GLAZBENO PUTOVANJE DUBOKIM JADRANSKIM PLAVETNILOM
Riječ je o CD-u koji osim što spaja dvije jadranske obale (talijanski virtuoz
bandoneona i pijanist Daniele Di Bonaventura i dva sjajna našijenca, splitsko-zadarska
kombinacija, bubnjar Jadran Dučić Čićo i basist Renato Švorinić - Black
Coffee), daje i izniman ugođaj opuštajućeg slušanja, glazbene plovidbe dubokim
plavetnilom
(u nekim dijelovima zvuk Renatova basa izaziva u nama slike iz čuvenog filma
Luca Bessona!), znalački aranžiranim i odsviranim skladbama, kako autorskim,
tako i obradama.
Kad je Heinrich Band izumio glazbalo kasnije nazvano bandoneon, vjerojatno
nije slutio koliku će popularnost steći u nekim zemljama Južne Amerike, ali
i u europskoj glazbi. Nije to glazbalo tako često u jazzu, ali ako atmosferu
i stil ovog "jadranskog" albuma nazovemo etno-jazzom nećemo pogriješiti,
iako smještaj u stilski ormarić često sužava manevarski prostor.
Kakogod, riječ je o ploči koja osim što spaja dvije jadranske obale (talijanski
virtuoz bandoneona i pijanist Daniele Di Bonaventura i dva sjajna našijenca,
splitsko-zadarska kombinacija, bubnjar Jadran Dučić Čićo i basist Renato
Švorinić - Black Coffee) daje izniman ugođaj opuštajućeg slušanja, glazbene
plovidbe dubokim plavetnilom (u nekim dijelovima zvuk Renatova basa izaziva
u nama slike iz čuvenog filma Luca Bessona!), znalački aranžiranim i
odsviranim skladbama, kako autorskim, tako i obradama.
Kao Besson u filmu, širokokutnom kamerom bilježeći iznimnu ljepotu dubine,
tako i trio s ovog albuma širokogrudno i široko otvorena uma svira
glazbu koja je puna sinkretizma i povezuje note, slikarstvo mora i podmorja
s mediteransko-montmartreovskom zvučnom ugodom (ovo već spomenuh u
tekstu
o novom CD-u Hanryja Radanovića gdje je Di Bonaventura gost u Radanovićevoj skladbi "As She Says" i
koja bi komotno "sjela" i u projektu "S druge strana Jadrana"!).
Ta intencija svakako je uspješno apsolvirana. Album je cjelina po tom ugođaju
i iskrenoj emociji, a kako je izdavač talijanska tvrtka Caligola Records,
to samo može biti šteta za nekog od naših nakladnika da nema ovakvu bisernu
školjku u svojoj nakladi.
Tri su, uvjetno rečeno, poglavlja na ovom CD-u: prvo - autorske skladbe
Daniela Di Bonaventure ("Al di la del mare", "Samnom", "Terra" i "Levante"),
drugo - standardi iz svjetske glazbene baštine ("I Fall In Love Too Easily",
"You Don't Know What Love Is", i talijanska svevremenska uspješnica "Parlami
d' Amore"), a treće - Švorinićeve obrade dalmatinske tradicije ("Jute san
se zajubi" i "Zelenu granu s tugom žuta voća"). Rekoh - uvjetno
rečeno - jer velika je vrijednost albuma što su skladbe stilski i zvučno
tako ujednačene da se čini kao da ih je skladao jedan autor.
Album otvara Di Bonaventurina "Al di la del mare". Slušajući je, zatvorite
oči i zamislite jedan ogromni stakleni tunel pod našim podmorjem, uživajte
u bogatstvu zvuka i imaginacije šarolikog i živahnog svijeta ispod plavetnila.
Negdje u dubinama, ispod luft-madraca kakve zgodne Čehinje ili Francuskinje,
koje uživaju u čarima Jadrana, krije se bogati zvučni svijet Di Bonaventurine
glazbe. Teško je reći je li autor bolji u klavirskim dionicama, ili na bandoneonu.
