u svome konglomeratu, koji je u ovom slučaju orijentiran u psihodeličnim
dub rock / blues / post-punk varijacijama. Sam album je sastavljen od kompozicija
koje su svoje mjesto već pronašle na zvanično neobjavljenom izdanju Babilonaca
iz 2009., albumu "Na živo kod Kramasonika", koji se u međuvremenu preimenovao
u "Generalna proba" tako da se ovdje nalazi gotovo kompletan opus
izuzev pjesme "Hereza". Redom, to su pjesme "Ta ona", "Pink", "Ganđa rančer",
"Katarina", "Doviđenja", "Abrakadabrak", "Mamini seksi jebači", "Zabava",
i "Ajka lišve?" koje su dobile neke sasvim nove formacije i dimenzije djelomično
i pojavom Roberta Bušića - Buša, nekadašnjeg frontmena prve postave Kojota
koji je ovdje prisutan na bubnjevima, melodiki i usnoj harmonici. Ostatak
ekipe je dobro znani trojac - St iz Goribor (gitara i bas), Hrvoje Stančina
- Hrc (gitara, bas, synth) i sam Zdena (vokal). Prisustvo živog bubnjara
donijelo je pozitivan duh u samu zvučnu sliku, ali...
U međuvremenu, Babilonci su ostvarili konačno i svoj prvi javni nastup kao
predgrupa Goribor u Purgeraju 16. VI 2009., te su barem malčice prikazali
svoj svirački kredibilitet vrlo sramežljivom i samozatajnom izvedbom "Ta
ona". Međutim, nakon svih ovih eksperimenata koji su po običaju snimljeni
gotovo odprve nakon možda tek nekoliko zajedničkih proba, nameće se jedna
osnovna mana koju su i Goribor dugo peglali kroz svoju karijeru, a to je
manjak kvalitetne, dorečene i cjelovite pjesme. Zdena na vokalu mahom izvikuje
minimalističke mantre u podebljanom dub-echo delayu s kojima se doduše podiže
tenzija naboja skladbe sukladno s ritmikom i razlivenim gitarističkim ekspresijama,
no dojam ponekih solidnijih pjesama bio bi jasniji da su bolje producirane
i konciznije dorađene, što se osobito odnosi na solidan dub komad "Ganđa
rančer", post-punk psihodeliju "Katarina" i blues "Ajka lišve?", dok veliki
dio otpada na dugotrajne psihodelične improvizacije po ključu P.I.L. albuma
"Metal Box (Second Edition)" iz 1979. Naravno, Johnny Lydon, odnosno Rotten
tada je imao što za reći svojim prgavo bijesnim vokalnim leksikom, dok se
Zdena ogoljuje na tek nekoliko bazičnih stihova. Dvije posve nove i naknadno
dodane skladbe "Sve ide po planu" u razbijenom i rastrganom blues dub-reggae
maniru s vrlo dobrim nihilistički depresivnim tekstom punom sarkazma i cinizma,
te posljednja "Zeko Eko, sova Žmigi i divlji mačak Igi" u gotovo sličnom
glazbenom scenariju, ali sa banaliziranom pričicom za dječicu su ipak premršavi
komadi koji bi mogli uzrokovati pojačani kardiogram.
Uostalom, sam naziv albuma dovoljno govori da je ovdje riječ bila ipak samo
o jednoj tonskoj probi, a ako jest riječ o 'generalnoj probi', nakon nje
Babilonci ipak neće ponoviti onaj sjajan uspjeh iz 2008. kada su dospjeli
na no.1 glasovite KZSU ljestvice albuma. Premršavo.
Naslovi: 1. Ta ona, 2. Pink, 3. Ganđa rančer, 4. Katarina, 5. Doviđenja,
6. Abrakadabrak, 7. Mamini seksi jebači, 8. Zabava, 9. Ajka lišve?, 10. Sve
ide po planu, 11. Zeko
Eko, sova Žmigi i divlji mačak Igi
Ocijena (1-10): 5
web: www.myspace.com/babilonci
Diskografija:
UMETNIKI - Kaj bi šteli ti umetniki (2007, 2cd's)
BABILONCI - Blatnjavi puti (2007)
BABILONCI - Drobilica duša (2007, Slušaj najglasnije)
BABILONCI - Babini lonci II (2007)
THE BABYLONIANS - The Baby Lonelians (2007)
BABILONCI - Ko' je ubio Satana? (2007, 2cd's)
BABILONCI - Odma snimaj! (2008)
BABILONCI - Slučaj muzikalne krave/ The Case of the Musical Cow (2009)
BABILONCI - Generalna proba (2009)
BOYKOT FUR/ WILSONOV GRAFIČKI PROJEKT - The Voice Of Istra/ WGP (2009,
Slušaj najglasnije)
Evo, iskreno da priznam nisam pojma imao da je Miro Kusačić
iz Messerschmitt
u ranim '80-tim imao bandove s kojima je i ostvario neke snimke koje su na
svu sreću ostale pohranjene u nečijoj kolekciji i dospjele do Slušaj najglasnije.
