Barikada
- World Of Music - Svastara - 2008 |
|
ALFI KABILJO
P o r t r e t
|
|
Alfi Kabiljo
P o r t r e t |
|
Alfi Kabiljo, skladatelj, dirigent i araner s uspješnom
60-godišnjom kazališnom i estradnom karijerom, čiji je najpoznatiji
mjuzikl "Jalta, Jalta" odigran gotovo tisuću puta, karijeru je
obiljeio i prekrasnim šansonama koje je u vlastitom izboru sakupio
na ovom nosaču zvuka, koji i nosi simboličan naziv "25 šansona".
Album započinje legendarnim “Parkovima” u interpretaciji
Tereze Kesovije. To je pjesma francuskog
zanosa, kojom se Tereza afirmirala kao ozbiljan
umjetnik i ona ju je vinula u sam vrh reproduktivne umjetnosti. Pjesma uostalom
odmah ukazuje na spregu pjesnika i skladatelja, u ovom slučaju Arsena
Dedića,
jer hrvatska je šansona uvijek nastojala drati do biranih stihova.
Kabiljo je skladao na stihove brojnih pjesnika od Dedića i Goloba, do Sabola,
Krajača, Britvića, Marasa, Majdaka, Perfiljeve, Majera i Krlee, najistaknutijih
pera hrvatskog pjesništva. Gornjogradski “Stari akvarel” prava
je umjetnina donesena čistim, nostalgičnim vokalom Zafira
Hadimanova besprijekorne dikcije, koju ljudi i danas u šali
zapjevaju “kad
čujem ime Katarina”, a da ne znaju ništa o nastanku same pjesme što
je najveći kompliment bilo kojoj šansoni.
Često su drugi formati pruali Kabilju priliku da određenu pjesmu uglazbi
na način šansone, a to je nezaobilazni musical i često filmska glazba.
"Kuiš,
stari moj” i “Ne daj se, Floki” kao da su pisani za Stjepana Ðimi
Stanića kao njegov zaštitni znak i nemoguće je zamisliti neku drugu
izvedbu ovih fakinskih umnih parada. Radojka Šverko je
u Alfijevim šansonama
ostvarila neke od svojih neprolaznih interpretacija. Tu je na prvom mjestu “Ti
si rua” u kojoj je duboka emotivnost dana na šturoj podlozi
instrumentalne pratnje, omogućila Radojki Šverko da raspjeva sve preljeve
svojih bujnih laga na bolnoj granici “fadoa”, a u “C’est
la vie” da se raspjeva i pokae veličinu i sonornost dubokog timbra
koja bi dosegla slušatelja i na stadionu.
Čarobna izvedba Gabi Novak pjesme “Ne
trai drugi put” osmišljava
ovu filmsku temu, na tajanstven i topao, a ipak virtuozan način. Vrlo omiljen
i uvijek s oduševljenjem priman pjevač, Vice
Vukov, svojim je gotovo
religiozno odanim cantilenom više puta podario glas Kabiljevim pjesmama
i pjevač kojemu nije trebala teatralnost i performans da donese pjesmu, stvorio
je,
za naše prilike, stihove dostojne Sinatre. Ova niska bisera, u kojoj bi šansona
bilo za nekoliko albuma, ukras je Kabiljevog opusa i bez obzira na značaj
skladateljevih scensko-glazbenih ostvarenja, povijesno ga svrstava među nositelje
glazbenog
i kulturnog stila našeg vremena (iz predgovora albuma Ðurde Otran).
