Barikada
- World Of Music - Svastara - 2007 |
|
KULTUR SHOCK
Seattle, USA
|
|
Kultur Shock
Seatlle, USA
|
|
Suluda kombinacija punka, sevdaha, balkanskog etna, metala,
ciganskog folklora i prljavog rock'n'rolla, pod imenom KULTUR SHOCK, koju čine
dva Bosanca, dva Amerikanca, Bugarin i Japanac, već godinama su atrakcija, kako
underground scene Seattlea, USA, tako i velikih svjetskih festivala. Glavni
vokal Srđan Jevdević, kod nas poznatiji pod umjetničkim imenom Gino Banana,
koji uz to svira trubu i tarabuku; gitaristi Mario Butković i Valerij Kiossovski,
basist Masashi Kobayashi, bubnjar Chris Stromquist i violinist Matty Noble,
zaista čine pravi kulturni šok svakom tko ih čuje i vidi prvi put. Šest
članova, a da zapravo nitko od njih ne govori isti jezik (osim lošeg engleskog).
Nakon brojnih turneja i nastupa po Americi i Europi, i dijeleći pozornicu sa
Gogol Bordellom, The Wailersima, Joan Baez, Sky Cries Mary i drugima, konačno
su svratili i na naše prostore. U sklopu europske turneje, kojom promoviraju
svoj treći studijski album (sveukupno četvrti) "We came to take your jobs
away", nastupili su u Njemačkoj, Austriji i Nizozemskoj, a trenutno odrađuju
Španjolsku i Francusku. U našim krajevima nastupili su u Skoplju,
Mostaru, Sarajevu, Zagrebu, Rijeci, Puli i Ljubljani. Prije toga odrađen je
i live show na Radio televiziji B92 u Beogradu koji je išao direktno u
radijski program, u emisiji kod legendarnog Brakusa, a istovremeno je i sniman
za televizijski novogodišnji program.
Balkanski dio turneje je slubeno započeo u Sofiji, glavnom
gradu Bugarske, gdje su nastupili pred 1200 raspamećenih fanova u dupkom punom
klubu Traffic. Nakon toga su se ukazali u Skoplju, na Taksirat festivalu, gdje
je glavna zvijezda bio Iggy Pop. Kuriozitet tog nastupa je to što su nastupili
na glavnoj pozornici NAKON Iggy Popa, koji je očito postao prestar za nastupe
iza ponoći. Unatoč tome, oko 2500 tisuće ljudi je ostalo u dvorani, zadivljeno
furioznošću nastupa i čvrstinom zvuka "sevdaha na distorziji".
Koncerti u Mostaru i Sarajevu su imali posebnu teinu
i značenje. Pošto su korijeni njihove glazbe ipak u Bosni, ti nastupi su
sa sobom nosili dodatnu tremu i emocionalni naboj koji je rezultirao neponovljivim
izvedbama pjesama i jedinstvenom inspiracijom. Nastup u Mostaru, u Klubu Abrašević,
koji se nalazi upravo na ratnoj liniji razdvajanja okruen srušenim
i izrešetanim kućama i zgradama, a sad postaje mjesto spajanja, izrodio
je posebnu interakciju između benda i publike. Na obje strane su se mogle vidjeti
i suze tijekom koncerta. Sarajevo, s druge strane, kao Ginov rodni grad, bilo
je posebno značajno, kako zbog snimanja cijelog koncerta u produkciji FTV BiH,
tako i zbog njegovih mnogobrojnih starih prijatelja i poznanika koji su došli
provjeriti da li je Gino u Americi postao "papak" ili je ipak ostao
"jaran". Na kraju su se svi sloili: Gino se vratio kući "u
bijelom Mercedes Benzu".
Koncerti u Zagrebu, Rijeci i Puli su pokazali da i hrvatska
publika jako dobro poznaje opus benda i da je dugo čekala na ove nastupe. Posebno
je dojmljiv bio koncert u zagrebačkoj Močvari koja je bila ispunjena do posljednjeg
mjesta, a moćna svirka i atmosfera su jednostavno "pomeli" i onih
nekoliko slučajnih namjernika koji su se te večeri našli tamo ne znajući
zapravo zašto su došli.