Radi se o dva banda - Boykot Fur i Wilsonov Grafički Projekt - koji su uglavnom
djelovali tokom prve polovice '80-tih i zaista nemam nikakvih informacija
da li su ikada izašli iz lokalnih okvira scene Pule i Rijeke jer se u to
vrijeme vrlo malo pisalo i govorilo o demo-sceni izuzev zagrebačkog YURM-a,
festivala u Subotici i gitarijade u Zaječaru.
Ovdje pred nama se nalazi jedan zaista vrijedan dokument koji pokazuje mladenačke
sklonosti Mire Kusačića koje gotovo nemaju nikakve zajedničke poveznice sa
njegovim izuzetno hvaljenim i poprilično popularnim Messerschmittima koji
praše garažni r'n'r/blues. Ali, kada uzmete ovaj album na preslušavanje čeka
vas uobičajen problem demo snimaka iz ranih '80-tih. Prvo vas dočekaju samo
dvije snimke koje su nemasterirane i najobičnijim procesom prebačene vjerojatno
s obične audio kasete u digitalni format, a drugi je problem što nije snimak
očišćen od šuma kasete, te što pjesme kojih ima ukupno 29 nisu izrezane na
komade jedna po jedna. A ja, audiofil kakav jesam, dao sam si truda i sve
napravio kako treba, naravno u onoj opciji koliko mi to kompjuterski program
dozvoljava samo da bih mogao napisati cjelovitu recenziju o ova dva split
albuma. Tu se Zdenku kao izdavaču, a i samim bandovima može mnogo toga zamjeriti
jer su mogli uz sve ove današnje vrlo jednostavne kibernetičke mogućnosti
dotjerati snimak i razdvojiti pjesme. Okey.
Prvi dio ovog split albuma sadrži 14 pjesama skupine Boykot Fur pod nazivom
"The Voice Of Istra". Devet kompozicija su studijske, a pet live snimke.
U bandu su svirali Miro Kusačić (gitara, vokal), Sforzzina Alen (bas, synth)
i Leo Štekar (bubnjevi), a kao gosti pojavljuju se Pate Marlow (truba) i
Edi Premate (synth), te su snimci nastali u periodu 1983-1984. Svakako treba
napomenuti da je to bilo vrijeme kada su ex-YU izvođači prodavali enormne
tiraže albuma koje su se brojale u stotinama tisuća komada (Bijelo dugme,
Divlje jagode, Parni valjak, Atomsko sklonište, Zana, Zdravko Čolić, Riblja
čorba, Leb i sol, Srebrna krila, Novi fosili...), te da je veliki dio tadašnjeg
novog vala bio glavnom okosnicom recentne produkcije (Idoli, Električni orgazam,
Azra, Film, Prljavo kazalište, Haustor, Boa, U škripcu, Xenia, Disciplina
kičme...) uz nevjerojatnu dominaciju najprodavanijeg milijunski tiražnog
pop albuma ikada na ovim prostorima - Danijelove "Đuli". Jest, činjenica
je da tada nije bilo mnogo glazbe, niti mnogo izvođača, ali je i činjenica
da se za mnoge izvođače nije niti moglo čuti ako ih nije ukapirala i pokupila
neka od tada 5-6 diskografskih kuća koje su u to vrijeme postojale (Jugoton,
Suzy, PGP RTB, ZKP Ljubljana, Diskoton, Beogradisk / Jugodisk, Diskos...).
