Barikada
- World Of Music - Interviews |
|
MAHIR
PALOŠ
Interviewer: Dragutin Matošević |
Mahir Paloš
Razgovarano u Sarajevu, jula 2007. godine
"Čekala je majka sina", "Dvije ruže", "Spavaj
cvijete moj", "D i E", "Zašto zatvaraš oči", samo
su neki od dvadesetak velikih hitova Mahira Paloša uz koje su se zabavljale
i zaljubljivale generacije mladih tokom sedme i osme dekade prošlog stoljeća.
Mnogi danas kažu da on nije imao medijsku pozornost kakvu je svojim pjevanjem
zaslužio. Uzrok tome je da se uz njegovo ime nisu vezali nikakvi skandali,
što je bio prioritet da bi se o nekome češće pisalo, da bi se pojavljivao u
radijskim ili TV medijima. Više od deset zadnjih godina Mahir Paloš živi u
Londonu. Ovih dana on boravi u Sarajevu. Iskorištena je ta prilika i sa ovim
cijenjenim umjetnikom urađen je interview. Mahir
Paloš priča svoju muzičku priću - iskreno i bez okolišanja, često za neke propuste
osuđujući i samog sebe. Za sve vas, o sebi, o svom bogatom muzičkom putu govori
- Mahir Paloš.
Barikada: Šta Vas je, Mahire, uvelo u muziku?
Mahir Paloš: To je dobro pitanje. Radilo se o slučajnom sticaju
okolnosti. U prvom razredu sam na harmonici svirao "Konjuh planinom",
za dan škole. Tako je počelo. Kako sam živio sam s majkom, nisam imao nikog
drugog
i morao
sam sam
sebi zaraditi za djevojke, izlaske. Tako sam počeo nastupati po igrankama.
Imao sam sreću da sam startovao u vrijeme kad su The Beatlesi bili pojam, dok
sam ja orijentisan na talijansku kanconu, koju sam izrazito njegovao, kao i
svaki drugu lijepu pjesmu. U to vrijeme u Sarajevo dolazi Kornelije Kovač.
Moja majka i ja ga uzimamo za podstanara i tad, početkom 70-tih godina prošlog
stoljeća, počinjem se ozbiljnije baviti muzikom. 1971. godine odlazim na banjalučki
festival "Prvi aplauz", na kojem nastupam sa pjesmom "Čekala je majka
sina". Tu pjesmu mi je napravio Kemal Monteno. Naravno, svi znaju šta se desilo
sa tom pjesmom. Postala je megahit.
Barikada: I dan danas je.
Mahir Paloš: Da, tačno. Zatim, kreću ostali festivali - Vaš šlager sezone, Beogradsko
proleće, Opatija, Zagreb, Split. Više ni sam ne znam gdje sve nisam bio.
Barikada: Čuo sam da ste jedno vrijeme pjevali i u Indexima. Da li je to tačno?
Mahir Paloš: Apsolutno jeste. Nažalost, danas mnogi pišu istoriju te grupe po nekom
svom interesu, i mogu reći, da mnogo prešućuju i lažu. Reći ću Vam ukratko:
Indexi su nastali u Drugoj gimnaziji. Tamo je bio klub koji se zvao F 63. Iz
tog kluba izlazili su mnogi muzičari i pjevači. Indexi su osnovani 1963./1964.
Počeli smo svirati u Slozi. Skidali su se Shadowsi, Radio Luxembourg se obavezno
slušao noću. Okosnica Indexa bio je Slobodan Misaljević, na solo gitari, Ismet
Nuno Arnautalić, na ritam gitari, Šefko Akšamlija, na bas gitari, Đorđe Uzelac,
na klavijaturama i Nedim Hadžihasanović na bubnjevima. Kad je riječ o pjevačima,
tu su bili: Miroslav Banovšek, Reuf Kuzer, Alija Hafizović, Hamdija Čustović
i ja, Mahir Paloš. Zašto Vam sve ovo govorim? Ime Indexi smo dali, idući iz
Sloge i pošavši na tanan halvu u donji dio grada, Nuno i ja. Tek poslije u
Indexe dolaze Davor, Bodo i Fadil. Oni su u sarajevskom FIS-u imali svoju grupu.
