Recenzija - RAZNI - Woodplugged
(2009, HGU / Spona)
Povodom koncerata etno odjela Hrvatske glazbene unije 01.12.2009. (Etnografski
muzej) i 03.12.2009. (Močvara), donosimo recenziju prigodne kompilacije koja
je objavljena ovih dana. Ovo je raznolika kompilacija hrvatskih etno izvođača,
te je nastavak prošlogodišnje "Earthplugged" zbirke kojom se počela bogatiti
domaća suvremena neo-folk / etno
ponuda.
Za potrebe prezentacije hrvatskog etna na WOMEX-u (WOrld Music EXpo) koji
se od ove i naredne dvije godine održava u Kopenhagenu, Etno sekcija HGU
objavila je respektabilnu kompilaciju sa najzanimljivijim hrvatskim izvođačima.
Površni pratitelj zbivanja na hrvatskoj etno sceni začuditi će se s bogatstvom
tradicionalne baštine u suvremenom ruhu i kao što se u samom popratnom press-materijalu
ističe navesti će ga na pitanje zašto nema u svojoj kolekciji posljednje
albume prisutnih izvođača. Naime, stvar je potpuno jasna. Nekad vrlo popularan
etno, od 'ča-vala' preko 'kaj-vala' u '90-tim koji su iznjedrili cijeli niz
općeprihvaćenih izvođača s obiljem hitova (Legen, Livio Morosin, Vještice,
Gustafi, Lidija Bajuk, Dunja Knebl...), te medijskog proboja na široko tržište,
tokom prve decenije 21. stoljeća došlo je doba kada se jasno kristaliziraju
neke sasvim nove formacije koje su poprilično raslojile publiku. Uz tradicionalno
konstantne, ili uvjetno rečeno konstantne izvođače poput Dunje Knebl (prisutna
sa pjesmom "Po nebu su zvijezde sjale"), Cinkuše ("Kak je Štef videl Majku
Božju"), Lidiju Bajuk ("Kupec"), Afion ("Dizala skuto"), ovdje se nalazi
nekolicina naizgled stilskih etno / world-music novina koje imaju neke sasvim
drugačije predznake. Prije svega to se odnosi na Kries ("Čuj Marice") koji
imaju specifičan modernistički etno-dance / fusion stil, Livio Morosina (elektronski
plesni trip-hop / down-tempo "Mantra hopa cupa skoči") koji već petnaestak
godina šara sa svojim opusom od elektronike do hard / heavy-rocka, zatim
uvijek jazzerski nastrojena Tamara Obrovac & Transhistria Electric ("Predi"),
te relativno noviji sastav S.o.M. u etno / doom-metal stilizaciji (13 minuta
dugačka završna "Zbogom, zbogom Međimurje"), pa i veseli ska / afro-beat
otočani Kopito ("Rapa"), a svi oni oko sebe okupljaju sasvim drugačije profiliranu
publiku od bivših ravera, preko jazzera do poklonika veselih tetrevenki ili
mračno nastrojenih metalaca. Gordana i Miroslav Evačić ("Podravina ravna")
privrženi su svojem etno-bluesu, a kao novina na ovoj sceni pojavljuju se
Bruno Krajcar (dalmatinski etno / hip-hop "Šparoge") i najtradicionalnija
od svih njih, Janja Ivančan ("Lepa naša mala Mara") s autohtonim izrazom
koji
proteže tradicionalnu podravsko-mađarsku potku kombinacijom jegeda (violine),
cimbula i pleh muzike.
S podjednakom zastupljenošću juga i sjevera (Dalmacija / Istra / Međimurje
/ Podravina / Prigorje...), ova kompilacija pruža vrlo dobar prikaz najnovijih
tokova na hrvatskoj etno sceni, te premda nije temeljena na 'best of' pjesmarici,
može zagolicati svačije uho zbog velikog potencijala kojeg nosi svaki od
ovih 13 prisutnih izvođača.
Naslovi: 1. AFION - Dizala skuto, 2. DUNJA KNEBL - Po nebu su zvijezde
sjale, 3. CINKUŠI - Kak je Štef videl Majku Božju, 4. GORDANA I MIROSLAV
EVAČIĆ -
Podravina ravna, 5. KRIES - Čuj Marice, 6. LIDIJA BAJUK - Kupec, 7. BRUNO
KRAJCAR - Šparoge, 8. JANJA IVANČAN - Lepa naša mala Mara, 9. KOPITO - Rapa,
10. TAMARA
OBROVAC & TRANSHISTRIA ELECTRIC - Predi, 11. LIVIO MOROSIN - Mantra
hopa cupa skoči, 12. ALEN POLIĆ I ANA KABALIN - Jabuka, 13. S.o.M. - Zbogom,
zbogom
Međimurje
Ocjena (1-10): 8
Web: www.spona.biz