To vrijeme je tada bilo vrlo surovo za izvođače koji su radili pomaknutu
verziju r'n'r glazbe, tako da su mnogi zbog svoje osebujne prirode i sklonosti
ka totalnoj slobodi izraza propadali kao neubrane šljive ispod stabla. Ne
bih se želio kladiti što bi se desilo s ovim Boykot Fur albumom da su kojim
slučajem dospjeli do pozicije albuma za Jugoton ili ZKP Ljubljana, ali ipak,
koliko-toliko, ostavili bi svoj trag u jednom vremenu koje je bilo izuzetno
upečatljivo zbog svojih kontradiktornosti za koje sumnjam da će se ikada
više vratiti. Primjerice, vrlo atraktivni i neobični Gustaph y njegovi dobri
duhovi (današnji Gustafi) su album prvijenac objavili tek 1985., a jedna
od najradikalnijih rock grupa tog vremena, Trobecove Krušne Peći su snimak
albuma iz 1985. objavili skoro 10 godina kasnije.
Premda je nekome tko nije doživio to vrijeme, danas će teško pojmiti što
se u onome režimu i sustavu mjerenja podobnih vrijednosti za široki puk moglo
staviti na trpezu, ovaj album Boykot Fur će ostaviti samo prgavu prispodobu
trojice mladića koji nisu ništa značajno uspjeli ostvariti. To je bio strahoviti
bunt koji na žalost nije ostavio nikakav trag, no danas, s debelim odmakom
od punih 25 godina poslušati ovaj materijal je uistinu pravo zadovoljstvo.
Tada je to bila luda i neurotična post-punk / new-wave glazba i ona je kao
takva još i dan danas. Već prvi uvodni taktovi vrlo kratke "Uuuuaarghh" (samo
30 sekundi!) donose sav naboj najluđe kombinacije The Birthday Party i The
Pop Group koji se spremaju na buduće osvajanje svijeta s djeličkom luđačke
atmosfere albuma Električnog orgazma "Lišće prekriva Lisabon". ŤPlavoť je
sjajna skladba u kojoj jedino manjka čistoća vokala da bi razumio tekst,
no glazba je sjajan primjer rocka, punka i new-wavea na način Pere UBU sa
čudesnim i starinskim efektima syntha koje je upriličio Sforzzina Alen koji
se tokom čitavog materijala ističe svojim nadasve neobičnim apstraktnim sklonostima.
"Draga! Moja!" se ovdje nalazi u čak tri varijante; sve su kraće od jedne
minute, no to su tako snažni pionirski hardcore nabrušeni brojevi da se jednostavno
zaprepastite kada ih čujete. Sadrže klavijature nalik na Jerry Harrissona
iz Talking Heads, šašavi kratki trubački dio kao da im se pridružio Ted Milton
iz Blurt, ortodoksnu ritmiku i neuravnoteženi, manijakalni vokal Mire Kusačića,
a sve skupa djeluje kao najluđi Buttholle Surfers iz faze prva 3-4 albuma,
mada sumnjam da su Miro i ekipa tada, 1983 znali uopće za njih. Svaka od
ove tri pjesme okončava krikom 'draga moja, jebo te Bog', ali se apsolutno
ne može skontati što Miro pjeva. Pjesma "Kuće" je psihodelični komad baziran
na post-punk ostavštini Joy Division s uobičajenim linearnim linijama melodije
basa i gitara, a i sam tekst je ovdje zbog 'finije' glazbe koja se danas
naziva indie-rock puno razumljiviji - 'kuće imaju tavane, krovove i temelje
/ kuće imaju zidove, vrata i prozore / kuće imaju grafite, plakate i brkove
/ kuće imaju pse i vlasnike / kuće imaju ulice, predgrađa i naselja / ...'
Vrlo dobra skladba koja je mogla biti nešto da je objavljena u vrijeme kada
je
nastala.
"Djevojka (who's that girl)" je nekakav strastven neandertal komad
koji je vjerojatno nastao u vrijeme općeg šminkeraja kao bunt protiv Eurythmics
i Boy Georga; počinje s umjerenim tempom i finim uvodom nalik na hm, barem
Ultravox iz faze sa John Foxxom, a onda se pretvara u frenetični punk / new-wave
rockabilly kao da su i sami Tuxedomoon poludjeli izvodeći neku od svojih
plesnih psycho skladbi, barem "No tears". No, u "Scena" (1.33) prikazuju
pravi naboj križanca rocka, punka i eksperimenata kao da su se udružili Pere
Ubu, The Gun Club i D.A.F., skroz luda stvar! A onda dolazi "Non alignment
pact", Gang Of Fourovsko nabrijana post-punk skladba koja traje samo 1.20!
