Barikada
- World Of Music - Interviews |
|
VANJA
ALIČ
Interviewer: Dragutin Matošević |
|
Vanja
Alič
Razgovarao: Dragutin Matošević
|
|
Vanja Alič je
vokalni solista grupe Zaklonišče Prepeva, Nova Gorica, Slovenija.
P: Gledao sam te kao frontmana i vokalnog solistu
grupe Zaklonišče Prepeva na humanitarnom koncertu "Live for Life" u Zetri,
Sarajevo, davnog, decembra
2000. godine i prijatno sam bio iznenađen vašom dobrom svirkom i nezaboravnim
scenskim
nastupom. To je znala prepoznati i publika u Zetri i nagraditi vas velikim
pljeskom. Ostala mi je jedna dilema, a radi se o vašoj ikonografiji na
koncertu (i na omotima na nekim od vaših albuma). Tu su zvijezda petokraka,
srp
i čekić, propagirate Yugo Rock Caffe itd. Ima li u svemu tome Jugo-nostalgije
ili ... Kakav komentar imaš vezano za sve ovo?
O: Cijela naša ikonografija vezana je zapravo za tabu teme koje su se pojavile
raspadom bivše Jugoslavije. Poslije osamostaljenja Slovenije, kod nas je
zavladala neko bolesno anti-jugoslovensko, odnosno, anti-srpsko raspoloženje,
te smo sa našom ikonografijom pokušali da se suprotstavimo aktuelnoj nacionalnoj
propagandi i novom jednoumlju (koliko je to moguće za jedan rock band). Mislim
da nam ne treba pripisivati Jugo-nostalgiju u bukvalnom smislu, jer mi se
čini da upotreba ove riječi u medijima ima negativano značenje i nepravilno
se koristi. Meni lično smeta nedovoljan protok informacija, nedostatak druženja
i putovanje bez viza i ostalih pizarija koje su se pojavile po raspadu Juge.
Nedostaje mi i veliko tržište jer smo sada ograničeni samo na Sloveniju,
što je za normalno funkcionisanje benda potpuno neprihvatljivo. Sad je sve
podijeljeno, ne samo na pet-šest država, nego i na sto nekakvih kantona,
što primećujem tek sada, kada se dogovaram za koncerte po bivšoj Jugi. Ako
sam Jugo-nostalgičar, pa neka budem! S druge strane, što se tiče Jugo-nostalgije,
još da kažem i ovo: naši aktuelno-politički tekstovi govore, prije svega
o aktuelnim događajima koji zahvataju Balkan, a i šire. Na primjer, Žitije
Miće Muriqui-a, Glasajte za nas, Mićo Muriqui ide u Holivud, kao i pjesme
sa nove ploče. To su sve pjesme, koje govore, još jednom, o današnjem stanju
u bivšoj Jugi ili ti tekstovi predskazuju nešto što će se tek desiti, tako
da su pomalo vizionarski (Muriqui, koji ide u Holivud da uništi Ameriku i
temelje kapitalizma: "I dok Holivud gori, Muriqui viče Soti mori, Počinje
kataklizma kapitalizma"). Sve je naravno vezano za bližu prošlost, jer
1991. nije nulta godina. Svoju istoriju nije moguće izbrisati i živjeti kao
da je nije ni bilo. To bi bilo potpuno besmisleno.
P: Uradili ste mnogo obrada od ranije poznatih hitova: "Računajte na
nas", "Zvezda potkrovlja i suterena", "Hej, vojnici,
vazduhoplovci". Šta ste htjeli postići / reći stavljajući ove pjesme
u svoj repertoar?