Ljubljana je, kao završni koncert balkanskog dijela turneje,
premašila sva očekivanja. Klub Channel Zero je bio prepun, a zasigurno
je barem još toliko ljudi ostalo pred ulazom. Slovenci kau da su
cijelo vrijeme, od Skoplja nadalje, neprestano stizale vijesti o bendu i njihovoj
svirci, koja je inače njihovo najjače oruje, tako da je euforija iščekivanja
eksponencionalno rasla kako se bliio datum nastupa.
Sve ovo dokazuje da su Kultur Shock jedno od najvećih osvjeenja
na domaćoj rock sceni. Usuđujemo se reći domaćoj jer, iako su zapravo stacionirani
u Seattleu, ipak sviraju glazbu koja potiće sa ovih prostora i koju svi mi jako
dobro poznajemo i prepoznajemo. I bez velikog marketinga i kampanja izdavačkih
kuća, njihova je glazba našla put do ušiju i srca publike koja ih
je bezrezervno podrala i eljno iščekuje slijedeće nastupe i
gostovanja.
KULTUR SHOCK biografija by Gino Yevdjevich:
Bend je nastao 1996. Prvo smo bili akustični bend. Počelo
je kao vic, svirkom na tulumu, kojom prilikom su se budući članovi benda (u
party raspoloženju) sprdali sa vlastitom tradicijom i kulturom, tj. glazbom
sa Balkana. Ali, ljudima se svidjelo (!!). U ljeto 1997. Kultur Shock se pridružuju
staroj prijateljici, Joan Baez na Lodo Music festivalu u Denveru, te i na još
nekim nastupima njene turneje.
Nakon toga, bend počinje nastupati u tipičnim američkim akustičnim
klubovima, gdje ipak publika nije odobravala pjevačeve komentare i "problem
stava", a pjevač nije odobravao njihove večere i jedenje usred nastupa
benda (pa su i njegovi komentari postajali sve eksplicitniji); osoblje klubova
nije odobravalo glasnu klijentelu koja ne govori dobro engleski (i ne ostavljaju
napojnice), i napokon, policija i kršćanska udruženja nisu odobravali to što
cure plešu po stolovima, skidaju grudnjake i vrište iz sveg glasa. Neki takvi
klubovi su, nakon što im je "pukao film", istjerali Kultur Shock,
ne samo iz svog prostora, već i iz "World Music" scene općenito.
To je možda najbolja stvar koja se bendu ikad dogodila. Život
više nikad neće biti isti, kako za Kultur Shock, tako i za "World Music"
scenu kakvu poznajemo.
Kultur Shock su tada počeli nastupati po punk-rock klubovima
u Seattleu. Muzika se malo promijenila, a njihov "problem stava" je
prestao biti problem. 1999. snimaju u The Crocodile klubu živi album "Live
In Amerika" i izdaju ga na vlastitoj etiketi Pacific Records.
Jedne večeri je naišao frend Krist Novoselic sa frendom Jello
Biafrom, kojemu se Kultur Shock svidio, te je nazvao svog frenda Billy Goulda,
basista iz Faith No More, koji je bendu ponudio ugovor za svoju etiketu Koolarrow
Records i producirao njihov novi album "Fucc The I.N.S.". Album je
izašao u septembru 2001. (toliko o slučajnostima) i našao se zgažen od strane
novosvjesnih američkih patriota. Neki su otišli tako daleko da su lomili diskove
i slali ih natrag izdavaču. Muzika Kultur Shocka se na ovom albumu poprilično
promijenila. Štogod da je bilo u njihovim bolesnim umovima, to su i napravili.
Album je dao bendu internacionalnu prepoznatljivost, pa su tako dobili pozive
u Španjolsku, zatim u Njemačku, a potom i u ostatak Europe.
|