UDRUGA KONCERTNIH PROMOTERA
vs. ZAMP
Press konferencija, 18. sijecanj 2006., Tvornica, Zagreb
Koliko puta vam se dogodilo da zelite pogledati
neki vama vrijedan koncert (bilo domaceg ili inozemnog izvodjaca), no niste
li se suocili sa suvise visokim cijenama ulaznica? Sta se desava iza zatvorenih
vrata gdje se dogovaraju i organiziraju koncerti, te preko kakvih barijera
se mora prolaziti da bi se odigrala neka glazbena partija?
Debata press konferencije koju su odrzali predstavnici
Udruge koncertnih promotera, bila je ZAMP-ovo reketarenje u okvirima Hrvatske
glazbene scene. Udruga koncertnih promotera bila je u sastavu Zoran Maric,
Kornel Seper (Mocvara), Jadranko Crnko, te Darko Putak (Tvornic), koji su
ovom prilikom uspjeli okupiti impresivan broj zainteresiranih osoba sa razlicitih
medija (iz gotovo svih hrvatskih dnevnih listova, radio, TV, organizatore
koncerata, DJ-e, ljude sa web-siteova itd...).
Tema konferencije bila je samo jedna - ZAMP (zastita
autorskih muzickih prava) i njegova apsolutna nelojalnost. Naime, o cemu se
radi... Kao sto mozete primjetiti, cijene ulaznica na koncerte su poprilicno
visoke (posebice inozemnih izvodjaca) sto nije stvar organizatora vec doticnog
ZAMP-a koji trazi 10% prihoda od ulaznica za zastitu autorskih muzickih prava,
te se ova Udruga koncertnih promotera vec godinama bori sa njima kako bi taj
postotak smanjili na optimalnu razinu koja je standardna u zemljama EU. Taj
postotak, primjerice, u Britaniji iznosi 3%, u Kanadi 3%, u Njemackoj 3,9%
(uz mogucnost placanja pausala), u Francuskoj 5%, u Danskoj 4,4%, u Svedskoj
5,5% (postotak se smanjuje sto je veci broj ljudi i sto je veca cijena ulaznice),
a u SAD nevjerojatnih 0,3-0,15% (manji je postotak sto je veci broj ljudi
na koncertu)! Stoga je Udruga koncertnih promotera po tko zna koji puta poslala
zahtjev (molbu) ZAMP-u za snizenje naknade na 3% sto bi bila sasvim prihvatljiva
i posve razumna cijena.
Izmedju ostaloga, bilo je i rijeci o nekim tipicnim
primjerima - kada bi sada, nazalost pokojni, Ibrahim Ferer zelio odrzati koncert
u Francuskoj, organizator bi za taj dogadjaj na konto autorskih prava trebao
platiti oko 3.500 eura, dok bi u Hrvatskoj ta naknada iznosila nevjerojatnih
12.000 eura - u slucaju da ulaznica iznosi oko 300 kuna i kupi je oko 3000
posjetitelja! Zatim, sama Udruga glazbenih promotera izjavila je da iz pouzdanih
izvora zna da je za proslogodisnji nastup Nick Cavea u dvorani Lisinski morala
platiti ZAMP-u oko 50.000 kuna (pribliľno 6.500 eura), te da ih bas zanima
da li je sam Cave uopce ista dobio od tih "autorskih" zastita.
Gospodin Kornel iz Mocvare sa ovom prilikom izjasnio
da veliku vecinu glazbenika i izvodaca koje on sa ekipom promovira u klubu
ne stiti ZAMP buduci da su to mahom imena sa nezavisne scene koja, uglavnom,
nemaju nikakve ugovore sa diskografskim etiketama i da se njihovi nastupi
organiziraju na bazi prijateljstva i poznanstava, no unatoc tome, redovito
dobiva racune za naplatu autorskih prava.
Vlasnik Tvornice, Darko Putak, govorio je da on
mora placati ZAMP-u mjesecni pausal u iznosu od 30.000 kuna (oko 4.000 eura),
te da racune za naplatu dobiva cak i za mjesece srpanj i kolovoz kada klub
ne radi za vrijeme ljetne pauze. On se na jedvite jade uspio dogovoriti za
optimalnu cijenu u iznosu od 8.000 kuna (pribliľno oko 1.100 eura), no to
izgleda ne zadovoljava jer zbog toga stalno ima velikih problema.
Kao sto se moze shvatiti, ovdje je dakle rijec
o vrlo slozenom birokratskom lopovluku koji masno naplacuje zastitu autorskih
muzickih prava i taj novac stavlja sebi u dzepove. Po rijecima Jadranka Crnka,
grupa Leteci Odred kao zastitu autorskih muzickih prava za veliki hit "Od
Prevlake do Dunava", od 1996. godine kada je ta pjesma objavljena, do
danas je od ZAMP-a dobila 45 kuna autorskih tantijema (oko od 60 centa)!!!
Pa prema tome, kuda odlazi taj "autorski" prihod i koga to ZAMP
u stvari stiti ako ne samo svoje debele bankovne racune?
Interesantno, na ovoj konferenciji se nitko od
predstavnika ZAMP-a nije ukljucio u debatu, vec je uz pedesetak prisutnih
poneku rijec preuzeo Aleksandar Dragas koji tvrdi da je u vrijeme kada je
radio za neke diskografske etikete kao promoter i urednik redovito dobivao
slicne mjesecne racune za CD-shopove gdje su kupci preslusavali glazbene materijale.
Iste veceri, RTL televizija je objavila kratak
prilog s ove konferencije gdje se pojavila i predstavnica ZAMP-a koja tvrdi
da se ove naknade nikako ne mogu mjeriti sa zemljama poput Britanije ili SAD
koje imaju posve drugaciji sistem, standard i nacin naplate. Okej, pa zasto
je onda taj iznos u Hrvatskoj tako visok? Ne bi li po tome trebalo biti obratno?
Usput, potrudio sam se nabaviti originalni primjerak ZAMP-ove "Kolektivne
zastite autorskog i srodnih prava" gdje je sve lijepo objasnjeno, no
na onaj nacin kako to odgovara ZAMP-u a ne autorima i organizatorima koji
ih promoviraju. U vrlo slozenom pravnom sistemu nazire se bezbroj propusta
i rupa koji idu direktno na stetu samih organizatora (i autora), pa se ne
maleni broj puta desavalo da su koncerti bivali odgodjeni ili zbog visokog
poreza preseljeni u susjednu Sloveniju.
Sve dok se ne rijesi ovaj zavrzlani (monopolisticki)
sistem ZAMP-ove naplate i ne postigne optimalno prihvatljiva cijena zastite
autorskih prava (kao i regulira zakon koji se odnosi iskljucivo na autore
- sticenike, a ne one koji sa time nemaju veze), dotle cemo imati strahovito
visoke cijene ulaznica za ne tako cesta inozemna gostovanja u Hrvatskoj. Takodjer,
kao sto vam je poznato, zbog ovog razloga i nasi domaci i tuzemni izvodjaci
ne mogu formirati nikakvu prihvatljivu cijenu vlastitih nastupa vec mogu jedino
dobiti od ukupnog prihoda od nekoliko stotina kuna do dvije-tri tisuce eura
za svoje koncertne nastupe, zavisno o rejtingu izvodjaca, velicini prostora
u kojem nastupaju i broja publike koja kupi ulaznicu.
Pojednostavljeno - sve dok si netko ne prestane
turat novac u dzep, svi cemo izdvajati nepotrebno visoke cifre za koncerte
(a i za nosace zvuka).