O: Ništa posebno. Pjesma "Računajte na nas" mi se oduvijek veoma
dopadala, kako muzički tako i tekstualno. Mislim da je Balašević tada to
iskreno mislio i zato je postigao pravi efekat. Mislim da tekst nije bio "naručen" i
zato je postao himna tadašnje generacije. Šteta je da nemamo više takvih
generacijskih himni. Navodno se Balašević i odrekao te pjesme, tako da sada
mora neko da to vuče dalje. Takođe je zanimljivo da je ova pjesma u Sloveniji
pala u zaborav, a kada smo je mi revitalizirali, opet je postala jedan od
najvećih hitova posljednjih godina. Pjesmu "Zvezda potkrovlja" i
suterena smo obradili jer sam oduvijek želio da obradim jednu pjesmu Bore
Đorđevića koji je, bez obzira na sve, po meni, najbolji tekstopisac u bivšoj
Jugi. A želio sam da obradim pjesmu koja nije bila njegov najveći hit. A
i početni ciklus od Riblje Čorbe mi je nekako najviše pri srcu. Za pjesmu "Hej,
vojnici, vazduhoplovci" sam se odlučio potpuno slučajno. Prijatelj mi
je donio originalnu verziju te pjesme, ona mi se dopala i to je to. Možda
je malo uticaja imala i činjenica da je moj deda bio pilot u JNA.
P: Lik Miće Muriquija postao je znak prepoznatljivosti vaše grupe. Kako
je on nastao i da li ćete i nadalje koristiti taj lik u svojim novim pjesmama?
O: Lik Miće Muriquija je nastao još davne 1993. godine kada sam sa basistom
Mitjom Marussigom, alias Mićom Muriquijem, bio u Poljskoj, u Gdanjsku. Kada
smo se jednog jutra, poslije naporne noći probudili na željezničkoj stanici,
ugledali smo ogledalo. U zafrkanciji mi je rekao da izgledam kao neki švapski
hipik. Tada sam nosio kratke brčiće. Kada me je upitao kako on izgleda, prvo
mu nisam želio ništa reći, ali poslije sam mu ipak rekao: žao mi je, ali
izgledaš kao neki Šiptar. To je bio početak naše priče. Poslije toga je to
postala interna fora našeg užeg kruga prijatelja, a jednoga dana sam sve
to prenio na papir i interna fora je postala sveslovenačka. Možda i šire.
Na jednom našem albumu se nalazi nastavak priče koja nosi ime "Mićo
Muriqui ide u Holivud", što nekako zaključuje priču o životu Miće Muriquija,
ali "njegov duh i dalje hara". Mislim da je to jedna od najvizionarskijih
stvari koje sam ikada napisao. (ha,ha) E, kada bi Amerikanci to čuli ....
P: Molio bih te da mi kažeš kakav je vaš krajnji cilj bavljenja muzikom?
Da li je to da se dobro zabavite, a time da zabavite i one koji vas slušaju
/ gledaju ili tu ima još nečega?
O: Zapravo, već u pitanju si dao i odgovor. Verovatno ima tu još nečega,
ali ne bih želio mnogo da filozofiram, da ne ispadnem pretenciozan. Rock
and roll je, ipak, samo rock and roll. Činjenica je da ću se baviti rock
and rollom sve dok me to bude oduševljavalo i dok budem imao šta da kažem
publici.
P: Poznato mi je da si imao udjela i u projektima
grupe Zabranjeno Pušenje ("I Bog vozi Mercedes", na primjer).
Nastupio si im i kao gost na nekoliko njihovih koncerata. Kakva je tvoja
uloga u tom projektu i o ćemu
se tu konkretno radi?
O: U Jugi sam imao tri omiljene grupe. One su između sebe bile različite,
ali svaku sam voleo na svoj način: Riblju
Čorbu, Azru i Zabranjeno Pušenje.
Od njih je danas aktivno (u svim pogledima) samo Zabranjeno Pušenje. Sa njima
sam se upoznao na nekom koncertu u Mariboru i tako je sve počelo. Riječ po
riječ i odmah smo se "skapirali". Tada je bio prisutan i Elvis
J. Kurtović, koga ne smijem zaboraviti u cijeloj ovoj priči. Dogovorili smo
se da pokušamo da nastupamo što više zajedno, a poslije smo došli na ideju
da bi jedni drugima trebali gostovati na našim novim albumima. Mislima da
smo trenutno samo mi i "Pljugavci", kako ih zovu u Zagrebu, jedini
koji u bivšoj Jugi imaju sličnu priču, koja nije vezana samo na muziku. Radi
se o takozvanom backgroundu, što mi nedostaje kod bendova nove generacije.