Gitarist Miro je ovdje pošandrcao doslovce sve dok nije ušao u riffove i
osobno mogu reći da je daleko bolji i originalniji u eksperimentu nego dok
se okušava u suhoparnim riffovima. A u tom komadu ovaj band praši najeksperimentalniji
rock kojeg možete zamisliti, no na žalost ta ljepota u kompoziciji traje
svega jednu minutu. Da su tako nastavili, tko zna gdje bi im bio kraj, završnica
pjesme je okej, ali nije upečatljivo originalna kao prvi dio. Ovdje je Miro
dao do naznaka da u njemu postoje vrhunski rock užitci, ali na žalost, sve
je okrenuo u riffove manje-više i onda ga jebi... Ovdje je bio zaista originalan
i poseban gitarist koji je možda i nesvjesno odsvirao fantastičnu dionicu
u rangu Andy Gilla uz prateću sekciju koja zvuči luđe i originalnije od Šarlo
Akrobate, no kada su se uhvatili riffova, magija je jednostavno nestala.
Pogotovo sa pjesmom "Mario" koja je možda nešto značila u lokalnim okvirima
kao sprdačina na neke pederaste likove. Da bi se kontinuitet dobrih pjesama
nastavio, ovdje je odlična obrada "Sister Ray" u stilu Joy Division gdje
se Miro pokazao i kao vrlo dobar pjevač sa znamenitim 'very good night, very
good night, very good night, very good night'... obrascima. Klavijature odlično
zvuče (Talking Headsovski), ritam je odličan, a tu je i truba Pate Marlowa,
sjajno, skoro bez greške. Posljednji dio albuma sadrži pet pjesama uživo
koje ne mogu predočiti snagu ovog banda; em su loše snimljene, em djeluju
kao da su kasetofonski samplovi, em zvukovi gravitiraju kao da su uzeti preko
nekakvog električnog kabla za postavljanje instalacije, em su pjesme
tako snimljene da ih niti sam autor ne bi mogao prepoznati, no ipak su tu.
Na
pravom mjestu, onakve kako ih je netko uspio zabilježiti. Neke sekvence na
ovom 27 minuta dugačkom materijalu su sjajne i tu se nema šta sporiti. Ovaj
band nije imao sreće da poput Xenie upliva u drugi val ex-YU new-wavea i
to je cijela priča. Bili su prebijesni, neandertalom opičeni band koji je
pružao samo iskonski nered koji se nije uklapao u tadašnji sistem. Da ih
je netko povukao, vjerojatno bi se iz ovog nešto kvalitetno izrodilo.
Drugi dio ovog CD-a je band Wilsonov Grafički Projekt u kojem je, vjerovali
ili ne, Miro Kusačić bio bubnjar! Ekipu glazbenika tvorili su Obić Rusmin
(gitara), Ćurić Goran (gitara, vokal), Vujnović Siniša (bas, vokal) i Leo
Štekar (synth, vokal). Stvar je malčice drugačija; post-punk fazone ova petorka
je usmjerila u dance-rock varijaciji s neizbježnim protestnim tekstovima
koji se zbog vrlo loše produkcije ne razumiju, ali se osjeti naboj Magazine,
ranih Simple Minds, Joy Division, P.I.L., D.A.F., Ultravox (sa John Foxxom,
naravno), Pere Ubu, Bauhaus, David Bowiea, Japan, Cabaret Voltaire, Classics
Nouveaux... Ne želim ulaziti u povijest ovog banda koji očigledno nije uspio,
ali stvar je u tome da nisu imali adekvatan hit ili barem pjesmu koja bi
ih vinula na neki 'Hit meseca' na TV Beograd. Znam nekolicinu bandova koji
se tamo nisu htjeli pojaviti zato da se ne kompronitiraju sa šmekerima i
to im se kasnije strašno odblo u glavu, a mogli su napraviti veliki uspjeh
(primjerice La Fortunjeros ili Gladni fond).
