Događaj koji je potvrdio status Siscia Jazz Cluba kao nezaobilazne točke
na hrvatskom i europskom jazz zemljovidu, bio je nastup Steve Turre Quarteta,
u petak, 20.ožujka 2009. godine.
Čuvajući visoke standarde u odabiru gostiju koji nastupaju u Klubu, Damir
Kukuruzović omogućio nam je uživati u iznimnoj glazbenoj pojavi najvećeg
svjetskog tromboniste.
Kao i dosadašnji niz sjajnih koncerata, uključujući
i tradiciju "Siscia jazz & blues
festivala", koji ovo ljeto (održat će se od 10. - 26. srpnja 2009. godine)
ulazi u četvrtu godinu... tako je i ovaj koncert potvrdio nemalo značenje
ovoga Kluba.
Uostalom, to je potvrdio naš najveći jazz znalac, novinar, kritičar, TV i Radio
urednik, Davor Hrvoj, u svojoj uvodnoj riječi. Ističući važnost jazza u Sisku,
i europsko značenje Kluba, u ruci je držao i upravo objavljeni CD i DVD, Damir
Kukuruzović Hot Jazz Quinteta, znakovita naslova "Green Hill Gipsy Swing",
u izdanju izdavačke kuće Menart. Kako veli Hrvoj, u ruci mu je dokaz rada ovog
Kluba, dokumentiran video zapisima, razgovorima i ulomcima koncerata na DVD-u;
kao i sjajnoj gipsy swing glazbi Damirova Quinteta, na CD-u koji ima još jednog
sjajnog glazbenika. To je Angelo Debarre, francuski baštinik velikoga Djanga.
I njega smo u Sisku slušali nekoliko puta. A kako već često pisah da je Damir
Kukuruzović punopravni i legitimni baštinik Djangove glazbe kod nas, onda je
nepotrebno kazati kako je ovaj CD jedan
od vrhunaca sjajne glazbene karijere i ljubavi prema glazbi.
Vraćam se nastupu Steve Turre Quarteta. Prvi dojam, nakon što je Hrvoj
pozvao glazbenike, i kad su se popeli na stage Siscia Cluba, jeste da je
Turre sa sobom u Hrvatsku donio ne samo školjke,
s kojima više nego intrigantno svira, nego je, poput Aladina i čarobne lampe,
svirajući na školjkama, iz njih dozvao i pokazao nam Duhove. Duhovi su
ti iz 52. ulice u New Yorku i one jazzističke atmosfere u kojoj je gotovo
svaki podrum u toj ulici bio i jazz klub. Duhovi su to Turreovih
učitelja,
uzora, suradnika, i kako on za neke kaže - šefova.
Evo imena nekih od njih: Rahsaan Roland Kirk, s kojim je Steve svirao daleke
1968. i koji mu je prenio magiju sviranja na školjkama, zatim 1970. svira
s Carlos Santanom, a dvije godine kasnije s Ray Charlesom. Surađivao je
i Dizzy
Gillespijem, od kojeg je, čini mi se, "pokupio" vrlo zanimljivu komunikaciju
s publikom i ostatkom banda, uz, naravno, neponovljivo glazbeno iskustvo. Časopis
"Down Beat" ga proglašava najboljim svjetskim trombonistom, i to za, pazite...
1998, 1999, 2001, 2002 i 2006. godinu. Impresivno.
U Sisku je Turre nastupio u sastavu: Steve Turre - trombon i školjke,
Nico Menci - klavir, Marco Marzola - kontrabas i Dion Parson - bubnjevi.
Glazbenici su to koji su uspjeli prenijeti Turreovu magiju, sinergija banda
i Turrea bila je neupitna. Glazba je to ispunjena swingom, bluesom, afro-kubanskim
ritmovima, malim izletima u free jazz... uglavnom, iz silnih suradnji (gotovo
zaboravih pomenuti i Art Blakeya i njegove Jazz Messengerse!), Steve Turre
izvukao je ono najbolje i u kombinaciji s virtuoznim sviranjem trombona (i
školjki!), stvorio osobni stil, prepoznatljiv i dojmljiv. Poveo nas je
svojim skladbama kroz bitne točke glazbene karijere, naglašavajući posljednji
album, osobito skladbom "Rainbow People". Vrlo jednostavnim načinom,
najavljujući pjesmu, rekao je koliko smo mi jedan narod na planetu, jedna
vrsta…boja kože, socijalni status, rasa... pada u drugi plan.
Kao čovjek čiji su roditelji podrijetlom Meksikanci, zasigurno je osjetio
duh pobratimstva bića u svemiru, koji kola glazbenim New Yorkom i scenom
koja ne
bi bila to što jeste da se bavila bojom kože (za dio publike i kritičara
nisam siguran!)... Kao predstavnik takvog pogleda i "veleposlanik" takve
jazz zajednice,
nije pogriješio. Sisačka publika prihvatila ga je, a on se odužio svirajući
više od dva i pol sata.
U skladbama koje su i posveta velikom Ray Charlesu, u baladama, pa i onoj
finoj niti balansiranja od nekog post bopa prema World glazbi, Turre je svirao
svaki
ton doslovno punim plućama. Trombon je i fizički zahtjevno glazbalo. Nije
se štedio. Tu valja pomenuti jednu hvalevrijednu akciju. Kao nepušač i
čovjek koji doslovno živi od zdravih pluća (oni koji sviraju puhačka glazbala
znaju o čemu pričam!),
Turre je nazočne zamolio da se suzdrže od pušenja. Dim smeta njegovoj izvedbi.
Vrlo simpatično je to govorio, dodavši kako će nam, bez duhanskog dima, moći
ponuditi još više kvalitetne glazbe. Tako je i bilo. Čista, prozračna atmosfera
Kluba, ispunjena samo dobrim zvukom Turreova jazza!
Steve Turre školjke koristi kao ravnopravno glazbalo, bolje reći glazbala,
jer ih koristi nekoliko. Svaka ima svoju boju tona, svoje tonske specifičnosti.
Izmjenjujući ih po zahtjevima skladbe, s tih 5-6 školjki različita oblika,
rezonantnosti i "osobnosti", svirao je vrlo komplicirane melodijske linije.
Fascinanto! U završnoj skladbi, koja je blues posveta jazzističkim korijenima,
to je najviše došlo do izražaja.
Još jedna pametno potrošena večer u Sisku. Oni koji su hodočastili ovom
iznimnom koncertu, zadovoljni su otišli doma. Oni koji nisu, siromašni su
za jedno
izvanredno i svevremensko glazbeno iskustvo. Ovo što smo čuli u petak,
zatim nadolazeći koncerti, kao i najavljeni "Siscia jazz & blues
festival" čine Siscia Jazz Klub činjenicom bez koje bi Sisak bio kao Prag
bez Karlova
mosta ili Pariz bez Eiffelova tornja. Nema dvojbe
da će Damir Kukuruzović održati visoke standarde koje je postavio pred sebe
i Klub.