Alfi Kabiljo, biografija
Alfi Kabiljo rođen je 22. prosinca 1935. u Zagrebu. Tu je pohađao privatnu
glazbenu školu velikog hrvatskog skladatelja i pedagoga Rudolfa Matza
i završio glazbenu školu Vatroslav Lisinski. Kompoziciju je usavršavao
u Parizu. Diplomirani je arhitekt. Djeluje kao profesionalni skladatelj,
dirigent, araner i producent nosaca zvuka. Piše glazbu za kazalište,
film, TV, zabavne melodije, šansone, orkestralna i komorna djela. Svoje
diskografske i filmske projekte snimao je u Barceloni, Beču, Londonu, Los
Angelesu, Ljubljani, Madridu, Parizu, Tokyju, a najviše u Zagrebu. Napisao
je glazbu za 40-tak filmova i 100-tinjak epizoda raznih TV serija.
Autor
je mnogih popularnih pjesama i šansona te višestruki pobjednik
festivala lake glazbe u domovini i inozemstvu (Zagreb, Split, Opatija, Krapina,
Rio
de Janeiro, Tokyo, Los Angeles, Tel Aviv, Malta, Seoul, Palma de Mallorca,
Kairo, Atena, Caracas, Mexico City i Cura Dao). Najpoznatiji su mu mjuzikli “Velika
trka” (1969 - prvi mjuzikl objavljen na ploči u SFRJ), “Jalta,
Jalta”, “Dlakav ivot”, “Car Franjo Josip u
Zagrebu”, “Kralj je gol” - za koje je libreto napisao Milan
Grgić, te “Crveni otok” (Bulgakov - Kljaković - Grgić), “Vjenčani
list” (Kishon - Kušan), “Tko pjeva zlo ne misli” (Britvić).
TV mjuzikli: “Dramolet po Ciribiliju” i “Porodično stablo” (Grgić).
Dječji mjuzikli: “Hvali more, dr’ se kraja” (Bjaić), “Bijela
pustolovina” (Simonelli) i “Andersenove priče” (Hitrec).
Baleti: “Pandorina kutija” i “Kentaur XII”. Glazba
za filmove “Scissors” (sa Sharon Stone), “Sky Bandits”, “Fear”, “Gymkata”, “The
Girl”, “Kuiš stari moj”, “Seljačka buna
1573” (1975 - prvi soundtrack u SFRJ), “Deps”, “Novinar”, “Gospođica”, “Pad
Italije”, “Banović Strahinja”, “Okupacija u 26 slika”, “Osuđeni”.
Glazba za TV serije: “Nikola Tesla”, “Mačak pod šljemom”, “Prizori
iz obiteljskog ivota”. Autor je transkripcije za gudače "Slike
s izlobe" M. P. Musorgskog (izdavač Doblinger). Kazališne
su mu predstave igrane više od 2000 puta. Na zimskim Olimpijskim igrama
(1994, 1998, 2002). najpoznatiji su svjetski klizači nastupali uz njegovu
glazbu.
Mjuzikl “Jalta, Jalta” je 22. studenog 2004. izveden na njemačkom
u Beču, a 3. veljace 2005. u novoj izvedbi (u reiji Boyka Bogdanova)
u HNK-u na Rijeci.
U pripremi su, medu ostalim, Krapci, mjuzikl o otkriču
krapinskog pračovjeka (libreto Lade Kaštelan), te Madame Hamlet, hipotetski
mjuzikl o Sarah Bernhardt, koja igra Hamleta kao muzičku predstavu na vlastiti
libreto, s tekstovima pjesama Mate Marasa.
Alfi Kabiljo bio je predsjednik Hrvatskog društva skladatelja (HDS-a),
član je međunarodne festivalske organizacije FIDOF-a.
Dobitnik je mnogih nagrada: Ivan pl. Zajc (1974), Zlatnih Arena za "Seljačku
bunu 1573" (1976) i "Banović Strahinju" (1981), Josip Štolcer
Slavenski (1985), nagrade Milivoj Karbler (1998), Povelje grada Zagreba (1999),
Porina
za najbolji album originalne glazbe za kazalište, film i/ili TV - za
"Kralj je gol" (1997), te u kategoriji orkestra ili vokalno instrumentalnog
ansambla za "Kentaur XII" (1997). Porin za ivotno djelo uručen
mu je
2004. godine.
|