Ovaj WGP nije zaista bio ništa posebno, stereotipan band pod utjecajima spomenutih
veličina s tekstovima na hrvatskom jeziku i donekle je mogao parirati tada
novooformljenoj postavi EKV. Ne kažem da su pjesme bezazlene, ali su prilično
plitke, što je na kraju dokazao i sam Miro Kusačić stvaranjem pjesama za
Messerschmith na engleskom jeziku. Neke od ovih pjesama nevjerojatno dobro
zvuče kao da su izašle iz arsenala Mark E.Smitha & The Fall
("Bogovi"), ali je činjenica da unatoč svemu pjesme nemaju svoju 'punu poruku'.
Nevjerojatno
je da kada se poslušaju stvari poput "Moj grad", "Temperaturni kolaž" ili
"Jesen" zvuče kao The Fall (hm, ili kao Franz Ferdinand), mada je band htio
zvučati poput Bauhaus i Peter Murphya. Zaista, kada danas slušate ovakve
insinucije na znamenite lidere vremena, zvuči prilično jadno, ali dovoljno
snažno da zavlada retro generacijom kojoj baš upravo ovakvi bandovi manjkaju.
S obzirom da sam morao potrošiti cijeli dan na razdvajanje pjesma i čišćenje
od neželjenih zvukova, ovom split albumu samo mogu dati visoku ocijenu na
temelju materije, dok je produkcija ovdje potpuno izostavljena.
Kako god, ovo je genijalan, blesavo neandertalski i istovremeno kult(uran)
split album kojeg samo valja promatrati kao dokument odavno prohujalog vremena.
Naslovi - Boykot Fur: 1. Uuuuaarghh, 2. Plavo, 3. Draga! Moja!, 4.
Kuće, 5. Djevojka (who's that girl?), 6. Scena, 7. Non alignment pact, 8.
Mario, 9. Sister
Ray,
10. Draga! Moja!, 11. Djevojka (who's that girl?), 12. Draga! Moja!, 13.
Uuuuaarghh, 14. Kuće
Naslovi - Wilsonov Grafički Projekt: 15. Vuci su pojeli narednika
Pepera, 16. Kaštel, 17. Maestro 'M', 18. Bogovi, 19. Jesen, 20. Moj grad,
21. Temperaturni kolaž, 22. Dan Karanfila, 23. Temperaturni kolaž, 24. Kaštel,
25. (I've got a)
feeling, 26. Među paralele, 27. Jesen, 28. ?, 29. Moj grad
Ocijena: Boykot Fur: 8
Ocjena: Wilsonov Grafički Projekt: 8
KOJOTI - Kojoti (2009, Slušaj najglasnije)
Ovo je zaista stari snimak legendarnih
Kojota kada je pjevač bio Buš, Robert Bušić prije nego što su postali miljenici
širokog auditorija u vrijeme kada
je tokom ratnih godina 1992-1994 bilo neprimjereno u Hrvatskoj vrtjeti Partibrejkerse
ili Električni Orgazam. Međutim, bilo je klubova po Hrvatskoj koji su ih
vrtjeli (Podravac u Virju, npr), a taman u tom momentu su kao glavne zvijezde
uskočili Majke i tada vrlo ortodoksni, skoro bezazleni Hladno Pivo i Zadruga
koji su si stvorili sjajne odskočne daske za budućnost jer su znali što hoće
i što mogu. O Kojotima sve najbolje, zna se tko su i što su, no ovdje su,
ruku na srce, ono što su trebali biti u vrijeme svojih najvećih hitova u
drugoj polovici '90-tih. Ali, zna se, TV, video, mediji (i bla, bla, bla...)
