Povratak na NOVU BARIKADU

   www.old.barikada.com
Muzicki web portal svih zemalja ex YU (i jos malo sire)





Dinko Husadzic Sansky - Pogled na jazz
Reklamno mjesto 1
Davor Hrvoj - Jazz Connections
Reklamno mjesto 2
Summer Music School Pucisca
Reklamno mjesto 3
Davor Matosevic (singer-songwriter)
Reklamno mjesto 4
exYUsingles - Istorijat muzike ex YU
Webmaster - Kontakt e-mail


Optimizirano za
IE i 1024 x 768

Dragutin Matosevic feat. Esad Prcic - Tulipani



ExYUsingles - Istorijat muzike ex YU
  World Of Music

KO TO TAMO KOMPONUJE
"Mislim... dakle, postojim"
(Autor: Zeljko Milovic, Bar, SCG, 2005)


Momcilo Zekovic Zeko - Perper


Momcilo Zekovic Zeko - Perper

KO TO TAMO KOMPONUJE

Nedavna farsa na sastanku Udruzenja kompozitora Crne Gore dodatno je rascijepila bezdan izmedju stare i nove generacije ovdasnjih muzickih stvaralaca. Po onome sto se culo u Podgorici, u nasoj nazovi drzavi postoje "ozbiljni" i "neozbiljni" kompozitori, i jedni vrijede vise od drugih, te stoga i treba da budu bolje tretirani (citaj: blize prilivu sredstava) od sitne boranije koja na koncertima, trgovima ili u restoranima zabavlja siroke narodne mase. No, podimo redom...

Najprije su u Crnu Goru dosli Amerikanci i odrzali niz predavanja o autorskim pravima, kao prethodnica stranog zavrtanja ruku iza ledja nasim kompanijama, zbog konstantnog nepostovanja Zakona o autorskim pravima i normalnom covjeku nepojmljivog nivoa piraterije. Jeste da su ta i takva predavanja neophodna da bi se stvari iscibrile, ali je njihov karakter u ovom slucaju bio nalik pricama "kako mali Perica zamislja autorska prava", a simplifikacija objasnjenog je nase skladaoce spustao na nivo neobrazovanih tam-tam udaraca u Zimbabveu. Sto nije nista novo, naprotiv.

Primjenjivanje Zakona, koje se najavljuje od Nove godine, znacice i uplatu tantijema izvodjacima za svaku objavljenu pjesmu na medijima, sto je do sada bilo dovedeno do nivoa tragikomicnosti. Od organizacije SOKOJ (Savez kompozitora Jugoslavije) crnogorski muzicari su, naime, za proslu godinu po osnovu tantijema primili oko 5000 eura, sto je, "po kapa gledano", iznos nedovoljan cak ni za podmicivanje sekretarica u izdavackim kucama ne bi li se doslo na red za razgovor kod svemogucih diskografskih mogula.

"Prije mjesec dana pojavila se mogucnost formiranja Centra za naplatu autorskih prava" - kaze za "Monitor" Momcilo Zekovic Zeko, autor muzike vecine "Perperovih" pjesama, ali i kompozicija koje izvode drugi performeri - "Zakon decidno kaze da taj Centar formiraju autori, nosioci autorskih prava i, na kraju, udruzenja kompozitora. Medjutim, kako kod nas sve ide obratnim redom, "neko" je pronasao glavno utociste u Udruzenju kompozitora. Njihov predsjednik je poslije punih 12 godina sazvao Godisnju skupštinu kojoj sam i ja prisustvovao, kao i mnogi drugi iz svijeta pop i folk muzike, i pravim diskusijama uspjeli smo razbiti njegovu namjeru da u Upravni i Nadzorni odbor buduceg Centra za naplatu autorskih prava ne udju kompozitori koji ne pripadaju klasicnoj muzici".

Autori pop-rock i jazz muzike su trazili podjelu po principu: od cetiri moguca, jedno mjesto za po predstavnika klasicne i narodne muzike, a dva za kompozitore popularne muzike. I dok bi prosjecnom posmatracu situacije bilo normalno da onima sto od emitovanja donose najvise para tom Centru trebalo da pripadne, po proporciji, i najvise mjesta u organima upravljanja ustanovom, neki nijesu tako mislili.

"Taj gospodin koji vec 12, ili mozda cak 14 godina, obavlja funkciju predsjednika Udruzenja kompozitora nije se slozio da svi mi kao potpisnici ugovora sa SOKOJ-em treba da predstavljamo kompozitorski tim njegovog udruzenja. Jednostavno, odbio je uclanjenje novih kadrova u organizaciju koja se nije omasovljavala vec godinama, tako da ni Vlado Georgijev, Sergej Cetkovic, Nikola i Popaj Radunovic, Vlado Maras, Misko i Sasa Tamindzic, Bozo Bulatovic, Dusko Martinovic, Mirko Scepanovic, Gula Pejovic, moja malenkost i jos 56 takvih ocito po njemu ne zasluzuju da prave drustvo vec postojecim clanovima" - istice Zekovic.


