Recenzija - KOM3DIJA - Indijancu je bilo smešno
(2009, Dallas Records)
Debi album čakovečkog etno/pop kvarteta s obradama tradicionalnih međimurskih
popevki i ponešto autorskog materijala.
Kom3dija su veseli ethno / pop-rock kvartet iz Čakovca koji je poznat kao
družina koja svira po ulicama, a nedavno su izjavili da znaju zaraditi i
po 1000
kuna dnevno, što je, mora se priznati vrlo lijepa cifra. Osobno znam mnogo
sličnih glazbenika koji sviraju u zagrebačkom Oktogonu i na Cvjetnom trgu,
no malo tko od njih se usuđuje reći koliko zarade od prolaznika. Igrom slučaja,
nevezano striktno uz temu, jedno od mojih profesionalnih radnih mjesta su
upravo stacionirani na toj poziciji, pa mi se često moj kolega portir
zna žaliti da mu je već pun kufer tih svirača koji mu svaki dan drndaju par
metara dalje od ulaza. Kaže, 'svi su oni manje-više okey i imaju repertoar
kojeg mogu podnijeti, ali ima jedan cigo koji svira sintesajzer i zna samo
dvije pjesme koje izvodi po četiri sata, a ja moram to slušati pola radnog
vremena'. Jednom prlikom sam baš naletio i čuo sam ga, fakat je tip nemuzikalan
i bez sluha; uspio je naučiti te dvije skladbe koje pili do besvijesti i
na taj način zarađuje kruh. No, na svu sreću, Kom3dija su sasvim drugačiji,
mada ih nikada nisam vidio uživo i moram odmah reći da je riječ o vrlo dobrim
glazbenicima koji su na svojem debiju izveli 11 obrada i 4 autorske skladbe,
koje vjerojatno izvode na svojim uličnim performansima. Za pretpostaviti
je da imaju još cijeli niz kompozicija koje treba očekivati na narednim izdanjima.
Vođa banda je Igor Baksa (vokal, gitara), gospodin koji je početkom 21.
stoljeća objavio dva autorska odlična albuma "All About My Lo-Fi Dream Of
Becoming A Theatre Actor" i "Piramide i kako ih prepoznati" (2003) za Slušaj
najglasnije pri čemu je dobio odličnu kritiku Saleta (onog, u zadnjih nekoliko
godina rijetko prisutnog kolege s Terapije). Ostatak postave čine Neven Kolarić
(bas, cimbule), Miloš Rok (klarinet, klavir) i Marinko Marcijuš (bubnjevi).
Prema podacima na omotu, ovaj album je nastajao vrlo dugo; sniman je punih
godinu dana, te je objavljen koncem 2009. i slobodno se može utvrditi da
je riječ o vrlo prijatnom, pomalo blago ekscentričnom cover radu gdje se
band prikazao u svojem komercijalnom izdanju za široke medije. Njihove obrade
dobro znanih tradicionalnih međimurskih popevki koje valjda poznaje svako
iole naslušano uho u ex-YU su sve odreda vesele i bezbrižne, nabijene su
temperamentom kojeg primjerice znaju imati Cinkuši u nekim svojim intimnijim
sessionima za svoju audijenciju u planinarskom domu Risnjak na Sljemenu,
tako da paralele između ove dvije družine postoje. Cinkuši su glazbeno daleko
jači, imaju mandolinu, djembe, violinu (a odnedavno i drugu violinu i tombon
Nikole Santra, ex-Haustor), a Kom3dija svoju čar upotpunjuje sa klarinetom
koji joj dodaje iznimno zanimljiv folk / jazzy-cabaret šlih. Osim toga, Cinkuši
su totalni zabavljači i zafrkanti, kako na albumima, tako i uživo gdje frcaju
sa maksimalnom otkačenošću, dok se Kom3dija ovdje prikazala kao ležerno-zabavan
band bez ikakvih izleta u neočekivane eskapade. Ono što, ustvari, čini ljepotu
Kom3dije jest letargičnost i nonšalantnost obrađenih kompozicija koje su
vrlo lijepo pretvorili u set raznolikosti.
Uvodna "Daj mi, Bože, joči sokolove"
i vrlo lijepa "Vuprem oči" izvedene su u blues maniru, "F Kotoribi cug-mašina
fučnula" u tex-mex-u bliskom Gustafima, "Protuletje (reggae)", kao što to
i sam naslov sugerira u jamajčanskom duhu (s neočekivanom ska dionicom koja
blago zamiriše na pop-punk), dok su neke, poput ljubavnih "Lepo je gledati"
(sa solažom na cimbulama) i «Ljubav se ne trži» naglasak stavile na etno-pop
formatu. Sve je to umjesno napravljeno, izvedeno i aranžirano u finom šlihu,
ali manjka čvršći autorski pečat s kojim su se i Cinkuši dugo vremena borili
sve dok nisu pronašli svoju 'zlatnu žicu' na "Špiritus Sanctus" albumu 2009.
