BOILERS QUARTET
P r e d s t a v l j a n j e
Zagreb, Hrvatska
Tijekom cijelog devetog desetljeca prosloga stoljeca Boilers Quartet kojeg
cine trubac i krilnicar Davor Krizic, klavirist Matija Dedic, kontrabasist
Mladen Barakovic i bubnjar Krunoslav Levacic bio je uz Trio Matije Dedica
i Kvartet Tamare Obrovac - nas najbolji mali jazz sastav, a u povijesti hrvatskog
jazza, uz Zagrebacki jazz kvartet zacijelo je i najbolji hrvatski mali jazz
sastav uopce. Osim standarda, kojima su Boilersi uspijevali udahnuti nov identitet
i prevesti ih u svoj jedinstveni i autenticni izraz, sastav svoj repertoar
redovito obogacuje i s mnogim originalnim skladbama i aranzmanima iz pera
samih clanova ansambla, snimljenih na albumima "Some Blues", "Abstract
Lights" i "St. Miles Infirmary", sjajno primljenih od publike,
a neki od njih postali su vec uspjesnicama i hrvatskim standardima, te se
danas nalaze na repertoaru raznih drugih solista i sastava, posebice Big Banda
HRT-a.
U posljednje doba kvartet se povremeno prosiruje i vodecim hrvatskim solistima
mladjeg i srednjeg narastaja - alt saksofonistom i flautistom Mirom Kadoicem,
koji uspjesno djeluje u Ljubljani, tenor i sopran saksofonistom Sasom Nestorovicem,
bariton saksofonistom Damirom Horvatom, gitaristom Antom Gelom i udaraljkasem
Hrvojem Rupcicem – i tada se preimenuje u Boilers All Stars. Nonet, te je
u takvom sastavu koncem 2003. godine snimio izvrstan CD "Boilers All
Stars: That's It", a 20. studenog 2004. godine odrzao je koncert u dvorani
"Istra", Zagrebackog kazalista mladih predstavivsi se svojim originalnim
repertoarom, mahom stavljenim od skladbi samih clanova sastava. Ovim jazz
koncertom bile su obiljezene tri znacajne obljetnice hrvatske kulture: osam
godina od dogadjanja na Trgu Bana Jelacica, zahvaljujuci kojemu je spasen
opstanak Radija 101, deseta obljetnica djelovanja zagrebackog jazz sastava
Boilers Quartet i dvadeseta obljetnica emisije Jazz stand Radija 101.
U drugom dijelu koncerta sastav Boilers se prvi put okupio kao Boilers Big
Band kojim je ravnao Davor Krizic. Nonetu su se pridruzili clanovi Big Banda
Radiotelevizije Slovenija, sve odreda vrsni, prokusani i srcani glazbenici:
trubaci Dominik Kranjcan i David Jarh, trombonist Matijaz Mikuletic, altsaksofonist
Ales Susa i tenorsaksofonist Klemen Kotar, te mladi zagrebacki glazbenici:
trombonisti Miro Taradi i Marin Ferketin i trubac Antonio Gecek.
Nakon sto je u uvodnoj skladbi kao gost nastupio vibrafonist Bosko Petrovic,
u Krizicevom hitu "Yeah Man", Big Band je nastavio s programom s
Dedicevom "Popy Wopy", Kadoicevom "Monster in the Garden"
i Gelinim skladbama "Echantillon gratuit" i "Cena". U
dodatku Boilers Big Band je izveo skladbu "Moanin' Mambo" Charles
Mingusa iz repertoara Mingus Big Banda, u intrigantnu aranzmanu Igora Savina,
sto je bilo posebno zanimljivo cuti, jer Mingusov materijal u nas danas malo
tko izvodi, a nastup orkestra - nakon skoro punog sata svirke - koja ni u
jednom trenutku nije gubila dinamiku ni tonus - na uporni zahtjev odusevljene
publike, furiozno je zavrsio dodatkom: pravim jam-sessionom Monkova standarda
"Straight No Chaser", u kojem su svi glazbenici spontano i zaneseno
briljirali u improvizacijama.
Ovaj jedinstveni big-band na ovom je koncertu u "Istri" predstavio
specifican, nadasve suvremen pristup jazzu koji bitno odskace od uobicajenih
kliseja i stereotipa main-streama. Intrigantan je to spoj combo i bigbendovskog
pristupa, a odlikuju ga prepoznatljiv zvuk i organiziranost u nastupu. Sve
su to redom sjajne i po kvaliteti ujednacene skladbe, zanrovski i ritmicki
vrlo raznolike i sarolike, a krecu se u sirokom stilskom rasponu od njeznih
balada, preko bluesa, latino ritmova i himnicnog hard-bopa. I tempa su se
kretala u rasponu od tugaljiva bluesa do furioznih "paljevina".
Premda su neke skladbe vrlo ambiciozne i slozene, ipak su prijemcljive i lako
ulaze u uho, sto se ocitovalo po sjajnu prijamu razdragane publike koja ih
je izvrsno prihvatila.
Ovaj dio koncerta donio je kompaktan, kreativan i atraktivan suvremeni jazz
visoke umjetnicke razine i moderna autorskog pristupa, a osim kao skladatelji
i aranzeri, svi su se clanovi orkestra predstavili uvjerljivim, majstorskim
i nadasve mastovitim solima, jednako uvjerljivim u sporim, brzim i agresivnijim
brojevima, sve prepustajuci spontanosti, komunikaciji, interakciji, medjusobnim,
uvijek plodonosnim provokacijama i nadahnucu onime sto cuju jedan od drugoga.
Vazan aspekt njihova muziciranja cine originalni aranzmani. Iako se u svakoj
skladbi osjecaju razliciti aranzerski pristupi, postojani rukopisi i rjesenja,
clanovi orkestra energicno su "prokuhali" sve te divergentne aranzerske
napore, sacuvali njihove stilske gabarite i intencije te ih suvereno prenijeli
u svoj autenticni izraz. Nevjerojatno je kako je jednom orkestru, koji se
prvi put nasao zajedno u ovakvom sastavu, uspjelo odmah stvoriti takvo zajednistvo
u razlicitostima, grupnu kompaktnost, predanost i dosljedno slijedjenje zastupanih
glazbenih ideja. Dokaz je to visokog profesionalizma svih glazbenika i potpune
predanosti jazz glazbi koja cini bitni intelektualni i emocionalni nukleus
njihova bica. Ne treba pritom smetnuti s uma da se ovaj veliki sastav okupio
prvi put i da cak nije imao dovoljno vremena niti mogucnosti za uvjezbavanje
materijala. Ipak, clanovi Boilers Big Banda svirali su nevjerojatno dinamicno,
duhovito i mastovito, ne stedeci energiju i ocitujuci radost zajednickog muziciranja
i sposobnost nadahnutog improviziranja - bez cega nema kvalitetnog jazza.
Stoga je izdavanje ovog izuzetnog koncerta na CD-u velik kulturoloski dogadjaj
za suvremenu hrvatsku jazz-scenu.
Ivica Zupan
Vezani link: Boilers
Big Band - Recenzija albuma