Šta se dalje dešava? Esad Arnautalić završio je na mjestu šefa muzičke produkcije
i govori da se moramo opredijeliti da više ne skidamo tuđe pjesme i da počnemo
sami komponovati. Tog momenta pojavljuju se Kemo, Fadil Redžić, Bodo, Kornelije
Kovač, Đorđe Novković i tako to krenu. Nuno, kao jedini koji je imao stalni
pristup studiju i neograničenim terminima snimanja, rasformirao je tadašnju
postavu grupe Indexi. Ja tu kao pjevač nisam dolazio u obzir, jer rock pjevanje
nije bilo moj način pjevanja i onda tu dolaze, Fadil, Nuno, Bodo i Davor. Ja
krećem dalje, svojim putem.
Barikada: Ko su u to vrijeme Vašeg aktivnog bavljenja muzikom u Sarajevu bile
Vaše ostale kolege po mikrofonu?
Mahir Paloš: Davor (Davorin Popović, op.a.), Kemo (Kemal Monteno, op.a.), Čola (Zdravko
Čolić, op.a.), Jadranka Stojaković, Ismeta
Dervoz, Neda Ukraden itd.
Barikada: Kako su u to vrijeme nastajale Vaše ploče?
Mahir Paloš: To se dešavalo po inerciji. Imao sam prvi hit, "Čekala
je majka sina",
pa zatim drugi, "Dvije ruže". Tako su slijedili hit za hitom. Pjesme
je većinom pravio Kemo, međutim i tu sam napravio jednu grešku. Nekad, prije
1975. godine, Zdenko Runjić mi je poslao svoje pjesme među kojima se nalazila
i "Skalinada", kasnije veliki hit Olivera
Dragojevića. Međutim, ja
sam osjećao neku moralnu obavezu prema Kemi, zahvalio sam se fino Zdenki i
rekao da nisam zainteresiran. Međutim, kasnije smo još sarađivali. Pjesme su
mi radili i Đorđe Novković, Stipica Kalogjera, više se ni sam ne sjećam cijele
plejade autora mojih pjesama. Snimio sam preko dvadeset singlica i jednu LP
ploču, pod nazivom "Spavaj cvijete moj". Ta ploča se prodavala i
doštampavala i 10 godina nakon njenog prvog izdanja. Inače, jedan sam od rijetkih
izvođača u to vrijeme čije su se ploče jako puno doštampavale. U tadašnjem
Jugotonu imao sam izuzetan tretman od strane zaposlenih u toj izdavačkoj kući,
tako da mogu biti zahvalan i sretan zbog toga.
Barikada: Biste li nam nešto rekli o nekom od festivala na kojem ste učestvovali.
Današnjoj omladini te stvari su strane, pa vas molim da nam opišete kako je
izgledao jedan takav događaj?
Mahir Paloš: Konkretno - na Zagrebačkom festivalu 1973. godine pjevao sam pjesmu "Južni
vjetar", za koju je muziku napisao Kemal Monteno, a tekst je napisao Mišo
Marić. Na tom festivalu sam izlazio na bis po 11 puta. Publika je jednostavno
htjela još jednom čuti o čemu se radi i ja sam im tu želju ispunjavao. Na jednom
od Splitskih festivala desila se zanimljiva anegdota. Naime, pjevao sam jednu
neobičnu pjesmu sa jednom jako atraktivnom Čehinjom, prelijepoga glasa. Ima
u pjesmi jedan stih koji kaže: "Ljubavi moja, veliki san, dublja od mora,
vedra k'o dan". I sad izlazim ja na binu sav dotjeran, u plavom odijelu
kupljenom u Italiji i pjevam taj stih, s rukama okrenutim prema nebu. Poslije
izvedbe, dolazi mi Zdenko Runjić i kaže: "De, odi majke ti 'vam! Gdje
će ti prema nebu biti more dragi Mahire!?" "Isto je to, ja gore ja
dole, oboje je plavo", rekoh ja njemu. Pjevao sam i u Subotici. Tu sam
nastupao sa pjesmom Bate Kovača, i dva puta na tom festivalu odnosio nagrade.