Po mojem osobnom afinitetu koji ne mora biti i striktno mišljenje njihove
audijencije, najljepša obrada je "Primem pero" u maniru koji zasjaji stilom
David Sylviana. Mirno, elegično, romantično s klavirskom pratnjom, akustičnom
gitarom i trubom nalik na psihodelične sekvence Mark Ishama koje se u drugom
dijelu aranžmana pretvaraju u dionice za klarinet i prerastaju u, sada već
se može sa sigurnošću reći, Kom3dija stil koji je prenježan i nema nikakvih
naznaka da bi mogao postati malčice agresivniji ako se izuzme punk / ska
verzija "Međimurski lepi dečki" koja je još najbliskija Cinkušima, a i Haustoru
(u
čuvenom bećarskom hitu "Duhovi" iz 1981.), ili nezasluženo neprimjetnim Krankenhaus
koji su, nažalost, nestali prije vremena interneta. Još jedna bravura od
obrada je završna "Dremle mi se, dremle" koja je adaptirana u snenom, ambijentalnom
stilu (bez udaraljki) sa 'dream-pop' vokalom Igora Bakse koji je prevučen
preko vokodera (sjetite se onog elektronskog albuma Neil Younga "Trans" iz
1982), a ista ima i vrlo lijepe minijature za cimbule i klarinet. Riječi
mnogo puta ne mogu opisati ljepotu umjetničkog izraza.
Njihove autorske pjesme
skoro da se niti ne prepoznaju u čitavom opusu albuma; onaj tko ne pozna
ove tradicionalne pjesme pomisliti će da su i one neke od izvedenica folk
ostavštine, no upravo u njima se nalazi glavni smisao albuma. U plesnom cabaret-popu
"Kaj ti srce oče" (mogući hit?) Baksa je vrlo jednostavan tip koji tekstualno
ne obećava mnogo, ali ima vizije o kućici i potpisu za neke veće etikete
da dospije na top-10 (bravo majstore!), dok u "Pod oblokom" (sa letargičnim
odjekom cimbula a'la Andrija Maronić i pratećim vokalom Ane Želec) naglašava
emotivnu sugestiju. "Vrnula se buš" je jedna od inkarnacija new-wave
pop skladbi Azre (podsjetiti će na "Provedimo vikend zajedno" / "Poziv na
ples" /
"Ljepe žene prolaze kroz grad"), a "Međimurski blues" je jedina socijalna
pjesma na albumu koja prikazuje pravu idilu Međimurja i kajkavskog govornog
područja gdje se još uvijek radi, peku žuljevi i stavlja se na vagu vrijedi
li raditi ili ne uz sve 'fraljice' koje se šetkaraju po gradu. Ustvari, ovo
je najbolji dio albuma koji upravo prikazuje cijelu sliku Kom3dije koja je
za 30 godina naprednija od one legendarne TV serije "Gruntovčani", a istovremeno
ima i velike bliskosti sa slikarskom naivom iz Hlebina, sela koje je doduše
u Podravini, svega 60-tak km dalje od Čakovca.
Budući da mi je vrlo dobro poznat ovaj cijeli izraz i znam sve ove kompozicije
od a do ž (izuzev originala Kom3dije), a ionako nisam pristrani obožavatelj
izvođača koji rade obrade, ovo što su Baksa i ekipa uprličili na debi albumu
je jako lijepo izvedeno, odsvirano i aranžirano. Eh, da... nisam spomenuo
da me Baksin vokal ponekad podsjeća na hrapavo blueserskog Stipe Perišu iz
Olovnog Plesa. Ima i tu neke vraške pozitive, tako da sve skupa ovaj album
zvuči više nego kvalitetan prikaz hrvatskog cover-folk / ethna u vrlo prihvatljivim,
radiofoničnim verzijama. Uspjeh im je pred vratima.
Naslovi: 1. Daj mi, Bože, joči sokolove, 2. Lepo je gledati, 3. F Kotoribi
cug-mašina fučnula, 4. Kaj ti srce oče, 5. Vuprem oči, 6. Protuletje (reggae),
7. Primem pero, 8. Ljubav se ne trži, 9. Međimurski lepi dečki, 10. Pod oblokom,
11. Vrnula buš se, 12. Protuletje se otpira, 13. Vehni, vehni fijolica, 14.
Međimurski blues, 15. Dremle mi se, dremle
Ocjena (1-10): 7
Diskografija:
Indijancu je bilo smešno (2009)