Barikada
- World Of Music - Vremeplov - Nadirov spomenar |
|
Trio TiViDi
Tino Stipinovic (1938) | Vigor Finderle
(1937-2006) | Dinko Banic (1937-2001) |
Trio TiViDi - Muzicka biografija
Dragi citatelji Barikade,
Kao i uvijek kada krecemo na nasu vremensku (glazbeno - arheolosku) ekspediciju,
moramo prvo lokalizirati nas cilj. Kad cujete rijeci Mama Huanita, Cucurrucucu
Paloma, Sombrero i slicne rijeci, ne smijete misliti da putujemo u Meksiko proslog
vremena. Mi ostajemo na podrucju ex-YU, ali morate znati da je nas danasnji
cilj, meksikanska muzika.
Znaci, ne trebaju nam dodatni rezervoari goriva za nas vremeplov, a ni znanje spanskog jezika nije obavezno. Mozda cete misliti da sam pobrkao vremeske i prostorne koordinate, ali to nije slucaj. Kada Vam kazem da je nas poznati kompozitor Nikica Kalogjera svoju karijeru poceo sa vlastitim meksikanskim orkestrom, mozda Vam ni tada sve nece biti jasno. Gospodin Kalogjera nije svirao u Meksiku, vec je svoj novac zaradjivao na prostorima ex-YU.
Buduci da se umjetnost na prostorima ex-YU nikada nije mogla
razvijati bez direktnog utjecaja politike u umjetnicki zivot i ovaj puta moramo
traziti neke od uzroka na toj strani.
|
|
Ex-YU je poslije Drugog svjetskog rata politicki bila u "bratskom"
zagrljaju Sovjetskog Saveza. U kinima tog doba pokazivali su se ruski filmovi,
a na radio stanicama se cula ruska muzika. Kada je krajem cetrdesetih godina
proslog stoljeca doslo do prekida odnosa izmedju Staljina i Tita, ruska muzika
je odmah nestala iz muzickih programa nasih radio stanica, a kina su ostala
bez filmova iz Sovjetskog Saveza. Stidljivo su se poceli pokazivati americki
filmovi, ali ni oni bas nisu pasali partijskoj liniji. Situaciju su spasili
meksikanski filmovi, jer su se u njima glorificirali ustanci seljaka protiv
veleposjednika, kao jedna vrsta klasne borbe. Vodje meksikanskih filmskih ustanaka
nisu spominjali Marksa, Lenjina i njima slicne, ali su ipak dobro odgovarali
vladajucoj komunistickoj ideologiji ex-YU. Kinematografi ex-YU su masovno poceli
prikazivati meksikanske filmove i mora se reci da su ti filmovi kod nase publike
bili veoma omiljeni. Meksikanski filmski reziseri marljivo su svojom melodramatikom
pritiskali suzne zlijezde posjetioaca kina, tako da se gledanja tih filmova
moglo prepoznati po velikoj potrosnji maramica. Muzicka pratnja tih filmova
bila je muzicki prilog, koji je efektno pojacavao tu poplavu suza (moram napomenuti,
posebno zenske publike). U svakom slucaju, gradjani ex-YU su bili suoceni sa
tom meksikanskom muzikom i oni su je odusevljeno prihvatali.
U to doba jakih migracija sa sela u gradove, doseljenici su donosili
i svoje obicaje. U seoskim podrucijima ex-YU vec su od prije vladali obicaji
da clanovi bogatijih familija to bogatstvo i pokazuju. Djevojke su vjesale nizove
dukata oko vrata, a muskarci su obavezno nosili zlatne satove. Cesto se stavljala
i zlatna kruna na zdrave prednje zube.
Kad su se u drugoj polovici 50-tih godina poceli da prodaju radio
aparati, njihovi vlasnici su bili veoma ponosni da oni imaju nesto takovo. Sivaca
masina "Singerica" i radio aparat bili su znak viseg zivotnog standarda. Vlasnistvo
nad radio aparatom pokazivalo se na taj nacin da se je radio aparat stavljao
uz otvoren prozor i "pustao" na maksimalnu jacinu. Mogu se sjetiti, da su krajem
50-tih godina na Radio Rijeci bile popularne emisije tipa "po zeljama slusalaca".