Oni su imali nadrealiste, Elvisa, Kusturicu. Imali su Pišonju i Žugu. Mi
imamo Miću Muriquija, Stašu Ustašu, Grigorija Musevskog i neke likove za
koje je bez veze da ih nabrajam jer vama nisu poznati.To je u stvari never
ending story. Tu je i naš režiser Ven Jemeršić i njegovi spotovi za koje
mogu da kažem da su najbolji u Sloveniji. Bez pretjeravanja. Inače, bio sam
turnejama sa Pušenjem. Super smo se družili i nadam se da će me i ubuduće
pozivati. U planu je i zajednička turneja "Za vedno ZP" (Zauvek
ZP) koja bi krenula po izlasku naših albuma i to po Sloveniji, Hrvatskoj
i Bosni i Hercegovini. Njihovi i naši inicijali počinju sa ZP. Slučajnost?
P: Koliko si zadovoljan prijemom grupe Zaklonišče Prepeva kod slovenačke
publike. Da li ste na onom mjestu koje vam neosporno pripada - u vrhu SLO
rock scene?
O: Sa prijemom publike sam oduvijek bio zadovoljan. Drugačije je sa medijima
koji su, na žalost, neophodna stvar za svaki bend. Zapravo, jedan smo od
rijetkih bendova koji se čeliče "na terenu". Svoj status smo izgradili
sami, uz mnogobrojne koncerte, a mediji su nas svo vrijeme nekako bojkotovali
jer smo za njih bili sporni, zbog ikonografije i svega što stoji uz to (prije
svega zbog upotrebe srpsko-hrvatskog jezika). I dan danas nas se nekako plaše.
Smatraju nas nepredvidivima. Još uvijek nas ne puštaju na nekim radio stanicama
gdje je urednička struktura iz "pedeset i neke". I to je genaracija
koja je najopterećenija sa raspadom Jugoslavije i sa osamostaljenjem Slovenije.
Nepretenciozno mogu da kažem, da nas se boje zbog toga, jer misle da želimo
nazad tamo, protiv čega su se oni borili. To je naravno malograđansko razmišljanje,
ali na žalost je tako. Inače smo zadovoljni sa sadašnjom pozicijom jer smo
dostigli status i kada nas makaze nekog urednika ne mogu seckati do mile
volje po njegovim aršinima.
P: Bosanskohercegovačka publika vas rado prima u svoju sredinu. Planirate
li uskoro nastupati u BiH? Da li će to, kao do sada, biti samo nastup u Sarajevu
ili neka vrsta mini BH turneje (što većina vaših obožavalaca svakako priželjkuje)?
Kada bi se ta turneja realizovala?
O: I mi veoma rado dolazimo u Bosnu i Hercegovinu. Problem je u tome što
je bosansko-hercegovačka scena podijeljena. Ne djeluje kao kompaktna sredina.
Do sada nisam sreo čoveka koji je mogao da garantuje da će nam koncertima
pokriti cijelo područije BiH - područja Banja Luke, Zenice, Tuzle, Sarajeva
, Mostara ... Svako garantuje samo za svoj grad, tako da smo se susreli sa
brdom poteškoća oko organizovanja mini turneje. Svako želi svoj termin koji
nikako ne odgovara onom drugom itd. Potrebno je imati jednu osobu koja brine
za menadžment, da obavlja medijski marketing, organizuje koncerte, distribuciju.
To je najveći problem i razlog zašto do sada nismo imali samostalnog koncerta
u Bosni i Hercegovini.
P: Hvala ti za ovaj interview. Kakvu poruku imaš za
obožavatelje grupe Zaklonišče Prepeva iz BiH?
O: Braćo Bosanci, ostanite takvi kakvi jeste i dalje pravite dobre ćevape
i pite!