Recenzija - MILIVOJ ŠTEFANEC - 3 x 3 (2009, Šareni
dućan / Blind Dog Records)
Nekadašnji lider koprivničkih punk novovalaca Fakini, objavio je prvi solo
album iza kojeg stoji ne suviše bogata, ali vrlo respektabilna prošlost.
Naime, činjenica je da su Fakini bili uz prvi punk u ex-YU jedan od najzanemarenijih
bandova samo zato jer su dolazili iz provincije i govorili su o individualno
zatomljenim osjećajima radničke klase, no nikako im se ne može osporiti učešće,
makar marginalno, sa tadašnjom sukladnom scenom na kojoj su bili Pankrti,
Pekinška patka, rana Azra, Prljavo kazalište, Film, Idoli, Električni orgazam,
Parafi, Termiti, Haustor... Sam Milivoj (u daljnjem kontekstu Štef) jasno
je rekao u opsežnom dokumentarnom filmu "Koprivnica pleše pogo" (režiser
i autor Matej Perkov) da je koncem '70-tih shvatio da nije sve u pjesmama
koje traju po 20 minuta, već da se snaga nalazi i u kratkim, jednostavnim
i britkim punk-rock pjesmama.
No, ovaj njegov prvi solo album nakon skoro 25 godina kreativnog zatišja
ponovno otvara staru ljubav ka melodijama, sympho i progressive izrazu bez
obzira koliko god on to htio pretvoriti u nešto novo (Fakini su 2000. godine
objavili poprilično plitko produciran, pop-rock/retro new-wave album s ritam
mašinom "Himne radu i ljubavi"). Nema punka i određene tvrdokorne sirovosti
s kojom je elegično i naivno protkao neke od svojih legendarnih punk / new-wave
pjesama, ali ovdje se prisustvo letargije kojom su opčinjavali Fakini i dalje
nazire, samo u daleko dubljem kontekstu. Naime, cijeli album je instrumentalan,
uglavnom je odsviran na akustičnu gitaru u kojoj se Štef izražava na način
vrlo profinjenog ambijentalnog rockera - kantautora koji slijedi svoje sheme
odavno proživljenih detalja mladosti u vrlo dubokim emotivnim varijacijama.
Bez obzira što produkciju albuma potpisuju Davor Vdović i legendarni Eva,
Miroslav Evačić koji je na nekoliko pjesama odsvirao klavijature i još nekoliko
instrumenata, autorski potpis na sebe preuzima Štef.
Album je zamišljen kroz troslojni koncept u kojem svoje određeno mjesto
imaju po tri kompozicije. Prva, nazvana "Tema I" neće općiniti nikoga drugoga
osim obožavatelje jednostavnih pop struktura u razmeđu Merlin i nekadašnjeg
ljigavo opskurnog Bijelog dugmeta, no već naredna "Tema II", te ostatak
albuma je posve drugačijih osobina. Jazz klavir, sjajna melodija na ksilofonu
(barem
tako zvuči) i piano-bar šmekerska 'nobles' atmosfera kao iz mondenih James
Bond klubova. Tema je pogođena u potpunosti s kojom Štef pokazuje da se daleko
bolje snalazi na teritoriju uglađenosti nego li na primarnim zadacima pop
šablona. Ovo nije kulminacija albuma, ali je odličan suvremeni jazz-pop/blues
kojeg se ne bi posramio niti velikan Hollywoodske glazbene scene poput razvikanog
John Williamsa koji 'piše li ga piše za sve što se dobro i masno plaća'.
Odlična je stvar i već je sada stavljam u najbolje kompozicije 2010. godine
(moja supruga Marijeta ju je stavila na svoj top 2009). "Tema III" je elegična
rapsodija koja nakon relativno dosadnjikavog minimalističkog uvoda donosi
i nekolicinu klasičnih neo-folk / etno / sympho-progressive šablona koji
u konačnici zvuče više nego sjajno sa orkestracijama koje su nalik na najbolje
dane ne
samo Genesis i Yes, već i klasičnih, kasno romantičnih impresionista poput
Ravela ili Wagnera. Splet okolnosti je možda sasvim slučajan, ali je izuzetno
nabijen emocijama.
Drugi dio albuma koji počinje sa "Jasmin", najavljuje lijepi,
relativno plesni etno / folk nabijen aranžman uokviren sa melodijom violine
i dvoslojnim taktovima brže / sporo uz prateću akustičnu gitaru, te se
nastavlja sa skoro identičnom, vrlo elegičnom melodijom u "Dolazak" koja
je odsvirana
samo na synth i tek prateći, skoro zanemareni takt bubnjeva. Završni dio
ove seanse okončava vrlo čudna melodijska kompozicija "Odlazak" koja je
izvedena samo na cimbulama u raznolikom konglomeratu obrade Gulliana (da,
dobro ste
pročitali) i zakukuljenih insinuacija na tko zna što, no melodijski je
odlično sročeno. No, najbolji dio albuma tek slijedi u posljednje dvije kompozicije
"Jecaj" i "Jecaj II". U obje veliku ulogu je ostvario Miroslav Evačić sa
svojim odličnim adaptacijama na gitari i banju, a ne bih baš bio 100% siguran
da je Štef odsvirao sve one sjajne, prekrasne ugođajem i ambijentom pogođene
dionice na akustičnoj gitari. Tko god da je od njih dvojice, ovdje se dokazao
majstor na djelu koji zna što je istinski vrijedno i puno emocija. Te dvije
posljednje skladbe su jednostavno rečeno, umješnost prikaza elegične ljepote
na vrlo senzibilan način. Nije da djeluju poput tko zna čega, ali asociraju
na zaboravljeni duh civilizacije kada je romantika, snenost i finoća bila
ispred svih aktualnih monumentalno rudimentarnih depresija i opće prisutnog
nihilizma.
U ovakvom svijetu s kojim živimo, uglavnom u pokvarenim i izvrnutim odnosima
vrijednosti, ovaj album dolazi kao pravi melem za odmor ljudske psihe; nije
oskvrnut malodušnošću i njegova vrijednost dolazi u opticaj tek sa sastavljanjem
mozaika loših i dobrih strana ljudske percepcije i naravi. Djelo je lišeno
trendova i insinuacija, gotovo je izolirani primjerak posebnosti koja dolazi
iz ravne nam Podravine. Nije naiva, ali je debela umjetnost senzibilno melodičnog
ambijenta.
Naslovi: 1. Tema I, 2. Tema II, 3. Tema III, 4. Jasmin, 5. Dolazak,
6. Odlazak, 7. Bol, 8. Jecaj, 9. Jecaj II
Ocjena (1-10): 8