Za vrijeme tih emisija cijelo susjedstvo se "treslo" kada je zasvirla "Mama
Huanita" jer su uz visoku glasnocu svi radio aparati bili podeseni na istu radio
stanicu.
|
|
Meksikanske pjesme su bile veoma trazene i nije cudo da su na
tom polju domaci glazbenici poceli da traze svoje sanse. Jedan od prvih bio
je vec spomenuti Nikica Kalogjera, sa njegovim "Meksikanskim orkestrom". Ipak,
to je bilo sve veoma skromo dok nije dosla daleka 1958/59. godina kada su se
na glazbnom polju ex-YU pojavile nove zvijezde, kasnije veoma poznati trio -
TiViDi. Oni su u to doba, kada je bilo veoma malo gramofona na podrucju ex-YU,
vec uspjeli prodati preko 50 000 gramofonskih ploca.
TiViDi su pjevali slijedec pjesme: Mamma Juanita, Vedro nebo,
Cucurrucucu Paloma, Cetiri staze (J. Jimenez - A. Beclin - N. Kalogjera) i Kalogjerin
novokomponirani Sombrero.
Tri pjevaca - Tino Stipinovic (1938), Vigor Finderle (1937-2006)
i Dinko Banic (1937-2001), osnovali su trio TiViDi koji je dobio ime
po pocetnim slovima njihovih imena( TIno-VIgor-DInko), znaci, trio TiViDi.
Vigor i Dinko su svoja prva iskustva skupljali u pionirskim emisijama
Radio Rijeke, a kasnije im se pridruzio i Tino. Njih dvojica su Tina upoznali
prilikom snimanja jedne emisije u studiju Radio Zagreba. Na zalost, Radio Rijeka
je krajem 50-tih godina izgubila svoju samostalnost i time je zavrsen jedan
od najplodnijih perioda glazbnog zivota ex-YU. Po mom misljenju, to nije bio
slucajan dogadjaj, jer se Mariu Kinelu koji je tada bio odgovaran za muzicki
program, pocelo prigovarati da ima previse zapadne muzike i da se premalo emituju
pjesme naroda i narodnosti ex-YU.
Trio TiViDi je pjevao sve do 1962. godine samo meksikanske pjesme.
Sa tim pjesmama su osvojili glazbeno trziste cijele ex-YU. Meksikanski orkestar
Nikice Kalogjere pratio ih je na tom putu sa svojim, moze se reci, orginalnim
meksickim glazbenim ugodjajem.
Nekada sam imao osjecaj, slusajuci te dacke kako pjevaju i sviraju,
da su veci Meksikanci od samih Meksikanaca. Ta pojava u glazbenom zivotu nije
tako rijetka, jer je veliki i veoma poznati zbor "Kozaci sa Dona" imao i pjevace
koji nisu ni znali govoriti ruski.
Veliki uspjeh tria TiViDi privukao je i mnoge druge pjevace da
pocnu pjevati meksikanske pjesme, ali se moze reci da njihov nivo nitko nije
uspio dosegnuti.
U 60-tim i 70-tim godinama proslog stoljeca poduzece "Diskos"
iz Aleksandrovca je masovno proizvodilo gramofanske ploce sa meksikanskom glazbom.
Te pjesme su pjevali Nikola Karovic, trio (kasnije kvartet) Paloma, Milic Ljubomir,
Ana Milosavljevic (na slici gore), trioTenori i ostali.
Godine 1962. trio TiViDi je
poceo mijenjati repertoar. Izvodili su i zabavne melodije kao na primjer:
Zov mora Ace Petrovica i Rosaly Celestea Zrelca - rijeckih skladatelja). Medju
prvim "zabavnjacima" su snimili long play plocu, a tu cast su prije njih u
Jugotonu imali samo Ivo Robic i Dusan Jaksic.
