Recenzija - NO RULES - Homesick Blues 2010, Front Rock - Subkulturni
azil, Maribor
Bosanski rockeri dosegli su fokus kreativnosti donoseći tradicionalan američki
blues-western zvuk prilagodivši ga domaćem podneblju s nekoliko potencijalnih
hitova.
Na trećem albumu tuzlanski rockeri No Rules su definitivno potvrdili svoj
trade-mark stil koji se do sada najjasnije izražavao na furioznim koncertima.
Ovaj puta nisu išli u neke eksperimente kao na prethodnom albumu "Probaj
me" (2007, Hayat Production) gdje su imali kratkih izleta u reggae i soul,
već su čitav rad usmjerili ka bazičnom rhythm'n'bluesu s nekolicinom različitih,
isključivo
tradicionalno
američkih rock predznaka. Naoko linearna crta povezana inačicama blues-rocka
u diferenciranim tempovima ustvari je njihova 'betonaža' temeljnog stila
kojem su stremili još od debija "Pasje vrijeme" (2003, Active Time) potvrđujući
pravilo da je vino bolje što je starije.
S ponovno novim izdavačem, ovaj puta mariborskim Front Rock - Subkulturni
azil, No Rules su gotovo prisutni na cijelom teritoriju ex-YU sa svojim izdanjima.
Podsjetimo,
prvijenac "Pasje vrijeme" objavljen je za beogradski Active Time, proslavljeni
"Probaj me" za sarajevski Hayat Production, a imali su izdanja i u Hrvatskoj
(kompilacija "9. Bombardiranje New Yorka", Slušaj najglasnije). Još im jedino
manjka neko izdanje u Makedoniji i Crnoj Gori da bi regionalni krug izdavaštva
bio i teritorijalno popunjen.
Za razliku od prethodnog albuma na kome su ugostili niz glazbenika (između
ostalih Damir Avdića i band Defence), "Homesick blues" je čvrsto baziran
na sviračkoj jezgri ovog kvarteta s tek samo jednom gošćom - Biljanom Pejić
koja je otpjevala posljednju skladbu "San", klasičnu country baladu u 'valcer
stiskavac' mid-tempu s aranžmanom za slide-gitaru i finom ritmičkom potkom
vrlo rijetkog instrumenta u rocku - mandoline. Još jedna od vitalnijih razlika
je i samo trajanje albuma koje je ovaj puta znatno kraće i iznosi 37 minuta,
no u njih su uspjeli ravnomjerno i simetrično nafilati 11 vrsnih kompozicija
striktno okrenutih ka radiofoničnom mainstreamu sa preglednim, brzim i mid-tempovima
u prvom dijelu, do laganijih u drugom dijelu albuma. Prvi singl "Ne reci
da me voliš" odmah cilja svojim melodičnim boogie / blues-rockom, interludijima
usne harmonike i mačoidno gubitničkom lirikom na ciljani auditorij koji se
kreće u rasponu od Partibrejkersa do Majki i nekadašnjih Kojota, a takvih
pjesama koje sadrže hitoidni potencijal na albumu ima još nekoliko. Primjerice
uvodna, vrlo optimistička "Uzmi moje srce" sa melodičnom legato bas linijom
i klasičnim The Rolling Stones manirom, te dvije najbrže u tex-mex ritmu
- galopirajuća "Sirovi i bijesni" o osnivanju rock banda i inspirativni
maliganski blues brzanac "Preko neba" posvećen Rory Gallagheru, velikom,
na žalost pokojnom
uzoru banda.
Frontmen, gitarist i autor većine skladbi, Čampi (Goran Čampara), svoje
je vokalne hrapavo naglašene, ali i ograničene opservacije taktički smjestio
u linearno posložene paralelne gitarističke melodije izbjegavši kompromis
da glasom sazida novu melodiju, tako da u cjelini gledajući, čitav materijal
prati šablonski sistem gradnje aranžmana. Može mu se zamjeriti na predvidljivim
vokalnim sekvencama, no one su odavno postale jednim od zaštitnih znakova
banda. Danas će se malo tko osvrnuti na 'loše' pjevanje Caneta i Bareta ili
na sve one falš interpretacije Mick Jaggera, Iggy Popa, Jimi Hendrixa ili
Johnny Rottena, odnosno Lydona koji su prepoznatljivi simboli r'n'r-a, tako
da nema potrebe peglati vokal sa stotinama otpjevanih sati u studiju kako
bi ispalo 'savršenije', već se osloniti na čisti rock svjetonazor koji se
ne uči u školama nego se stiče iskustvom na ulici i prašnjavoj cesti. Upravo
u takvom šlihu koji dočarava bluesersko opori vokalni senzibilitet imaginarnih
prerija, beskrajnih putovanja po neuglednim cestama i lutanja po zadimljenim
i prljavim saloonima, Čampi i ekipa uvode slušatelja u svoju inačicu bosanskog
blues-rocka pretvarajući Baščaršiju, ćevapdžinice i kafane u prašnjavu benzinsku
crpku, honky-tonky bar i stari otrcani motel pored željezničke pruge po kojoj
tek povremeno prodefilira teretni voz sa stokom, whiskeyom i najnužnijim
provijantom.
Idilična kohezija glazbene atmosfere i mahom gubitničkih tekstova,
osobito u laganim komadima "Ne okreći leđa sreći", instrumentalu "El pussy",
tromom hard-bluesu "Umrli su u čizmama" i brzim hard-rockom nabrijana "Pjevajući
blues", upravo predočavaju tradicionalnu sliku Amerike od Arizone, Colorada
i New Mexica do Texasa i Louisiane kao da su No Rules tamo rođeni, gonili
stada stoke i radili na naftnim bušotinama. Njihova imaginacija i opčinjenost
ruralnim westernom ipak nije samo senzibilna maštarija kratkog daha. Pjesme
su vješto i jezgrovito adaptirali za podneblje u kojem žive na vrlo jednostavan
i pristupačan način bez ikakvih sofisticiranih sadržaja, te kao takve dokazuju
zrelost banda koji je dosegao potpuni fokus stvarateljskog opusa. A sama
luzerska crta albuma najbolje je dočarana kroz naslovnu skladbu "Homesick
Blues", hard-rock riffovima i usnom harmonikom oivičen blues u kojem se
osim vječitim gubitnicima, beskućnicima i damama osvrću i na lošu moralnu
i društvenu
klimu koja ne donosi ništa drugo nego individualni bijeg u privatnost.
Naslovi: 1. Uzmi moje srce, 2. Hladan dan, 3. Ne reci da me voliš, 4. Homesick
blues, 5. Sirovi i bijesni, 6. Ne okreći leđa sreći, 7. Pjevajući blues,
8. Preko neba, 9. Umrli su u čizmama, 10. El pussy, 11. San
Ocijena (1-10): 8
Web: www.norules.ba i www.myspace.com/norulestz
Diskografija: Pasje vrijeme (2003) / Probaj me (2007) / Homesick Blues (2010)
NO RULES -
Ponovo rođen (CD "Probaj me")
|