Recenzija - RAZNI IZVOĐAČI - D:S vol.7 (2009,
Dark:Scene Records 027)
Sedma kompilacija novosadske etikete Dark:Scene Records donijela je do sada
najveći broj vrlo dobro znanih imena iz ex-YU underground scene i nekoliko
novijih na koja bi se trebala obratiti posebna pažnja.
Naglasak kompilacije bio je na vrlo snažnom industrial, EBM i gothic-rock
zvuku, mahom plesno ubojitom i nekim sasvim daleko laganijim psihodeličnim
sintagmama, te je ovdje prisutno 14 izvođača iz Srbije, 4 iz Hrvatske i po
jedan iz Crne Gore i BiH. Ne treba nikako ulaziti u način odabira pjesama
koje je obavio gazda Mihajlo Obrenov koji se u mračnjaštvu snalazi bolje
nego na prepunoj trpezi jela i pića, pa je i ovaj puta sastavljena još jedna
vrsna zbirka koja po ničemu ne zaostaje od prethodnih šest komada.
Kompilacija k'o kompilacija nema svojih uspona i padova, sastavljena je
proizvoljno poput Franjićevih ranih "Bombardiranja New Yorka" i predstavlja
jednu, sada
se nakon ovog 'miksa' može reći više i ne baš toliko zapostavljenu scenu.
Jer na primjer odavno znani riječki VERY EXPENSIVE PORNO MOVIE (u minimalističkoj
electro-industrial / rock "Nebulosis"), također riječki post-rockeri THE
DYING SUN ENSEMBLE (izuzetna laganica "Track 7"), niški eksperimentalni minimalist
ENDLESS CONFLICT ("Invasion") o kome se bruji već naveliko, crnogorski
electro-noiser
GAAD iz Herceg Novog ("Nowhere to go"), pančevački ALVAREZ u kolaboraciji
sa NIHIL ("Pleasing the unpleasable" s vokalom i glazbom koja neopisivo
podsjeća na Bajsa iz Infra-Red, odnosno Claymore) ili najnoviji hrvatski
klupski hit
HEMENDEX (rasplesani EBM komad "Microscope") nisu baš neka nepoznanica
za pozornijeg pratitelja ovozemnih, hm, underground kretanja. Neki od ovih
izvođača
su već nastupili u najeminentnijim klubovima pred mnogo stotina ljudi i
stekli su svoju publiku, a i djelomičnu naklonost kritike. Međutim, po običaju
naglasak
je stavljen na originalnost u koju autor kompilacije uvijek ulazi i to
je vječita draž otkrivanja glazbenog teritorija koji postoji, koji je na
ovom
teritoriju prisutan već više od tri desetljeća, samo nikako da se sakupi
i sabije na jednom prostoru.
Uz neke od navedenih, valja izdvojiti posebno žestok broj Petrovaradinskog
CUT'N'PASTE - "Steal morning", te vrlo mračne komade somborskog MR PERU
PERDURABO - "Next June she said" (experimental gothic-industrial) i
posebno hvale vrijedan
rad kulskog DICHOTOMY ENGINE (sjajan instrumental "Curtains are falling/
the hopeless one" s nedavno objavljenog EP-ija "Tales Of The Forgotten
Ones"). Nekima od prisutnih izvođača treba dati šanse da se još dokažu
(MIZANTROP
iz Novog Sada u vrlo, vrlo zajedljivoj, skoro d'n'b stvari "Vapaj" ili
odličan SHOMY, također iz Novog Sada u lucidnom minimalističkom electro
instrumentalu
"Projekat ludnica" koji bi se u određenim segmentima mogao povezati sa
Meredith Monk kada bi pokušala raditi elektronske ritmičke zvrkarije),
a neki su izgleda
izvučeni iz debelog naftalina vremena audio-kaseta pa zvuče kao furka
kombinacija na The Sisters Of Mercy / Mizar i, nećete vjerovati, Aljošinog
vokala iz
Ramirez (poput novosadskih SEVEN SISTERS - "Tren" ili daleko bolja varijanta
Mizara
u obliku beogradskih rock-gotičara ASPHALT CHANT "Iskušenje"). Ima ih
i oni koji su, kako se čini, duboki nihilisti, pa posežu u pitanje vlastitog
svjetonazora
(subotički THE ANTALS u dark synth-pop temi "In the night") ili daleko
bolji i originalniji novosadski SURREAL ETERNITY ("Another war") koji
su
se odlučili
da svoj pogled na život uobliče na engleskom jeziku uz gotovo zatomljeni
i nerazumljiv black-metal vokal. No, čemu pjesma, lijepi plesan ritam
i sav trud ako se vokal ne razumije. Niti DreDDup se ne trude da se njihovi
vokali
i tekstovi ne mogu skontati, a baš je u tome i cijela priča...
Završnicu kompilacije čini jedan odličan electro-noise instrumental C.T.D.
- "Destruction of the Pentagon" koji se preporučuje svima da ga
poslušaju od vremena "Metal Machine Music" Lou Reeda do Merzbow i Necroanal,
a zadnji broj sarajevskog izvođača MRZNIK "Barracoon" je nešto zaista u
obliku daleke
budućnosti glazbe koja se nedavno pojavila u undergroundu pod nazivnikom
harsh-noise. Ipak Mrznik bi osim statičnosti mogao pružiti i poneki
ton osim neprestane elektronske grmljavine...
Da se vratimo na početak kompilacije; nakon kratkog harsh-noise komada
novosadskih TREĆA DEBELA SAS SLIKE ("Treći pjesn") čeka vas crikvenički
XPANIC u temi «Rose»
koja će vas ili odbiti ili privući sa svojom kombinacijom najboljih
Simple Minds u uvodu (kao da je producent bio John Leckie), fantastičnim
muškim
vokalom u rangu Ian Astburya (The Cult), ali istovremeno i skroz
nepotrebnom upotrebom
ritam mašine u pjesmi koja se pretrgnula nakon 1'33' i odmetnula u
nekakav pokušaj progresivnog hard-rocka. Međutim taj zvuk bubnjeva je doslovce
uprskao stvar, jedno s drugim jednostavno ne ide zajedno, te ovako
zvuči hermetički
prilično zatvoreno.
Bez obzira na neke sitnice koje zajedljivom kritičaru
ne promaknu, ovo je još jedna vrlo dobra kompilacija koja samo nastavlja
uspješan niz promocije
manje znanih i nekih posve nepoznatih izvođača s područja regiona.
Naslovi: 1. TREĆA DEBELA SAS SLIKE - Treći pjesn, 2. XPANIC - Rose, 3. HEMENDEX
- Microscope, 4. ALVAREZ & NIHIL - Pleasing the unpleasable, 5. VERY
EXPENSIVE PORNO MOVIE - Nebulosis, 6. SEVEN SISTERS - Tren, 7. MIZANTROP
- Vapaj, 8. DICHOTOMY
ENGINE - Curtains are falling (the hopeless one), 9. SHOMY - Projekat ludnica,
10. THE ANTALS - In the night, 11. SURREAL ETERNITY - Another war, 12. ASPHALT
CHANT - Iskušenje, 13. CUT'N'PASTE - Steal morning, 14. MR PERU PERDURABO
- Next June she said, 15. TRIPNO(I)SIS - Little fish, 16. THE DYING SUN ENSEMBLE
- Track 7, 17. ENDLESS CONFLICT - Invasion, 18. GAAD - Nowhere to go, 19.
C.T.D. - Destruction of the Pentagon, 20. SMRZNIK - Barracoon
Ocijena (1-10):
7
Web: www.myspace.com/darkscenemagazine