Izdavačka tvrtka Croatia Records objavila četverostruki CD box u povodu
75. rođendana proslavljenog jazz skladatelja Boška Petrovića
Kapitalno djelo hrvatske jazz diskografije
Povodom 75. rođendana proslavljenog jazz skladatelja, vibrafonista, promotora,
voditelja jazz kluba, edukatora, urednika i voditelja radio i TV emisija
i diskografa, Boška Petrovića, izdavačka tvrtka Croatia Records objavila
je četverostruki CD box koji donosi više od četiri i pol sata uzbudljive
jazz
glazbe.
Ovim je izdanjem predstavljeno nekoliko aspekata djelovanja velikana hrvatskog
jazza koji je nedugo obilježio još dvije značajne obljetnice: 50. godišnjicu
osnutka Zagrebačkog jazz kvarteta, najznačajnijeg sastava u povijesti hrvatskog
jazza, te 20. godišnjicu svog B.P. Cluba.
Prvi CD donosi snimke koje je Petrović ostvario u suradnji s čuvenim svjetskim
jazzistima. Među ostalima to su pjevač "Big" Joe Turner, trubač Clark Terry,
klarinetist Buddy de Franco, usni harmonikaš Toots Thielemans, flautist
James Newton, klavirist Kenny Drew, kontrabasist N.H.O. Pedersen i saksofonist
Jerome Richards. Tim snimkama Petrović je potvrđen kao glazbenik međunarodne
reputacije
koji je prijateljevao i svirao s najvećim zvijezdama svjetskoga jazza,
a
mnoge od njih je ugostio u svom B.P. Clubu.
Na drugi CD uvrštene su izvedbe
s legendarnim
gitaristom Joeom Passom koji je svojim nastupom otvorio B.P. Club. S
ovim virtuozom, glazbenikom istih afiniteta, ostvario ih je u raznim formacijama,
od dua, preko
trija, kvarteta i kvinteta do jazz kvarteta uz gudački kvartet.
Treći
disk
donosi izvedbe aktualnog Petovićevog trija s gitaristom Primožom Grašičem
i bas gitaristom Mariom Mavrinom.
Četvrti je CD posvećen Petrovićevim
suradnjama sa slovenskim jazz glazbenicima. Osim izvedbi s Big Bandom
RTV Slovenija
uvrštene
su i snimke s hrvatsko-slovenskim ansamblom utemeljenim upravo za
snimanje s njim.
Glazbena vještina
Iako je tijekom karijere djelovao u raznim podžanrovima jazza, od
suradnje sa sviračima narodne ili ozbiljne glazbe, preko fusiona
do suvremenog
jazza što ga je izvodio na zagrebačkom Biennalu, izvedbe uvrštene
na ova četiri
CD-a otkrivaju pristup koji je najbliži Petrovićevu glazbenom
senzibilitetu i opredjeljenju
za mainstream jazz. O njegovoj potkovanosti i glazbenoj vještini
govore izvedbe koje zahtijevaju disciplinu i poštivanje aranžmana,
ali i one
koje su ostvarene
po načelu jam sessiona, iznimno zahtjevne, ali Petrovićeve omiljene
"discipline". Kao što je u svojem klubu spajao glazbenike koji
do tad nisu svirali
zajedno, a na njihovu i radost publike uživali su u spontanim
suradnjama, tako je
i sam obožavao neplanirane susrete i sudjelovao u kreiranju nove
glazbe, one
koja se dogodi jednom i nikad više. A kad se poklope svi preduvjeti
za čaroliju nastaju nezaboravni glazbeni trenuci koji ostaju
zabilježeni u sjećanjima
glazbenika koji su sudjelovali u kreiranju, prisutne publike,
ali i onih
koji su o njima
saznavali iz usmene predaje. Tako nastaju jazz legende, a neke
od njih zabilježene su na ovim izdanjima.
Petrovićev je opus ogroman, a njegova svestranost u stilovima i
suradnjama, te diskografija i skladateljski učinak zaslužuju
mnogo opsežnije
diskografsko predstavljanje. Primjerice, sadržajem nekog novog
albuma mogle bi biti
isključivo Petrovićeve skladbe. Naime, on je iznimno kreativan
i plodan jazz skladatelj
čija djela trajne vrijednosti zavređuju temeljitiju katalogizaciju
i dokumentiranje na audio zapisima.
Potvrda muzikalnosti
Na ova samo četiri CD-a, primjerice, nisu obuhvaćene snimke
s dviju ploča objavljenih za MPS / BASF što ih je, izvodeći
uglavnom vlastite
skladbe,
ostvario sa značajnim
istočnoeuropskim jazz glazbenicima u Nonconvertible All
Stars orkestru, kao niti snimke s vodećim hrvatskim jazzistima,
od Zagrebačkog
jazz kvarteta (tek je jedna izvedba ZJK-a na ovom izdanju)
do
Boilers Quarteta. Zato
značajan
dio ovog peterostrukog CD izdanja čine "ficleki" koji su
kao dodaci objavljeni uz pojedine tematske CD-ove. To su snimke
tria s gitaristom
Damirom Dičićem
i kontrabasistom Zdravkom Šatrakom, te Zagrebačkog jazz
kvarteta.
Croatia Records je još jednim izdanjem obilježila Petrovićev
75. rođendan. Istodobno s čeverostrukim izdanjem "B.P.
Collection" objavila je CD
"From Moscow To L.A." na koji su uvrštene do sad neobjavljene
snimke
što ih
je Petrović
ostvario u duu s pijanistom Nevenom Frangešom 1986. na
Berlinskom jazz festivalu. Njihove izvedbe Petrovićevih
skladbi još
su jedna potvrda
autorove muzikalnosti,
osjećaja za estetiku i promišljanja jazza kroz pogled
glazbenika koji dolazi iz europske tradicije. I ovo je izdanje iskorišteno
za "ficleke".
Kao dodaci
uvrštene su izvedbe što ih je Petrović ostvario u duu
s
dugogodišnjim suradnikom, pijanistom Davorom Kajfešom,
te u suradnji s
glasovitim američkim jazzistima:
klaviristom Louom Lewyjem, kontrabasistom Montyjem Budwigom
i bubnjarom Laranceom Marableom. Pišući o tom snimanju
u Los Angelesu
američki
je jazz kritičar
Ken Borgers između ostalog zabilježio da je Boškova skladba
"Croatia '91", snimana
u vrijeme domovinskog rata, predivna balada koja oslikava
muke kroz koje Hrvatska prolazi i nadu u mir i spokoj.
Uz taj CD, te izdanja što ih je Croatia Records objavila
u nekoliko posljednjih godina: "B.P. Convention: Live
at Studio
M" i "Zagrebački
jazz kvartet:
Live", slika o Petrovićevoj karijeri je potpunija,
ali ne i potpuna. Sudeći po slavljenikovim
izjavama na promociji ovih izdanja to je tek uvod u
novo stvaralačko razdoblje. Naime, njegov je nemiran duh već
ustreptao prožiman
novim planovima na
raznim područjima djelovanja. Pitanje je jedino hoće
li uspjeti pronaći suradnike
koji će uspjeti pratiti njegov tempo.
Davor Hrvoj (Preuzeto iz Novog lista od 2. 5. 2010.)
(Fotka: Boško Petrović na promociji CD-a "B.P. Collection"
i "From Moscow to L.A." u B.P. Clubu, snimio: Davor
Hrvoj)