Inače, muzika je moja velika ljubav. Imao sam sreću da sam iz jedne poznate
i jake sarajevske porodice, pa nisam baš pjevao da bih zaradio za svoj hljeb,
nego eto, iz čiste ljubavi.
Barikada: Koga se posebno sjećate od tadašnjih muzičara ili pjevača izvan
Sarajeva?
Mahir Paloš: Iz tog vremena postoji jedan Slovenac koji je veliki pjevač, a to je Oto
Pestner. Po meni je među najboljima jer je zaista kompletan muzičar i izvanredan
pjevač. Imam i izuzetno visoko mišljenje o Zdravku
Čoliću. Danas kad posmatrate
pjevače, svi glasom liče jedan na drugog. To se odnosi i na pjevačice. U moje
vrijeme, svi su imali svoje prepoznatljive boje glasa, niko ni na kog nije
ličio. Znali smo svi zajedno otići na Opatijski festival, gdje bismo svi zajedno
izašli na binu. Ja, Hanka, Čola, Kemo, Davor i mnogi ostali koji su tad aktivno
pjevali. Ostali bi se hvatali za glavu i čudom čudili kako smo tako složni.
Priđe meni tako Mišo Kovač i kaže: "Kako vi to tako zajedno bez problema
izlazite na binu? Kod nas nema teoretske šanse da izađemo na binu, zajedno,
Arsen, Gabi, ja i ostali. Ko vas sastavi sve tako?"
Barikada: Kakav odnos su tadašnji mediji imali prema Vama?
Mahir Paloš: Moja iskustva sa medijima su loša. Razumijem novinare, urednike. Ja sam
jedini iz te generacije koji nije imao svoj show na radio / televiziji i to
iz jednog jedinog razloga, a to je što nisam htio nikom dati pare. Ali, opet,
moram reći, moja ružna iskustva isključivo su moja krivica. U to vrijeme zauzeo
sam stav da ne trebam komunicirati ni s urednicima, niti s novinarima, međutim,
to je bilo pogrešno. To cijeli svijet radi. Stalno moraš raditi neku intrigu,
praviti neku igru, nešto mućkati, da bi im bio interesantan i da dospio u medije.
Barikada: Koji je to, po Vama, bio zlatni
period Vase generacije pjevača?
Mahir Paloš: To je bio period od 1969. godine, pa do kraja 80-tih godina prošlog stoljeća.
Zaboravio sam spomenuti da me je 1978. godine, dok sam pjevao u Dubrovačkim
trubadurima, na klavijaturama pratio Oliver
Dragojević, koji je poslije toga
napravio izuzetnu karijeru. Oliver je jedan. Njega sam zaboravio spomenuti
kad sam maloprije pričao o svojim tadašnjim kolegama. On je sve svoje kompozicije
otpjevao maestralno. On je u duši muzičar i muzika mu je sve. On je uvijek
živio muziku, a ne samo pjevao.
Barikada: Čuo sam jednu lijepu definiciju Nikše Bratoša, koji kaže da postoje
pjevači i interpretatori.
Mahir Paloš: Tako je. To je u potpunosti tačno.
Barikada: Da li ste u to doba pravili turneje?