od njih su napravili zvijezde koje su se tek tu i tamo dokazale, te su zauvijek
otišli u povijest kao kratki blijesak hrvatskog r'n'r-a. Ekipa se rasijala,
Davor Viduka je osnovao Kawasaki 3P koji je s vremenom postao jedan od vodećih
hrvatskih rock bandova, no Kojoti još i dan danas slove kao jedan od ubjedljivo
najjačih r'n'r bandova bez obzira što se vremenski odmak odužio na gotovo
punih 20 godina. Strašno je čuti originalne verzije nekih velikih hitova
koje je kasnije pjevao Alen poput "Razuzdan i lud". U ovoj postavi koja je
snimila ovih ukupno 20 pjesama bili su Jurica Nižić (bas), Mario Anušić (bubnjevi),
te spomenuti Davor Viduka (gitara) i Robert Bušić – Buš (vokal), a oni svi
su živjeli za r'n'r koji ne samo da je tada značio strahovitu snagu pripadajuće
vinkovačke scene, već je bio i osnovna pokretačka snaga, nažalost zakašnjele
ex-YU snage koja se ugasila zbog usranog i nametnutog rata. Sjećam se da
sam ih u ovoj postavi jedan i jedini puta gledao na prvom "Fiju-briju" festivalu
u Domu sportova 1993. kada se jasno vidjelo da unatoč sviračkoj snazi još
uvijek nisu spremni za veliki zalogaj koji se zove nastup ispred nekih deset
tisuća ljudi. Upravo iz tog vremena datiraju ovi snimci za koje na
omotu albuma ne stoje nikakvi podaci gdje su snimljeni i producirani, a možda
je
i to upravo draž svakog novog otkrivanja Kojota koji su tada bili jedni od
otkrića Sale Dragaša i Zdene Franjića. Prvi dio ovog opsežnog dokumentarnog
materijala su studijski snimci vražje dobro nabrušenih garažnih r'n'r pjesama
"Okamenjen", "Sto milja daleko od nje", "Na kraju svijeta"... koje su mahom
skidane sa audio kasete (na nekim mjestima se čuje onaj sindrom prežvakane
trake), no međutim vidljivo je s ovim dalekim vremenskim odmakom da Kojoti
nisu imali ništa više od uobičajene relacije sex'n'r'n'r no drogs. Bare,
njihov drugar i poznanik je ostvario zvjezdanu i karizmatičnu karijeru odmetnuvši
se u individualne buntovnike koji tvore jezgro najjebenijih r'n'r stvaratelja
na području ex-YU, no međutim Kojoti su u tom pristupu bili prilično nevini,
gotovo nenapušen i vrlo malo pijan band. Štoviše, bili su vrlo koncizni svirački
sa solidnim pjesmama kojima je manjkala karizma bolesnika, luzera, otkačenjaka
i osobenjaka kakav je Bare ili Cane. U tome je stvar. Kojoti sa Bušom su
bili odličan svirački band, ali tu nije bilo upečatljivosti ekscesa r'n'r-a,
a o tome Bare uvijek voli govoriti. A to i jest jedan od bitnijih razloga
što je ovaj band propao.
Drugi dio albuma je snimka koncerta iz kluba "Ex" u Varaždinu, 24.XI 1994.
kada je u Hrvatskoj vladala totalna anarhija koja doduše, Zagorje i Međimurje
nije dotaknula poput Podravine i Slavonije gdje su gardisti dolazili s kalašnjikovima
i porazbijali cijeli lokal. Međutim, kako god da se vratim u to vrijeme,
niti ovaj snimak koncerta Kojota nije nikakav doprinos tom vremenu. Bezazleno
su preskočili ratno vrijeme, ničega se nisu dotaknuli, za ništa se nisu pokušavali
boriti i tupo su slijedili neke prlično individualne stavke koje tada nikome
ništa nisu značile. Ne, to definitivno nije bio r'n'r band sa snagom i izrazom
koji bi rekao 'ljudi uzmite krampove, bombe, šta god da imate' da istjerate
Miloševića iz Hrvatske i da se pokrene underground bujica osviještenja poput
Overflow ili Majki. Kada se zaista malo bolje pogleda, jedini pravi borci
u tom vremenu bili su Boa (ona sjajna stvar "Zemlja", 1992. i album "Kraj
djetinjstva", 1994), dok su se ovi tada zanemarivi rockeri borili da okupe
na koncertu barem 100-200 ljudi. Šta god da jest, nije pošteno. Rock and
roll bi trebao govoriti o situaciji koja vlada, trebao bi poput punka govoriti
o svim nezadovoljstvima na najslobodniji način, no ovdje nema ništa od toga.
Užasno je čuti da je Buš 1994. pjevao pjesme na relaciji dečko-cura kao da
je uzeo šablon Mick Jaggera, Deep Purple i Whitesnake koje živo boli kita
što se događa u njegovom dvorištu dok su prije toga ubili Ivicu Čuljaka,
odnosno Satan Panonskog. Kojoti su tada htjeli biti samo popularan r'n'r
band i ništa više. S vremenom su to i postali zahvaljujući svojom odličnom
svirkom i hitovima koji su se vrtjeli i u najzabitijim krčmama, ali nikada
nisu uspjeli napraviti nešto više poput njihovih vjernih sljedbenika, No
Rules iz Tuzle, koji su jasno dali do znanja što ih ždere i protiv čega se
treba
boriti.