Perper


Perper

Nastavak filma poznat je iz nekih drugih filmova, decenijama unazad: "Pripremili smo spisak od 40-tak ljudi koji imaju objavljena makar dva CD-a, autorska ili kao potpisnici drugih izvodjaca. Ali, oni koji zavrsavaju posao oko buduceg Centra su shvatili o cemu se radi i odredili novu soluciju po kojoj Centar ravnopravno formiraju: MAS CG (Muzicka asocijacija Crne Gore), dakle, narodnjaci i mi, i to cuveno Udruzenje kompozitora Crne Gore. Prihvatili smo soluciju da nas u Upravnom odboru bude 2+2, iako smo svjesni da to nije ravnopravnost" - potencira Zekovic. Glavni cilj nam je bilo formiranje Centra i precutali smo sve sitne probleme kako bi doslo do sto brzeg konstituisanja pomenute institucije.

Time su, barem na kratko, pod otirac podvucena generacijska i esnafska raslojavanja medju crnogorskim kompozitorima. Sestog oktobra je i zvanicno oformljena Muzicka asocijacija Crne Gore, sa ciljem zastupanja svih autora iz Crne Gore, nevezano za vrstu muzike. U narednim danima ocekuje se, po najavama, konkretnija aktivnost. Medjutim, tu se prica ne zavrsava - jednom otvorena Pandorina kutija tesko se zatvara.

"Postavlja se pitanje da li volja jednog penzionera moze da uzdrma nase kolege, njih 21, koji ne mogu doci u situaciju da budu birani u rukovodeca tijela, jer ih predsjednik ne poziva na sastanak da kandidate odaberu demokratski, vec to radi telefonskim putem. I to poziva iskljucivo one koji su mu lojalni, ili zeljni funkcije pa su zaboravili na one sa kojima jedu hleb. On je cak na spisak njegovih kandidata stavio imena kojih nema na spisku clanova, primjenjujuci omasovljenje po Primorju i Podgorici tako sto vrbuje nastavnike muzike i muzikologe koji nijesu autori da to naprecac postanu, iako ljudima koji imaju preko 50 snimljenih i objavljenih djela nije htio otvoriti vrata Udruzenja. On ima podrsku sa 'nekih' mjesta, sa kojih za nas nemaju dovoljno sluha, iako nas nazivaju reprezentima nase kulture." - kaze Zekovic.

Bice da je opet na djelu stoljecima stara prica o elitizmu i populizmu, samo prilagodjena za montegrinske prilike. Jos kad se u sve umijesa sujeta, oduvijek najveci neprijatelj Crnogoraca, stvari pocinju da dobijaju na tezini. "Izmedju redova kopcam da oni smatraju da, to sto vecina ljudi sa nase strane ne zna da pise note, znaci da nijesu profesionalci. Ni McCartney, a ni Lennon nijesu pisali note, ali umjeli su napraviti ponesto genijalno. Pa ni Pat Metheny nije znao note, naucio ih je tek kasnije, Bono takodje" - istice.

Protekli dani pokazali su da, u drasticno podijeljenoj Crnoj Gori, ni polarizacije na muzickom nivou nijesu izuzetak. Ozvanicavanje vec odavno uspostavljenih razlika izmedju kompozitorske elite i kreatora popularnih nota kulminiralo je na sastancima Udruzenja kompozitora koje bi, po logici, moralo biti najjaci instrument za ostvarivanje prava muzicara svih provenijencija. Rezultat je trenutno nerijesen, a cetvrti sudija pokazuje zaustavno vrijeme. Zamjene su pripremljene, a da li ce uci u igru najvise zavisi, kao i svaki put do sada, od covjeka u crnom koji drzi pistaljku u rukama, kompozitora svih nasih kompozicija.


Perper



Mislim... dakle, postojim.

Mislim... dakle, postojim.

Mislim... dakle, postojim.


Autor:

Željko Milović, Bar, SCG
z.milovic@cg.yu







Davor Matosevic - videos
Reklamno mjesto 5
Rock Otocec 2010
Reklamno mjesto 6
Web portal Pljuga
Reklamno mjesto 7

Andjelko Jurkas (HR) - Bez rocka trajanja (Knjiga + CD)
Reklamno mjesto 8
Gary Talley (USA) - Guitar Playing for Songwriters
Reklamno mjesto 9

Hosting sponzor:

Barikada - facebook group





© Copyright by Dragutin Matosevic. All rights reserved (2004 -