Na vrhuncu popularnosti, ta tri decka su po zavrsetku studija,1964.
godine napustila glazbenu scenu, jer su bili uspjesni i marljivi studenti koje
su u roku zavrsili svoj studij. Oni su se odlucili da se posvete svojim zanimanjima
i to je u to doba bilo razumljivo jer je poziv muzicara imao imidz necega nesolidnog
i kratkotrajnog. Zaradjivalo se je i u to doba nesto vise novaca muzikom, ali
to nisu bili iznosi od kojih se moglo doci do penzije i kasnije od toga zivjeti.
Nestanak njihovih mekanih i ugodnih glasova bio je veliki gubitak
za glazbenu scenu ex-YU i to je bio gubitak koji nikada vise nije bio nadoknadjen.
Zivot i godine cine svoje i nedavno, t.j. 2001. godine, Dinko Banic (1937-2001)
nas je zauvjek napustio. Na zalost, nikada vise necemo moci vidjeti trio TiViDi
u punom sastavu.
Dragi citatelji Barikada, nadam se da sam Vam uspio prikazati
to davno glazbeno vrijeme. Prije nego Vas napustim, staviti cu sombrero na glavu
i uputi cu Vam ove rijeci "Yo soi el tempo aventurero" (Ja, vremenski pustolov).
Pozdravljam Vas i zelim Vam sve najbolje do nase slijedece arheoloske ekspedicije.
Inace, pjesmu "Yo soi el aventurero" pjevao je kvartet Paloma.
Lista pjesama tria TiViDi u izdanju
Jugotona:
Sombrero |
1961 |
N. Kalogjera |
Cetiri staze |
1961 |
Jimenez |
Aj, Halisko |
1961 |
Enveron / Cortasar |
Vedro Nebo |
1961 |
Mendoza |
Mama Huanita |
1961 |
Diaz |
Put zelja |
1961 |
Prandi |
Vratila se Mary Ann |
1961 |
Polish |
Seva |
1962 |
Jimenez |
Koliko njeznosti |
1962 |
Laredo |
Galopera |
1962 |
Cardozo |
Cucurrucucu paloma |
1962 |
Mendez |
Utrkujem se sa suncem |
1962 |
Diaz |
Zov mora |
1962 |
A. Petrovic |
Bikini |
1962 |
Vance |
Kad me gledas |
1962 |
Marini |
Moja glava je ko balon |
1962 |
Marini |
Rozaly |
1962 |
Zrelc |
Ferali (Zagreb 63) |
1963 |
Runjic |
Kad zalazi sunce |
1963 |
Riqual |
Beraci Koralja |
1963 |
N. Kalogjera |
Jedina |
1963 |
Toto |
Kotaci |
1963 |
Petty |
To je ljubav |
1963 |
Iglesias |
Maria Magdalena |
|
Fernandez |
Aj, Halisko |
|
Cortasar |
Vedro nebo |
|
Diaz |
Ti-Pi-Tin |
|
Crever |
Dragi citatelji Barikade,
Kao i uvijek, prvih deset citatelja koji mi se jave, mogu izabrati jednu
od gore navedenih pjesama u mp3 formatu. Pjesma ce Vam biti dostvljena preko
e-maila. Mislite na Vase telefonske (modem) troskove!
Moji izvori informacija su kao i uvjek
bili:
Omotnice gramofonskih ploca
Internet informacije
Izlozba gramofonskih ploca u muzeju grada Rijeke
Moja sjecanja na te davne dane
Vaš Nadir Efendić,
Efendic@compuserve.de
Naknadna vijest:
RIJEKA - Jucer (početak
oktobra 2006.) u sušačkoj bolnici je od infarkta kojeg je doživio
na
poslu preminuo Vigor Finderle, istaknuti riječki glazbenik starije
genetracije i član nekadašnjeg popularnog sastava "Trio Tividi".
Vigor
Finderle je prije desetak godina prebolio moždani udar od kojeg se bio
potpuno oporavio. Omiljeni glazbenik ovoga kraja rođen je 1937. ...
Vijest preuzeta
sa web sitea Novi List OnLine
|
|