Ovo je samo dokument vremena jednog banda koji je bio blagi uljuljani oportunist
i koji ništa nije govorio o vremenu u kojem živi i radi.
Naslovi: 1. Okamenjen, 2. Sto milja daleko od nje, 3. Na kraju svijeta,
4. Ti imaš ono što meni treba, 5. Ljubav, 6. Razuzdan i lud, 7. Moćan san,
8. Posljednji metak, 9. Zadovolji me, 11. Ponovo sam, 11. Tear in my bear,
12. Buš, 13. Sto
milja daleko od nje, 14. Razuzdan i lud, 15. Okamenjen, 16. Ti imaš ono
što meni treba, 17. Ponovo sam, 18. Ja znam sve, ja mogu sve, niko ne može
srušiti
me, 19. Zadovolji me, 20. Moćan san
Ocijena (1-10): 4
VEX AND THE VOXTONES - Do you wanna know?! (2009, Slušaj najglasnije)
Nakon
pune godine dana Vex & co. ponovno se oglašavaju sa svojim novim
i vrlo kratkim EP izdanjem sa 4 plesne i poletne pjesme. U međuvremenu su
imali vrlo lijepu i hvale vrijednu promociju na glasovitom američkom KZSU
gdje su pokupili znamenite pohvale, te su potvrdili ono pravilo da se dobar
glas daleko čuje. Naravno, ovdje su svi parametri vrlo dobro poznati što
se tiče njihove glazbe i izraza; pjesme su im lepršave, otpjevane na čistom
engleskom jeziku i drže se čvrstog uporišta power-popa / new-wavea sa ugodnim
gitarističkim melodijama koje su lišene bilo kakvih manirističkih formata,
a podvuče li se neka bliska paralela sa ovozemnim izvođačima, dobro uporište
će se pronaći u onim najranijim radovima Filma, Azre i Patrole. Bili su to
svi mahom prvi pioniri ex-YU new-wavea koji je bio oslobođen stereotipnog
punka i zašao je u teritorij profinjene plesne rock glazbe koja je imala
svojih debelih korijena ne samo u tada vrlo hitoidnim i popularnim The Pretenders
i Blondie, već i u Television, Patti Smith, The Jam kao i u mnogim sintagmama
melodičnog zvuka The Beatles, The Who, The Kinks, Small Faces, The Byrds...
Sve to (plus još podosta toga) nalazi se na ovih eklektičnih, ali veoma ugodnih
i melodičnih 11 minuta EP-ija koji oduševljava svojom jednostavnošću i nepretencioznošću
kao da je 1979. došla iz britanskih pub-rock/new wave krugova u lokalne zagrebačke
klubiće poput Spunka, Route 66, Praćku ili Sax. "I wanna know" je najbrži,
najenergičniji i najkraći broj u kojem se osjete natruhe proto-punka i kasnog
pub-rock / mod zvuka sa laganim gitarističkim surf dionicama, "Bad trip 66"
je nešto laganija i plesnija poput primjerice ranih R.E.M. iz vremena kada
su tek počeli raditi svoje prve demo materijale prije debija "Murmur" (1983),
dok je "Big star" sa svojom ležernijom plesnom potkom najjednostavniji oblik
sve one vrlo bliske glazbe koju su radili navedeni izvođači koji su ostavili
trajni pečat za scenu The Smiths, The Romantics, The Replacements... Posljednja
skladba "(Be my) lucky card" ponovno doziva vrijeme rasplesanog new-wavea
i mod-popa (The Jam otprilike), mada se ovdje može kao i na ostatku navedenog
materijala pronaći još mnogo toga što asocira na 'stara dobra vremena' kada
se uz r'n'r đuskalo na plesnjacima s izletima u nezaobilazne The Beach Boys
ili The Hollies.
Djelce je posvećeno Syd Barrettu i Chris Bellu. Kratko i kristalno jasno
u svim pogledima - emotivno, rasplesano i romantično retro izdanje.
Naslovi: 1. I wanna know, 2. Bad trip 66, 3. Big star, 4. (Be my)
lucky card
Ocijena (1-10): 7
Web: www.myspace.com/vexandthevoxtones
Diskografija:
Vex And The Voxtones EP (2008)
Do You Wanna Know?! EP (2009)