Mahir Paloš: Kako da ne. Bile su to ljetnje turneje od Kopra
pa do Đevđelije. Jednom smo išli Kemo, Oliver i ja. Jednom, Kemo, Jadranka
Stojaković i ja, pa onda
poslije Neda i ja. Obićno je prvi koncert pokrivao troškove rasvjete, opreme
i orkestra, a kasniji koncerti donosili su zaradu. Na tim turnejama nikad nismo
imali problema sa posječenošću. Jednom se desilo da mi je Miki
Jevremović,
otpjevavši svoj blok, dok sam se spremao izaći na binu prišao i rekao da ne
pjevam svoje hitove, jer bih kao njima pokvario njegov nastup. Ja sam, naravno,
to odbio i samo otišao. Više nikad nisam s njim nigdje nastupao. Inače, nikad
nisam htio biti vođa tih grupa pjevača, jer previše i odvajkada bilo zavrzlama
sa menadžerima, i nikad se nisam htio bespotrebno nervirati. Bilo je i puno
lijepih trenutaka.
Barikada: Kad ste osjetili da su Vam kola krenula nadole?
Mahir Paloš: Imam teoriju da je svako u bivšoj Jugoslaviji imao efektivno svojih 6 do
7 godina slave, a ostalo je zavisilo od toga koliko će neko to održavati ili
neće. Ja sam svoju karijeru održavao negdje do 1986. godine. Inače, imao sam
jedan konflikt sa Kemom i onda sam izgubio važan oslonac vis-a-vis njegovih
pjesama. A dešava se i to da čovjek, kako postaje poznatiji i kako mu karijera
traje sve duže, postaje izbirljiviji što se tiče pjesama, njenih autora, a
to ne valja. Ti ustvari nikad ne znaš koja će pjesma biti hit. Ja sam uvijek
osjetio dobru pjesmu, ali nikad hit. Prije mi je primarna bila melodija mojih
pjesama i bilo mi je bitno da me asocira na talijansku kanconu, nikad nisam
previše pažnje obraćao na tekst. Tek sad vidim da sam imao i dobre tekstove.
Tek sad obraćam pažnju na to. Inače, imao sam sreću da mi je Mišo Marić, moj
vjenčani kum, pisao dobre tekstove. U tom periodu dosta sam pjevao i strani,
talijanski repertoar.
Među prvima sam pjevao u Turskoj, u Hotelu "Pera Palas". U
tom hotelu postoji soba Agathe Christye, zatim Titova soba. Tu sam pjevao mjesec
dana i došla
ekipa istambulske televizije i pita me: "Hoćete li pjevati uživo?" Naravno,
sav sretan prihvatam. Otišli smo na televiziju, gdje smo imali takav ton, da
je to bilo nevjerovatno. Pitao sam ih hoće li to tako zvučati i uživo, rekli
su da hoće. Pjevao sam Keminu pjesmu "Pahuljice moje", jer je imala
jedan fin uvod na harmonici, pa smo se s njom htjeli predstaviti. Bilo je odlično.
Barikada: Kad ste imali zadnji koncert? Kako je došlo
do toga da Mahir Paloš više ne nastupa?
Mahir Paloš: Ja sam se oženio, to mi je bilo primarno. Imao
sam i nekih porodičnih problema. Dao sam si zadatak da ću biti dobar suprug,
a biti dobar suprug i baviti se
pjevanjem, ne ide nikako jedno s drugim. Naša je sudbina da imamo malo tržište,
pa i nije baš isplativo baviti se profesionalno muzikom. Rijetki su koji to
mogu. Naša zlatna ploča u to vrijeme značila je tiraž od 100 000 prodanih ploča.
Šta je to? To je mala cifra. U svijetu taj tiraž prodaju dok trepneš.
Barikada: Koliko je sad muzika zastupljena u Vašem životu?
Mahir Paloš: Mnogo. Meni je muzika apsolutno sve. Ne znam živjeti bez muzike.
Sarajevska pop i rock škola je termin koji je često u upotrebi.
Jedan od njenih stjegonoša bio je i Mahir Paloš. Svoj život je posvetio muzici
i može se zaključiti
- ostavio je neizbrisivog traga u sjećanjima mnogih ljubitelja lijepe pjesme
sa ovih prostora. Mahire, neka Vas zdravlje i sreća i nadalje prate.
|
Interview objavljen u dnevnom glasilu
Tuzlanski
list -
Br. 168 od 09.08.2007.
|
|
|