TORNADO GIPSY SWINGA POHARAO B.P. CLUB
U B.P.Clubu, 02. listopada 2009. godine, na drugoj
večeri ovogodišnjeg Hrvatskog jazz sabora 2009, Damir Kukuruzović Gipsy
Swing Quartet doslovno je "rasturio" i klub i publiku u
najboljoj tradiciji manouche izričaja kojemu je Damir svakako jedan od
najznačajnijih hrvatskih sljedbenika. Bio je to tornado gipsy swinga.
Nedavo sam radio razgovor s glasovitim trubačem i krilničarem Ladislavom
Lacijem Fidrijem. Između ostalog Fidri ističe čest nedostatak povratne
informacije izvođač-publika o percepciji jazz izvedbi, te napominje da
je zatvaranje u određene uske krugove samodopadnosti i međusobnog samohvaljenja
neproduktivno za jazz i njegovo mjesto u našem glazbenom okruženju. Aroganciji
i autističnom odnosu po sistemu - vidi me, sviram to i to i tako i tako,
i briga me što publika (zbog koje glazbenik i jeste na sceni!) misli o
tomu, jer ja sam veliki, najbolji i slično - nema mjesta u ozbiljnom jazzističkom
promišljanju. Dok se neki s takvim stavovima utapaju u moru nerazumijevanja
i loše percepcije (pa se, kao, čudimo, a gdje je ta jazz publika, zašto
se manje kupuju ploče itd...) - Damir Kukuruzović je upravo suprotnost.
Kad su mi neki "dobronamjernici" rekli, a zašto pored mnogih drugih, također
zaslužnih hrvatskih jazzista, njega stavih na naslovnicu svoje knjige "Pogled
na jazz", dio odgovara mogao se dobiti i u B.P. Clubu, 02. listopada 2009.
godine, kad je Damir Kukuruzović Gipsy Swing Quartet doslovno "rasturio"
i klub i
publiku
u najboljoj tradiciji manouche izričaja kojemu je Damir svakako jedan od
najznačajnijih hrvatskih sljedbenika. Bio je to tornado gipsy swinga.
Duh velikih Djanga i Grappellija naznačio je i Boško Petrović u svojoj
najavi, a toliku količinu komplimenata kako Damiru tako i njegovu orkestru
i Siscia
Jazz Clubu koji vodi - dugo već ne čuh iz usta velikana jazz glazbe i
neosporno najvećeg znalca u nas. Boško nije štedio komplimente, a ako on
tako kaže
- onda to ima težinu, uistinu, i neka je žao mnogom jazzoljupcu koji nije
nazočio ovom koncertu.
Publika je bila peti član ekipe i ne štedeći dlanove odlično je nadomjestila
nedostatak bubnjara u bandu. Međuigre violine Brune Urlića i Damirove gitare
(koju mu je kao djangovsku baštinu i promaknuće u Viteza gipsy swinga kod
nas nesebično poklonio Angelo Debarre, francuski Rom iz manouche karavane
koja se i danas po Parizu i okolici odupire "blagodatima civilizacijskih
pogodnosti"; pa zaključih u knjizi kako je Damir Kukuruzović jednako francuski
Rom gipsy swing orijentacije, kao što je i Angelo Debarre Hrvat!) zorno su
pokazali pobratimstvo jazzističkih bića u svemiru glazbe kojoj smo poklonici
i zbog koje je vrijedilo bilo sinoć nazočiti najslavnijem hrvatskom jazz
klubu. A nazočili su i mnogi iz hrvatskog javnog i kulturnog života, poput
Šterna, Ćuture, Cvjetičanina, ali i Damirovih prijatelja svećenika, koji
su, sukladno Damirovim životnim svjetonazorima, svojom nazočnošću dali i
jednu dodatnu duhovnost cijeloj ovoj priči.
Kunderovska "napodnošljiva lakoća glazbenog postojanja" osjetila se već
kod prvih taktova, kad je Damir, odajući počast Djangu, odsvirao duet s gitaristom
Goranom Greguračom, služeći se samo s dva prsta (kao Django, koji je, znamo,
u požaru u karavani izgubio mogućnost korištenja cijele ruke!), a kasnije,
u "normalnom" tonu nizali su gipsy swing standardi, poglavito oni snimljeni
na Damirovu nosaču zvuka znakovita naslova "Green Hill Gipsy Swing".
Znalački vodeći koncert, kombinacijom vratolomne svirke, balade i zanimljive
priče između skladbi, publiku je ovaj band doveo u stanje koje je nadvisilo
standardne jazz gabarite. Svjedoče tomu i 3 bisa, uz dugotrajni završni
pljesak, što nije nimalo slučajno.
Boško Petrović može biti prezadovoljan pokazanim glazbenim doživljajem
i atmosferom kakvu dugo ne doživjesmo na našoj sceni. Visok standard
ovog tornada
gipsy swinga teško je dosegnuti. Bravo za Boška koji je uvrstio ovaj
iznimni orkestar u program Sabora, a još više čestitke Bruni, Bibiju, Goranu
i
Damiru.