Taj izniman pijanistički ugođaj jako se osjeti u njegovoj skladbi "Samnom",
gdje mi, uz neobičan i ispunjajući ton Švorinićeva basa još samo nedostaje
(ovo je osobna impresija!) zvuk harfe naše vrsne harfistice Doris Karamatić,
koja bi dodatno podcrtala i oživotvorila cijelu priču.
"Terra" je možda i najbolja skladba na albumu. Tu se Di Bonaventura
pijanistički poigrava i referira na Keitha Jarretta, ali još više na Torda
Gustavsena
ili Esbjörna Svenssona, uz iznimno snimljenu ritam sekciju. Sve je tako
puno zraka i zvuka, a bubnjevi s obiljem činela, daju dodatni začin ovoj
"mediteranskoj
kuhinji". Fine niti ribarske mriže satkane basom i bubnjem.
Skladba "Levante" odiše duhom ethno ili world izričaja, opet s neobičnom
snimljenim bubnjevima, zvonima, bandoneonom koji, u najpozitivnijem smislu
podsjeća
na velikog Dina Saluzzia, npr. s njegovih glasovitih albuma "Mojotoro"
i "Cite De La Musique", ali opet s jakim autorskim pečatom talijanskog
glazbenika
Di Bonaventure.
Obrade slavnih kompozicija u funkciji su albuma i stilski složene za
ovaj trio, a dalmatinska tradicija, uspješno zastupljena Švorinićevom
inventivnošću,
samo daje univerzalnosti i svevremenosti ove ploče.
Uz doista iskrenu preporuku za slušanje ovog CD-a, na kraju još nekoliko
rečenica o Black Coffee.
Black Coffee je splitski jazz sastav, koji djeluje od 1993. godine, a 1996.
godine izlazi im prvi nosač zvuka pod nazivom "Black Coffee". Na albumu gostuju
zvijezde hrvatske glazbe - Oliver Dragojević i Gibonni, te poznati glumac
i umjetnik Božidar Alić. Za skladbu "Night & Day", u suradnji s
Oliverom, grupa je dobila diskografsku nagradu "Porin" za najbolju jazz izvedbu.
Od tada do danas grupa je nastupala na mnogobrojnim jazz i etno festivalima
(Lagano, lagano; Hrvatski Jazz Sabor; Springtime Jazz Fever; Liburnia Jazz
Festival; Alpe-Adria Jazz Festival; Baloon 2; Porin itd.), te izdala 6
nosača zvuka.
Na albumima im gostuju glasoviti glazbenici kao što su Boško Petrović,
Matija Dedić, Zdenka Kovačiček... Brojne su nominacije za nagradu "Porin",
a grupa
je znana i po velikoj koncertnoj aktivnosti i suradnji s mnogim zvijezdama
hrvatske glazbe (Gabi Novak, Arsen Dedić, Tedi Spalato, Divas, Meri Cetinić,
Bruno Kovačić, TBF itd.). Duša ovog banda su basist Renato Švorinić i
bubnjar Jadran Dučić Čićo. Njih dvojica nastupaju u raznim "all star" postavama
i
sviraju sa inozemnim glazbenicima kao što su Miles Griffith, George Makinto,
Csaba
Deseo, Tony Pancella, Primož Grašič i drugi. Renato Švorinić, više puta
nominiran za najboljeg basista, poznat je i kao aranžer i producent više
projekata
u pop glazbi, Jadran Dučić Čićo je izdao nekoliko vlastitih projekata,
a 2000. godine je nominiran za fusion glazbenika godine.
Treba li još nešto? Mislim da ne - stavite CD u svoj player i eto osvježavajućeg
glazbenog putovanja dubokim jadranskim plavetnilom!
(preneseno s www.jazz.hr)